Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Johaug fast för doping.


Goldrush

Recommended Posts

Problemet är väl egentligen inte vad vi tror och inte tror om Johaug, det är helt irrelevant i sammanhanget.

Om det är en coverup eller ett rent misstag kan egentligen bara Johaug och de allra närmaste veta.

 

Det vi kan gå på är de bevis som finns, från historien kan vi lära att även de mest dopade har gråtit och bedyrat med mer eller mindre kreativa ursäkter när de trillat dit. Muhlegg hävdar tex fortfarande sin oskuld.

 

Det som kan vara förmildrande på strafftiden är ändå dosen och vad det verkar ett misstag men nån total straffrihet kan det aldrig bli tal om, då har vi snart en cirkus där aktiva skyller på läkare och misstag i parti och minut. Den aktive har ett ansvar vad hen får i sig, speciellt om det är en stor dopingsymbol på paketen, om hon missat/ignorerat detta kan man ju fundera på vad norrmännen fått i sig av misstag genom åren, nåt ansvar måste de ju ändå den aktive ha också?

Det tycks vara en allmänt flexibel inställning till att tänja gränser resp hålla sig innanför gränsen?

Kanske man säga att det är resultatet av en kultur snarare än ett misstag även om det inte är medvetet?

 

 

Dessutom är det ju så att oavsett om du sett hastighetsskylten eller missat den så lär du åka dit om polisen tar dig..

 

 

Total straffrihet har jeg ikke sett noen argumentere for, ikke en gang i Norge. Så akkurat det punktet er vel lite kontroversielt.

 

Hva vi tror og ikke tror er irrelevant rent juridisk, men Johaug har vært et forbilde for mange ikke bare i Norge, og omtalen av saken viser jo at det er veldig stor intresse for saken, også utenfor Norge. Sånn sett er det er det relevant for mange av oss å søke informasjon og gjøre seg opp en mening om saken. For de aller fleste vil det uavhengig av brudd på dopingreglene, bety mye om dette er et resultat ubetenksomhet eller bevisst doping. 

 

Tillegg: Og når det gjelder unnskyldninger så vil det overraske meg veldig om dette normalt ikke er noe som dukker opp i etterkant av en positiv dopingprøve, ikke noe man forteller dopingjegerne før man faktisk er tatt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 693
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var väldigt osamnolikt. Alltså har 3 personer glömt att det var dopingklassat.

1) Butiksbiträdet som gick och hämtade medicinen

2) Läkaren

3) Johaug

 

Hur gick det till när läkaren Bendiksen beställde Trofodermin på apoteket, för den finns ju inte i hyllorna.

 

1) "Öh, can you give me something good against skin burn" 

Salesman answer"You could take Trofoermin but you need to know it is doping classified so cannot be used by atheltes"

 

2) "Öh, can you give me one tube of Trofodermin I heard it should be really good for skin burns"

Salesman answer: "Ok, here you go"

 

 

 

Alltihopa verkar ju så otroligt osannolikt. Antingen visste Bendiksen inget om doping och blev upplyst av expediten eller så visste Bendiksen redan att det var dopingklassat. Hur många dagar tar det innan Bendiksen har kokat ihop en historia som han kommer ut med för att försvara sig?

 

Något som kan verka underligt då Sportbladet nu rapporterar att Bendiksen mellan åren 1995 och 2003 arbetat för företaget som tillverkar Trofodermin.

Bendiksen arbetade då både som medicinsk direktör och landschef för företaget.

Fredrik Bendiksen var också läkare för den norska fotbollsklubben Hamkam då Sveinung Fjeldstad blev den första spelaren i norsk fotboll att testa positivt för anabola steroider.

 

 

 

.

Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt osamnolikt. Alltså har 3 personer glömt att det var dopingklassat.

1) Butiksbiträdet som gick och hämtade medicinen

2) Läkaren

3) Johaug

 

Hur gick det till när läkaren Bendiksen beställde Trofodermin på apoteket, för den finns ju inte i hyllorna.

 

1) "Öh, can you give me something good against skin burn" 

Salesman answer"You could take Trofoermin but you need to know it is doping classified so cannot be used by atheltes"

 

2) "Öh, can you give me one tube of Trofodermin I heard it should be really good for skin burns"

Salesman answer: "Ok, here you go"

 

 

 

Alltihopa verkar ju så otroligt osannolikt. Antingen visste Bendiksen inget om doping och blev upplyst av expediten eller så visste Bendiksen redan att det var dopingklassat. Hur många dagar tar det innan Bendiksen har kokat ihop en historia som han kommer ut med för att försvara sig?

 

Något som kan verka underligt då Sportbladet nu rapporterar att Bendiksen mellan åren 1995 och 2003 arbetat för företaget som tillverkar Trofodermin.

Bendiksen arbetade då både som medicinsk direktör och landschef för företaget.

Fredrik Bendiksen var också läkare för den norska fotbollsklubben Hamkam då Sveinung Fjeldstad blev den första spelaren i norsk fotboll att testa positivt för anabola steroider.

 

 

 

.

Bara för att läkaren tidigare (för 13 år sedan!) jobbat åt företaget som tar fram salvan så tror jag inte att man med automatik kan dra slutsatsen att han har koll på vad den innehåller i synnerhet då den bara verkar säljas i Italien och Brasilien.

Link to comment
Share on other sites

Olycka, misstag, okunskap eller dopad! För mig är detta ett enkelt case! Ett otillåtet preparat finns ikroppen som är prestationshöjande som ska leda till avstängning. Är det så olyckligt att hon nu är oskyldig så är det väldigt synd om henne tycker jag. Oavsett omständighet så är hon nu alltid klassad som dopad och kommer förknippas med doping liksom Sundby i min värld.

Hennes karriär är över iom detta. Finns ingen chans i världen att hon inte kommer få annat än en lång avstängning. Det skulle öppna för många dörrar till en tolerans för otillåtna preparat ifall utfallet blir något annat.

Link to comment
Share on other sites

Total straffrihet har jeg ikke sett noen argumentere for, ikke en gang i Norge. Så akkurat det punktet er vel lite kontroversielt.

 

Hva vi tror og ikke tror er irrelevant rent juridisk, men Johaug har vært et forbilde for mange ikke bare i Norge, og omtalen av saken viser jo at det er veldig stor intresse for saken, også utenfor Norge. Sånn sett er det er det relevant for mange av oss å søke informasjon og gjøre seg opp en mening om saken. For de aller fleste vil det uavhengig av brudd på dopingreglene, bety mye om dette er et resultat ubetenksomhet eller bevisst doping. 

 

Tillegg: Og når det gjelder unnskyldninger så vil det overraske meg veldig om dette normalt ikke er noe som dukker opp i etterkant av en positiv dopingprøve, ikke noe man forteller dopingjegerne før man faktisk er tatt.

Vad gäller total straffrihet, så tror jag många uppfattade Sundbys 2 månader under träningssäsong som just det. Med det i rykande färskt minne, så är det klart man spekulera.

 

Sen tycker jag det är ointressant om man är en förebild, megastjärna mm. Själv tyckte jag ett tag armstrong var en förebild i sitt engagemang för cancerfrågor mm. Men självklart blir rubrikerna dess då större om en stor stjärna "faller".

 

Jag håller klart med Kustlöparen.

 

Jag tycker det är viktigt att vi börjar se lite med objektivare glasögon. Alla öststatare som lyckas slå en norsk eller svensk behöver kanske inte vara dopade. Och alla hederliga norska (och svenska) åkare behöver kanske inte vara så snövita som vi kanske tror.

 

Om vi nu ser bråket mellan Justyna och Björgen i nytt ljus? En polska som varit avstängd ett år, anklagar nationalidolen Björgen för astmamedicineringen. Kalla och Haag tog ju självklart Björgens parti. Justynas kommentar som var på ett ungefär (tagit bara ur minnet efter alla år) "jag försöker vinna mina lopp i skidspåret, inte på apoteket". Det framstår ju nu som hon faktiskt hade en poäng. En poäng som börjar komma upp lite mer i ljuset nu.

 

Så jag återknyter väl till mitt tidigare inlägg om Justyna vs Johaug. Får inte Johaug åtminstone 1 år, så slutar jag titta på skidor (wc) denna vinter. Och så måste någon seriöst förklara för mig vad skillnaden var mellan Johaug och Justyna, som gjorde den senares straff till 1 år.

Link to comment
Share on other sites

Ja - hun har blitt tatt for å ha et anabolt stoff i kroppen. Hun skal dermed ha sin straff og vil utestenges. Spørsmålet er hvor lenge.

 

Når man skal se på straffeutmålingen for Johaug må man se på hva som er relevant. Astamedisinering er ikke relevant - selv om jeg ser flere som gjør sine egne konklusjoner ved å koke sammen flere historier til en krisemaksimert historie (som i deres hode er en sannhet). At Norge dominerer stort er heller ikke relevant.

