Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Grundfäste runt nollan


Hobbymotionären

Recommended Posts

En måhända banal fråga, men vad är tanken att man ska använda som bas (direkt mot uppruggat belag) i lite varmare fören?

De flesta grundvallor verkar ange ett temperaturspann på sisådär -3 till -20 grader Celsius. Vad göra runt nollan? Gå på en varmare (t e x blå eller lila) slitstark burk som bas?

Link to comment
Share on other sites

Klistergrund. Ska du ha burk på sen så se till att skidorna står ute ett tag innan du lägger på burk. 

Kan ju va värt att testa att bara åka på rugg om det är runt nollan å fin snö. Finns många klipp hur man ska rugga belaget för att få det bra.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, effe said:

Klistergrund. Ska du ha burk på sen så se till att skidorna står ute ett tag innan du lägger på burk. 

Kan ju va värt att testa att bara åka på rugg om det är runt nollan å fin snö. Finns många klipp hur man ska rugga belaget för att få det bra.

Klister i botten alltså. Det är ett steg jag ännu ej vågat ta fullt ut. En sak om det är direkt isiga spår, där är jag bekväm med klister. Men i mjukare, halvgammal snö känns det onekligen ganska riskabelt. (En av anledningarna man lägger på burk ovanpå antar jag).

Har heller aldrig provat att åka på ruggade skidor. Funkar det hyfsat även i några plus/minusgrader eller är det strikt vid nysnö och nollan som gäller?

Det bästa är naturligtvis att prova sig fram, men alltid bra att ha lite riktlinjer att gå efter.

Link to comment
Share on other sites

En klassisk variant som jag använt många gånger är Vauhtis bruna grundvax, som man gnuggar på som vanlig burkvalla, värm med vallajärn och gnid ut, Rode -3-7 gnuggas på och värms in, sen den valla som är aktuell för dagen. Aktuella vallor; Rode Multigrade, Vauhti Pink, Skigo Orange (Swix har jag ej testat på senare år)

Är det nysnö bromsar grundvax för mycket och då är ruggat ett alternativ. Enda nackdelen med ruggat är om temperaturen går ner under noll vill det frysa i.

 

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Volevodin said:

En klassisk variant som jag använt många gånger är Vauhtis bruna grundvax, som man gnuggar på som vanlig burkvalla, värm med vallajärn och gnid ut, Rode -3-7 gnuggas på och värms in, sen den valla som är aktuell för dagen. Aktuella vallor; Rode Multigrade, Vauhti Pink, Skigo Orange (Swix har jag ej testat på senare år)

Är det nysnö bromsar grundvax för mycket och då är ruggat ett alternativ. Enda nackdelen med ruggat är om temperaturen går ner under noll vill det frysa i.

 

Tyvärr funkar inte ruggat på seedningslopp med varvbana, det blir helt enkelt för glatt i spåren fr o m andra varvet när hela fältet dragit förbi (om det inte snöar rejält).

Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, Thorrez said:

Tyvärr funkar inte ruggat på seedningslopp med varvbana, det blir helt enkelt för glatt i spåren fr o m andra varvet när hela fältet dragit förbi (om det inte snöar rejält).

Om det blir glatt i spåren och tempen pendlar mellan 0 och säg +3, vad gör man då (läs: hur hade du vallat fäste)?

///A

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Antonio said:

Om det blir glatt i spåren och tempen pendlar mellan 0 och säg +3, vad gör man då (läs: hur hade du vallat fäste)?

///A

Håller med Per Gu, kan eventuellt funka med toko gul burk, eller motsvarande, om man vill chansa och vill slippa klister (testa innan och ha en backup-plan i så fall).

Reservation för att det är fem år sen jag vallade fäste på tävling.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...