Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Johaug fast för doping.


Goldrush

Recommended Posts

5. Läkaren säger på presskonferensen att hon haft problem i flera med munsår/solbränd läpp. VARFÖR har hon då inte salvor med skydd/behandling med sig hemifrån som hon vet är tillåtna?  

 

Det har hon tydligen alltid, sa hon själv för några veckor sedan. Men ändå händer detta.

http://www.dn.se/sport/johaug-da-du-tar-inget-kopt-i-utlandet/ 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 693
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Anabola medel har väl inte någon prestationshöjande effekt?

ta dubbel dos och tävlingen går inte bättre för det... det är väl så man brukar definiera perestationshöjande medel?

Tillväxtfrämnajnde medel är en annan sak som ger bättre prestation efter ansträngningen.... inte bättre under ansträngningen...

 

Så de läkemedel som vi pratar om för Johaug och Sundby har väl samma effekt, ej prestationshöjande men tillväxtfrämnjande?

Åtminstone verkar det vara konsensus på det här forumet att det är den anabola effekten som ligger till grund för doping klassning?

 

EPO däremot är prestationshöjande...

 

Bland de som vill nå någonstans inom idrotten så är det nog aldrig motivaitonen som bromsar utan enbart kroppens förmåga att ta till sig träning... Själv önskar jag att mitt arbete skulle ge samma lön på ca 1000 timmar per år som jag får på ca 1900 men antagligen skulle jag lägga ner ytterliogare arbete för att ibehålla min lön.

För att uppnå idrottsliga resultat (detta är ändå vad jag gillar mer än mitt arbete som jag också gillar) skulel jag gladeligen träna långt över 2000 timmar per år om jag kunde...

 

Många med mig tror jag, därmed så är anabola medel perfekta för att uppnå bättre resultat och långt från max träningsdos fortfarande...

Min personliga uppfattning är att en anabol effekt kan märkas under resten av livet (i princip).

Jämför två skolkamrater där den ene slutar att träna efter 9:an och den andre fortsätter (utan doping) att träna 10 år.

Testa dessa två, tidigare jämna personer, och du lär ha bättre resultat eller snabbare uppbyggnad för den som tränat  även efter lång tid (jag har en tvilling att jämföra med).

Så anabol effekt avtar inte tillräckligt för att 2 års avstängning ska räcka enligt min mening.. livstid helt enkelt.

 

Sedan undrar jag fortfarande om inte detta ändå är ett misstag under kort tid... hoppas innerligt, jag tror fortfarande att norrmän är renare än svenskar som jag tror är mycket rena!

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror man skriver ned alle medisiner man har brukt mellom hver doping test når man leverer inn prøven.

Jag var i somras med under ett dopingtest vid en SM-tävling och jag vet att det är rigorösa bestämmelser hur det skall genomföras;

det skall alltid vara två, varav den ena för protokoll och instruerar och den andre följer med på toaletten och i övrigt bistår vid provet.

Den aktive tillfrågas om denne tar något medicin och kosttillskott ock allt noteras i protokollet även medicinering lägre bak i tiden.

De som genomförde dopingtestet i september borde reagerat på om hon uppgav att hon använde läppkräm av den omtalade sorten.

Vad det står i dopingprotokollet skulle jag vilja ha offentliggjort, innan jag kan ha en uppfattning om hon dopat sig eller. Har hon inte

uppgett krämen bör hon få straff, men har uppgett den visar det att hon varit ovetande om dess dopinginnehåll.

Link to comment
Share on other sites

Jag var i somras med under ett dopingtest vid en SM-tävling och jag vet att det är rigorösa bestämmelser hur det skall genomföras;

det skall alltid vara två, varav den ena för protokoll och instruerar och den andre följer med på toaletten och i övrigt bistår vid provet.

Den aktive tillfrågas om denne tar något medicin och kosttillskott ock allt noteras i protokollet även medicinering lägre bak i tiden.

