Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Sundby fast för doping!


Bocken

Recommended Posts

Sen är väll frågan om en viss ihopdragning av luftrören vid kyla verkligen är asthma eller bara hur en frisk kropp fungerar. Kanske måste det till en mera strikt definiering av asthma vid idrottsaktiviteter.

 

Som jämförelse har vi ju exemplet med testosteronterapi inom amerikansk mma för några år sedan. Under en period var det tillåtet om man hade onormalt låga värden. Resultatet var såklart att en stor procent av utövarna ansågs sig ha sjukligt låga testosteronvärden. I realiteten är det inte sjukligt att en 35åring har lägre värden än en 25 åring. De flesta av utövarna var inte sjukliga trots att deras testosteronvärden hade sjunkit, de sjunkande värdena var i de flesta fall bara ett ålderstecken (alternativt en bieffekt av steroidanvändning)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 586
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

@forehandloop:

Eftersom man i Norge har medicinerat friska åkare också i "förebyggande" syfte ska man nog inte bli förvånad om ovan nämnda medaljörer också har kurat med samma medicin.

 

@JJ:

Exakt. Alla människor har sjukdomar mer eller mindre. Om man nu tillåter medicinering för att eliminera alla dessa skapar man ju en onaturligt perfekt atlet som inte kunde skapas på naturlig väg!

 

Om ett ämne (salbutamol) har en anabol effekt ska det totalförbjudas för atleter både i träningsperiod och tävlingsperiod. ANNARS, måste man isåfall vara konsekvent och tillåta medicinering för testosteron, tillväxthormon, blodvärden etc etc. Då skulle vi landa i att vi har 45-åriga atleter med 30-års erfarenhet och teknik men bättre fysiska värden än de bästa unga rena atleterna har. Sick! 

Link to comment
Share on other sites

Sen är väll frågan om en viss ihopdragning av luftrören vid kyla verkligen är asthma eller bara hur en frisk kropp fungerar. Kanske måste det till en mera strikt definiering av asthma vid idrottsaktiviteter.

 

Som jämförelse har vi ju exemplet med testosteronterapi inom amerikansk mma för några år sedan. Under en period var det tillåtet om man hade onormalt låga värden. Resultatet var såklart att en stor procent av utövarna ansågs sig ha sjukligt låga testosteronvärden. I realiteten är det inte sjukligt att en 35åring har lägre värden än en 25 åring. De flesta av utövarna var inte sjukliga trots att deras testosteronvärden hade sjunkit, de sjunkande värdena var i de flesta fall bara ett ålderstecken (alternativt en bieffekt av steroidanvändning)

 

Men definitionen för astma skiljer sig inte åt beroende på om du är "atlet" eller vanlig dödlig, och sen kräver astmadiagnosen (för vuxna) faktiskt en betydande påverkan på flödesmängden. Sen kan ju folk hamna i gråzonen, dvs de har inte nog med påverkan för att få diagnosen, men då har de inte astma heller. Jag tror således inte det är någon osäkerhet om folk har astma eller inte utan det handlar mer eller mindre om att ge vissa människor en medicinsk fördel. Det tråkiga är att det blir lite som med rubriken, dvs man ahr inte förstått att felet som begåtts är att man glömde lämna in att han använder dessa mediciner. Inte om han har astma eller inte, inte om medicinerna får användas eller inte och inte om han får använda dom, bara att han inte hade registerat att han använde dessa vid detta tillfälle (också). Fel har givetvis begåtts.

 

Det som ger osäkerhet när man nu börja få studieresultat att även frisk kan påverkas av vissa mediciner.

Link to comment
Share on other sites

Historiskt sett har ju dopingpreparat nästan alltid varit medicin för sjuka men som även alla andra får positiva effekter av. Tycker det borde vara omvänd och stark bevisbörda. Om man tar ett preparat borde man först behöva bevisa att det INTE ger en onaturlig fördel. Som det är nu finns det ju alltid nya preparat som man kör med tills det blir förbjudet sedan byter man till ngt annat som ännu ej blivit förbjudet men borde vara det...
Link to comment
Share on other sites

@forehandloop:

Eftersom man i Norge har medicinerat friska åkare också i "förebyggande" syfte ska man nog inte bli förvånad om ovan nämnda medaljörer också har kurat med samma medicin.

 

Jo du kan ha rätt där, Johaug verkar iallafall ha fått någon slags "behandling":

 

"Johaug har selv ikke astma, men har flere ganger fått behandling for problemer med luftveiene i samråd med Olympiatoppen og ekspert Kai-Håkon Carlsen, som legene knyttet til langrennslagene lener seg på i slike spørsmål."

 

http://www.tv2.no/sport/8566894

Link to comment
Share on other sites

Jag ser ett klart samband mellan att de som tränar mest och hårdast får värre "astma". Frågan man måste ställa sig då, ska man ge dem MER medicin eller ska de minska ner på träningsmängden?

 

I den vevan för flera år sedan när Björgen var sliten och gjorde uppehåll försämrades hennes astma. Hon fick starkare mediciner och kom tillbaka bättre än någonsin. Sundby började för några år sedan träna mer än alla andra samtidigt som han fick sämre astma och starkare mediciner. Blev bättre än någonsin.

 

Samtidigt ser vi exempel på att de flesta andra åkare som når en peak 2-3 år och sedan har slitit ut sig och inte kommer upp i samma JÄMNA höga nivå som tidigare.

 

Sundby har ju gått i bräschen för att den som tränar mest blir bäst och han är den som tränat mer än alla andra. Samtidigt skulle han inte klara det utan sina mediciner. Samtidigt kan man undra om han tränade lika lite/mycket som de andra skulle hans astma då bli lindrigare.

Är det en mänsklig rättighet att kunna träna mer än alla andra även om kroppen inte klarar det naturligt?

Link to comment
Share on other sites

Jag ser ett klart samband mellan att de som tränar mest och hårdast får värre "astma". Frågan man måste ställa sig då, ska man ge dem MER medicin eller ska de minska ner på träningsmängden?

 

I den vevan för flera år sedan när Björgen var sliten och gjorde uppehåll försämrades hennes astma. Hon fick starkare mediciner och kom tillbaka bättre än någonsin. Sundby började för några år sedan träna mer än alla andra samtidigt som han fick sämre astma och starkare mediciner. Blev bättre än någonsin.

 

Samtidigt ser vi exempel på att de flesta andra åkare som når en peak 2-3 år och sedan har slitit ut sig och inte kommer upp i samma JÄMNA höga nivå som tidigare.

 

Sundby har ju gått i bräschen för att den som tränar mest blir bäst och han är den som tränat mer än alla andra. Samtidigt skulle han inte klara det utan sina mediciner. Samtidigt kan man undra om han tränade lika lite/mycket som de andra skulle hans astma då bli lindrigare.

Är det en mänsklig rättighet att kunna träna mer än alla andra även om kroppen inte klarar det naturligt?

 

precis så!! 

 

Idrott måste handla om att utmana sig själv och andra utifrån de förutsättningar man har... må bästa man/kvinna vinna. Så snart man börjar kompensera brister och tillföra kroppen substanser så är det inte samma sak längre. Det som hjälper en att träna hårdare eller tävla bättre är rimligtvis en form av doping. Utom koffein då, för det kan man inte vara utan varken på jobbet eller på vasan... 

Link to comment
Share on other sites

http://www.sweski.com/samma-fel-som-sundby-tvingas-laumlgga-av.5904251.html

Jämförelse mellan dopningsfall cykel-längdåkning i Norge.

Just Bricanyl var det jag hade som medicin innan jag växte ifrån barnastman. Just saying...

Frågan är vad som skulle ha hänt om det varit en medlem i ett långloppsteam, om samma sak hade hänt som i cykelsporten ?

Link to comment
Share on other sites

Måste måste man väl inte, har ju gått ganska hyggligt för Northug och Johaug utan astma (såvida dom inte medicinerats i hemlighet).

 

(I övrigt håller jag med, om det nu stämmer).

JAG blir mer och mer tveksam när det just nu tom  skrivs följande om astmafria Johaug på textTV: Johaug har själv inte astma men har flera gånger fått behandling för luftvägsproblem.Och lite längre ner skrivs det att Johaug säger att hon inte avser att ändra dessa rutiner.  Det skulle vara intressant att veta vad denna "behandling" består av ? En intressant fråga är givetvis inte bara vilka råd de norska åkarna (och kanske andra också) fått av ledarna utan även vilka läkare som används i detta sammanhang. Jag föreslår att vi skickar vår expert deas dit och ser om han ger samma råd och behandling  :rolleyes: I så fall litar i varje fall jag mer på att det är OK.

Link to comment
Share on other sites

Vill ännu en gång peka på att grundbehandling av astma är inhalerad kortison. Behöver man nämnvärda doser av t ex salbutamol tyder det på att man har för liten dos grundbehandlande kortison. Väldigt konstigt att man inte alls nämner det i debatten. Inhalerad kortison är vad jag vet inte dopingklassat.

Link to comment
Share on other sites

Vill ännu en gång peka på att grundbehandling av astma är inhalerad kortison. Behöver man nämnvärda doser av t ex salbutamol tyder det på att man har för liten dos grundbehandlande kortison. Väldigt konstigt att man inte alls nämner det i debatten. Inhalerad kortison är vad jag vet inte dopingklassat.

 

Ja, om det är så "enkelt" är det konstigt att det inte nämns i debatten, borde vara många astmaläkare som har åsikter om detta, inte bara de involverade i skidvärlden.

Link to comment
Share on other sites

http://www.sweski.com/samma-fel-som-sundby-tvingas-laumlgga-av.5904251.html

Jämförelse mellan dopningsfall cykel-längdåkning i Norge.

Just Bricanyl var det jag hade som medicin innan jag växte ifrån barnastman. Just saying...

Bricanyl kräver alltid dispens, det gör inte den medicin som Sundby använder den kräver bara dispens när man överdoserar.

 

http://www.rf.se/Antidoping/Dispens/Astmamediciner?

Link to comment
Share on other sites

Vill ännu en gång peka på att grundbehandling av astma är inhalerad kortison. Behöver man nämnvärda doser av t ex salbutamol tyder det på att man har för liten dos grundbehandlande kortison. Väldigt konstigt att man inte alls nämner det i debatten. Inhalerad kortison är vad jag vet inte dopingklassat.

Stämmer att enbart kortisonet inte är dopingklassat. Men det är ju mediciner med beta2-stimulerare som diskuteras här. 

Kan dock hålla med om att det verkar vara mkt missförstånd och att man kanske pratar om helt olika saker när man använder begreppet astmamedicin eftersom det finns flera verksamma substanser varav en del inte är dopingklassade, en del är det och en del har gränsvärden.

 

Och en del läkare utgår ifrån att preparaten tas i normal dos eller efter ordination vilket är väl naivt i min ögon.

Link to comment
Share on other sites

Fortfarande rör det väl sig inte om astma heller?

Åtminstone har jag läst norska uttalanden om att der rör sig om luftvägsbehandling (helt oavsett astma) faktiskt tror jag att det fanns tidigare i denna tråd...

 

Nu tror jag dessutom att man upplevt ytterligare positiva effekter av detta...

Om tex Johaug tycker det är obehagligt att bli misstänkliggjord kan hon ju sluta ta medlen eftersom de ändå är verkningslösa.

Link to comment
Share on other sites

Ja jag har svårt att tycka synd om de som tar mediciner utan annan anledning än att en landslagsläkare säger att de ska stoppa i sig det...

Utan symptom så finns det liten anledning och om det finns andra positiva effekter än att ta bort sjukdomssymptom är det i mina ögon ren doping.

 

Som det sagts flera gånger här så tycker jag absolut att alla ska få ta vilka mediciner de än behöver men inte om de tävlar... om man tävlar så ska det vara utan positiv effekt för tävlingsprestationen.

Link to comment
Share on other sites

För att få en nyanserad bild av Norges systematiska dopning. Läs vad Tour de Francestjärnan säger:

 

Norska cykelstjärnan Alexander Kristoff har själv astma. Men 29-årigen säger till TV2 i Norge att han blev chockad då han hörde vilka doser längdlandslaget tog av astmamedicinen.

Det var många gånger högre än vad Kristoff själv tar.

"Jag har fått besked om att jag kan ta fem puff med min inhalator varje dag, men skidåkarna pratar om doser på 50 puff. Jag hade nog tappat hakan om jag skulle ha tagit 50 varje dag. Det hade ju nästan varit en hel box, så på bakgrunden av det blev jag lite överraskad, säger Kristoff till norska TV2".

Link to comment
Share on other sites

Johaug:

" Jag har ingen påvisad astma, men det har funnits tillfällen när jag har haft en luftvägsinfektion och har fått behandling av läkarna i landslaget, säger hon och slår fast att behandlingen bland annat har inkluderat just astmamedicin:"

 

 

Jag tror detta är en halvsanning eller ett önsketänkande. Så som Norges attityd har varit hittills har säkert läkarna get instruktion att vid minsta symtom ta medicinen. 

 

Kan man träna så hårt som Sundby, Johaug, Björgen gör utan att få problem med luftvägarna? Troligen inte. Jag gissar att Johaug och de andra hamnat i en cirkel med

 

tränare hårdare -> luftrören blir ansträngda -> tar medicin -> kunnat träna hårdare -> bättre resultat -> fått problem igen med luftrören -> tagit mer medicin -> kunnat träna ännu hårdare -> fått ännu bättre resultat -> fått lite mer problem med luftrören etc etc.

 

Det är väl så doktorerna has instruerat åkarna, att vid återkommande symtom ta medicin.

 

Sedan nämnde ngn observant på ngt forum (kommer inte ihåg vilket forum) att norska åkare oftare har väldigt tjocka slem runt munnen eller fradga. Som att luftvägarna har belastats otroligt mycket. Kommer ni ihåg en annan åkare som hade liknande look? Johann Muhlegg!

Link to comment
Share on other sites

Kanske man borde rikta blickarna mot Sverige också för att se om "friska" medicinerat med astmamedicin. När det gäller att höja sen egen förmåga slutar man aldrig att förvånas...

Absolut, även i Sverige är det många astmatiker i eliten, men med tanke på deras ständiga sjukdomar tycks vi ligga efter i utvecklingen.

 

Var ju en del liv om detta på 90-talet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...