Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

Jag är född med långsam återhämtning och ganska lågt hb värde. Borde inte jag få medicinera (tex m testo resp epo) bort den orättvisan moder natur tvingat på mig...

 

Elitidrott handlar om att sortera ut de bästa exemplaren.

 

Jag är, enl beskrivningen ovan, ett sämre exemplar. De som har astma är sämre exemplar.

 

Var drar man gränsen?

 

Ternström, ngnting tror jag. Professor i teoretisk filosofi har skrivit ngt mkt tankeväckande i linje med ovan.

 

Kanske de med astma bör delta i paralympics...?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Har man astma brukar ju grundbehandlingen vara en löpande cortisonbehandling, så att man inte ska behöva så mycket kramplösande typ salbutamol. Nu är jag ju inte läkare, men det känns utifrån den väldiga dosen som att Sundby har fel grundmedicinering om han behöver sådana stora doser salbutamol 

Har sett flera som påpekat detta. Varför medicineras Sundby så kraftigt med just Salbutamol? En liten mängd Salbutamol + annan medicinering är mer effektivt mot astma.

 

Svaret på den frågan hittas antagligen i de prestationshöjande egenskaperna som stora doser av Salbutamol har, tyvärr.

Link to comment
Share on other sites

NSFs läkare och Wada hade gjort olika tolkningar av vilka nivåer som var tillåtna, CAS medgav att regel var svårtolkad men att Wadas tolkning gällde. Så det är inte så enkelt!

WADA skriver i sina regler att man får ta högst 1600 mikrogram Salbutamol per dygn med inhalator. Det är glasklart. Inte alls svårtolkat. Håller man sig till det fastnar man inte i något test.

 

Sen finns det en "säkerhetsmarginal" mellan denna rekommendation och det som bedöms vara doping i ett dopingtest (över 1,0 mikrogram/ML i urinen). En liten och lätt människa ligger närmare den gränsen efter 1600 mikrogram intag än vad en större gör. Nu vet jag inte hur stor denna säkerhetsmarginal är, men antar att den är betydlig, speciellt för den större människan.

 

Det är i detta område Norge och Sundby är och tänjer gränser. Man struntar i det av WADA satta taket på 1600 mikrogram intag eftersom det går att ta (mycket) mer utan att fastna i ett dopingtest. Nu blev det lite för mycket uppenbarligen, därför denna dopingförseelse.

Link to comment
Share on other sites

Jag är född med långsam återhämtning och ganska lågt hb värde. Borde inte jag få medicinera (tex m testo resp epo) bort den orättvisan moder natur tvingat på mig...

 

Elitidrott handlar om att sortera ut de bästa exemplaren.

 

Jag är, enl beskrivningen ovan, ett sämre exemplar. De som har astma är sämre exemplar.

 

Var drar man gränsen?

 

Ternström, ngnting tror jag. Professor i teoretisk filosofi har skrivit ngt mkt tankeväckande i linje med ovan.

 

Kanske de med astma bör delta i paralympics...?

 

Svårt det där. Får man ha linser/glasögon, lasek? Får man laga brutna ben med titanskruvar? Allergimedicin till allergiker? Förmildra autoimmuna sjukdomar?

 

Troligtvis mikrodoserar de flest elitutövarna inom konditionsidrotter epo för att få upp sina värden till maxgränsen, borde ju definitivt vara tillåtet om astmamedicin i enorma doser är tillåtet. Samma sak med testo.

 

I min mening borde bara "vardagsmedicinering" vara tillåtet. Var gränsen går har vi medicinska "experter" som bestämmer. Sen kan ju var och en ha åsikter om dessa gränser...

Link to comment
Share on other sites

Jag är diagnostiserad för sensorisk hyperreaktivitet, en astmaform där man reagerar starkt på kemiska ämnen av olika slag.

Igår kväll fick jag ett "anfall" utan förvarning och hostade först och fick sen som ett lock över bröstet. När jag blev diagnostiserad sade läkaren att vanligt astmaspray inte hjälper. Första gången jag var hos en läkare fick jag Airomir Autohaler och den innehåller salbultamol 0,1 mg/dos. Jag testade den, men märkte ingen skillnad. Frågan är då vad mg betyder i dosen 0,1 mg, är det mikrogram är det ju försvinnande lite, men är det milligram blir det en helt annan dosering. Är det 0,1 mikrogram kan jag förstå att den inte gjorde någon verkan, då man läser vilka mängder Sundby mfl inhalerat.

 

Anl, du som har erfarenhet av astmamedicinering, vad tror du att 0,1 mg som står på inhalatorn betyder. Det har betydelse i sammanhanget för att kunna avgöra hur lätt eller svårt det är att inta rätt mängd medicin.

Link to comment
Share on other sites

Läs bipacksedeln Volevodin. Men 0,1 milligram är 100 mikrogram vilket det antagligen handlar om för din del.

 

För att hållas inom dopingreglementet får du alltså ta 16 doser under ett dygn av din medicin.

 

Sundby tog en mängd motsvarande 150 doser.

