Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Stavlängd 0,83 x kroppslängd på FIS-lopp (beslutat 2016-09-30)


OlaM

Recommended Posts

  • Replies 337
  • Created
  • Last Reply

Jo nästa år kan vi nog räkna med 73% stavlängd, FIS verkar ju gå all in för att förhindra stak

Och då är det bara att ta fram bågsågen igen eller?...-regler är ju till för att följas!

 

Eliten kommer fortsätta staka, ska FIS kunna stoppa stakande får de tvinga dem åka på träskidor eller göra det obligatorisk med fästvalla under hela skidan.

 

Tycker att läsare av detta forumet bör ifrågasätta Svenska skidförbundets översitteri. För egen del har jag blivit avspisad av en nolla på skidförbundet gällande min ansökan om dispens på stavlängden. Jag kommer dock inte ge mig utan ska dra det så högt jag kan inom riksidrottsförbundet.

 

Kanske vore något om hela skidforum ansökte om dispens för sina stavar. Man behöver ju inte ha så långa som jag, varför inte söka dispens för nån eller några centimeter om man nu trivs i dem?!

Man kanske skall ansöka fler gånger om man har flera "olagliga" stavar hemma i förrådet?!

Link to comment
Share on other sites

Och då är det bara att ta fram bågsågen igen eller?...-regler är ju till för att följas!

 

Eliten kommer fortsätta staka, ska FIS kunna stoppa stakande får de tvinga dem åka på träskidor eller göra det obligatorisk med fästvalla under hela skidan.

 

Tycker att läsare av detta forumet bör ifrågasätta Svenska skidförbundets översitteri. För egen del har jag blivit avspisad av en nolla på skidförbundet gällande min ansökan om dispens på stavlängden. Jag kommer dock inte ge mig utan ska dra det så högt jag kan inom riksidrottsförbundet.

 

Kanske vore något om hela skidforum ansökte om dispens för sina stavar. Man behöver ju inte ha så långa som jag, varför inte söka dispens för nån eller några centimeter om man nu trivs i dem?!

Man kanske skall ansöka fler gånger om man har flera "olagliga" stavar hemma i förrådet?!

Ja regler som gäller ska följas oavsett MEN vi har all rätt att protestera (jag ogillar skiten precis som du). Om vi drar igång en massansökan om dispens så skulle jag också söka, absolut! Men tills reglerna ändras kör jag med 83% varken mer eller mindre

Link to comment
Share on other sites

Läste någonstans att man kommer avvakta OS i Pyeongchang och stakas det fortfarande där så slopar man klassiskt stil. Låter rimligt för de traditionella åkarna men frågan är hur långloppen kommer hantera det hela.

Jag tycker det skulle vara tråkigt om den klassiska tekniken försvann och hoppas att stakningen får en egen avd där den fritt kan utvecklas. Jag har inga problem med om fler restriktioner införs i den basklassiska stilen, huvudsaken är att den lever vidare.

Men tror ni verkligen att den slopas med tanke på de stora ekonomiska intressen som finns både vad gäller utrustning och evenemang ? ;)

Link to comment
Share on other sites

Först vill fis bevara klassika stilen sen "hotar" de med att avveckla den om det inte slutar stakas. Varför kan man inte bara köra vidare som det är i dag, måste de vara så Hårddragna? På vissa banor går blanka skidor bäst och på andra går det snabbare med fäste, det kallas väl för mångfald.

Jag fullkomligt struntar i om eliten och motionärer som klarar av det stakar i wc/långloppen, de är ju dessutom bara en liten bråkdel av den stora massan som åker skidor. Den åker ju fortfarande klassisk diagonal teknik och den kan väl fis ändå inte strunta i.

 

Lågs den klassiska stilen ner efter 2018 beror det nog mera på långsynta gubbar i fis för att ingen lydde deras viljor. Börjar nästan kännas barnsligt.

Link to comment
Share on other sites

Jag får intrycket av att FIS främst inte är oroade av stakningen i sig utan att det utbredda skejtandet. Det är för dyrt att ha kontrollanter om det inte rör sig om lopp för eliten. Det är väll bara att se på vasaloppet i de bakre leden. Det skejtas över allt i uppförsbackarna. Det blir värre ju längre bak man kommer. Vissa verkar inte ens försöka att diagonala eller staka, de gör något skejtliknande i varje backe. Risken att de blir diskade är obefintlig. Ärligt talat fattar jag inte varför vissa av dem stakar, då de uppenbarligen är för svaga.

