oxberg Posted January 15, 2021 Report Share Posted January 15, 2021 Imorgon bitti brakar det loss med La diagonela! Ser ut att bli kallt som vanligt. Mycket svenskar på plats. Kommer de svenska lagen prestera i år? Nästa säsong blir ski classics huvudnummret i svt vinterstudion så det blir året som ski classics går om världscupen i sponsorpengar och intresse i Sverige. Tar säkert några år till i Norge. Tacka mig inte för aktietipset. Längdskidåkningen är död! Länge leve långskidåkningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted January 16, 2021 Report Share Posted January 16, 2021 Extra bonus för långloppscirkusen med dubbla svenska segrar idag. Kul! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted January 16, 2021 Author Report Share Posted January 16, 2021 Emil Persson levererade men var resten? Kanarieöarna över jul på myndighets konferens? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjellJ Posted January 16, 2021 Report Share Posted January 16, 2021 Emil Persson levererade men var resten? Kanarieöarna över jul på myndighets konferens?????? Om du inte kollade på loppet kan du ju läsa i efterhand om en överlägsen segrare! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klistervalla Posted January 16, 2021 Report Share Posted January 16, 2021 Kul för Kardin. Även superskoj med Jenny Larsson. Emil Persson levererar men var är resten av Lager 157?Väntar spänt på Vasapodden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted January 16, 2021 Author Report Share Posted January 16, 2021 ????? Om du inte kollade på loppet kan du ju läsa i efterhand om en överlägsen segrare!Tror inte du har läst mitt första inlägg men kul att du deltar i debatten! Tummen upp! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
megas Posted January 16, 2021 Report Share Posted January 16, 2021 Ja märkligt att hela 157 underpresterar förutom Persson. Julmat eller smørebom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pergran Posted January 16, 2021 Report Share Posted January 16, 2021 Ja märkligt att hela 157 underpresterar förutom Persson. Julmat eller smørebom?Enligt Holmberg på Strava, "katastrofskidor". Skickat från min SM-G950F via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 16, 2021 Report Share Posted January 16, 2021 Imorgon bitti brakar det loss med La diagonela! Ser ut att bli kallt som vanligt. Mycket svenskar på plats. Kommer de svenska lagen prestera i år? Nästa säsong blir ski classics huvudnummret i svt vinterstudion så det blir året som ski classics går om världscupen i sponsorpengar och intresse i Sverige. Tar säkert några år till i Norge. Tacka mig inte för aktietipset. Längdskidåkningen är död! Länge leve långskidåkningen.Hu, va trist en massa armvevande i mil efter mil utan att något spännande händer, tacka vet jag traditionellt, fin TV-underhållning. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klistervalla Posted January 16, 2021 Report Share Posted January 16, 2021 BJN har iaf lagt upp en bild på hennes insta som förklarar hennes prestation litegrann . Märkligt med katastrofskidor . De vallar väll samtliga skidor lika och Emils gick ju tydligen hyffsat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted January 16, 2021 Report Share Posted January 16, 2021 Hu, va trist en massa armvevande i mil efter mil utan att något spännande händer, tacka vet jag traditionellt, fin TV-underhållning. :)Några teknikzoner kanske.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 16, 2021 Report Share Posted January 16, 2021 Några teknikzoner kanske..Ja, inte mig emot. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kustlöparen Posted January 16, 2021 Report Share Posted January 16, 2021 Härliga vyer, händelserikt och svenska segrar, man blir sugen på att köra de här europeiska långloppen med de vackra vyerna, kul med lite variation mot guldfiskloppen. Härligt med den bredd vår sport uppvisar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjellJ Posted January 17, 2021 Report Share Posted January 17, 2021 Tror inte du har läst mitt första inlägg men kul att du deltar i debatten! Tummen upp!Om du syftar på 157 håller jag med, men det tycker jag inte framgick riktigt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NLundmark Posted January 17, 2021 Report Share Posted January 17, 2021 Hu, va trist en massa armvevande i mil efter mil utan att något spännande händer, tacka vet jag traditionellt, fin TV-underhållning. :) Utan att något spännande händer? Kollade du ens eller är det din generella tveksamhet mot stakning som lyser igenom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 17, 2021 Report Share Posted January 17, 2021 Utan att något spännande händer? Kollade du ens eller är det din generella tveksamhet mot stakning som lyser igenom?Nej, jag kollade inte, såg först i efterhand att det var sändning, men jag hade nog inte kollat ändå, då jag hade lite annat för mig på morgonen. Jag är inte motståndare till stakning i sig om det sker där det är motiverat dvs på slätmark och svagt uppför. Blir det längre och brantare backar är det naturliga sättet att ta sig upp diagonateknik. Visst skulle man kunna ha teknikzoner i långlopp, där deltagarna då flyttade fram bindningen före zonen så att det gick att diagonala. Jag skulle tro att fästvallningen utvecklades så att den påverkade glidet så lite som möjligt i det bakre läget, dvs stakläget. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klistervalla Posted January 17, 2021 Report Share Posted January 17, 2021 Nej, jag kollade inte, såg först i efterhand att det var sändning, men jag hade nog inte kollat ändå, då jag hade lite annat för mig på morgonen. Jag är inte motståndare till stakning i sig om det sker där det är motiverat dvs på slätmark och svagt uppför. Blir det längre och brantare backar är det naturliga sättet att ta sig upp diagonateknik. Visst skulle man kunna ha teknikzoner i långlopp, där deltagarna då flyttade fram bindningen före zonen så att det gick att diagonala. Jag skulle tro att fästvallningen utvecklades så att den påverkade glidet så lite som möjligt i det bakre läget, dvs stakläget.Jag drömmer om en värld av bara 4 växlade bilar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
