Sunlake Posted January 26, 2021 Report Share Posted January 26, 2021 Jag också. Är man riktigt frusen så kan tunna linervantar också användas. Använder förresten inte både Johaug och Frida K alltid såna?Stämmer. Johaug kör med sitt eget märke och Frida brukar ha Celsius Race mitt. Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet Posted January 26, 2021 Report Share Posted January 26, 2021 Den här Lillsport vanten som man drar över den vanliga samt stavremmen är ju bra om man vill ha en tunn handske närmast rem/handtag: https://polder.se/sv/klader/handskar/tumvantar-lobster/lillsport-overstrap/ Annars har ju flera tillverkare lobstervantar som är riktigt varma, Skigo och Dählie har jag åkt med bla. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 26, 2021 Report Share Posted January 26, 2021 Den här Lillsport vanten som man drar över den vanliga samt stavremmen är ju bra om man vill ha en tunn handske närmast rem/handtag: https://polder.se/sv/klader/handskar/tumvantar-lobster/lillsport-overstrap/ Funkar det verkligen att åka med, blir det inte en tumme som bara fylls till hälften och lös längs fram ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet Posted January 26, 2021 Report Share Posted January 26, 2021 Funkar det verkligen att åka med, blir det inte en tumme som bara fylls till hälften och lös längs fram ?Jag åker inte så ofta med den men tycker den funkar bra, främst om du vill ha en tunn handske under att hålla staven med så du får bra kontroll. Jag upplever att tjocka handskar är dåligt för känslan och kontrollen när man stakar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Finn Posted January 26, 2021 Report Share Posted January 26, 2021 Funkar det verkligen att åka med, blir det inte en tumme som bara fylls till hälften och lös längs fram ?Tycker den funkar riktigt bra. Betydlgt bättre än att försöka klämma in en tjock hanske/vante i kontrollremmen. Körde 2,5h i -24 utan problem. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted January 26, 2021 Report Share Posted January 26, 2021 Liner innanför racehandskarna i steg 1 (dock inte bomull) och tumvantar när det blir kallare än -10. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
artur Posted January 26, 2021 Report Share Posted January 26, 2021 Liner innanför racehandskarna i steg 1 (dock inte bomull) och tumvantar när det blir kallare än -10.Nä bomull och idrott är mycket sällan en bra kombination. Själv använder jag 4 olika handskar beroende på temperatur. Från nån minusgrad och varmare kör jag Lillsport Legend, Är det kallare än 3-4 minusgrader blir det Lillsport Legend Thermo, sen LillSport Coach och blir det riktigt kallt åker de gamla finska trefingervantarna (hummermodell) fram. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterM Posted January 26, 2021 Report Share Posted January 26, 2021 Är det bara jag som inte har problem med kalla händer? Legend slim ner till minus 15 efter det legend thermo. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 26, 2021 Report Share Posted January 26, 2021 Är det bara jag som inte har problem med kalla händer? Legend slim ner till minus 15 efter det legend thermo.Är du släkt med Sven Fischer ? :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted January 27, 2021 Report Share Posted January 27, 2021 Är det bara jag som inte har problem med kalla händer? Legend slim ner till minus 15 efter det legend thermo.Kör blandade tunna modeller ner till ca minus tio. Sen kör jag likadana handskar men med tunn liner. Funkar i alla fall bra till - 20, så länge man ser till att hålla handskarna torra. Kört i -27 som kallast på det sättet. Tycker att om man är uppvärmd om kroppen, har torra handskar och är lagom klädd i övrigt, är inte händerna något stort problem. (Fryser man om kroppen är det kört, då behöver man rejält varma handskar - och varmt om fötterna) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jola61 Posted January 28, 2021 Report Share Posted January 28, 2021 Problemen kommer nog delvis med åldern. Man har ju hunnit utsätta sig för en del under åren. Tidigare körde jag utan problem med tunna handskar ner till minus 10, men det funkar tyvärr inte längre. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anl Posted January 28, 2021 Report Share Posted January 28, 2021 Problemen kommer nog delvis med åldern. Man har ju hunnit utsätta sig för en del under åren. Tidigare körde jag utan problem med tunna handskar ner till minus 10, men det funkar tyvärr inte längre.Nog tvärtom för mig, mindre känslig nu vid 60+. Men undrar om det hänger ihop med arbete. Om jag bara sitter vid skrivbordet ett år eller om jag jobbar i trädgården/snickrar lite/jobbar mycket med händerna på andra sätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 28, 2021 Report Share Posted January 28, 2021 Inte underligt att fler satsar på långlopp med såna prispengar, 1 miljon för Grand Slam. (kanske Björgen behövde förstärka sin kassa efter några års uppehåll, även om hon inte tar G S, så kan hon nog kamma in en del money i några lopp) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted January 30, 2021 Author Report Share Posted January 30, 2021 Kardin och korsgren vinner imorgon. Normalt sett hade jag satt min slant på Eliassen men han verkar inte i form än.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet Posted January 31, 2021 Report Share Posted January 31, 2021 Kardin och korsgren vinner imorgon. Normalt sett hade jag satt min slant på Eliassen men han verkar inte i form än..Alltså du hade ju inte helt rätt men vi måste ju tala om den norska krisen i långloppen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
oxberg Posted January 31, 2021 Author Report Share Posted January 31, 2021 Jag har gärna fel när Emil vinner. Ragde ångrar kanske att de dumpade Gjerdalen. Krisen är här, detta är starten på 10 års svensk dominans? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterM Posted January 31, 2021 Report Share Posted January 31, 2021 Lite intressant att varken aftonblaskan eller expressen har någon artikel när Sverige tar dubbeln idag... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted January 31, 2021 Report Share Posted January 31, 2021 Som kommentator måste man kunna komma med lite roliga kommentarer även i loppet slutskede. När Lina Korsgren gick om norskan Fleten som sackade efter borde den givna kommentaren varit; Fleten ser ut att vara sleten :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted January 31, 2021 Report Share Posted January 31, 2021 De norska teamen meddelar att de kommer att fokusera på Vasaåket i år, eftersom de ändå kommer att vara chanslösa i VL Elit givet hur säsongen har gått hittills. Undantag Ragde som behöver mönstra ett antal hjälpryttare till Kardin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted February 1, 2021 Report Share Posted February 1, 2021 Jag har gärna fel när Emil vinner. Ragde ångrar kanske att de dumpade Gjerdalen. Krisen är här, detta är starten på 10 års svensk dominans? En svensk dubbelseger, dam och herr, i Vasaloppet vore mumma. Var väl Brink senast 2012..? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MC Hammer Posted February 1, 2021 Report Share Posted February 1, 2021 En svensk dubbelseger, dam och herr, i Vasaloppet vore mumma. Var väl Brink senast 2012..?ja fast då var det norskt i topp på damsidan så du får gå tillbaks till 2011 för att hitta svenska segrare i båda samma år (Brink + Jenny Hansson). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
larsbern Posted February 1, 2021 Report Share Posted February 1, 2021 ja fast då var det norskt i topp på damsidan så du får gå tillbaks till 2011 för att hitta svenska segrare i båda samma år (Brink + Jenny Hansson). Det har varit lite fattigare på herrsidan under de senaste årens ökenvandring... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Volevodin Posted February 1, 2021 Report Share Posted February 1, 2021 Har inte Norge mer än en sketen sleten Fleten såvida inte geten Johaug ställer upp tillsammans med en het en som Björgen, så lär de få sig pina mot svenska Lina även om de inte sig ger så har vi fler. :rolleyes: Oxberg, vad säger du om detta minipoem ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lejonet Posted February 2, 2021 Report Share Posted February 2, 2021 Jag har gärna fel när Emil vinner. Ragde ångrar kanske att de dumpade Gjerdalen. Krisen är här, detta är starten på 10 års svensk dominans?Dom svenska herrarna har ju faktiskt klivit upp några steg som man inte så för några år sedan, märkligt hur det kan ändra sig. Norge lär vi ju inte vara av med eftersom dom tycks ha en landslagsmässig åkare i varje by men nog kommer dom svenska herrarna att ha en bättre period nu. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Forehandloop Posted February 2, 2021 Report Share Posted February 2, 2021 Dom svenska herrarna har ju faktiskt klivit upp några steg som man inte så för några år sedan, märkligt hur det kan ändra sig. Norge lär vi ju inte vara av med eftersom dom tycks ha en landslagsmässig åkare i varje by men nog kommer dom svenska herrarna att ha en bättre period nu. Det verkar vara riktigt låg status på Långlopp i Norge, finns hur många som helst som skulle vara med i Ski Classics-toppen med lite extra stakträning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts