Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2019


NotReallyGunde

Recommended Posts

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag kör med saftblandarhjälmen, lägger mig i vänster spår och ropar "Skoter till vänster"

Jotack, den har jag testat... man får vara stark för att köra om i ospårat spår, risk att tappa istället och få vänta länge på att bli insläppt igen.

Enda taktiken som jag fått att fungera är Kläbolöp i korta backar och ta några få placeringar åt gången.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle väldigt gärna få reda på hur de här "sannolikhetskalkylerna" tas fram på SMHI. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att SMHI anger 100% säkerhet för en prognos för att nästa dag lägga ut helt annan prognos som nu plötsligt är "osäker". Även med en gedigen utbildning inom matematik och fysik och 6 hp i sannolikhetslära och statistik är jag extremt förvirrad.

 

Slutsats: Fäst inte så mycket vikt vid den där sannolikhetsfliken. Eller prognoser över huvudtaget som sträcker sig längre än 1-2 dagar framåt.

Vad gäller väderprognoserna görs dels en "operationell körning" av det europeiska väderinstituten EC. Denna har ett finmaskigare rutnät och blir därför en bättre prognos. Denna körning köps de olika väderinstituten, och blir deras huvudscenario efter viss handpåläggning. Det är därför de olika instituten har relativt likartade prognoser, även om de inte uppdateras vid precis samma klockslag.

 

Dels gör EC 50 olika scenariekörningar, där vissa parametrar ändras mellan scenarierna. Sannolikheten för en viss typ av väder får man genom att räkna andelen scenarier som stödjer det aktuella vädret. Om SMHI säger 20% chans för soligt väder, innebär det att 10 av 50 scenarier stödjer soligt väder.

 

Med andra ord kan man få ut en del nyttig info av sannolikheterna som SMHI presenterar.

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller väderprognoserna görs dels en "operationell körning" av det europeiska väderinstituten EC. Denna har ett finmaskigare rutnät och blir därför en bättre prognos. Denna körning köps de olika väderinstituten, och blir deras huvudscenario efter viss handpåläggning. Det är därför de olika instituten har relativt likartade prognoser, även om de inte uppdateras vid precis samma klockslag.

 

Dels gör EC 50 olika scenariekörningar, där vissa parametrar ändras mellan scenarierna. Sannolikheten för en viss typ av väder får man genom att räkna andelen scenarier som stödjer det aktuella vädret. Om SMHI säger 20% chans för soligt väder, innebär det att 10 av 50 scenarier stödjer soligt väder.

 

Med andra ord kan man få ut en del nyttig info av sannolikheterna som SMHI presenterar.

Tack för kul nördinfo! Förstod att det handlade om något sådant och förstod såklart att 100% sannolikhet inte existerar inom ett så kaotiskt system som väder. Kan dock tycka att det presenteras lite konstigt för allmänheten på hemsidan, men det är en annan diskussion på nästa nördnivå. Nu åter till att prata rugg/klister/burk/blankt/rill/pulver.

Link to comment
Share on other sites

Var du startar spelar, stor, roll. Men risken är att dem fräser om spåren sent iom snöfallet och då lär de inte frysa ihop särskilt bra. Jag kommer gå med dasslock i alla fall, lite större risk att bli fasttrampad i första backen men tar den risken.

Jag som just bestämt mig för dasslock ☺ hade inte tänkt på första backen....får fundera lite till..

Link to comment
Share on other sites

* Öppet vatten i älven i jämnhöjd med Stadium outlet i eftermiddag. Ta inte vägen över älven till starten på söndag. Varning för ännu hårdare belastning på startparkeringen.

 

* Ymnigt snöfall Evertsberg-Vasslan när jag passerade 17.30-17.40.

 

* Otroligt mycket skräp i startbacken. Gick med rossa-wide under igår och fick med mig halva skogen. Det har blåst mycket de senaste dagarna i området, ni får hoppas på nysnö i Transtrand eller att de drar nytt och blandar ned skräpet lite. Men det lutar väl åt burk eller rugg så det är nog inget jätteproblem.

 

* Hård botten på de spår som fanns över myrarna igår. Bra stavfäste för det mesta, men löst på sina håll. Passupp för stavbrott...

Link to comment
Share on other sites

* Öppet vatten i älven i jämnhöjd med Stadium outlet i eftermiddag. Ta inte vägen över älven till starten på söndag. Varning för ännu hårdare belastning på startparkeringen.

 

* Ymnigt snöfall Evertsberg-Vasslan när jag passerade 17.30-17.40.

 

* Otroligt mycket skräp i startbacken. Gick med rossa-wide under igår och fick med mig halva skogen. Det har blåst mycket de senaste dagarna i området, ni får hoppas på nysnö i Transtrand eller att de drar nytt och blandar ned skräpet lite. Men det lutar väl åt burk eller rugg så det är nog inget jätteproblem.

 

* Hård botten på de spår som fanns över myrarna igår. Bra stavfäste för det mesta, men löst på sina håll. Passupp för stavbrott...

 

Tackar!

Bor på andra sidan älven från backen så där rök den älvpassagen.

Link to comment
Share on other sites

Var du startar spelar, stor, roll. Men risken är att dem fräser om spåren sent iom snöfallet och då lär de inte frysa ihop särskilt bra. Jag kommer gå med dasslock i alla fall, lite större risk att bli fasttrampad i första backen men tar den risken.

Tänk om de kunde för en gångs skull låta spåren va från lördag middag. Alltså att de drar dem mitt på lördagen,stänger av, och skickar ut föråkare under hela snöfallet om det så är på natten och tidig morgon.... De har ju kört med föråkare som tolkat efter maskin i spåren (ifjol?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...