Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rykten säger att fettet i paraffin försämrar glid


Stakastaka

Recommended Posts

Jag har hört från flera håll att fettet som finns i dagens paraffiner påverkar glidet negaqtivt. Jag har både hört att det suger till sig smuts, men även att det helt enkelt påverkar friktionen av sig självt. Har varit i kontakt med rätt bra tävlingsåkare som nu ofta tävlingsvallar utan paraffin. De använder endast rengöringsmedel för glidytan och sedan på med en spray (t ex swix TS). Speciellt nu när man kör flourfritt ska det vara så. Eventuellt kunde kanske flouret tidigare motverka fettets negativa påverkan.

Någon mer som nåtts av samma rykten? Eller testat själv?

Link to comment
Share on other sites

Det var vanlig å legge fluorpulver på blank såle på møkkete snø. Hovedsaklig er det myke glidere som kan samle smuss. De fleste fluorfrie glidere er imidlertid veldig harde, og det er kun på møkkete, fuktig/våt snø at dette er en problemstilling. Dette er ikke noe nytt, men faktisk opphavet til Kuzmins stålsikling. På lange renn i våt, møkkete snø er det godt mulig at det ikke lønner seg å ha noe som helst på skiene nå som fluor er forbudt. 

Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, Skitester said:

Det var vanlig å legge fluorpulver på blank såle på møkkete snø. Hovedsaklig er det myke glidere som kan samle smuss. De fleste fluorfrie glidere er imidlertid veldig harde, og det er kun på møkkete, fuktig/våt snø at dette er en problemstilling. Dette er ikke noe nytt, men faktisk opphavet til Kuzmins stålsikling. På lange renn i våt, møkkete snø er det godt mulig at det ikke lønner seg å ha noe som helst på skiene nå som fluor er forbudt. 

Jag ska åka Västgötaloppet på söndag, 8km varvbana på mestadels konstsnö. Bara plusgrader, regn och mycket blåst i prognosen.

Min plan var att lägga grafit i botten och sen maplus fluid på det. Borde jag skippa grafiten? Blå slip (av landslagsslipare så väldigt bra) så kommer rilla rejält.

Link to comment
Share on other sites

Bruk av grafitt er nok et svensk fenomen. All testing har vist at det i beste fall gir null effekt og i verste fall kan gi katastrofal glid hvis det er rester av grafitt på sålen. Bruker man grafitt er man avhengig av en veldig god jobb etterpå med andre parafiner. Blank såle og flere lag rotofleecet liquid ville jeg heller forsøkt. 

Link to comment
Share on other sites

Har blitt litt inpirert av alpint i det siste. De bruker myk voks når de metter. Og den er feit.

https://skiracing.com/initial-waxing-of-new-or-freshly-ground-skis/

https://skiracing.com/breaking-in-new-speed-skis-sam-morses-shares-his-secrets/
https://myemail.constantcontact.com/Alpine--Early-eBlast-from-Sam-Morse-Report-from-Aspen-WC.html?soid=1101794988350&aid=D9s5RB4ZNDk

Så er det ofte knallhard voks til slutt.

Og la voksen få herde! I allefall over natten når det er dårlig glid. Helst noen måneder😃

Og justering til dagens temperatur med spray. Feks swix hs

hvor viktig det er på hvilke fører fremgår her fspor-04-844883-t001.jpg

 

 

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte Swix gula grundparaffin, som jag tänkt värma in och varmsickla bort för att få bort rester av flour i belaget efter rengöring. Efter borstning är det väl läge att lägga på det hårda paraffinet för att få en yta, som inte drar åt sig så mycket smuts och sen avsluta med fluid ? Sen är väl inte ytan "fet" ?

ps.När jag borstar det gula paraffinet skall jag använda den nya flourfria borsten eller den gamla ?

Link to comment
Share on other sites

On 2/2/2024 at 11:41 AM, Skitester said:

Bruk av grafitt er nok et svensk fenomen. All testing har vist at det i beste fall gir null effekt og i verste fall kan gi katastrofal glid hvis det er rester av grafitt på sålen. Bruker man grafitt er man avhengig av en veldig god jobb etterpå med andre parafiner. Blank såle og flere lag rotofleecet liquid ville jeg heller forsøkt. 

Tack för tipset, fick bra fart med det och hade minst som de andra på blanka skidor runt mig.

Kan man räkna med att liquid håller ett vasalopp (om man ligger lite över fem timmar ett bra år) eller måste man tänka annorlunda då?

Link to comment
Share on other sites

Slitestyrken på liquids varierer ganske mye. En mulighet er å legge en knallhard fast glider i bunnen, så rense lett med glidrens og børste med hestehår. Så legge noen lag liquid. Da sikrer man at man ikke har overskuddparafin, men allikevel et slitesterkt grunnlag. 

Link to comment
Share on other sites

57 minutes ago, Skitester said:

Slitestyrken på liquids varierer ganske mye. En mulighet er å legge en knallhard fast glider i bunnen, så rense lett med glidrens og børste med hestehår. Så legge noen lag liquid. Da sikrer man at man ikke har overskuddparafin, men allikevel et slitesterkt grunnlag. 

Funderar på vad som händer med parraffinet om man lägger Swix TS liquid ovanpå? Använde TS 10 i helgen på Billingens långlopp 45km och la den ovanpå en normal vallning med fast glider(Skigo LDQ 3.0 under TS 10). Överraskades av den extremt skarpa doften från liquid glidern när den torkade in och tänkte att den nog löser upp allt som lagts på innan.....polerade sedan med rotor fleece och slutborstade med röd nylon. Blev en hård och blank yta och fick intrycket att det höll bra under loppet. Skidorna såg fina ut efteråt, trots smuts i konstsnön och åtskilliga plusgrader.

Men,löser Swix TS liquid upp paraffinet och är då prepareringen innan bortkastad?

Har även provat liquid från Red Creek men minns inte att den luktade särskilt mycket. Kan även nämnas att Swix HS 10 liquid(den billigare sorten) inte luktade nåt särskilt heller när jag provade den veckan innan.

Är det bättre ju jävligare det luktar eller hur skall man se på det?

Link to comment
Share on other sites

Det lilla jag minns från kemin är att förenklat lika ämenen löser lika, tex. vatten som är polärt ämne löser andra polära ämnen, men löser int olja och andra opolära ämnen där behövs petrolium lacknafta och liknande kolvätes föreningar. Det enda jag vet att Vauhti använder sig av hydrocarboner i deras flytande vallar och inge alokhol som möjligtvis kan torka ut eller lösa upp andra opolära ämnen.
Jag har lite funderingar som jag skriver i den här tråden också för att få full effekt.
När man gjort ren en skida enligt metodiken med flourcleaner kanske två gånger för att vara säker. Använder man mjukt paraffin med låg smältpunkt. Man bör ju stänga det sedan. Är inte grafit att föredra då? Annars blir det väl en blandning
av de vallor man lägger på som jag ser det t.ex. gult och blått. Våran duktige glidtester från Norge skrev ju att grafit kan ställa till det med glidet om det finns kvar på belaget, vilket oroar mig. Vet att man använder grafit mycket i alla fall efter slipning och hotbox wax. När vi ändå är i steget med basvallor efter rengöring inför då tävlingsvallor i nya tänket.
Ryktet säger nu att strukturen inte får döljas av för många lager vallor, samt att man ska välja väldigt slitstarkt parrafin.
Kan man gå direkt på åkparrafinet för tävlingen i fråga efter då grafit eller hotbox vax? Och det luriga hur varmt ska det vara/blött för att man ska byta till ett varmare än t.ex. Rex blå eller LDQ 3.0 som är slitstarkt åkparrafin?

Link to comment
Share on other sites

Jag kör med Skigo´s vallor och följer rek från Lager157 där alltid grafit ingår. Majbäck på Skigo motiverar garfiten med att den stänger inne första lagren valla och förbättrar slittålighet. Ovanpå grafit dagsaktuellt paraffin. Är själv nöjd och tycker mina skidor brukar funka bra.

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Trampe said:

Jag kör med Skigo´s vallor och följer rek från Lager157 där alltid grafit ingår. Majbäck på Skigo motiverar garfiten med att den stänger inne första lagren valla och förbättrar slittålighet. Ovanpå grafit dagsaktuellt paraffin. Är själv nöjd och tycker mina skidor brukar funka bra.

Jag har också börjat att enbart använda Skigo och alltid grafit i botten. Har haft toppenskidor i år men det kanske är mer för att jag har sicklat skidorna ofta med olika strukturer och borstat väldigt noga vid vallning. Har även alltid lagt på pulver för att testa och lära mig dom nya fluorfria produkterna. Så egentligen kanske det är strukturen och borstningen som har gjort det mesta för glidet men det har fungerat mycket bra både i mycket kalla och kärva spår och även i blöta förhållanden. Det enda som jag inte testat är på riktigt skitig snö.

Link to comment
Share on other sites

Gick på ett skidläger i januari där det ingick ett pass i vallaboden. Vallainstruktören som är en före detta känd elitåkare, och som erbjuder vallaservice i samband med Vasaloppet, drog några kraftfulla drag med en nylonborste efter avsickling och menade "Sådär, nu är det klart att åka!" Tyckte nog att demonstrationen var rena pajaskonster eftersom jag själv är övertygad om att det är viktigt att borsta ur noggrant - åtminstone om man vill ha glid på skidorna.

