Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder och vallanojja Vasaloppet 2019


NotReallyGunde

Recommended Posts

  • Replies 260
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Om det blir ca -3 till 0-gradigt, och pågående snöfall, dvs inget direkt superblött före, hur viktigt är det med rillning, mina skidor är nyligen stenslipade med B35 som jag förstått är någon slags universalslip. Har endast Swix riller T423 med antingen 1mm rak eller 0,5mm V att tillgå. Brukar använda 1mm rak-rillern men upplever att det då varit trögt i nysnö, har dock inte haft möjlighet att jämföra utan rillning samma dag, så det är väldigt klen studie ;-) - förekommer det att folk rillar endast bakom foten? Tex med 1mm rak?

Link to comment
Share on other sites

Vilka hade du valt om du var tvungen?

Jag kommer inte panikhandla något nytt...

Var du startar spelar, stor, roll. Men risken är att dem fräser om spåren sent iom snöfallet och då lär de inte frysa ihop särskilt bra. Jag kommer gå med dasslock i alla fall, lite större risk att bli fasttrampad i första backen men tar den risken.
Link to comment
Share on other sites

Min kompis hade vallaväck i en plastpåse 2015 och det förångades inte, inte om plastpåsen är tillknuten ordentligt. Han använde trasan och rengjorde glidytorna och fick väsentligt bättre glid. (tyvärr missade jag den detaljen trots ett liknande v-lopp tidigare)

Jag har också haft det i en plastpåse utan problem

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle väldigt gärna få reda på hur de här "sannolikhetskalkylerna" tas fram på SMHI. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att SMHI anger 100% säkerhet för en prognos för att nästa dag lägga ut helt annan prognos som nu plötsligt är "osäker". Även med en gedigen utbildning inom matematik och fysik och 6 hp i sannolikhetslära och statistik är jag extremt förvirrad.

 

Slutsats: Fäst inte så mycket vikt vid den där sannolikhetsfliken. Eller prognoser över huvudtaget som sträcker sig längre än 1-2 dagar framåt.

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle väldigt gärna få reda på hur de här "sannolikhetskalkylerna" tas fram på SMHI. Jag har vid ett flertal tillfällen varit med om att SMHI anger 100% säkerhet för en prognos för att nästa dag lägga ut helt annan prognos som nu plötsligt är "osäker". Även med en gedigen utbildning inom matematik och fysik och 6 hp i sannolikhetslära och statistik är jag extremt förvirrad.

 

Slutsats: Fäst inte så mycket vikt vid den där sannolikhetsfliken. Eller prognoser över huvudtaget som sträcker sig längre än 1-2 dagar framåt.

Jag har varit med om samma sak, så mitt förtroende till sannolikheterna är inte jättestort. Även om det är kul ur ett nördperspektiv. 

Lite av ett självskadebeteende att kolla prognoser, och nu även sannolikheter, stup i kvarten.  

Link to comment
Share on other sites

Var du startar spelar, stor, roll. Men risken är att dem fräser om spåren sent iom snöfallet och då lär de inte frysa ihop särskilt bra. Jag kommer gå med dasslock i alla fall, lite större risk att bli fasttrampad i första backen men tar den risken.

 

Håller fullständigt med. Har tränat med stora trugor under hela vintern för att jag är för lat att byta. Har kört Jizerska med för små trugor och mjuka stakdiken. Hade inget stöd alls från underlaget i stakningen. En mycket olustig upplevelse som gör att jag hellre går på större trugor om minsta lilla tvivel finns.

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit med om samma sak, så mitt förtroende till sannolikheterna är inte jättestort. Även om det är kul ur ett nördperspektiv. 

Lite av ett självskadebeteende att kolla prognoser, och nu även sannolikheter, stup i kvarten.  

Kan relatera starkt. Jag håller även på med fiske sommartid, så är en året-runtmissbrukare av alla möjliga väderappar. Detta har gjort mig lite luttrad, men jag sitter ju fortfarande och knarkar prognoser. Självskadebeteende som sagt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...