Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Funderingar från en nybörjare


ekesa

Recommended Posts

Hej!

Jag är ny på det här med skidåkning och träning på SkiErg så please be kind 🙂

Min fråga gäller likheten mellan vanliga skidor och stakmaskinen när det kommer till att jämföra tider och längder. Jag förstår så klart att det finns massa parametrar att ta in i beräkningen men kan man hitta någon gyllene medelväg och säga t.ex att 1 mil i stakmaskin på 50 minuter är lättare eller tyngre än motsvarande i snön. Kommer man längre eller kortare på snö för samma effort än på stakmaskinen.

 

Hoppas att min fråga går att förstå och att det kan finnas svar att ge.

 

Mvh

ekesa

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, ekesa said:

Hej!

Jag är ny på det här med skidåkning och träning på SkiErg så please be kind 🙂

Min fråga gäller likheten mellan vanliga skidor och stakmaskinen när det kommer till att jämföra tider och längder. Jag förstår så klart att det finns massa parametrar att ta in i beräkningen men kan man hitta någon gyllene medelväg och säga t.ex att 1 mil i stakmaskin på 50 minuter är lättare eller tyngre än motsvarande i snön. Kommer man längre eller kortare på snö för samma effort än på stakmaskinen.

 

Hoppas att min fråga går att förstå och att det kan finnas svar att ge.

 

Mvh

ekesa

Jag skulle säga att det går inte att jämföra. Dels för att det går att generera mycket watt i en  SkiErg som inte fungerar på skidor. Och då SkiErg mäter watt så missas detta med längd och vikt som spelar roll på skidor. 

Link to comment
Share on other sites

Det finns nog många svar på din fråga.

Ett svar kan vara kolla Erik Wickströms tabell över tider på 5000 m i Skierg och jämföra med VL resultat. Men den bygger såklart på att de som är input till tabellen tränar annat också t ex rullskidor eller på snö. 
 

Ett annat svar skulle kunna vara att det alltid upplevs lättare på snö (om man är van) eftersom det går både upp och ner plus är mycket mer variation i åkningen. Så lite mentalt enklare.

Jag upplever rullskidor på treor som snabbare än Skierg, på snö är det riktigt snabbt före om jag håller samma tider dvs runt 18-19 km/h på sommaren och 16-17 på vintern. Skierg ligger jag betydligt långsammare (5000 m på över 20) så tiderna mer som snö eller något långsammare.

Så ta tiderna på Skierg som jämförelse för din utveckling och inte som skidresultat. Mycket bra träning map styrka och kondition.

Uthållighet och teknik är bättre att ta på rullskidor och snöskidor 

Link to comment
Share on other sites

för egen del, 189 cm 82 kg ( så viss "fördel" på ski erg), för 100 år sedan då jag var i form, så körde jag 5000 m max på ski erg med km tid om 3:43 och vid skidåkning i måttligt kuperade spår höll jag på 42 km mellan 3:00 - 3:40 i km tid, i blixtföre - ngt segt men ok före.

Link to comment
Share on other sites

Ingen konstig fråga alls. Men på snö är låg vikt en fördel, på stakmaskin är hög vikt en fördel. Så går inte att svara på utan att veta viktklass.

Runt 75-80 kg mycket mycket lättare på snö. 

Jag tycker de fick till seedningen bra på stakmaskinsloppet, för led 2 krävdes då 15km/h i 90 minuter. För led 2 i Vasaloppet krävdes 18km/h i 5 timmar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Erik Wickström skrev en del om detta för ett par år sedan:

https://erikwickstrom.se/2016/12/30/5000-m-skierg-for-visst-led-i-vasaloppet-med-enklare-tabell/

Finns helt klart ett samband mellan skierg-tider och prestation i spåret, även om det absolut beror på hur väl man kan omsätta stakmaskins-watten till verkligheten.

Personligen så försöker jag att inte titta alltför mycket på watten, utan istället bibehålla en så skid-lik teknik som möjligt. Och titta för allt i världen inte på instruktionsvideor från concept2 hur man "ska" dra i stakmaskinen. Då kommer du sluta som en hoppetossa som står absolut blick stilla i skidspåret!

/snabben

Link to comment
Share on other sites

Skierg anser jeg mer som styrketrening enn kondisjonstrening. Jeg kan sikkert dra 18 min på 5000m på Skierg (uten spesifikk trening), men ville med dagens form neppe kunne fullført et Vasalopp. Det hadde ihvertfall blitt et stygt syn.