Link to comment
Share on other sites

Kul att titta på lopp med BÅDE fäste och "ovallat", såsom Bruksvallarna och Beitostölen i år. En spänning i sig att se vilken åkteknik/vallning som vinner, skiftar dessutom mer under loppet beroende på bankaraktär och åkarnas vallaval.

 

Också kul med renodlade staklopp.

Liksom renodlade diagonallopp.

 

Läget just nu för min del alltså, nöjd med skidåkningens status :D

 

Link to comment
Share on other sites

Japp. Tänkte på det

Jag får intrycket av att FIS främst inte är oroade av stakningen i sig utan att det utbredda skejtandet. Det är för dyrt att ha kontrollanter om det inte rör sig om lopp för eliten. Det är väll bara att se på vasaloppet i de bakre leden. Det skejtas över allt i uppförsbackarna. Det blir värre ju längre bak man kommer. Vissa verkar inte ens försöka att diagonala eller staka, de gör något skejtliknande i varje backe. Risken att de blir diskade är obefintlig. Ärligt talat fattar jag inte varför vissa av dem stakar, då de uppenbarligen är för svaga.

Det att Poltaranin väl tog några skejtskär i ett lopp var inte FIS beredda på men nu är det en enkel match att fixa tv-bilder i kritiska backar o ha några kontrollanter. Har typ aldrig sett någon kontrollant i Vasaloppet... Men i Stråkenloppet 2015 hade de kanske 7-8 kontrollanter och ingen vågade skejta kan jag säga!!

Att Poltaranin o nån mer tagit några skejtskär kan väl inte vara ett oöverstigligt problem... Ingen skejtade väl varken i Beitosprinten igår lr idag i Bruks

Link to comment
Share on other sites

Är det verkligen så hemskt det stakas i vad som kallas klassisk stil...?

 

Jag gillar att titta på det även då. Har ngn undersökt vad åsikten är inom de breda massorna?

 

Är en issue att, väl, inte damerna stakar i alls samma utsträckning?

Jag tänkte idag att blir det enbart stakning i traditionella lopp, så slutar jag att titta på skidor. Jag är inte ensam om den åsikten tex min fru, svägerska mfl i Norrland med ett genuint skidintresse sen barnsben tycker att stakningen utarmar skidsporten och gör den mindre intressant att titta på. Jag skulle sakna klassisk skidåkning a la Johan Ohlsson, Sara Lindborg, Elin Mohlin för att nämna några (Elin Mohlin imponerade stort på mig med sin teknik)

Om man inte separerar stakningen som egen disciplin är snart den klassiska skidåkningen död som publiksport.

Link to comment
Share on other sites

Kanske också en regional fråga. Tillgången på skidspår som motiverar diagonalåkning kan variera rätt kraftigt beroende på var man bor.

Bor själv i mälardalen och kan minnas många vintrar då det knappt funnits åkbara spår i motlut. På senare år har intresset för skidåkning ökat starkt i området men eftersom 9-10 månader ägnas åt stakning på rullskidor resterande 2-3 månader ägnas åt stakning på golfbanor och flacka konstsnöspår så är kunskap och intresse för diagonalåkning inte särskilt utvecklat.

Link to comment
Share on other sites

Att förbjuda stakning eller att åka med blanka skidor kommer nog inte att förändra något bland fulskejtarna i de bakre leden på vasan. Jag gissar att många av de som fulskejtar har fästvalla under men antigen vallat fel eller tycker att det går snabbare att skejta och struntar i att de bryter reglerna.

Jag tror också att snöbristen har bidragit till att fler stakar, man är helt enkelt för dålig på att diagonala/har för dålig teknik.

Om man nu ska separera stakningen som egen disciplin, får man då inte staka i ett klassiskt lopp???

Själv gillar jag alla växlarna i båda teknikerna, men utförsåkningen är enklast, roligast och går fortast ;-)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...