Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Johaug fast för doping.


Goldrush

Recommended Posts

  • Replies 693
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Imponerande många här som vill ge Johaug diverse hårda straff utifrån sin egen tro. Jag utgår att ni anser att ni själva ska dömas efter samma metod? Eller är det bara skönt att förgifta det offentliga samtalet på det sättet?

Imponerande saklighet. Är ganska övertygad om att de flesta här tycker att reglerna ska vara lika för alla. Förgifta det offentliga samtalet gör man bäst när man försöker kväva diskussionen med moralpanik.

Link to comment
Share on other sites

Imponerande saklighet. Är ganska övertygad om att de flesta här tycker att reglerna ska vara lika för alla. Förgifta det offentliga samtalet gör man bäst när man försöker kväva diskussionen med moralpanik.

 

Håller med till fullo.  Samma regler ska gälla för alla. Som det varit i skidvärlden fram till nu så gäller inte samma regler för alla.

Och det är dessutom bara Norska löpare som kommer undan,  Tittar man på Sundbydommen så kan man undrat vad straffet blivit om det inte varit en norrman.  Nu väntar man 18 mån med ett straff och sen låter honom avtjäna straffet när det inte är tävlingssäsong. Dvs det är inte något straff alls.

 

Vi har även sett det på tävlingar.  I os trängde sundby sig fram till en medalj.  Om situationen varit den omvända är jag säker på att ryssen blivit diskad.

 

Sen har vi Johaug's skate.  Manificat blir diskad för något mycket lindrigare. Men när det är en norsk toppåkare då släpper man det.

 

Detta är ett återkommande mönster.  Samma regler gäller inte för norrmännen som för andra. 

Jag kan väl säga som så att får Johaug ett låtsasstraff med på några månader så slutar jag följa längdskidåkninge för då är det så uppenbart att det inte sker på lika villkor.  Och det med hårt straff  här grundar jag bara på de fakta om att hon har haft en anabol steroid i kroppen och hon är ytterst ansvarig.  Om man kan lyckas vränga på regelverket på något annat sätt 

så kommer det bara att handla om vem som har trovärdigast bortförklaring. Eller vilken nation det handlar om. Dvs alla är inte lika inför reglerna.

 

Just det här med att man som utövare är ytterst ansvarig för vad som finns i kroppen är väldigt viktigt här. Man ska inte kunna låta Johaug kunna avsäga sig det ansvaret.  Detta ansvaret  är grundbulten i att alla står lika inför regelverket.  

VI vill inte att skidsporten ska bli en bedömningssport ala Simhopp eller konståkning.

Link to comment
Share on other sites

Fakta är att hon hade otillåtna ämnen i blodet och borde dömmas efter det. Alla som åkt dit genom historien har bedyrat att dom minsann aldrig ha tagit dessa ämnen med flit osv.

Dock verkar det inte resultera i särkilt hårda straff och domar när en Norsk åkare står inför skranket och det ger lika inför lagen lite "löjets skimmer".

Link to comment
Share on other sites

Det som kan tilläggas är att om man friar Johaug som det verkar som om norge tror finns med på skalan eller ger ett "löjligt 2-mån straff".   Då ändrar man på förutsättningarna för alla framöver. Samt att man försvårar 

för att få fast fuskarna och uppnå en ren sport.

Dvs då har man visat att utövaren inte är ansvarig själv för vad man har i kroppen.  Det öppnar även upp 

för att de som dopar sig, kan göra det om de innan förberett en riktigt bra bortförklaring och är selektiva med de medel de använder.

Link to comment
Share on other sites

Appropå lika inför reglerna, vem kommer inte ihåg Petter Northug och Daniel Richardsson som hade gjort samma förseelse (trängning) i tour de ski. Northug fick en varning (=ingenting), Richardsson fick 7 minuters tillägg (=kommer sist i hela touren).