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag inte minns mig sett i denna tråden som ni bör känna till är att vi har en överkapacitet i luftvägarna hos en frisk individ, att vidga luftrören då gör ingen skillnad på prestationen då de ändå inte kan ta upp och nyttja allt syre vi andas in. Problemet för astmatiker är att luftrören dras ihop så pass mycket att det påverkar.
Link to comment
Share on other sites

En sak som jag inte minns mig sett i denna tråden som ni bör känna till är att vi har en överkapacitet i luftvägarna hos en frisk individ, att vidga luftrören då gör ingen skillnad på prestationen då de ändå inte kan ta upp och nyttja allt syre vi andas in. Problemet för astmatiker är att luftrören dras ihop så pass mycket att det påverkar.

Det finns ju en risk att många lider av en släng astma och inte är fullt medveten om det eller fått en solklar diagnos. MEN som inte dopar sig med för stora mägnder medicin likt Sundby. Så det känns rätt svårt att avgöra om man är "fullt frisk" och utnyttjar sina luftrör till max. Särskilt eftersom astma är vanligt bland skidlöpare.

 

Jag är själv entusiastisk motionär och misstänker att jag har astmaliknande probelm ibland på våren. Det kan hända att med Sundbys dos medicin skulle jag kunna öka min prestationsförmåga markant. Min poäng är, hur kan alla vara säker på att man har uppnått sin maxkapacitet i luftrören?

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag inte minns mig sett i denna tråden som ni bör känna till är att vi har en överkapacitet i luftvägarna hos en frisk individ, att vidga luftrören då gör ingen skillnad på prestationen då de ändå inte kan ta upp och nyttja allt syre vi andas in. Problemet för astmatiker är att luftrören dras ihop så pass mycket att det påverkar.

 

 

Saken är väl den att det forskare kommit fram till är att astmamedicinen har stimulerande effekt på musklerna.

Link to comment
Share on other sites

Precis... Det har ju varit en väldig koll på blodvärde och epo. Inte så mycket snack om salbutamol o betaantagonister i stor mängd!!! Frågan är väl vilket som gör störst effekt, lite bloddoping eller regelbunden användning av astmamedicin i stor mängd o intagen på "rätt" sätt...???
Link to comment
Share on other sites

Läs bipacksedeln Volevodin. Men 0,1 milligram är 100 mikrogram vilket det antagligen handlar om för din del.

 

För att hållas inom dopingreglementet får du alltså ta 16 doser under ett dygn av din medicin.

 

Sundby tog en mängd motsvarande 150 doser.

 

Då kommer saken i ett annat läge. Det man skulle kunna göra för omöjliggöra överdosering är att man konstruerade en medicindoserare, som kopplades till en dator. Varje dosering registrerades och kunde ej raderas av användaren, ja man skulle även kunna programmera in ordinerad dos (kan man göra det till kor,fodret alltså, borde det gå att göra till människor också)

 

Dopingkontrollanterna kunde via den aktives läkare gå in och titta hur denna skött sin medicinering och att ingen överdosering hade skett. Man skulle kunna separera patientens astmamedicinering i journalen, så att ev. övriga uppgifter

inte visades för dopingkontrollanten. Egentligen är det inte konstigare än att en elitidrottare kontinuerligt måste rapportera in var denne befinner sig, så att ev oannonserade dopingkontroller kan genomföras.

Link to comment
Share on other sites

Vars är dock otvivelaktiga bevis för att denna medicin verkligen ger en anabol effekt på muskler? Om det verkligen fanns välgjorda studier på detta kan jag inte tänka mig att man skulle kunna få dispens för denna medicin.

Känns som det är väldigt mycket spekulationer av svenssons här.

Link to comment
Share on other sites

Vars är dock otvivelaktiga bevis för att denna medicin verkligen ger en anabol effekt på muskler? Om det verkligen fanns välgjorda studier på detta kan jag inte tänka mig att man skulle kunna få dispens för denna medicin.

Känns som det är väldigt mycket spekulationer av svenssons här.

Finns forskning gjort av danska forskare.  Se tex:  http://videnplus.nu/astmamedicin-kan-bruges-som-doping/

Link to comment
Share on other sites

Forskningen kan ju också ligga efter de som vågar testa sig fram. Någon måste ju bekosta forskningen och då måste det finnas starka motiv att bekosta den. Jag skulle tippa att vissa som idrottar och deras läkare kommer på vad som ger ökad prestation antingen genom slump eller medveten experimentering. Man perfekterar och laborerar sedan så länge man kan innan forskningen och reglerna kommer ikapp. Speciellt eftersom man i vissa fall till och med kan få prestationhöjande utan att det är förbjudet. Var ju inte länge sedan de förbjöd Meldonium som exempel.

 

Så det trista är att det kommer alltid finnas prestationhöjande preparat som borde vara dopingklassade men som man inte hunnit med att utreda.

 

Vem är då fuskare och vem inte? Jag tycker att det borde vara förbjudet att hemlighålla intagande av preparat. Alla doktorer och landslagsläkare borde redovisa exakt vad alla atleter tar. Det är det ända sättet att få slut på systematiska kemiska toppningar av idrottare. Om man måste tala om vad man tar kan förbunden snabbt förbjuda preparat som blir populära utan annan logisk förklaring än att man hittat prestationshöjande effekter. Om det sedan visar sig att man tar annat än man uppger så ska straffen vara ganska hårda.