De som genomförde dopingtestet i september borde reagerat på om hon uppgav att hon använde läppkräm av den omtalade sorten.

Vad det står i dopingprotokollet skulle jag vilja ha offentliggjort, innan jag kan ha en uppfattning om hon dopat sig eller. Har hon inte

uppgett krämen bör hon få straff, men har uppgett den visar det att hon varit ovetande om dess dopinginnehåll.

 

Samtidigt. Om hon uppger krämen känner hon ju till att den är dopingklassad. Uppger hon krämen kan det tyda på att krämen är en cover för att kunna dölja ett eventuellt riktigt dopingmissbruk.

 

Varför skulle hon uppge en hudkräm om hon inte misstänkt att den var dopingklassad? Då skulle hon väl i så fall uppge allt mellan himmel och jord, t.ex. vilket hårschampoo hon använder, etc?

 

Jag skulle köpa hennes historia mycket lättare om hon inte hade uppgett krämen.

Link to comment
Share on other sites

Samtidigt. Om hon uppger krämen känner hon ju till att den är dopingklassad. Uppger hon krämen kan det tyda på att krämen är en cover för att kunna dölja ett eventuellt riktigt dopingmissbruk.

 

Varför skulle hon uppge en hudkräm om hon inte misstänkt att den var dopingklassad? Då skulle hon väl i så fall uppge allt mellan himmel och jord, t.ex. vilket hårschampoo hon använder, etc?

 

Jag skulle köpa hennes historia mycket lättare om hon inte hade uppgett krämen.

Fra antidoping norge:

"Utøver skal oppgi all bruk av legemidler/dopingmidler, kosttilskudd og helsekostprodukter som utøver har tatt de siste syv dagene. Dato for siste inntak, årsak til inntaket og eventuelt navn på legen som foreskrev legemiddelet, skal påføres prøveprotokollen. Informasjonen kan leveres i en lukket konvolutt, dersom utøver vil det."

 

Å bare skulle oppgi dopingmidler man benytter samt andre midler man er usikker på - ville vært merkelig...

Link to comment
Share on other sites

Har hon inte

uppgett krämen bör hon få straff, men har uppgett den visar det att hon varit ovetande om dess dopinginnehåll.

 

Hun oppga kremen, men visste ikke at den inneholdt et dopinglistet stoff. Trist, men straff blir det uansett. Lengden på straffen avgjøres av om hun visste eller ikke visste. Hvis man fikk fritak fra straff for å oppgi en slik medisin så kunne man dope seg aktivt på stoffet og så ha en mulig unnskyldning for å slippe straff.

Link to comment
Share on other sites

Ganska korkat sagt av Thereses pappa också, givetvis är de dehär dopnings "jägarna" ska hålla på med, de ska leta rätt på alla som fuskar oavsett om de är medvetet eller ej, oavsett om du är norsk, rysk, svensk eller colombian. Oavsett om du är bäst i världen eller hamnar utanför världscupspoäng varje gång. Faktiskt helt otroligt korkat ju mer ja tänker på de.

Sen att norska åkare är "tvingade" enligt kontrakt att äta de landslagsläkaren ordinerar låter också väldigt mysko, låter i mina öron som ett sätt för åkarna att komma billigare undan, nej men jag blev tvingad att använda anabola pga kontraktet? Jo men tjosan.

Link to comment
Share on other sites

At pappa Johaug ikke ser stort og objektivt på det kan jeg forstå. Om han får tenkt seg om en stund så sier han seg kanskje motvillig enig med Kristoffer Bergström for VG:

 

http://www.vg.no/sport/langrenn/langrenn/verkar-inte-ha-velat-fuska-men-tvaa-aars-avstangning-laater-rattvist/a/23820066/

 

 

Finns det uppmätta ämnet på Wadas lista över förbjudna preparat? Har du frivilligt stoppat det i munnen, injicerat det eller smort in det på huden?

