Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

seeding 2016


Davidssoneddie

Recommended Posts

Hej,

 

 

Tycker nog att det skulle behövas genomföras krafttag gällande seedingen inför VL.

Jag ser tendenser till att vissa lopp ger ett orimligt genomslag av åker från Elit till led 4.

Stråken är ett bra exempel där tiderna drar iväg astronomiskt.

Orsa lika så pga deltagar antalet.

 

Hur man placerar sig i mål borde vara rättesnöret för hur bra loppet varit för samtliga och där igenom också en seeding för åkaren.

Tittar man på de lopp med ett stort deltagarantal så är det ganska jämnt som åkarna kommer i mål vilket också borde betyda att de haft fördelen av jämnbördiga att hålla tempo genom loppet vilket i sin tur gör att matchningen som den är nu borde vara hårdare på dessa lopp.

 

Jag tycker att det är konstigt att man inte kan tillhanda hålla med enkla regler som inte gör detta till en bedömnings sport.

Elit topp 6

Led 1 7-15

Led 2 16-25 osv.

Detta borde vara ett mer rättvist sätt att även kunna införa seeding till dessa seeding lopp.

Motionsklass får starta längst bak då de inte ingår i tävlingen.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 81
  • Created
  • Last Reply

Hej,

 

 

Tycker nog att det skulle behövas genomföras krafttag gällande seedingen inför VL.

Jag ser tendenser till att vissa lopp ger ett orimligt genomslag av åker från Elit till led 4.

Stråken är ett bra exempel där tiderna drar iväg astronomiskt.

Orsa lika så pga deltagar antalet.

 

Hur man placerar sig i mål borde vara rättesnöret för hur bra loppet varit för samtliga och där igenom också en seeding för åkaren.

Tittar man på de lopp med ett stort deltagarantal så är det ganska jämnt som åkarna kommer i mål vilket också borde betyda att de haft fördelen av jämnbördiga att hålla tempo genom loppet vilket i sin tur gör att matchningen som den är nu borde vara hårdare på dessa lopp.

 

Jag tycker att det är konstigt att man inte kan tillhanda hålla med enkla regler som inte gör detta till en bedömnings sport.

Elit topp 6

Led 1 7-15

Led 2 16-25 osv.

Detta borde vara ett mer rättvist sätt att även kunna införa seeding till dessa seeding lopp.

Motionsklass får starta längst bak då de inte ingår i tävlingen.

Det var nog det dummaste förslag jag hört.  Det finns väl mindre lopp där led2 åkare vinner tex, ska dessa då få kliva direkt in i elitledet?  På Axa Skimarathon skulle då Dan Moberg och Lars Suther hamna i led2 samt elitledsåkare som Ronnie Löf, Jonatan Steen, Ronny Wedin, Elis Weslien, Johannes Ainegren osv  stå i led3.

Tänk en gång till

Link to comment
Share on other sites

Tycker seedningen stämmer ganska bra överens med verkligheten. Jag missade led tre med en minut i stråkenloppet (stavbtott och dålig form) åkte nu i helgen västgötaloppet och klarade led tre med 5 min. På förra årets vasalopp åkte jag in i Led tre. Tre lopp, alla tyder på att jag ska starta i led tre. 

Link to comment
Share on other sites

Det här är ju ett ämne som diskuterats flitigt tidigare.

 

Ibland känns det som att del är missnöjda med att det råkar vara svårt att seeda upp sig till de främre leden, typ led 4 och framåt.

 

Men adderar man att det är allt fler som är intresserade att stå i de främre leden och som tränar för detta och verkligen åker seedningslopp så inser man ju att det inte blir enklare för varje år. Och bottom line så utgörs ju begränsningen av hur många som kan stå i repektive led den första söndagen i mars. Det är ju detta som får styra.

 

Personligen har jag alltid tyckt att det varit enklare att seeda upp sig via "seedningslopp" än via resultat på Vasaloppet. Så i det avseende är ju seedningarna generösa.

Link to comment
Share on other sites

Tycker nog att man borde titta på detta med nya ögon. Blir eliten slagna på ett lopp så tyder det ju ändå på att någon annan varit starkare i det loppet och inget annat. Genom en placeringsgräns flyttar man genast över ansvaret för rättvisatävlingar på arrangören som också då behöver tänka till gällande start led. Inte kan ni vara seriösa med att ni tycker att blanda motionsåkare med tävlingsåkare är ett rätt sätt att hantera seedinglopp?

Placeringsgraden är ju relevant i högsta grad annars kan man lika gärna köra individuell tidtagning som förmodligen skulle ge ett mer rättvist resultat på sträckan.