 

Angående bortförklaringar, om man bestämt sig för att fuska har man såklart en doktor bakom sig och en påhittad cover story dvs en Plan B för att få ett så litet straff som möjligt om man åker fast.

 

Sedan appropå gråzoner, tänja på regler och moral. Norge har ju visat förut att de inte viker en tum när det går att utnyttja regler. Förutom astmaskandalerna så när man införde begränsningar för hur många funktionärer varje land får ha ute i spåren och testa innan tävling vad gjorde Norge då? Jo, man köpte platser av Storbrittanien och betalade med sin kunskap (valla typ) så man kunde återigen vara fler ute i spåren innan tävling.

 

Detta trots att regeln var till för att göra det mer på lika villkor mellan länder. Här har vi Norge där staten går in och satsar fantasibelopp på skidsporten för att få norska framgångar. Man har varit i framkanten på materialsidan speciellt för många år sedan. Norges skidelit är alldeles för van att vara kungar i sporten. De är missnöjda när ngt är på lika villkor, de är ju vana att bli särbehandlade och ha fördelar.

Link to comment
Share on other sites

Det var väl inte riktigt samma förseelse.  Richardsson åkte innanför ngn markering och tjänade inte det minsta på det.

Northug gjorde det på väg in på upploppet och tjänade på det....   Vilkte gör det hela värre....

Appropå lika inför reglerna, vem kommer inte ihåg Petter Northug och Daniel Richardsson som hade gjort samma förseelse (trängning) i tour de ski. Northug fick en varning (=ingenting), Richardsson fick 7 minuters tillägg (=kommer sist i hela touren).

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hur naiva är folk. Tycker till och med synd om henne, Två veckor innan gav hon en intervju där hon sa att hon aldrig skulle ta någon salva,kräm eller te hon blev erbjuden. Hon sa faktiskt så, Det är med stor sannolikhet omöjligt att den ger utslag i ett test. Detta är min tes. Efter att ha dopat sig under lång tid åker hon dit i ett test. För att dölja detta hittar de på detta med krämen. För att det skall vara tydligt väljer de denna salva mot munsår som de vet innehåller samma substans men svagare dos och som dessutom är tydligt märkt med doping. För att ytterliggare förtydliga spar de kvittot som bevis på inköpet. Läkaren ser inte särskilt ångefull ut. Tar på sig allt. Antagligen kommer han att kompenseras.

Link to comment
Share on other sites

Minst ett års avstängning är det enda rimliga. Egentligen fyra år, men de förmildrande omständigheterna gör att straffet kan sänkas. Det största straffet är dock att ingen kommer tro att hennes, Björgen eller Sundbys kommande prestationer kommer på naturlig väg.

 

Knapra och vinn - The Norwegian style

Link to comment
Share on other sites

Klart att det finns svenska skidåkare som vunnit enskilda lopp på ett dominant sätt. Men Johaug var överlägsen över hela säsongen 2015/ 2016 från första till sista stavtag och hon har ju inte tidigare säsonger visat upp varken den jämnheten, styrkan eller explosiviteten som hon åkte med ifjol. Men det faktum att hon åkt dit med steroider i blodet i kombination med Norges systematiska överanvändande av astmamedecin kastar ett helt nytt ljus på hennes senaste säsong. För mig iaf. 

 

Förklaringen att läkaren av misstag råkat ge henne en salva innehållande steroider köper då inte jag för fem öre. Steroiden står ju utskriven på tuben med stor text.  Tror inte sådan gränslös inkompetens förekommer i det resursstarka norska skidlandslaget. Är ju i klass med att välja fel mellan flourpulver och grundklister. 

 

Lindrigaste rimliga förklaringen tycker jag är, som nämndes tidigare i tråden, att man medvetet behandlat ett svårt munsår med steroider för att ingenting annat hjälpte och man inte ville missa lägerdagar. 

 

Hur det än ligger till tycker jag två års avstängning bör vara mimimum. Hur mycket man än sitter och grinar i TV.