 
Ja, då är du skyldig. Din vetskap om innehållet kan möjligen ge strängare eller mildare påföljd, men den tar inte bort den absoluta juridiska skulden. Du ansvarar för din kropp, oavsett om du har lyssnat på tio idrottsläkare eller en slugt leende typ som säljer grönlila kukpiller.
Link to comment
Share on other sites

En liten fundering. Norge har ju som redan konstaterats forskat kring bruket av astmamedicin för toppidrottsmän oavsett om de lidit av astma eller inte. Finns även studier som påvisar en anabol effekt hos den medicin Sundby brukat. Om man spekulerar vilt och tänker sig en kombination av väldigt låga halter anabola steroider och ett samtidigt bruk av en astmamedicin men eventuella anabola effekter. Vad får man för sammantagen effekt?

Link to comment
Share on other sites

Hmm, jag är en av de som faktiskt tror på läkaren / Johuag, vi verkar inte vara så många här inne som är av den uppfattningen. Johaug ska självfallet få ett straff eftersom hon är ansvarig för vad hon får i sig, men jag tror inte det var medvetet - och jag hoppas att jag hjar

 

Är det helt otroligt att:

1 - Förbundet eller Johaug glömmer ta med den salva som Johaug bevisligen behöver för sina läppar.

 

2 - När det upptäcks så går läkaren och köper en salva på lokala apoteket utan att inse att den inte är tillåten (jag vet det står doping på förpackningen men alla kan slarva och ha en dålig dag)

 

3 - Johaug får salvan och frågar om den är ok att använda och läkaren svarar ja, den är ok och hon börjar använda den. Jag är medveten om att Johaug sagt att hon alltid dubbelkollar allt, men hur ställdes frågan när hon svarade det? Jag tror inte hon fick följdfrågan - kollar du även upp det själv om det är förbundets ansvarig läkare som säger att något är ok att använda.

 

Ni som är övertygade om att läkaren och/eller Johaug står och ljuger oss rakt upp i ansiktet, vad tror ni att de har gjort?

 

Menar ni att Johug är fullproppad med doping, men de har räknat ut att om de skulle åka fast så kan de använda en läppsalva de hittat som ursäkt. Alla kommer tro på det eftersom de har en sån tur att Johaug har problem med läpparna.

Link to comment
Share on other sites

Hade du trott på det om det varit en ryska?

 

 

Hmm, jag är en av de som faktiskt tror på läkaren / Johuag, vi verkar inte vara så många här inne som är av den uppfattningen. Johaug ska självfallet få ett straff eftersom hon är ansvarig för vad hon får i sig, men jag tror inte det var medvetet - och jag hoppas att jag hjar

 

Link to comment
Share on other sites

1. Det är inte omöjligt. Men läkaren vet om det när han åker ner. Att han inte då kollar om de har den på plats elller om han behöver ta med den är väldigt märkligt.

 

2. Det är ganska mycket som står på spel.  Att man i den positionen chansar när det gäller ett nytt läkemedel utan att kontrollera ngt som tar 10 sek via google.  Eller via dator / papper som en läkare i den positionen borde ha med sig känns lite väl märkligt. Det är som sagt mycket som står på spel.  Det  är för mig för många olika saker  som är fel för att det ska gå att tro på.

 

3. Johaug stod för två veckor sedan och sa att hon inte litar på någon och alltid kollar saker extra ett par ggr.  Hon nämde även just då salvor och sina läppar....     Sen gör man en helomvändning. 

 

Till 2 och 3 kan nämnas att dessa misstag skulle ske när allas blickar riktas mot norge pga sundby skandalen.  EN läkare har redan tagit på sig skulden för den och att då näste skulle fortsätta direkt efteråt.  Det är läkare till de TVÅ största stjärnorna som båda får ta skulden innom loppet av ngn månad.

