ekesa Posted November 7 Report Share Posted November 7 Hej! Jag är ny på det här med skidåkning och träning på SkiErg så please be kind 🙂 Min fråga gäller likheten mellan vanliga skidor och stakmaskinen när det kommer till att jämföra tider och längder. Jag förstår så klart att det finns massa parametrar att ta in i beräkningen men kan man hitta någon gyllene medelväg och säga t.ex att 1 mil i stakmaskin på 50 minuter är lättare eller tyngre än motsvarande i snön. Kommer man längre eller kortare på snö för samma effort än på stakmaskinen. Hoppas att min fråga går att förstå och att det kan finnas svar att ge. Mvh ekesa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
PetterM Posted November 7 Report Share Posted November 7 45 minutes ago, ekesa said: Hej! Jag är ny på det här med skidåkning och träning på SkiErg så please be kind 🙂 Min fråga gäller likheten mellan vanliga skidor och stakmaskinen när det kommer till att jämföra tider och längder. Jag förstår så klart att det finns massa parametrar att ta in i beräkningen men kan man hitta någon gyllene medelväg och säga t.ex att 1 mil i stakmaskin på 50 minuter är lättare eller tyngre än motsvarande i snön. Kommer man längre eller kortare på snö för samma effort än på stakmaskinen. Hoppas att min fråga går att förstå och att det kan finnas svar att ge. Mvh ekesa Jag skulle säga att det går inte att jämföra. Dels för att det går att generera mycket watt i en SkiErg som inte fungerar på skidor. Och då SkiErg mäter watt så missas detta med längd och vikt som spelar roll på skidor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Knappen Posted November 7 Report Share Posted November 7 Det finns nog många svar på din fråga. Ett svar kan vara kolla Erik Wickströms tabell över tider på 5000 m i Skierg och jämföra med VL resultat. Men den bygger såklart på att de som är input till tabellen tränar annat också t ex rullskidor eller på snö. Ett annat svar skulle kunna vara att det alltid upplevs lättare på snö (om man är van) eftersom det går både upp och ner plus är mycket mer variation i åkningen. Så lite mentalt enklare. Jag upplever rullskidor på treor som snabbare än Skierg, på snö är det riktigt snabbt före om jag håller samma tider dvs runt 18-19 km/h på sommaren och 16-17 på vintern. Skierg ligger jag betydligt långsammare (5000 m på över 20) så tiderna mer som snö eller något långsammare. Så ta tiderna på Skierg som jämförelse för din utveckling och inte som skidresultat. Mycket bra träning map styrka och kondition. Uthållighet och teknik är bättre att ta på rullskidor och snöskidor Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hobbymotionären Posted November 8 Report Share Posted November 8 Instämmer med föregående skribenter. Men, om jag nu ändå skulle tvingas till att svara konkret på påståendet ifall en viss sträcka på SkiErg är tyngre eller lättare än på snö så blir svaret att det (oftast) går något fortare i snön. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl A Posted November 8 Report Share Posted November 8 för egen del, 189 cm 82 kg ( så viss "fördel" på ski erg), för 100 år sedan då jag var i form, så körde jag 5000 m max på ski erg med km tid om 3:43 och vid skidåkning i måttligt kuperade spår höll jag på 42 km mellan 3:00 - 3:40 i km tid, i blixtföre - ngt segt men ok före. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thorrez Posted November 10 Report Share Posted November 10 Ingen konstig fråga alls. Men på snö är låg vikt en fördel, på stakmaskin är hög vikt en fördel. Så går inte att svara på utan att veta viktklass. Runt 75-80 kg mycket mycket lättare på snö. Jag tycker de fick till seedningen bra på stakmaskinsloppet, för led 2 krävdes då 15km/h i 90 minuter. För led 2 i Vasaloppet krävdes 18km/h i 5 timmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts