Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Snacka om att peppen inför vinterstudiosändningarna just nu är på någon slags bottennivå.  :( 

 

 

Jo, kanske inte lika långt ned i källaren som efter "hemohes" och muhlegg men nog har man varit mer laddad.

Min motivation för elitidrott överlag är rätt låg efter allt stök runt doping och korruption :(

Link to comment
Share on other sites

Johaug:

" Jag har ingen påvisad astma, men det har funnits tillfällen när jag har haft en luftvägsinfektion och har fått behandling av läkarna i landslaget, säger hon och slår fast att behandlingen bland annat har inkluderat just astmamedicin:"

 

 

Jag tror detta är en halvsanning eller ett önsketänkande. Så som Norges attityd har varit hittills har säkert läkarna get instruktion att vid minsta symtom ta medicinen. 

 

Kan man träna så hårt som Sundby, Johaug, Björgen gör utan att få problem med luftvägarna? Troligen inte. Jag gissar att Johaug och de andra hamnat i en cirkel med

 

tränare hårdare -> luftrören blir ansträngda -> tar medicin -> kunnat träna hårdare -> bättre resultat -> fått problem igen med luftrören -> tagit mer medicin -> kunnat träna ännu hårdare -> fått ännu bättre resultat -> fått lite mer problem med luftrören etc etc.

 

Det är väl så doktorerna has instruerat åkarna, att vid återkommande symtom ta medicin.

 

Sedan nämnde ngn observant på ngt forum (kommer inte ihåg vilket forum) att norska åkare oftare har väldigt tjocka slem runt munnen eller fradga. Som att luftvägarna har belastats otroligt mycket. Kommer ni ihåg en annan åkare som hade liknande look? Johann Muhlegg!

Nja, har de haft astmaproblem borde första åtgärd vara att lägga en grundläggande behandling av inhalerat kortison. Inte regelbundet ta massiva doser salbutamol.

Link to comment
Share on other sites

Det viktigaste för mig är om de gjort något som är förbjudet eller något oetiskt.

Om de har gjort något som inte är tillåtet som Sundby, då ska de stängas av.

 

Att ta astmamedicin utan att ha konstaterad astma verkar inte vara förbjudet om jag tolkar det här rätt.

Att göra det regelbundet känns väldigt olämpligt.

Jag har dock en viss förståelse om en åkare gör det när han / hon har en luftvägsinfektion och tar medicin så länge som de inte är förbjudet för att snabbare kunna återgå till träning / tävling.

 

Sedan är skulle det vara intressant att veta hur det gått till i andra länder. Sverige har väl sagt att de aldrig gett astmamedicin till friska åkare, men har de gett astmamedicin till någon "krasslig" som inte har konstaterad astma?

 

Jag misstänker att det är många länder som kommer börja med det här om det inte förbjuds.

Link to comment
Share on other sites

Det som jag funderar på är om det fungerar likadant i Norge som i Sverige vad gäller att ge astmamedicin. De som erbjudit friska åkare astmamedicin har det varit läkare, om inte hur har de fått tillgång till preparaten.

Är det inte så i Sverige att man måste genomgå vissa tester för att få det konstaterat, om man lider av astma för att få astmamedicin utskriven, dock inte för min astmaform SHR. (6 % i Sverige lider av denna form)

Det intressanta i sammanhanget är om en som lider av SHR är att betrakta som "frisk" och därmed skulle dopa sig om denne använde astmamedicin. (i Sverige)

Jag skriver detta därför att det i Norge verkar vara en mycket vidare tolkning av astma än i Sverige, annars skulle tex inte Johaug kunnat få medicin för luftvägsproblem.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på vilka doser det verkar handla om så är det svårt att inte se det som annat än statsstödd doping. Kanske klarar de sig i yttersta gråzonen men etiskt sett är det doping det handlar om.

Det är en sak om en enskild åkare lockas att ta en genväg men här pratar vi om att det är förbundet som styr åkarna in på denna väg.

Har alltid hejat på Norge, så det handlar inte om någon avundsjuka.

Hoppas verkligen att det svenska förbundet inte har gjort liknande saker, då blir längdskidåkningen lika intressant (och smittad) som cykelsporten.

Link to comment
Share on other sites

Skulle vilja utveckla köldastma för att få lite beta2-medicin och förbättra min Vasaloppstid. Kan det funka med nån veckas intervaller i Sibirien, typ -30°C? Eller har Kai-Håkon Carlsen en webshop?