 

Det er et faktum at hun har benyttet et krem for såre lepper. De lave verdiene som er målt kan passe med hennes leppe-historie. Dette er uttalt fra en finsk antidoping representant om jeg ikke tar feil (pga åpent sår i leppen). Hun kan ikke dømmes for en teori om utstrakt bruk av anabole steroider og at leppekremen skulle være en dekkhistorie. Det finnes det ikke bevis for - og da kan man heller ikke dømmes deretter. For å evt kunne legge en slik teori helt død ville det vært bra om man visste når forrige dopingtest var gjort.

 

Det må finnes en viss form for rettsikkerhet også for idrettsutøvere og da kan man man ikke dømmes ut fra teorier - men kun harde fakta. Dette gjelder selvfølgelig enten man er skandinavisk eller fra et eller annet østblokkland eller Spania for den saks skyld.

 

Ser man på fakta - som er kommet frem i offentligheten til nå må en utestengning være mer basert på uaktsom/uskyldig bruk av legemiddel enn at det er en bevisst prestasjonfremmende handling. Utestengingsperioden bør da også være deretter.

 

Personlig tror jeg ikke vi vil se Johaug i sporet i vinter.

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker fallet är ganska likt Kowalczyks dopingfall faktiskt.

 

K tog ett kortison för att läka en inflammerad häl vad jag förstår. Hon hävdar att hon inte visste att det var dopingklassat och använde det inte som prestationshöjande utan för att komma tillbaka till träning/tävling snabbare. Det samma gäller väl Johaug, hon tog salvan för att snabbare komma tillbaka till träning på den soliga glaciären.

 

K fick 2 år, men överklagade och fick 1 år. Det samma borde gälla för Johaug. Under förutsättning att hon talar sanning och inget annat kommer fram....

Link to comment
Share on other sites

Eller trodde Bendiksen att det var som på ett trafikmärke dvs en rund ring med ett streck över betyder att det inte gäller längre.

 

Det borde bli två års avstängning, men med tanke på att det är en norska blir det nog bara ett år.

 

Hon anklagar nog sig själv och tänker "hur kunde jag vara så dum som inte kollade" ung som när man åker fast för felparkering, då brukar jag banna sig själv. (det rök 800 i somras i onödan, men körkortet drog de inte in, då förseelsen inte var av "dopingkaraktär")

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att ett mildare straff än vad Kowalczyk fick skulle kännas väldigt konstigt, och nog göra att Norge fick en allmän fusk/doping-stämpel inom internationell (skid)sport i flera år framåt. Så för norska skidåkares skull tror jag ett ordentligt straff är klart bättre

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker fallet är ganska likt Kowalczyks dopingfall faktiskt.

 

K tog ett kortison för att läka en inflammerad häl vad jag förstår. Hon hävdar att hon inte visste att det var dopingklassat och använde det inte som prestationshöjande utan för att komma tillbaka till träning/tävling snabbare. Det samma gäller väl Johaug, hon tog salvan för att snabbare komma tillbaka till träning på den soliga glaciären.

 

K fick 2 år, men överklagade och fick 1 år. Det samma borde gälla för Johaug. Under förutsättning att hon talar sanning och inget annat kommer fram....

Nja, inte helt lika. Preparatet Kowalczyk åte fast för var ju godkänt under träning men inte under tävling och var dessutom med på listan över ämnen man kan få i sig av misstag. Ingen av de förmildrande omständigheterna verkar ju finnas i Johaugs fall.

Link to comment
Share on other sites

Ja - hun har blitt tatt for å ha et anabolt stoff i kroppen. Hun skal dermed ha sin straff og vil utestenges. Spørsmålet er hvor lenge.

 

Når man skal se på straffeutmålingen for Johaug må man se på hva som er relevant. Astamedisinering er ikke relevant - selv om jeg ser flere som gjør sine egne konklusjoner ved å koke sammen flere historier til en krisemaksimert historie (som i deres hode er en sannhet). At Norge dominerer stort er heller ikke relevant.

 

Det er et faktum at hun har benyttet et krem for såre lepper. De lave verdiene som er målt kan passe med hennes leppe-historie. Dette er uttalt fra en finsk antidoping representant om jeg ikke tar feil (pga åpent sår i leppen). Hun kan ikke dømmes for en teori om utstrakt bruk av anabole steroider og at leppekremen skulle være en dekkhistorie. Det finnes det ikke bevis for - og da kan man heller ikke dømmes deretter. For å evt kunne legge en slik teori helt død ville det vært bra om man visste når forrige dopingtest var gjort.

 

Det må finnes en viss form for rettsikkerhet også for idrettsutøvere og da kan man man ikke dømmes ut fra teorier - men kun harde fakta. Dette gjelder selvfølgelig enten man er skandinavisk eller fra et eller annet østblokkland eller Spania for den saks skyld.