 

Jag tycker också det känns fel att låta allvarligt sjuka ta allvarligt starka mediciner och tävla för det gör ju att man flyttar gränsen åt fel håll. Om de sjuka får medicin som är så stark att de preseterar bättre än innan de blev sjuk så blir ju signalen att atleterna måste "se till så de också blir sjuk".

 

Sänk tillåtna dosen Salbutamol exempelvis och låt de friska atleterna vinna tävlingar.

Link to comment
Share on other sites

Oj det finns visst mycket att läsa om omkring detta. Tråd här på forumet från 2011 tex... Mycket debatt från 2011 och även inte minst från i år! Finns mycket på forumet Flash....! Och detta ska vara en länk från artikel från 1993 - obs 1993!!!! http://www.dn.se/arkiv/sport/astmamedicin-ger-anabol-effekt-ny-undersokning-baddar-for-het-dopingdebatt/

Otroligt intressant med artikeln från 1993. 

Av flera olika anledningar ...fanns ens dn.se 1993?  :huh:

Link to comment
Share on other sites

För mig är Sundby ingen fuskare, utan ett offer för en klantig ledning. Värst vad många som vill döma, avundsjuka månne???

Enl. sjukgymnaster som  jobbar med astmapatienter och troligen kan detta bättre än många läkare, så höjer detta inte prestationsförmågan, utan vidgar andningsvägarna till normal kapasitet, inte mer.

 

Om friska personer tar samma medicin, så inte blir dom bättre av det.

Vad med Anna Haag, hon har då inte blivit bättre.

 

Läser man om biverkningarna av medicinen, så tror inte jag att någon tar detta om andningen är fullgod.

Link to comment
Share on other sites

Hela den här astmamedicindebatten som funnits inom skidsporten, så länge jag kan minnas, har nu i och med MJS avstängning även nått den mer sporadiskt skidintresserade massan.

För de allra flesta utav dessa tror jag att hela problematiken framstår som utomordentligt skruvad.

Dels har vi här en hel sport där alla utövare (nästan i likhet med cykelsporten) står upp för och försvarar att vissa typer av medicinska preparat används i direkt samband med sportens utövande.

Detta lär de flesta tolka som antingen en sport med en osund syn på medicin och medicinering, alternativt en i sig självt osund idrott.

Sporten som sådan tycks nämligen vara hälsovådlig på ett sätt som borde få de flesta föräldrar att fundera över huruvida de vill exponera sina barn för en idrott där nära 100% av utövarna förr eller senare utvecklar astma eller "astma".

Link to comment
Share on other sites

Hela den här astmamedicindebatten som funnits inom skidsporten, så länge jag kan minnas, har nu i och med MJS avstängning även nått den mer sporadiskt skidintresserade massan.

 

För de allra flesta utav dessa tror jag att hela problematiken framstår som utomordentligt skruvad.

 

Dels har vi här en hel sport där alla utövare (nästan i likhet med cykelsporten) står upp för och försvarar att vissa typer av medicinska preparat används i direkt samband med sportens utövande.

Detta lär de flesta tolka som antingen en sport med en osund syn på medicin och medicinering, alternativt en i sig självt osund idrott.

Sporten som sådan tycks nämligen vara hälsovådlig på ett sätt som borde få de flesta föräldrar att fundera över huruvida de vill exponera sina barn för en idrott där nära 100% av utövarna förr eller senare utvecklar astma eller "astma".

 

Har du någon statistik att hänvisa till när du påstår att "nära 100 % av utövarna förr eller senare utvecklar astma eller "astma". Man måste ha ganska mycket på fötterna för att påstå något sådant !

Link to comment
Share on other sites

För mig är Sundby ingen fuskare, utan ett offer för en klantig ledning. Värst vad många som vill döma, avundsjuka månne???

Enl. sjukgymnaster som  jobbar med astmapatienter och troligen kan detta bättre än många läkare, så höjer detta inte prestationsförmågan, utan vidgar andningsvägarna till normal kapasitet, inte mer.

 

Om friska personer tar samma medicin, så inte blir dom bättre av det.

Vad med Anna Haag, hon har då inte blivit bättre.

 

Läser man om biverkningarna av medicinen, så tror inte jag att någon tar detta om andningen är fullgod.

Salbutamol är inte dopingklassat för att det vidgar andningsvägarna utan för att substansen i studier har visat sig ha anabol effekt i höga doser.

Link to comment
Share on other sites

Har du någon statistik att hänvisa till när du påstår att "nära 100 % av utövarna förr eller senare utvecklar astma eller "astma". Man måste ha ganska mycket på fötterna för att påstå något sådant !

Nå, Hoppskate, kan du belägga dina påstående med tillförlitlig statistik ? :unsure:

 

ps. ursäkta, Skogsvakt, det var inte du som påstod att alla skidåkare förr eller senare utvecklar astma.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...