Att önska sig en sjukdom för att få medicin är helt feltänkt ! En bra vasaloppstid glöms av ganska fort, men en utvecklad astma kan du få dras med resten av livet !

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om denna delas tidigare, då jag inte läst allt som skrivits. Men denna artikel säger allt tycker jag och förklarar Norges överlägsenhet i vissa fall

http://www.vg.no/sport/doping/jeg-synes-norges-skiforbund-har-valgt-en-aggressiv-tone/a/23788282/

 

Läs denna

 

Sen är inte det såklart förklaringen på varför Norge dominerar bara. Dom är väldigt många som satsar och har stort underlag. Tror inte alla använder denna apparat som Sundby, men kanske på landslagsnivå.....

Link to comment
Share on other sites

Kan de bara int erkänna sitt misstag och lägga fram korten på bordet. Att de medvetet kört med höga doser och skylla på vad som hällst, att de trott att det var godkänt..... man blir bara så grymt irriterad av sånt här svammel. Hur skall man orka kolla på vc när sånt här kommer upp.

Hoppas att vi finnar eller svenskar inte har trixat med samma preparat i samma utsräckning som norrmännen tycks ha gjort, kom ju fram en del efter Lahtis i början av -90.

 

Har gjort en snabb sökning men hittade inte nåt om astmatiker i finska landslaget, men säkert finns det. Hur är det i svenska, en, några eller många?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om denna delas tidigare, då jag inte läst allt som skrivits. Men denna artikel säger allt tycker jag och förklarar Norges överlägsenhet i vissa fall

http://www.vg.no/sport/doping/jeg-synes-norges-skiforbund-har-valgt-en-aggressiv-tone/a/23788282/

 

Läs denna

 

Sen är inte det såklart förklaringen på varför Norge dominerar bara. Dom är väldigt många som satsar och har stort underlag. Tror inte alla använder denna apparat som Sundby, men kanske på landslagsnivå.....

Jag håller med om att detta är är en av de tydligaste "bevisen" i denna sorgliga historia. Dessutom med starka forskningsbaserade inslag. Kan denna typ av halvlaglig "doping" fortgå även denna vinter ? Kommer den norska ledningen att kunna fortsätta att rekommendera detta ? Och försvara handlandet ? Kommer de läkare som handhar detta att kunna fortsätta eller byts åtminstone de ut ? Håller även andra länder på med detta ? Blir det någon typ av opartisk internationell kommission som bedömer detta och det hela eventuellt stoppas ? Hur påverkar det resultatlistorna ? Vad tror ni ?

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om denna delas tidigare, då jag inte läst allt som skrivits. Men denna artikel säger allt tycker jag och förklarar Norges överlägsenhet i vissa fall

http://www.vg.no/sport/doping/jeg-synes-norges-skiforbund-har-valgt-en-aggressiv-tone/a/23788282/

 

Läs denna

 

Sen är inte det såklart förklaringen på varför Norge dominerar bara. Dom är väldigt många som satsar och har stort underlag. Tror inte alla använder denna apparat som Sundby, men kanske på landslagsnivå.....

Det var intressant att läsa, då det är en utomstående som forskat i astmamedicin kontra idrottsprestation.

Den slutsats jag drar av hans forskning är att överdosering av astmamedicin ger prestationshöjning på korta men inte på överlånga distanser. Även om Sundby inte dopat sig med mening, så skulle han kunna "pumpat upp sig" inför sprintlopp och korta sträckor i TDS och därför var det rätt att frånta honom segern.

Eftersom WADA satt en gräns för salbumatol och det finns med på dopinglistan är överdosering att betrakta som doping

Link to comment
Share on other sites

Det var intressant att läsa, då det är en utomstående som forskat i astmamedicin kontra idrottsprestation.

Den slutsats jag drar av hans forskning är att överdosering av astmamedicin ger prestationshöjning på korta men inte på överlånga distanser. Även om Sundby inte dopat sig med mening, så skulle han kunna "pumpat upp sig" inför sprintlopp och korta sträckor i TDS och därför var det rätt att frånta honom segern.

Eftersom WADA satt en gräns för salbumatol och det finns med på dopinglistan är överdosering att betrakta som doping

Det du skriver Volevodin är uppenbart eftersom salbutomol finns på dopinglistan och Sundby överdoserat kraftigt och dömts för detta (även om straffet blev lindrigt, ett par månaders avstängning under inte tävlingssäsong). Men vad tycker du och andra om att helt friska personer tar samma medel om än i mindre doser ? Eller kanske i lika stora doser ? Och dessutom får råd av ledare och (speciellt utvalda) läkare att göra så uppenbarligen för att göra bättre resultat i spåret. Uppenbarligen skulle inte alla läkare ge samma råd utan istället medicinera mer "normalt" i lindrigare fall/helt friska (läs t.ex. vad anl skriver även om han inte är läkare men uppenbarligen har kunskap i ämnet och framför allt vad vår egen läkare deas tycker). Tyvärr verkar ju även min speciella favorit Jouhag ha fallit för dessa locktoner. JAG tycker att detta borde utredas ordentligt av en oberoende extern kommission gärna med forskare av den typ som beskrivs i artikeln inblandade på ett centralt sätt. Men jag förstår att det finns starka krafter som vill förhindra detta så det är nog mindre troligt att vi får se detta genomföras.

Link to comment
Share on other sites

Man kan väl även se det så att har du använt dessa mediciner under träning så har du ju byggt mer muskler och sprintegenskaper som du ju förstås har effekt av senare på tävlingar, även längre. Doping är ju inte bara vid tävlingstillfället, utan ffa vid träning så att du kan träna hårdare, bli starkare, återhämta dig snabbare m.m. än andra.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte om denna delas tidigare, då jag inte läst allt som skrivits. Men denna artikel säger allt tycker jag och förklarar Norges överlägsenhet i vissa fall

http://www.vg.no/sport/doping/jeg-synes-norges-skiforbund-har-valgt-en-aggressiv-tone/a/23788282/

 

Läs denna

 

Sen är inte det såklart förklaringen på varför Norge dominerar bara. Dom är väldigt många som satsar och har stort underlag. Tror inte alla använder denna apparat som Sundby, men kanske på landslagsnivå.....

Håller med om det , de aktiva har förmodligen inte haft riktigt koll på effekterna av de preparat som de rekommenderats att ta, men ledarstaben har förstås haft full vetskap om effekterna men invaggat adepterna i tron att astmamedicin är effektlöst. Systsmatiskt doping i ryssklass är det.

Link to comment
Share on other sites

Det var intressant att läsa, då det är en utomstående som forskat i astmamedicin kontra idrottsprestation.

Den slutsats jag drar av hans forskning är att överdosering av astmamedicin ger prestationshöjning på korta men inte på överlånga distanser. Även om Sundby inte dopat sig med mening, så skulle han kunna "pumpat upp sig" inför sprintlopp och korta sträckor i TDS och därför var det rätt att frånta honom segern.

Eftersom WADA satt en gräns för salbumatol och det finns med på dopinglistan är överdosering att betrakta som doping

Inte lika stora effekter på långa lopp, inte effektlöst alltså. Dessutom har salbutamol anabola effekter vilket gör att du får långtidseffekter av träning med preparatet.

Link to comment
Share on other sites

Man kan väl även se det så att har du använt dessa mediciner under träning så har du ju byggt mer muskler och sprintegenskaper som du ju förstås har effekt av senare på tävlingar, även längre. Doping är ju inte bara vid tävlingstillfället, utan ffa vid träning så att du kan träna hårdare, bli starkare, återhämta dig snabbare m.m. än andra.

Men av artikeln att döma så säger inte dansken att man bygger upp muskler, som sen skulle vara en fördel i sprint. Jag tolkar det så att effekten av medicinen avtar över tid och att det behövs en ny "puff" för att få tillbaka dopingeffekten. Så i sprint handlar det väl om att ta den så nära starten att man får full "effekt" av medicinen.

 

Som svar på Lars-Eriks fråga om att ge friska astmamedicin; gränsvärdet på dopinglistan gäller de med konstaterad astma, alltså bör det vara nollvärde för icke-astmatiker.

Link to comment
Share on other sites

Men av artikeln att döma så säger inte dansken att man bygger upp muskler, som sen skulle vara en fördel i sprint. Jag tolkar det så att effekten av medicinen avtar över tid och att det behövs en ny "puff" för att få tillbaka dopingeffekten. Så i sprint handlar det väl om att ta den så nära starten att man får full "effekt" av medicinen.

Jag håller inte med. Det står inte rakt ut att Salbutamol ökar muskelmassan men tidigare har det snackats om att det har anabol (=muskelbyggande) effekt om det tas i stor dos men det står tydligt att endast 6 puffar Formoterol ökar muskelmassan.

 

Han understreker at han primært snakker om høye doser salbutamol når den prestasjonsfremmende effekten er markant. Det finnes likevel eksempler på det motsatte.