 

Det finns så mycket annat som inte stämmer. Vanligtvis släpps sån här info tidigt. Innan b-prov är analyserat. Nu väntar man veckor efter innan detta släpps. Varför?  Behövde man tiden för att förebereda cover up?  Öppenhet borde väl varit bästa sättet till trovärdighet med tanke på det som hänt.

 

 

Jag tror att hon tagit något som innehåller preparatet tidigare. Man har sedan angett salvan för att man ska kunna skylla på den om något finns kvar i kroppen och ger utslag.  

 

 

Detta stinker lång väg. 

 

Hmm, jag är en av de som faktiskt tror på läkaren / Johuag, vi verkar inte vara så många här inne som är av den uppfattningen. Johaug ska självfallet få ett straff eftersom hon är ansvarig för vad hon får i sig, men jag tror inte det var medvetet - och jag hoppas att jag hjar

 

Är det helt otroligt att:

1 - Förbundet eller Johaug glömmer ta med den salva som Johaug bevisligen behöver för sina läppar.

 

2 - När det upptäcks så går läkaren och köper en salva på lokala apoteket utan att inse att den inte är tillåten (jag vet det står doping på förpackningen men alla kan slarva och ha en dålig dag)

 

3 - Johaug får salvan och frågar om den är ok att använda och läkaren svarar ja, den är ok och hon börjar använda den. Jag är medveten om att Johaug sagt att hon alltid dubbelkollar allt, men hur ställdes frågan när hon svarade det? Jag tror inte hon fick följdfrågan - kollar du även upp det själv om det är förbundets ansvarig läkare som säger att något är ok att använda.

 

Ni som är övertygade om att läkaren och/eller Johaug står och ljuger oss rakt upp i ansiktet, vad tror ni att de har gjort?

 

Menar ni att Johug är fullproppad med doping, men de har räknat ut att om de skulle åka fast så kan de använda en läppsalva de hittat som ursäkt. Alla kommer tro på det eftersom de har en sån tur att Johaug har problem med läpparna.

Link to comment
Share on other sites

"Menar ni att Johug är fullproppad med doping, men de har räknat ut att om de skulle åka fast så kan de använda en läppsalva de hittat som ursäkt. Alla kommer tro på det eftersom de har en sån tur att Johaug har problem med läpparna."

 

Det är här själva problemet ligger. Det finns en sådan möjlighet, och jag menar att den möjligheten uppväger många av de förmildrande omständigheter som finns. Därför kan man inte bara utdela en varning i det här fallet.

Link to comment
Share on other sites

Ja  sannolikheten att det är gjort medvetet är väldigt stor.

Hon har definitivt motiv.  Norges agerande med astma medicin, och när det gäller blodvärden etc gör dem inte direkt trovärdiga heller.

 

 

 

"Menar ni att Johug är fullproppad med doping, men de har räknat ut att om de skulle åka fast så kan de använda en läppsalva de hittat som ursäkt. Alla kommer tro på det eftersom de har en sån tur att Johaug har problem med läpparna."

Det är här själva problemet ligger. Det finns en sådan möjlighet, och jag menar att den möjligheten uppväger många av de förmildrande omständigheter som finns. Därför kan man inte bara utdela en varning i det här fallet.

Link to comment
Share on other sites

Menar ni att Johug är fullproppad med doping, men de har räknat ut att om de skulle åka fast så kan de använda en läppsalva de hittat som ursäkt. Alla kommer tro på det eftersom de har en sån tur att Johaug har problem med läpparna.

 

Johaugs problem her er at det finnes et plausibelt scenario for et planlagt doping-program. Alle som blir tatt i doping har en eller annen unnskyldning eller historie. Reglene er satt slik at en blir tatt uansett, så det er ikke noe poeng for en fusker å dikte opp en komplisert historie - selv om noen kanskje har kommet unna.

 

Jeg tror likevel på at de snakker sant. Her er det nok en arrogant, selvgod og slurvete organisasjon som ikke har fulgt sine faste prosedyrer på lenge og pga tilfeldigheter har det ikke hendt før. Det er ille nok.

