Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Johaug fast för doping.


Goldrush

Recommended Posts

  • Replies 693
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det här med att läkaren inte ska ha sett dopingmärkningen....

Jaha... jag ger mig ut och blåser 90 på 30 väg.. .Enligt norskt resonemang måste jag få behålla körkortet om jag inte sett 30 skylten?

Det är snarare som att en läkare skulle skriva ut en medicin med en substans som patienten är allergisk mot. Jag läste en läkare som drog den parallellen med Johaug och hennes läkare och menade att han skulle blivit av med sin legitimation vid ovan scenario. Det är ju inte helt olikt även om konsekvenserna inte blir lika digra.

 

Är det f.ö. påvisat att Trofodermn påstruket på läppar eller hud i ansiktet ger utslag för Clostebol i ett urinprov?

Och hur långt efter bruk i så fall?

Hur stora mängder Trofodermin?

 

Det har ju gjorts en studie på upptag via mäns humhum vid indirekt och direkt  påstrykning av Trofodermin efter att en brasilanare som testades positiv för Clostebol hävdade att han fick det i sig genom samlag med kvinna som behandlades vaginalt med Trofodermin. Friad blev han dock inte men studien visade att föklaringen var plausibel.

In Brazil, clostebol acetate is available for intravaginal administration. One such preparation (Trofodermin™; Searle) contains 200 mg of clostebol acetate and 200 mg of neomycin sulfate per 40-g blister. The package insert states that Trofodermin is indicated for cervicitis, postoperative vaginitis, and ulcerative vaginitis, and the recommended dose is 5 g once or twice a day. Two healthy couples (group I) and two healthy men (group II) were involved in the study. A baseline urine was obtained from all volunteers before exposure to clostebol acetate. Participants were healthy and without a history of drug use or gynecologic disease. The study was approved by the University ethics committee (protocol 168/02). Immediately after intravaginal application of 5 g of clostebol acetate, group I had sexual intercourse lasting ∼20 min (experiment I). In experiment II, the men in group II applied 200 mg of clostebol acetate topically to their penis for 20 min. Urine samples were collected from all participant volunteers for the following 2 days.

The urine of the men in experiment I contained trace amounts of clostebol-M1 (0.9–3.5 μg/L) with a tmax of 16 h. The concentration of clostebol-M1 in the urine of the females reached a maximum of 35 μg/L after 23 h. Small amounts of clostebol-M2 were also detected. The urine of the men in experiment II contained higher amounts of clostebol-M1, with a peak concentration of 22 μg/L after 3.5 h, and was detectable for 15 h. The baseline urines contained no clostebol, clostebol-M1, or clostebol-M2. The possibility of incidental contamination from sexual intercourse was confirmed, despite the fact that the amount of clostebol-M1 (long-term metabolite) was near the limit of detection (μg/L). Because the IOC does not make a distinction among circumstances or means of administration of anabolic compounds, athletes should be warned not to use clostebol-containing medications and to be aware of their partner’s medical treatments.

http://clinchem.aaccjnls.org/content/50/2/456

 

Det är väl kanske inte samma sak där uppe som där nere även om läppar är slemhinnor.

Link to comment
Share on other sites

Hur naiva är folk. Tycker till och med synd om henne, Två veckor innan gav hon en intervju där hon sa att hon aldrig skulle ta någon salva,kräm eller te hon blev erbjuden. Hon sa faktiskt så, Det är med stor sannolikhet omöjligt att den ger utslag i ett test. Detta är min tes. Efter att ha dopat sig under lång tid åker hon dit i ett test. För att dölja detta hittar de på detta med krämen. För att det skall vara tydligt väljer de denna salva mot munsår som de vet innehåller samma substans men svagare dos och som dessutom är tydligt märkt med doping. För att ytterliggare förtydliga spar de kvittot som bevis på inköpet. Läkaren ser inte särskilt ångefull ut. Tar på sig allt. Antagligen kommer han att kompenseras.

Nog pekar mycket på att det är just så. Finns inte på kartan att den här erfarne läkaren och Johaug skulle ha missat detta. Särskilt inte med denna märkning.

 

Alltså är det här scenariot du framför mycket troligt.

