Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)


OlaM

Recommended Posts

  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Enligt min definition av parallella skidor så är skidorna parallella även vid diagonal eller stakning med frånskjut. Det är vid skejt som de inte är parallella. "Parallell teknik" skulle alltså bli ungefär som klassisk teknik fram till 30/9 -16.

Då tycker jag min benämning "fri klassisk" är bättre, då det är omöjligt att ha skidorna parallella vid spårbyte tex VL. Iden med att dela upp klassiskt i två discipliner är att då kan långloppen fortsätta att utvecklas fritt utan restriktioner och i de traditionella loppen inför man starka begränsningar för att förmå åkarna att använda fästvalla och alla tekniker inom klassisk skidåkning, regler o banor så utformade att man förlorar på att köra utan fästvalla.

Link to comment
Share on other sites

Annars kan det väl fortsätta heta bara "klassisk" för motionstävlingar och långlopp där man får använda vilken stavlängd man vill och staka om man orkar det eller tror det går fortare, precis som tidigare.

 

Och "WC klassisk" för Ulvangs linje som då lämpligen används i världscupen, elljustävlingar och motsvarande.

 

Apropå att diska de som skejtar så var det DSQ på fem stycken i Götalandsmästerskapen 2015.

http://skidresultat.se/?cat=comp&id=2786&a1=res&a2=25724

Link to comment
Share on other sites

Ski Classics har en artikel på sin hemsida idag om stakdebatten.

En sammanfattning och länk finns på langd.se

http://www.langd.se/stakning-hot-eller-framtid.5921504-86106.html

 

Entusiasmen över den nya regeln är väl inte jättestor, bränn FIS-regelbok tycker John-Kristian Dahl exempelvis.

En fundering som dryftats här också är att man inte alls tagit hänsyn till långloppen när regeln beslutades.

 

Thomas Alsgaard och SkiClassics chefen David Nilsson presenterar en tanke för att komma runt problemet med tjuvskejt är att tillåta skejt på vissa partier där det finns risk för tjuvskejt, en slags stakfristilsteknik, eller kanske långloppsteknik.
Personligen tycker jag det verkar lite märkligt men det kanske är en tanke att pröva i långloppen, men då kanske man lika gärna kan köra fristil hela vägen? Å andra sidan underlättar det vid problemfören och när spår saknas, fler motionärer kommer lära sig skate och köra utan fäste. Men rörigt blir det och diagonalåkningen lär dö för gott både på tävlings och motionsnivå.

 

En sak är klar, regeln är inte förankrad i någon större grupp utanför FIS och landsförbundens toppar och långloppscirkusen är som väntat tveksam med kanske någon egen ide i bakfickan.

Link to comment
Share on other sites

Ju mer det tycks i den här frågan, desto mer motiverar det att långloppen får en egen "free classic-stil", dock utan några frizoner för skejt.

Det känns mera som att långloppen fortsätter med klassisk stil som idag och Världscupen med ortodoxt klassiskt...;)

Link to comment
Share on other sites

Du får ha sådana långa stavar nu också, bara reminfästningen är 0.83 av din längd.... ;) .... troligen ingen tjuvskejt här inte...

Jo du har ju en poäng där. Limma fast remmarna på 0,83*kroppslängden så får stavarna sticka ut hur mycket som helst ovanför den punkten. Gäller "bara" att välja handtag och finslipa tekniken så att man kan åka utan att använda remmarna.  :P

Link to comment
Share on other sites

Anledningen till att många idag går in för stakning med blanka skidor redan från start i framförallt långlopp är ju att föret varierar efter banan därför blir det en chansning att åka med fästvalla,mindre osäkert att ha bara glid. Går man in för det och tränar stakning så blir man bra på det. Det är ju uppenbart att det är vallaindustrin som ligger bakom för att få bort stakningen,längre skidor tycker väl dom,då går det åt mera valla. Man kan ju rycka att valla fabrikanterna borde ta fram optimal valla för alla fören i såfall. Jag har varit inne på det förut,att skidtillverkarna kan göra skidor med absolut fäste och optimalt glid, jmfr rullskidor, men regelverket hur en skida får vara konstruerad hindrar detta. Vem vill inte åka klassisk diagonalåkning vid 8 minusgrader med hårda fasta spår,men det är sällan sånt före.Men om det finns en skida som motsvarar detta i alla olika fören vore fantastiskt för klassisk längdåkning.
Link to comment
Share on other sites

De här artiklarna rätar ut en hel del frågetecken och då speciellt vad gäller Vasaloppet. De vill bevara den klassiska tekniken och har inget emot den nya regeln om stavlängd. Jag skulle tro att det sämsta möjliga vore om den klassiska stilen försvann och det blev fristil över hela linjen. För vasaloppet skulle det innebära mycket större kostnader för banprepareringen och även en helt annan logistrik, troligen skulle det bli vågstart i stället för gemensam.

 

Sen måste jag beundra Ronnie Löf för hans inställning till den nya stavregeln - i stället för att protestera, så finner han sig den och anpassar sig därefter, dock med det lilla tillägget att han kommer att fortsätta att träna med sina långa stavar.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...