Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2019


NotReallyGunde

Recommended Posts

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fins färdiga att köpa typ våtservetter.

Swix har en med vallaväck och Vauhti har en "Flour glide & clean Wipe" en kombo med både vallaväck och flour för bättre glid.

 

Har inte testat den med flour men den följer nog med på vasan i år.

 

Var kan man få tag på de wipesen? Låter ju lovande men lyckas inte finna dem vid sökningar. Kanske att man med lite tur kan hinna få det om man köper online.

Link to comment
Share on other sites

Nu lovar det lite kallare med snöfall så det kanske ändå inte blir några större problem. Vi ska ju komma ihåg att prognoser längre än 48 timmar mest är spekulationer. Man får nog se under Lördag hur det ser ut med väder och vind, blir det vind från Norge finns risk för värme och snö...

Vart ser du de prognoserna? Alla rapporter jag kan se lovar snöfall runt nollan, hela förmiddagen. Kan ju bli riktigt kul.

Link to comment
Share on other sites

Vad har ni för erfarenheter av tunt klister, tex wide och täckning med lite mjukare burk, typ VR50. Klarar man sig ifrån ifrysning om man täcker väl? Och får man nåt fäste vid 0 - 1 grad ? Sist jag provade detta hade det inte varit nederbörd och det enda problemet var att det sög en hel del men tror nog mest att det berodde på för tjockt/långt lager. Annars bra fäste med det.

Link to comment
Share on other sites

Vallaväck och plastpåse är ingen bra kombo. Vallaväcken tar sig ut och förångas. Ha trasan inlindad i lite aluminiumfolie eller en plåtburk istället.

Min kompis hade vallaväck i en plastpåse 2015 och det förångades inte, inte om plastpåsen är tillknuten ordentligt. Han använde trasan och rengjorde glidytorna och fick väsentligt bättre glid. (tyvärr missade jag den detaljen trots ett liknande v-lopp tidigare)

Link to comment
Share on other sites

Vilka hade du valt om du var tvungen?

Jag kommer inte panikhandla något nytt...

Det är som att du vill tvinga mej att välja mellan fivefingers och hoka på LL. Jag hade tagit hoka, motvilligt.

 

Men nu ser prognoserna allt mer dasslockiga ut..

 

Ni som redan har lagt en klistergrund... ni vet vad ni har att göra

 

Jag börjar tänka superweiss med nån lite mjukare burk under

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...