Link to comment
Share on other sites

 

Lindrigaste rimliga förklaringen tycker jag är, som nämndes tidigare i tråden, att man medvetet behandlat ett svårt munsår med steroider för att ingenting annat hjälpte och man inte ville missa lägerdagar. 

 

Hur det än ligger till tycker jag två års avstängning bör vara mimimum. Hur mycket man än sitter och grinar i TV.

Menar du att läkaren medvetet skulle ha gett Johaug salva med steroider för att det inte fanns någon annan salva att tillgå och eller att den var den enda som skulle hjälpa och att han inte trott att den lilla mängd salva inte skulle ge utslag på ett dopingtest? Låter faktiskt rimligt! Om läkaren skulle jag ha förklarat det så skulle jag köpa hela historien, men han skulle själv framstå som gränslöst korkad och arogant.

Link to comment
Share on other sites

En sak jag inte fattar, som någon kunnig gärna får upplysa mig om.

Efter att jag läst bl.a. http://www.langd.se/?id=5917846&cat=86106 

Är det Antidoping Norge som kommer döma ut straff??? Har varje land sitt eget??? Eller är det varje land som utreder sina egna elit-adepter? Då ser jag hela det här som en ren cirkus. Då kan väl Norge strunta i dopingkontroller helt och hållet, ifall de ändå dömer precis efter egen åsikt - eller??????

Link to comment
Share on other sites

En sak jag inte fattar, som någon kunnig gärna får upplysa mig om.

Efter att jag läst bl.a. http://www.langd.se/?id=5917846&cat=86106 

Är det Antidoping Norge som kommer döma ut straff??? Har varje land sitt eget??? Eller är det varje land som utreder sina egna elit-adepter? Då ser jag hela det här som en ren cirkus. Då kan väl Norge strunta i dopingkontroller helt och hållet, ifall de ändå dömer precis efter egen åsikt - eller??????

Straffet måste ju rimligtvis utdömmas av Wada eller liknande, men det kan ju ta någon månad innan någon dom är fastslagen därifrån, så min tolkning är att de har lite frihet att bestämma på nationell nivå om hon får träna/tävla under tiden fram till dess.  Det stod ju någonstans att hon kan påbörja frivillig avstängning direkt och att den tiden då räknas av från strafftiden, men det ville hon inte.

Link to comment
Share on other sites

En sak jag inte fattar, som någon kunnig gärna får upplysa mig om.

Efter att jag läst bl.a. http://www.langd.se/?id=5917846&cat=86106 

Är det Antidoping Norge som kommer döma ut straff??? Har varje land sitt eget??? Eller är det varje land som utreder sina egna elit-adepter? Då ser jag hela det här som en ren cirkus. Då kan väl Norge strunta i dopingkontroller helt och hållet, ifall de ändå dömer precis efter egen åsikt - eller??????

 

Antidoping gör väl utredningen och lämnar väl sedan över den till nån civil domstol som ger straffet, tror ja.

Det märkliga nu är ju att det finns flera olika åsikter. FIS kräver att hon stängs av, preparatet behöver ingen utredning enligt dem och Norrmännen har egna regler som inte kräver avstängning förren utredningen är klar.

Link to comment
Share on other sites

Menar du att läkaren medvetet skulle ha gett Johaug salva med steroider för att det inte fanns någon annan salva att tillgå och eller att den var den enda som skulle hjälpa och att han inte trott att den lilla mängd salva inte skulle ge utslag på ett dopingtest? Låter faktiskt rimligt! Om läkaren skulle jag ha förklarat det så skulle jag köpa hela historien, men han skulle själv framstå som gränslöst korkad och arogant.

Läkaren kanske inte trodde det skulle synas, utan chansade. Men OM det skulle ge utslag i test, var han kanske ändå sur på Johaug för att hon nämnt att hon fått astmamedicin trots att hon var frisk. Så kan läkaren ha tänkt. Och DESSUTOM kanske det ändå var lika skönt åka dit på en salva man knappt trodde skulle ge utslag i test...

Link to comment
Share on other sites

En sak som många verkat missa är ju att Johaug faktiskt uppgivit vid dopingtestet att hon använt salvan. Det kan betyda 2 saker.

1. Hon var helt ovetande om att den var dopingklassad.

eller

2. Hon vet att hon med största sannolikhet kommer att pinka positivt och väljer att uppge salvan för att spela ovetande.

 

Svagheten med nr 2 är att uppger hon salvan utan att pinka positivt så är risken stor att det blir någon form av straff ändå för att ha erkänt användning av otillåtna preparat.

Link to comment
Share on other sites

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article23723123.ab

 

Fredrik Bendiksen har jobbat åtta år på företaget som tillverkar preparatet.

 

Alltså, han visste vad han köpte i butiken alltså visste han det var doping. I deras yrke ingår det ju att känna till substanser i preparat och när man är osäker kollar man upp det.

Link to comment
Share on other sites

Läkaren kanske inte trodde det skulle synas i testet, utan chansade. Men OM det skulle ge utslag i test, var han kanske ändå sur på Johaug för att hon nämnt att hon fått astmamedicin trots att hon var frisk. Så kan läkaren ha tänkt. Och DESSUTOM kanske det ändå var lika skönt åka dit på en salva man knappt trodde skulle ge utslag i test...
Link to comment
Share on other sites

Liten saksopplysning her er at Niklas Dyrhaug ble disket i samme løp og mistet kontakt med ledelsen i sammendraget.

Faktum kvarstår att hade det varit en fixstjärna som Sundby eller Johaug så gäller andra regler.

Hon fick inte ens ett gult kort.  Det hade hon nog fått om hon inte redan haft ett....

Link to comment
Share on other sites

För mig är det solklart, hon skall stängas av!

Det hör till vardagen för alla elitidrottare att man drabbas av diverse skador.

Att då bruka en medicin som innehåller dopingklassade preparat i syfte att kunna bli frisk så fort som möjligt för att inte missa dyrbar träning är förbjudet. Det är en fullt medveten handling, såvida inte läkaren smörjde in henne när hon sov.

Dopning behöver inte innebära ett prestationshöjande preparat.

Link to comment
Share on other sites

Jag funderar lite på om norge förstår vad de håller på med.

 

OM man låter Johaug komma undan straff eller få ett låtsasstraff som sundby på några månaders avstängning.  Då har man precis visat att Utövaren kan ifrånsäga sig ansvaret för vad som finns i kroppen. Man har satt en ny standard för hur 

man ska dömma i dessa fall.  I slutändan har man öppnat upp för att man kan planera sitt dopande efter en väl förberedd bortförklaring.   Summa sumarum,  man har öppnat upp för  dopingen innom sporten.  Det tycker iaf jag vore oerhört olyckligt.  Man borde se frammåt och arbeta för en ren sport istället.

Link to comment
Share on other sites

Menar du att läkaren medvetet skulle ha gett Johaug salva med steroider för att det inte fanns någon annan salva att tillgå och eller att den var den enda som skulle hjälpa och att han inte trott att den lilla mängd salva inte skulle ge utslag på ett dopingtest? Låter faktiskt rimligt! Om läkaren skulle jag ha förklarat det så skulle jag köpa hela historien, men han skulle själv framstå som gränslöst korkad och arogant.

Det är precis så jag har tänkt att läkaren sett att salvan var dopingmärkt, men tänkte att lite salva på läpparna kan ju inte ge utslag i ett dopingprov. Men varför sa han inget till Johaug eller sa han att det är så lite att det inte ger något utslag.Jag vidhåller vad jag sagt tidigare att man måste pressa läkaren hårt i förhör , så sanningen kommer fram kring när han gav salvan till Johaug.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...