Forskjellen mellom gode og dårligere skiløpere er vanligvis veldig liten på skierg. Jeg har venner som går raskere enn eliteløpere på skierg, men bruker 50% lengre tid i skiløypa. Dette gjelder også for ren staking, selv om det selvsagt henger litt bedre sammen der. Dog kun på høyt nivå for de som har god skiteknikk. Inntil man har god skiteknikk så er teknikken mye mer avgjørende enn både kondisjon og styrke. 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker absolut att Skierg ger både styrka och kondition (syreupptagningsförmåga). Därifrån är det en bit att orka ett helt Vasalopp, dessutom göra det på ett tekniskt effektivt sätt.

Jag rekommenderar att lägga in ett skiergpass i veckan, sedan så mycket skidträning man klarar. Jag kör oftast 1 pass snöskidor i veckan under vintern och fyller sedan på med löpning, cykel och sim (i den ordningen). Barmarkssäsongen två rullskidspass…

Den största effekten på min skidåkning fick jag vid introduktionen av Skiergintervaller, gav mig både styrka och mer A1 träning per träningsminut än någonsin tidigare. A1 som +90 % av maxpuls.

Det ger alltså inte teknik eller uthållighet för mig men styrka och kondition på ett sätt som jag inte klarade innan. Det svåraste är tyvärr att tycka att det är roligt…

Link to comment
Share on other sites

On 12/13/2023 at 8:00 AM, Knappen said:

Jag tycker absolut att Skierg ger både styrka och kondition (syreupptagningsförmåga). Därifrån är det en bit att orka ett helt Vasalopp, dessutom göra det på ett tekniskt effektivt sätt.

Jag rekommenderar att lägga in ett skiergpass i veckan, sedan så mycket skidträning man klarar. Jag kör oftast 1 pass snöskidor i veckan under vintern och fyller sedan på med löpning, cykel och sim (i den ordningen). Barmarkssäsongen två rullskidspass…

Den största effekten på min skidåkning fick jag vid introduktionen av Skiergintervaller, gav mig både styrka och mer A1 träning per träningsminut än någonsin tidigare. A1 som +90 % av maxpuls.

Det ger alltså inte teknik eller uthållighet för mig men styrka och kondition på ett sätt som jag inte klarade innan. Det svåraste är tyvärr att tycka att det är roligt…

Antar att du menar A3 och A3+ på Skierg? A1 får man på långpassen 

Link to comment
Share on other sites

Just nu har jag dragit på mig en skada på baksida lår/skinka och kan varken gå, springa eller åka rullskidor, det enda som går är att cykla. I morgon går det att cykla, men sen skall det komma snöblask/regn och sen frysa på och då vill jag inte cykla.

Min fråga är om det finns Ski-erg på gym, det skulle kunna vara ett alternativ om det inte  irriterar skadan.

Sen finns det träningsband,  som kan fungera som alternativ till Ski-erg ? På "min tid" använde vi speciella gummiband med en ögla där man stack i händerna. Minns en skidkompis brukade ha följande devis; "Nu tar vi en stakningstur till Mångsbodarna"!

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Volevodin said:

Min fråga är om det finns Ski-erg på gym, det skulle kunna vara ett alternativ om det inte  irriterar skadan.

Sen finns det träningsband,  som kan fungera som alternativ till Ski-erg ? På "min tid" använde vi speciella gummiband med en ögla där man stack i händerna. Minns en skidkompis brukade ha följande devis; "Nu tar vi en stakningstur till Mångsbodarna"!

I Oslo++ har nesten alle gym Skierg. Jeg vet at du ikke bor der, men da bør det vel finnes noen i Sverige også?

Treningsbånd: Njaaa.. Ikke for kondisjonseffekten Skierg gir. Du kommer ikke så høyt opp i puls med gummibånd. Det følgende er spekulasjon, men jeg tror de "gamle" gummibåndene var bedre egnet til å etterligne den gamle staketeknikken med lange drag med triceps. Tror ikke du får den raske timingen og snerten med rygg og mage i tillegg.

 

On 12/13/2023 at 8:00 AM, Knappen said:

Jag tycker absolut att Skierg ger både styrka och kondition (syreupptagningsförmåga). Därifrån är det en bit att orka ett helt Vasalopp, dessutom göra det på ett tekniskt effektivt sätt.

Helt enig i dette. Skierg er godt egnet for kondisjonstrening, man kan komme skyhøyt i puls om man vil. At folk med stor kroppsbygning som drar i tauene som i Crossfit produserer mye watt er en annen sak.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...