Link to comment
Share on other sites

Ja, placering verkar vara en något märklig metod för att seeda. Hellre då en algoritm som baseras på procentuell skillnad jmf med segraren där man skulle kunna ha fasta gränser som gäller för alla lopp och enbart tweakas vid mer extrema förhållanden (typ Mattila i år eller rikligt snöfall). Borde rimligen minska arbetsinsatsen för seedningsansvariga och dessutom minska skillnaden i hur svårt det är att seeda från olika lopp.

Man gör ju typ detta i nuläget fast med absoluta tidsavstånd mellan startleden vilket inte är optimalt när loppen har olika längd och tuffhet. Procentuella gränser borde göra jobbet bättre.
 

Link to comment
Share on other sites

Ett placerings- eller tidsbaserat seedningssystem spelar väl ingen roll.

Tex: På lopp A är gränsen för Elitled 1:50 i tid eller placering 1-8. På lopp B är gränsen för elitled 2:10 eller placering 1-2.

 

Det stora problemet med seedningen till VL är att man som åkare inte riktigt vet vad det är som påverkar seedningen.

 

Det enklaste sättet att lösa det på är att införa nån slags rankingsystem liknande det som orienteringen har. Då får man en rankingpoäng uträknad som beror av tävlingens dignitet/medelrankingen hos de bästa deltagarna och hur långt efter täten man är.

Link to comment
Share on other sites

Ett placerings- eller tidsbaserat seedningssystem spelar väl ingen roll.

Tex: På lopp A är gränsen för Elitled 1:50 i tid eller placering 1-8. På lopp B är gränsen för elitled 2:10 eller placering 1-2.

 

Det stora problemet med seedningen till VL är att man som åkare inte riktigt vet vad det är som påverkar seedningen.

 

Det enklaste sättet att lösa det på är att införa nån slags rankingsystem liknande det som orienteringen har. Då får man en rankingpoäng uträknad som beror av tävlingens dignitet/medelrankingen hos de bästa deltagarna och hur långt efter täten man är.

Låter lite som skidresultat.se. Tycker de poäng man fått där från loppen man kört speglar rätt bra hur ens prestation var. Speciellt om man har med flera åkare med många tidigare resultat. Borde väl gå att använda något liknande eller det kanske man redan gör i seedningskommiteen?

Link to comment
Share on other sites

Det stora problemet med seedningen till VL är att man som åkare inte riktigt vet vad det är som påverkar seedningen.

Det är väl ganska uppenbart hur gränserna sätts. Titta efter några namn i början på resultatlistan och placera in gräns för led 0 och 1 så att det i stort sett bara är åkare som redan står i dessa led som hamnar där. Därefter slänger du på resten av gränserna med fasta tidsintervall. För de allra flesta lopp först tiominutersintervall, men för längre lopp lite längre intervaller.

Link to comment
Share on other sites

Det här är ju ett ämne som diskuterats flitigt tidigare.

 

Ibland känns det som att del är missnöjda med att det råkar vara svårt att seeda upp sig till de främre leden, typ led 4 och framåt.

 

Men adderar man att det är allt fler som är intresserade att stå i de främre leden och som tränar för detta och verkligen åker seedningslopp så inser man ju att det inte blir enklare för varje år. Och bottom line så utgörs ju begränsningen av hur många som kan stå i repektive led den första söndagen i mars. Det är ju detta som får styra.

 

Personligen har jag alltid tyckt att det varit enklare att seeda upp sig via "seedningslopp" än via resultat på Vasaloppet. Så i det avseende är ju seedningarna generösa.

Det är nog ganska indiviudellt och vilken typ av bana man försöker seeda upp sig på. Jag har själv missat led 4 i flera seedningslopp men ändå lyckats hålla ledet i VL. VL har ju ofta en helt annan karaktär på banan än de vi har på seedningsloppen i södra Sverige. Så länge man kan åka VL varje år så ser jag inget problem med nuvarande system då man har chansen i VL att behålla sitt led om man är missnöjd med seedningen i seedningsloppen.

Link to comment
Share on other sites

Det här med seedning och hur den skall se ut kommer det att käbblas om så länge det går att seeda upp sig. Min erfarenhet efter snart 15 Vasalopp och kanske bortåt 35 seedningslopp är att seedningen för mig allt som oftast är ganska rättvisande. Den har så varit allt från det då jag började åka som led 10 åkare till dagens led 2. Förvisso har jag blivit seedad lägre än det startled jag haft under specifika år på vissa seedningstävlingar. Men väldigt ofta har jag hamnat i mitt korrekta led. 

 

Jag tror sällan denna debatt dras igång och eldas på av dem som seedat upp sig under vintern, nej snarare av dem som inte lyckats med det. Och förslaget av trådstartaren förkastar jag iaf. 

 

I mitt eget fall är Vasaloppet den bästa möjligheten att seeda upp mig. Men det handlar mer om att jag förhållandevis mot andra blir bättre ju längre loppet går, då jag får upp farten efter kanske 6 mil:) medan många andra tröttnar. Och om jag nu bara kan bli kvitt denna influensa som jag nu har, så ska jag fasen ge åkarna en match om led1 positionerna 6 mars. 

Link to comment
Share on other sites

Och jag anser också att seedningsloppen har gett enklare placering i Vasaloppet än föregående års resultat... i princip har jag nog tappat ett led varje år jag startat (undantag när jag startade i 9:an och 7:an) men seedat upp mig i seedningsloppen. Jag tror att det är den kortare distansen som är fördel för mig... mer sprinterkaraktär helt enkelt (varför fortsätter jag med detta uthållighetsprov?).

 

Men där jag sett seedningarna verkar de hyfsat OK, lite tufft längst fram (ofta ingen elitledsseedning i mina lopp) men snällare där bak hos mig.

 

Men att kolla vem som vann och jämföra med Vasaloppsresultat fungerar väl OK? Dessa herrar har ju normalt sett en hyfsat jämn prestation (hög), om någon sticker ut så märks det mot övriga i toppen. Sedan jämna tidsintervall är snällt mot oss där bak eftersom varvlopp i södern hämmar eliten och minskar tidsglappet till oss...

 

Seedningen är ju ingen rättighet men hyfsar till så att någorlunda jämförbara prestationer står tillsammans.

Link to comment
Share on other sites

min tanke är att om det nu är en tävling så får man ju trotts allt ett resultat. Via placering så borde man också få nyttja de resultatet. Detta går åt båda håll tycker jag. Gör du bra ifrån dig så finns möjligheten att starta långt fram, gör du dåligt ifrån dig så placeras du längre bak. Så här funkar det i WC.

Pratar vi tid tagning som idag så är den inte alls rättvis. individuella tider som i ös vore ett betydligt mer rätt sätt att mäta än dessa masstarter där man blandar åkare med olika kapacitet.

Jag är nöjd med mitt start led och inte alls säker på att jag skulle kunna göra bättre ifrån mig men min tanke på att placerings graden på varje lopp borde fylla en funktion.

Resultatet är trotts allt en rätt bra spegling på föret, banan och kapaciteten tycker jag.

För övrigt har jag seedat upp mig!

Link to comment
Share on other sites

Förstår ändo inte riktigt men kanske har missuppfattat om jag kommer 70:e man i Skinnarloppet så kanske jag med exakt lika bra lopp kommer sexa i lospåret bara som exempel. Då skulle skinnarloppet ge mig en start i sjätte led men lospåret elitledet. ?????

Det är så jag tolkar Eddies resonemang. Det skulle givetvis bli väldigt fel men oj va folk skulle flockas till de mindre tävlingarna och skita i  de större

Link to comment
Share on other sites

Det diffar hur många som klara elit från lopp till lopp, och så här är det rakt igenom seeding loppen.

I min värld är det alltid resultatet(placeringen) som är intressant.

Strävan efter att klättra i placeringarna är trotts allt därför man vill seeda upp sig och då borde även dessa lopp vara baserade på detta.

Link to comment
Share on other sites

läser man det där från Intersport så tycker jag nog ännu mer att det blir ett o rätt system då seedingen baseras på vilka som befinner sig i loppen. Synd om led 6 åkarna som gjort ett hårt jobb med träning för att placera sig längre fram då det blev en hård seeding pga att det var för få elitåkare med, eller led 2 åkaren som låg på gränsen elit led1 som tyvärr fick ligga kvar i led 2.

Råga på detta så ska man åka land och rike runt och hoppas på att man får en gynsammare seeding pga startfältets kapacitet och att ingen vill hålla tempo. Nä tydligare med placerings seeding som klargör för oss individer vad som faktiskt förväntas av oss på tävlingen redan från start.

Link to comment
Share on other sites

Universallösning - startgrupper på Vasaloppet  ;)

 

Och för den delen även på seedningslopp. Åkulla är ett föredöme (och ett måste när man ska tuffa tåg i femton varv) liksom många norska lopp. Deras största lopp som t.ex. Birken och Holmenkollmarsjen kör puljestart och det skulle vara guds gåva till många frustrerade själar här på forat.

 

Tekniken är det minsta bekymret.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...