Link to comment
Share on other sites

Vilka härliga förebilder Norge har i sina längdåkare. Den ena gör nåt av de värsta man kan göra i trafiken och kör rattfull och sen smiter. Den andra tar astmadoser som en cirkuselefant och den tredje tuggar anabola som Arnold hade blivit avundsjuk på. Heja detta friska land. Vi är alla norrmän osv
Link to comment
Share on other sites

Om vi lugnar ner oss lite och sätter in det i ett större sammanhang, så är det inte den katastrof som många gör gällande. Hade doktorn jobbat inom sjukvården och gett sin patient felaktig medicin, så att patienten avlidit eller fått skador för livet, då hade det varit en stor KATASTROF både för läkaren och patienten och dennes anhöriga. Nu är det en anställd som riskerar att förlora jobbet, stora inkomster och få sitt namn nedsvärtat. Jobb och pengar går att ersätta, men sitt "goda namn och rykte" är svårare att återfå.

Link to comment
Share on other sites

Enligt Henrik Fexeus så hämtar dom allra flesta sina lögner genom att snegla uppåt och till vänster. Sanning talas till den som frågar. Detta ihop med all fakta som att Johaug erkänt bruk av astmamedicin utan att ha astma samt att läkaren tidigare varit ansvarig för fotbollslaget med Norges enda fall av dopning mad anabola.

Säker på saker kan man inte vara men om hon varit Ryska och lika överlägsen?

Link to comment
Share on other sites

Norskt debattprogram om frågan här.

En sak jag inte fattar, som någon kunnig gärna får upplysa mig om.

Efter att jag läst bl.a. http://www.langd.se/?id=5917846&cat=86106 

Är det Antidoping Norge som kommer döma ut straff??? Har varje land sitt eget??? Eller är det varje land som utreder sina egna elit-adepter? Då ser jag hela det här som en ren cirkus. Då kan väl Norge strunta i dopingkontroller helt och hållet, ifall de ändå dömer precis efter egen åsikt - eller??????

Svar här:
"Norges egen antidopingbyrå, har ett regelverk som skiljer sig från många andras och idrottaren får själv välja om den vill bli avstängd eller inte under den inledande fasen av utredningen (väljer man att bli avstängd kan man sen dra av den tiden från sitt slutgiltiga straff)."

Link to comment
Share on other sites

Norskt debattprogram om frågan här.

Svar här:

"Norges egen antidopingbyrå, har ett regelverk som skiljer sig från många andras och idrottaren får själv välja om den vill bli avstängd eller inte under den inledande fasen av utredningen (väljer man att bli avstängd kan man sen dra av den tiden från sitt slutgiltiga straff)."

Eftersom Johaug inte självmant väljer att bli avstängd, så tror hon nog att hon skall bli frikänd eller bara varnad, men det kan visa sig vara osmart, då hon vid ett tidsbestämt straff inte kan räkna av den tid som förflyter fram till strafftiden börjar.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom Johaug inte självmant väljer att bli avstängd, så tror hon nog att hon skall bli frikänd eller bara varnad, men det kan visa sig vara osmart, då hon vid ett tidsbestämt straff inte kan räkna av den tid som förflyter fram till strafftiden börjar.

Jo det vore ju mer taktiskt att påbörja frivillig avstängning så fort som möjligt, för avstängd kommer hon ju att bli (allt annat vore att godkänna dopning för alla som har en läkare villig att ta på sig skulden), och bättre att ta så mycket som möjligt av den utanför skidsäsongen.  Beroende på straffets längd kan det ju vara skillnaden mellan att missa eller inte missa någon viktig tävling/mästerskap också.  Hmmm, och om haft några funderingar på att skaffa barn som Björgen och vill vara riktigt taktiskt så kunde hon ju ta det också som en del av avstängningen. :)

Link to comment
Share on other sites

Helt fantastiskt att vi sitter här och hjälper johaug med familjeplaneringen också. Bara att dra iväg en faktura. 

 

Eventuella skämt om Trofodermin som intimkräm eller potensmedel kan vi passa på..

He he, nja hon planerar nog allt som diskuterats bäst själv. Var nog mer att söka någon positiv vinkling av en annars rätt trist historia  :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

Tyckte mig komma ihåg något liknande och det här är bara indicier, men det ser inte så bra ut... Från Wikipedia:

 

"I februari 2013 tränade Kalla med det norska landslaget. Hon insåg då att hon tränade för lite och inte tillräckligt omfattande. Kalla tränade 830 timmar per träningsår medan norskorna låg på mellan 900 och 950. Detta kom som en överraskning för såväl Kalla som hennes tränare. Ingesson menade också att Kalla måste träna mer på stakning.[15]

Säsongen 2013/2014 blev säsongen då det lossnade i den klassiska åkningen. Den 7 december slutade hon tvåa i ett världscuplopp, före de norska stjärnorna Therese Johaug och Marit Bjørgen.[16]"

Link to comment
Share on other sites

http://www.vg.no/sport/langrenn/therese-johaug/advokaten-bekrefter-therese-johaug-fikk-hele-pakken/a/23822539/

 

Johaug mottok hele pakken

 

– Slik hun husker det mottok hun pakken fra Bendiksen med hans anvisning om hvordan hun skulle bruke kremen og med forsikringer om at kremen ikke inneholdt forbudte stoffer. Hun har vært klar på at hun ikke la merke til noe varselskilt. Hadde hun gjort det, hadde hun jo ikke brukt kremen, sier Hjort til VG, før han legger til:

– Det vesentlige her er at Therese Johaug mottok forsikringer fra en spesialist på området om at dette var et rent produkt, samt anvisninger på hvordan hun skulle bruke det. Hun la ikke merke til noe varselskilt.

Link to comment
Share on other sites

http://www.vg.no/sport/langrenn/therese-johaug/advokaten-bekrefter-therese-johaug-fikk-hele-pakken/a/23822539/

 

Johaug mottok hele pakken

 

– Slik hun husker det mottok hun pakken fra Bendiksen med hans anvisning om hvordan hun skulle bruke kremen og med forsikringer om at kremen ikke inneholdt forbudte stoffer. Hun har vært klar på at hun ikke la merke til noe varselskilt. Hadde hun gjort det, hadde hun jo ikke brukt kremen, sier Hjort til VG, før han legger til:

– Det vesentlige her er at Therese Johaug mottok forsikringer fra en spesialist på området om at dette var et rent produkt, samt anvisninger på hvordan hun skulle bruke det. Hun la ikke merke til noe varselskilt.

Vilket gör Johaugs version om möjligt mer osannolik. Hon ljuger av allt att döma och hon har den här krämen som täckmantel för hennes riktiga fusk. 

 

Så sent som för några veckor sedan sa hon att hon dubbelkontrollerade allting, och hon kan bara inte ha missat att det stod "Doping" med en iögonfallande färg på förbudsskylten. Läkaren skulle också ha missat det...Den versionen håller inte.

Link to comment
Share on other sites

det "allvarligaste", är inte det ändå hur urbota korkade kan de vara;

 

1, antingen var det ett rent misstag = korkat på Guinessnivå,

2, krämen var tänkt som en "cover up". - Hur svårt kan det vara att göra det bättre, snyggare o mer trovärdigt = också på Guinessnivå.

 

ÄVEN; om man beaktar att misstag sker och det är lätt att sitta o döma i  efterhand med facit. - Tänk efter själva; visst har man gjort helt enastående korkade misstag som i efterhand ter sig helt outgrundligt korkade.

Link to comment
Share on other sites

Vilket gör Johaugs version om möjligt mer osannolik. Hon ljuger av allt att döma och hon har den här krämen som täckmantel för hennes riktiga fusk. 

 

Så sent som för några veckor sedan sa hon att hon dubbelkontrollerade allting, och hon kan bara inte ha missat att det stod "Doping" med en iögonfallande färg på förbudsskylten. Läkaren skulle också ha missat det...Den versionen håller inte.

 

 

 

 

 

Det er flere som tror på den versjonen i Norge også. Selv så har jeg vanskelig for å tro at hun bevisst har tatt et syntetisk stereoid som det tar lang tid før er ute av kroppen (30 dager, såvidt jeg husker) i en oppkjøringsperiode, hvor hun testes veldig ofte og i tillegg forteller dopingjegerne hva de skal se etter. Men det er mye rart her, så jeg ser at det er rom for flere teorier. Uansett - denne informasjonen svekker helt klart Johaugs sak.