NLundmark Posted January 17, 2021 Report Share Posted January 17, 2021 Nej, jag kollade inte, såg först i efterhand att det var sändning, men jag hade nog inte kollat ändå, då jag hade lite annat för mig på morgonen. Jag är inte motståndare till stakning i sig om det sker där det är motiverat dvs på slätmark och svagt uppför. Blir det längre och brantare backar är det naturliga sättet att ta sig upp diagonateknik. Visst skulle man kunna ha teknikzoner i långlopp, där deltagarna då flyttade fram bindningen före zonen så att det gick att diagonala. Jag skulle tro att fästvallningen utvecklades så att den påverkade glidet så lite som möjligt i det bakre läget, dvs stakläget. Bara för att det är bara är motiverat för dig att staka på "slätmark och lätt uppför" betyder inte det att det är så för eliten. Dom åker snabbare stakandes än med fäste, varför ska dom då ha fäste? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
utter Posted January 17, 2021 Report Share Posted January 17, 2021 Var det -25 grader under loppet? Verkar ha varit dyrköpt lopp för både Nygaard och Britta Johansson Norgren.https://www.nrk.no/sport/slik-endte-langlopet_-sprekkeferdige-fingre_-lilla-knaer-og-uutholdelige-smerter-1.15331354 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted January 17, 2021 Author Report Share Posted January 17, 2021 Frågan är om de skulle införa en köldgräns? Eller lära åkarna att klä sig ordentligt. Varför kör man inte med tjocka skoöverdrag? Det lär ju knappast vara i vägen när man står och stakar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet Posted January 17, 2021 Report Share Posted January 17, 2021 Jag drömmer om en värld av bara 4 växlade bilar.Stakning är ju motsvarigheten till en steglös växellåda (automat om man tänker personbil)! Perfekta växeln i klassik teknik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted January 18, 2021 Report Share Posted January 18, 2021 Perfekt växel med tillräckligt stark motor kanske...För min del behöver jag några lågväxlar också :) Tycker dock att staklopp i elit är rätt spännnande att titta på också, själv blir det blandat eftersom jag är för klen i överkroppen. Jag kan tycka att fötterna blir kalla oavsett hur mycket man tar på, när det är mest stakning. Diagonal ger mer värme i fötterna för mig. Just kyla i VL är det jag oroar mig mest för... det är alldeles för mycket stakning för att jag ska bli varm i VL (om fötterna), sedan blir jag också så energislut att jag blir kall överallt på slutet. Jag hoppas att eliten inte riktigt har det problemet.men Britta hade väl tåvärmare? Borde väl vara ännu bättre än överdrag? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted January 18, 2021 Author Report Share Posted January 18, 2021 Jag har kört med tåvärmare men de där kemiska påsarna utvecklar väldigt låg effekt. Kan inte vara många watt. Krävs en hel del isolering för att göra nytta. Elektriks sula körde en del åkare med såg jag. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KjellJ Posted January 18, 2021 Report Share Posted January 18, 2021 Nej, jag kollade inte, såg först i efterhand att det var sändning, men jag hade nog inte kollat ändå, då jag hade lite annat för mig på morgonen. Jag är inte motståndare till stakning i sig om det sker där det är motiverat dvs på slätmark och svagt uppför. Blir det längre och brantare backar är det naturliga sättet att ta sig upp diagonateknik. Visst skulle man kunna ha teknikzoner i långlopp, där deltagarna då flyttade fram bindningen före zonen så att det gick att diagonala. Jag skulle tro att fästvallningen utvecklades så att den påverkade glidet så lite som möjligt i det bakre läget, dvs stakläget.Jag tycker inte att ett skidlopp blir mer eller mindre spännande att se på beroende på vilken teknik som utövas, även om också jag tycker att bra utförd diagonalåkning är en skönhetsupplevelse att se på. Men man kan för den skull inte hindra utvecklingen, går det snabbare staka så stakar man, därför är det för många - t o m icke elitåkare - motiverat att staka och därmed för dem även det numera "naturliga" sättet att åka. Det man ev förlorar i väldigt branta backar plockar man igen när det börjar plana ut (det man förlorar på gungorna tar man igen på karusellerna). Som 70-åring är jag naturligtvis själv uppvuxen med diagonalåkning men gick för några år sedan över till enbart stakning eftersom jag tjänar på det, så enkelt är det. Att börja införa teknikzoner o dyl med stakförbud tycker jag bara är löjligt bakåtsträvande och det fina är ju att det faktiskt är "tillåtet" för alla att välja teknik. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vasafinnen Posted January 18, 2021 Report Share Posted January 18, 2021 Nån mer än jag som undrar vilken typ av Salomonskida Ramudden tjejerna kör på? De verkar oftast ha bra skidor. Vad jag kan se verkar de staka på skate skidor?! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts