Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2019


NotReallyGunde

Recommended Posts

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Står i valet och kvalet mellan två par skidor inför Vasan. Redline Plus (höga klisterskidor) och RCS (allround spann), vilka tror ni har störst chans att glida bäst enligt nuvarande prognos? Kortare VS längre tryckzoner?

Samma fundering här..

Link to comment
Share on other sites

Glid: vit marathon , har fc8 pulver hemma men tvekar att lägga på det vad tror ni ? Vågar man !! Fäste tar vi imorgon

Det klart du vågar, pulvret gör att slitstyrkan blir bättre. Frågan är om du skall ha något emellan Maraton och pulvret.

Jag har vid nysnö använt Vauhti pink hf , som jag gnuggat på och polerat och borstat, innan jag lagt på pulvret, fast jag har

kört med Fc7 i stället för Fc8. Jag har ingen koll på de flytande alternativen, har ju tillkommit sen jag åkte sist (2015) Därtill kommer rillningen, som också utvecklats sen sist och som är en vetenskap att pricka rätt med beroende på snökonsistens.(äger bara en Red Creek rak 2:a tror jag)

Link to comment
Share on other sites

jag gissar att om nuvarande väderprognoser håller så kommer förhållanden tider/placeringar bli ganska likt förra året.

 

Ok, tack så mycket! Förra året krävdes 10:15 för seedning, så jag siktar nog på 10:00 och hoppas på det bästa. Jag är själv kass på att spekulera kring tider och fören, så det är till stor hjälp att få inspel från andra.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tack så mycket! Förra året krävdes 10:15 för seedning, så jag siktar nog på 10:00 och hoppas på det bästa. Jag är själv kass på att spekulera kring tider och fören, så det är till stor hjälp att få inspel från andra.

Man kan hålla koll ungefär hur man ligger till genom att kolla nr-lapparna runt omkring. Under senare delen av VL förra året såg jag mest 4xxx och ungefär lika mycket 3xxx som 5xxx. Så jag anade att jag var ungefär mitt emellan herrplacering 2000 och 3200 (dvs gränserna för led 3 och 4). Det stämde bra kunde jag konstatera i efterhand.

 

Om detta funkar i de bakersta leden vet jag ej, men i de mittre leden funkar det bra.

Förr om åren var det fler som åkte med "fel" förstasiffra eftersom man då inte fick nytt nr när man seedat sej. Men det funkar ju annorlunda nu som vet.

Link to comment
Share on other sites

Man kan hålla koll ungefär hur man ligger till genom att kolla nr-lapparna runt omkring. Under senare delen av VL förra året såg jag mest 4xxx och ungefär lika mycket 3xxx som 5xxx. Så jag anade att jag var ungefär mitt emellan herrplacering 2000 och 3200 (dvs gränserna för led 3 och 4). Det stämde bra kunde jag konstatera i efterhand.

 

Om detta funkar i de bakersta leden vet jag ej, men i de mittre leden funkar det bra.

Förr om åren var det fler som åkte med "fel" förstasiffra eftersom man då inte fick nytt nr när man seedat sej. Men det funkar ju annorlunda nu som vet.

 

Jättebra tips! Det vill säga, om jag ser mycket startnummer som är under 10 000 så är det sannolikt seedade åkare runt mig. Dessa startade minst i startled 9 och har därför tidigare haft kapacitet för att vara bland de 10 000 bästa. Även om en del av dem kan ha en dåligt dag eller vara sämre tränade än förra året är det rimligt att tänka sig att de flesta av dem håller ett tempo som räcker till seedning.

Link to comment
Share on other sites

Man kan hålla koll ungefär hur man ligger till genom att kolla nr-lapparna runt omkring. Under senare delen av VL förra året såg jag mest 4xxx och ungefär lika mycket 3xxx som 5xxx. Så jag anade att jag var ungefär mitt emellan herrplacering 2000 och 3200 (dvs gränserna för led 3 och 4). Det stämde bra kunde jag konstatera i efterhand.Om detta funkar i de bakersta leden vet jag ej, men i de mittre leden funkar det bra.Förr om åren var det fler som åkte med "fel" förstasiffra eftersom man då inte fick nytt nr när man seedat sej. Men det funkar ju annorlunda nu som vet.

Stämmer kanske hyfsat men man bör åka upp sig lite för att behålla sitt startled och åka om desto fler för att förbättra startled. Genom alla som seedat sig så står fler framför dig i starten än VL seedningsgränser per startled.

I 10:an räcker det kanske att bara köra upp sig men viktigt att komma in en bit i nästa startnummer för att klara ett startled, dvs du ska se en del treor för att hamna i fyran...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...