 

Ifølge rutinene er det kun unntaksvis at det tillates at kjøpes det legemidler i utlandet, og i alle tilfeller skal enten Olympiatoppens ansvarlige lege eller Antidoping Norge godkjenne bruken. Så denne legen har bommet på ufattelig mye. Nesten så jeg lurer på om han kan ha sett advarselen/innholdet, men har trodd at dette ikke var sporbart.

Link to comment
Share on other sites

det "allvarligaste", är inte det ändå hur urbota korkade kan de vara;

 

1, antingen var det ett rent misstag = korkat på Guinessnivå,

2, krämen var tänkt som en "cover up". - Hur svårt kan det vara att göra det bättre, snyggare o mer trovärdigt = också på Guinessnivå.

 

ÄVEN; om man beaktar att misstag sker och det är lätt att sitta o döma i  efterhand med facit. - Tänk efter själva; visst har man gjort helt enastående korkade misstag som i efterhand ter sig helt outgrundligt korkade.

 

Godt poeng. Har vært der selv opp til flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas det blir ett lindrigt straff för Johaug, jag tycker inte nån människa i hela världen borde bli avstängd för en sån skitsak. Men jag håller med om att det är fullständigt obegripligt hur man lyckats missa varningsskyltarna på förpackningen.

Eftersom hon talade om att hon använt krämen innan testet, så tror jag hon är helt oskyldig, jag vägrar tro något annat, det får helt enkelt inte vara på något annat sätt.

Men många verkar tro att man hittat på något nytt sätt att dölja vad man använder, men jag kan bara inte tro att det ska vara på det viset.

Att stänga av henne i 2-4 år känns inte som att det står i proportion till dom eventuella fördelar hon skulle ha fått av krämen, ungefär som att åka i fängelse när man kört 5 km/h för fort med bilen.

Link to comment
Share on other sites

Jag hoppas det blir ett lindrigt straff för Johaug, jag tycker inte nån människa i hela världen borde bli avstängd för en sån skitsak. Men jag håller med om att det är fullständigt obegripligt hur man lyckats missa varningsskyltarna på förpackningen.

Eftersom hon talade om att hon använt krämen innan testet, så tror jag hon är helt oskyldig, jag vägrar tro något annat, det får helt enkelt inte vara på något annat sätt.

Men många verkar tro att man hittat på något nytt sätt att dölja vad man använder, men jag kan bara inte tro att det ska vara på det viset.

Att stänga av henne i 2-4 år känns inte som att det står i proportion till dom eventuella fördelar hon skulle ha fått av krämen, ungefär som att åka i fängelse när man kört 5 km/h för fort med bilen.

Problemet är väl egentligen inte vad vi tror och inte tror om Johaug, det är helt irrelevant i sammanhanget.

Om det är en coverup eller ett rent misstag kan egentligen bara Johaug och de allra närmaste veta.

 

Det vi kan gå på är de bevis som finns, från historien kan vi lära att även de mest dopade har gråtit och bedyrat med mer eller mindre kreativa ursäkter när de trillat dit. Muhlegg hävdar tex fortfarande sin oskuld.

 

Det som kan vara förmildrande på strafftiden är ändå dosen och vad det verkar ett misstag men nån total straffrihet kan det aldrig bli tal om, då har vi snart en cirkus där aktiva skyller på läkare och misstag i parti och minut. Den aktive har ett ansvar vad hen får i sig, speciellt om det är en stor dopingsymbol på paketen, om hon missat/ignorerat detta kan man ju fundera på vad norrmännen fått i sig av misstag genom åren, nåt ansvar måste de ju ändå den aktive ha också?

Det tycks vara en allmänt flexibel inställning till att tänja gränser resp hålla sig innanför gränsen?

Kanske man säga att det är resultatet av en kultur snarare än ett misstag även om det inte är medvetet?

 

 

Dessutom är det ju så att oavsett om du sett hastighetsskylten eller missat den så lär du åka dit om polisen tar dig..

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...