Link to comment
Share on other sites

 Menar ni att Johug är fullproppad med doping, men de har räknat ut att om de skulle åka fast så kan de använda en läppsalva de hittat som ursäkt. Alla kommer tro på det eftersom de har en sån tur att Johaug har problem med läpparna.

Det är just det som KAN vara fallet, vill naturligtvis inte att så är fallet men det är ju inte första gången någon åker dit på krämen.

Oavsett hur lite det finns i provet borde hon få sitt straff, det finns en liten möjlighet att hon hållit på med systematisk dopning.

Och varför skulle hon vara en ofelande ängel? Isometsä, myllylä, kirvesniemi och Kuitunens var alla folkkära änglar de också tills helvetet brakade loss. Kan inte se varför det skulle vara så omöjligt att johaug skulle experimentera med förbjudna preparat.

 

Nu är det inte så att jag vill se henne falla, det blir bara lite konstigt om man börjar se mellan fingrarna bara för att man har en trovärdig story. Kan det bevisas utan minsta tvivel så låt gå, men såna storyn går alldeles för lätt att koka ihop.

Link to comment
Share on other sites

Som jag har skrivit två ggr i tråden så finns risken ju teoretiskt - jag hoppas verkligen inte att det är så - att läkaren tyckte det var bättre åka dit på detta än på astmabehandlingen (som han sa idag att behandling av efter-symptom efter bronkit, av norsk idrottshälsa, är rekommenderad göras med inhalerade steroider)!

Det här var väldigt intressant! Behandlar dom på det viset? Och Norska åkarna måste gå med på vad läkarna säger enligt avtalet efter vad jag läst. Vad blandar dom då i den inhaleringen som inte åkarna får reda på? Detta låter som gamla DDR, jag tror faktiskt dom Norska åkarna kan vara utnyttjade av högre beslutade ,men dopade kan dom säkert ändå vara för som dom åkte förra året var Inte mänskligt, alla får svackor under ett lopp.

Link to comment
Share on other sites

"Menar ni att Johug är fullproppad med doping, men de har räknat ut att om de skulle åka fast så kan de använda en läppsalva de hittat som ursäkt. Alla kommer tro på det eftersom de har en sån tur att Johaug har problem med läpparna."

 

 

Det är en misstanke som är konstruerad och skulle inte kunna ske i verkligheten. För det första så har Johaug testats så många gånger både under säsong och mellan att hon omöjligen kan vara "fullproppad" med doping. Sen var den uppmätta mängden i hennes dopingprov så liten att den omöjligt kunde härröra sig från en större intag tidigare. Om hon skulle dopa sig, varför skulle hon välja anabola steroider, som man har utvecklade metoder att spåra sen lång tid tillbaka. Det handlar mer om att en del ser sin chans att trycka till Norge och då de helt enkelt inta kan vara så bra.

Link to comment
Share on other sites

Det är en misstanke som är konstruerad och skulle inte kunna ske i verkligheten. För det första så har Johaug testats så många gånger både under säsong och mellan att hon omöjligen kan vara "fullproppad" med doping. Sen var den uppmätta mängden i hennes dopingprov så liten att den omöjligt kunde härröra sig från en större intag tidigare. Om hon skulle dopa sig, varför skulle hon välja anabola steroider, som man har utvecklade metoder att spåra sen lång tid tillbaka. Det handlar mer om att en del ser sin chans att trycka till Norge och då de helt enkelt inta kan vara så bra.

Vet du hur mycket som fanns i provet? Kan man gissa/beräkna när hon teoretiskt skulle ha använt preparatet i större utsräckning från mängden som fanns i provet när det togs?

 

Varför kan det inte hända? Så vi kommer aldrig mer att se ett dopingfall i skidsporten igen, så blir det om det är som du säger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...