 

Ser man på fakta - som er kommet frem i offentligheten til nå må en utestengning være mer basert på uaktsom/uskyldig bruk av legemiddel enn at det er en bevisst prestasjonfremmende handling. Utestengingsperioden bør da også være deretter.

 

Personlig tror jeg ikke vi vil se Johaug i sporet i vinter.

Hon failade både A och B testet, så länge testerna är korrekt utförda är det rättssäkert. Teorier behövs inte.

Link to comment
Share on other sites

Det var väldigt osamnolikt. Alltså har 3 personer glömt att det var dopingklassat.

1) Butiksbiträdet som gick och hämtade medicinen

2) Läkaren

3) Johaug

 

Hur gick det till när läkaren Bendiksen beställde Trofodermin [/size]på apoteket, för den finns ju inte i hyllorna.

 

1) "Öh, can you give me something good against skin burn"

Salesman answer: "You could take Trofoermin but you need to know it is doping classified so cannot be used by atheltes"[/size]

 

2) "Öh, can you give me one tube of Trofodermin I heard it should be really good for skin burns"[/size]

Salesman answer: "Ok, here you go"

 

 

 

Alltihopa verkar ju så otroligt osannolikt. Antingen visste Bendiksen inget om doping och blev upplyst av expediten eller så visste Bendiksen redan att det var dopingklassat. Hur många dagar tar det innan Bendiksen har kokat ihop en historia som han kommer ut med för att försvara sig?[/size]

 

Något som kan verka underligt då Sportbladet nu rapporterar att Bendiksen mellan åren 1995 och 2003 arbetat för företaget som tillverkar Trofodermin.

Bendiksen arbetade då både som medicinsk direktör och landschef för företaget.

Fredrik Bendiksen var också läkare för den norska fotbollsklubben Hamkam då Sveinung Fjeldstad blev den första spelaren i norsk fotboll att testa positivt för anabola steroider.

 

 

 

.[/size]

Når det gjelder saken med fotballspilleren som ble tatt for doping, var det meg bekjent ingenting som tydet på at dette var noe annet en dumt valg fra fotballspilleren selv, så tror ikke vi skal henge dette ved Bendiksen. Men en annen ting som er litt pussig er at han ikke koblet clostebol til doping. Det burde vel ringt en bjelle hos han som lege.

 

[Fm. (ana)bol(ic)]

A suffix used in pharmacology to designate an anabolic steroid.

 

_----_---_-------------------__------------------------_----------------------------------------------

 

Etter at Johaug hadde blitt testet 19 ganger på et år, gikk det plutselig 4 mnd uten testing. Dette kan slå uheldig for henne.

 

http://www.dagbladet.no/sport/fire-maneder-mellom-johaugs-to-siste-dopingprover-nbsp--n-test-til-kunne-reddet-henne/63970999

Link to comment
Share on other sites

Precis, de som läst matematisk statistik skulle vara förundrade över hur slumpmässigt dessa dopningsprover verkligen är. Någon vet om hur dessa testare arbetar. Har norska laget haft inside information?

Kanske Norrmännen hade information att perioden de tränade på var safe från tester men de fick felaktigt information. Kanske någon hade sagt att "de här veckorna kommer ni inte bli testade"...

 

 

Heidi Weng 

 

står över nästa träningsläger. Även Astrid Uhrenholdt Jacobsson är tveksam.

 

Inga sjukdomar eller skador bara att energin saknas.

 

Samtidigt säger Björgen att hon funderar på att lägga av.

 

Är det gruppsorg på hög nivå eller rädsla för oväntat besök (nej jag menar inte Gevalia)? 

Link to comment
Share on other sites

Hela grejen är större än Johaug. Ser man till allt som hänt med Sundby, Johaug & erbjuda astmaspray till friska åkare så kommer Norge betraktas som nya Ryssland om de inte ger full insyn i allt & jag tvivlar på att man kommer ge de...

Så de ska inte vara häxjakt på Johaug utan på hela organisationen tills de visar sig vara seriösa och öppna med allt. Hade tex Ryssland gjort samma sak så hade man stängt av alla åkare minst en säsong...

Link to comment
Share on other sites

Blir 2 månader det slutgiltiga straffet är förtroendet noll för hela längdapparaten. Särbehandling och daltande har fått ett nytt ansikte. Sterioder i kroppen är tydligen helt ok om man har flätor och kan gråta.

Du ska kanske vänta tills det slutgiltliga straffet offentliggörs innan du påstår att hon särbehandlas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...