– På et astmastoff som heter «formoterol» var det bare nødvendig med seks «puffs» for å øke muskelstyrken. Man snakket om mellom tre og seks prosent. Det er en ganske stor effekt. Seks puffs økte også maksimal kapasitet på hardt arbeid i 30 sekunder med rundt tre prosent.

– Man ser på diskusjonsforumer at kroppsbyggere også bruker astmamedisiner. Det har spredt om seg, sier Morten Hostrup.

Link to comment
Share on other sites

Hittade denna länk på ett annat forum http://www.netdoktor.dk/doping/astma-medicin.htm

 

" Hvis man som sportsudøver har behov for beta2-agonist i forbindelse med hvert eneste træningspas, er det en god idé at undersøge, om man er velbehandlet med inhaleret glukokortikosteroid. Som hovedregel har man ikke behov beta2-agonister mere end et par gange om ugen, også selvom man træner 20-30 timer. Jævnlig brug af beta2-agonist kan føre til toleranceudvikling, der gør, at medicinens virkning bliver mindre"

 

Här påpekar Hostrup det som också Anl gjort flera gånger i tråden. En grundbehandling av astma sköts inte med Salbutamol på det sättet Sundby gjorde. Har också läst flera som förundrat sig över hur man behandlat Sundbys astma. För mig verkar det som om man var ute efter något annat än att behandla astma...

Link to comment
Share on other sites

Har tidigare länkat till denna artikeln med den något naiva läkaren:

"Två mindre studier har visat att Marit Björgens astmamedicin salbutamol har både prestationshöjande och direkt muskelbyggande effekter. I den ena studien så fick gruppen som medicinerade med en standarddos av salbutamolpiller en större ökning av både styrka och muskelmassa jämfört med kontrollgruppen som fick sockerpiller. I den andra studien så konstaterades att icke-astmatiker ökade både uthålligheten och styrkan dramatiskt när de använde salbutamol.

Men Nikolai Stenfors håller inte med.
– Det finns inga studier som visar på att salbutamol skulle vara prestationshöjande. Inte i normala doser i varje fall. I skyhöga doser kan det ge en viss effekt. Men WADA testar efter salbutamol i urinen. Är det över en viss koncentration så åker man fast, säger Nikolai Stenfors.
– Dessutom är det bara tillåtet att använda salbutamol med inhalator. Du får inte ta det som tablett eller lösning.

Nikolai Stenfors ger också lugnande besked till alla svenska skidfans som följer VM från Holmenkollen."

I höga doser är det både prestationshöjande och muskelbyggande, fast då måste man ta mer än tillåtet och det är det förstås ingen som gör, och skulle någon göra det så får man dispens.

http://www.ltz.se/jamtland/ostersund/lunglakare-avfardar-snacket-om-dopning-med-astmamedicin

Link to comment
Share on other sites

Jag håller inte med. Det står inte rakt ut att Salbutamol ökar muskelmassan men tidigare har det snackats om att det har anabol (=muskelbyggande) effekt om det tas i stor dos men det står tydligt att endast 6 puffar Formoterol ökar muskelmassan.

 

Han understreker at han primært snakker om høye doser salbutamol når den prestasjonsfremmende effekten er markant. Det finnes likevel eksempler på det motsatte.

– På et astmastoff som heter «formoterol» var det bare nødvendig med seks «puffs» for å øke muskelstyrken. Man snakket om mellom tre og seks prosent. Det er en ganske stor effekt. Seks puffs økte også maksimal kapasitet på hardt arbeid i 30 sekunder med rundt tre prosent.

– Man ser på diskusjonsforumer at kroppsbyggere også bruker astmamedisiner. Det har spredt om seg, sier Morten Hostrup.

 

Men det står ingenting om hur länge den ökade muskelstyrkan finns kvar, timmar, dagar eller månader. Jag tolkar det som att om man tar det inför ett lopp tex 6 puffs, så ökar man muskelstyrkan 3-6 % och vad det innebär i en spurt är ju inte svårt att räkna ut.

Link to comment
Share on other sites

Men det står ingenting om hur länge den ökade muskelstyrkan finns kvar, timmar, dagar eller månader. Jag tolkar det som att om man tar det inför ett lopp tex 6 puffs, så ökar man muskelstyrkan 3-6 % och vad det innebär i en spurt är ju inte svårt att räkna ut.

Att något är anabolt innebär att det bygger muskler eller underlättar muskelbyggande, alltså inga kortsiktiga effekter utan långsiktiga, de kortsiktiga effekterna består nog i förbättrad syreupptagning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...