Lyssnade på senaste avsnitt av Vasapodden där Marcus Laggar pratade något om deras erfarenheter kring vallning med fluorfria produkter. Överlag funkade det väldigt bra och det gavs även deras rekommendationer till olika snöförhållanden. "Kall och kärv snö, väldigt viktigt att borsta ur noggrant! Borsta, borsta!"

Känner mig trygg med rekommendationerna från Lager 157.

Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Volevodin said:

Jag undrar vad referenterna vid skidskytte-VM menade med att först Frankrike, sen Norge och slutligen Sverige "knäckt koden" för att få fram bra glid utan flourvallor ?

Ja. Eller mer specifik få fram bra glid i Nuevo Maestro med många plusgrader, skitig snö och mycket sot i luften. 

Link to comment
Share on other sites

On 2/14/2024 at 4:01 AM, boffi said:

Jag har också börjat att enbart använda Skigo och alltid grafit i botten. Har haft toppenskidor i år men det kanske är mer för att jag har sicklat skidorna ofta med olika strukturer och borstat väldigt noga vid vallning. Har även alltid lagt på pulver för att testa och lära mig dom nya fluorfria produkterna. Så egentligen kanske det är strukturen och borstningen som har gjort det mesta för glidet men det har fungerat mycket bra både i mycket kalla och kärva spår och även i blöta förhållanden. Det enda som jag inte testat är på riktigt skitig snö.

Det här med Skigo´s FFR-pulver, har du kommit på nåt bra sätt att lägga på det?

Jag har provat FFR-pulvret en gång till en tävling och tyckte det var lite svårt. Pulvret klumpar ihop sig så det går inte att skaka ur burken på nåt enkelt sätt. Blir det för tunt på vissa ställen så är det risk att belagen bränns....känns också som att det är ganska odrygt. Känns tveksamt om man får ut två par stakskidor på en burk? Kändes annars som att slitstyrkan var väldigt bra.

Nästa gång så skall jag prova att veva runt i burken med en spik först. Misstänker att det är fukt som får pulvret att klumpa sig. Det verkar ju vara finmalt så det räcker. Klurar på om man kan hitta på nån smart doserarare så att man kan lägga på det i en lagom porös sträng? Har du testat något som funkar bra?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Trampe said:

Det här med Skigo´s FFR-pulver, har du kommit på nåt bra sätt att lägga på det?

Jag har provat FFR-pulvret en gång till en tävling och tyckte det var lite svårt. Pulvret klumpar ihop sig så det går inte att skaka ur burken på nåt enkelt sätt. Blir det för tunt på vissa ställen så är det risk att belagen bränns....känns också som att det är ganska odrygt. Känns tveksamt om man får ut två par stakskidor på en burk? Kändes annars som att slitstyrkan var väldigt bra.

Nästa gång så skall jag prova att veva runt i burken med en spik först. Misstänker att det är fukt som får pulvret att klumpa sig. Det verkar ju vara finmalt så det räcker. Klurar på om man kan hitta på nån smart doserarare så att man kan lägga på det i en lagom porös sträng? Har du testat något som funkar bra?

Håller med om att det är irriterande att det är klumpar i burken, jag kör med nylonstrumpa och dom sista klumparna får man hälla ut försiktigt, för mig räcker en burk till 8st tävlingsvallningar (dp sprint skidor) Jag lägger tunt och kör 160 grader och mitt belag ser fortfarande fint ut. dessa FFR pulver flyter mer ut som ett parafin så jag tycker det är så mycket lättare att smälta på än dom gamla pulvren,

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Trampe said:

Det här med Skigo´s FFR-pulver, har du kommit på nåt bra sätt att lägga på det?

Jag har provat FFR-pulvret en gång till en tävling och tyckte det var lite svårt. Pulvret klumpar ihop sig så det går inte att skaka ur burken på nåt enkelt sätt. Blir det för tunt på vissa ställen så är det risk att belagen bränns....känns också som att det är ganska odrygt. Känns tveksamt om man får ut två par stakskidor på en burk? Kändes annars som att slitstyrkan var väldigt bra.

Nästa gång så skall jag prova att veva runt i burken med en spik först. Misstänker att det är fukt som får pulvret att klumpa sig. Det verkar ju vara finmalt så det räcker. Klurar på om man kan hitta på nån smart doserarare så att man kan lägga på det i en lagom porös sträng? Har du testat något som funkar bra?

Tänk om alla pulverburkar var av samma typ som innovax mycket lätta att dosera med! 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...