Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja 2024


Recommended Posts

Dags att starta tråden. I år verkar vi behöva bry oss mer om glidvallning än vanligt (om man inte var smart nog att investera i stålsickel?).

Jag bryr mig mer om fästvallning dock, hur ser spåren ut idag? Mycket snö? Mycket skräp efter blåst?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Nu har den första prognosen för nästa helg kommit. Mycket nysnö och temperaturer runt nollan under veckan; fallande nysnö (början) och regn (slutet) på söndagens öppna spår så man lär få bekänna färg om det håller i sig. Rugg eller mjuk burk är frågan...

Link to comment
Share on other sites

On 2/16/2024 at 10:02 PM, zäta said:

Swix och dom andra vallatillverkarna kommer väl aldrig att rekommendera rugg...

Självfallet inte. Men man kan ju valla efter eget huvud också istället för att gå blint på tillverkarnas som enligt min erfarenhet ofta har både hängslen och livrem, och i de prognostiserade förhållandena är det det enda jag har fått att funka. Jag vallar dock inte förrän på lördag. 

Link to comment
Share on other sites

Att läsa vallarekommendationer är ju att läsa resonemang, jag väljer sällan exakt samma pga så sällan jag hittar Rode rekommendation. Men med lite resonemang (jag räknar med att Swix, Skigo har testat) så kan jag välja Rode ganska enkelt.

Men jag hoppas verkligen att det blir lättvallat, även om grisföre gör att jag hamnar närmare medalj…

Link to comment
Share on other sites

Verkar ju peka mot nollföre. Utan fäste i år för mig. Blir spännande och värsta scenario är lösa spår och mjuk bädd i startbacken. Hoppas på lite nattfrost så det blir ett hårt underlag på morgonen. Senare på dagen lär det väl mjukna något, men det oroar mig mindre. Spännande med prognoser.....

Link to comment
Share on other sites

Jag har lika lite alternativ i min vallabox som vanligt, Marathon… med en liten skillnad att det är fluorfritt. Fästvalla är osäkerheten!

Men med Rode i lådan så är det fluorfritt sedan länge. Jag vill ju inte ha kyla egentligen, lite lätt snöfall och några minus är min dagdröm 😉.

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, magic said:

Möjligen OT, sorry: Vilken tid behöver man åka från Hundfjället om man vill var på plats vid starten lite efter kl 6 på ÖSS? Tidigare år har vi utgått från Mora...

OT, ja.....förslag är att du klockar restiden från startplatsen upp till Hundfjället när du åker upp. Multiplicerar med 2,0 på den tiden och adderar 10min i extra parkeringstid. Då bör du hinna om det inte inträffar jordbävning.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Trampe said:

OT, ja.....förslag är att du klockar restiden från startplatsen upp till Hundfjället när du åker upp. Multiplicerar med 2,0 på den tiden och adderar 10min i extra parkeringstid. Då bör du hinna om det inte inträffar jordbävning.

Fast det borde väl kunna kvala in som lite noja? 🙂

Tack!

Link to comment
Share on other sites

Om vädret håller i sig och prognosen stämmer så torde förhållandena under många lopp under vasaloppsveckan likna årets Bessemerlopp. På Bessemer var det snorkallt på morgonen och spåren var av stabil vinterföreskaraktär. Jag valde en universal (blå) slip. Efter start så blev det snabbt mycket varmare (stark sol) och den sedan tidigare omvandlade snön fick karaktären av att vara SUPEROMVANDLAD. Mina skidor med universal(blå) slip tvärdog. En annan likhet mellan VL och Bessemer är ju att delar av banan är konstsnö. På den sockriga konstsnön dog mina skidor om möjlig än mer. Ni som hade bra surf på Bessemer, hade ni en grövre slip?

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Trampe said:

Fast i år är det väl bara natursnö på Vasaloppsspåret?

Skidor med gul slip och korta glidzoner står redo....

Finns konstsnö i botten i vart fall till trakterna av Krångåsen. Men ja, natursnö finns det också gott om. 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Joel Frödin said:

För oss som skall åka på måndag så verkar det vandra lite fram och tillbaka, finns fortfarande lite hopp om att slippa snö.

Verkar som det skulle komma lite snö på morgonen, som sen skulle upphöra, frågan är bara hur mycket gårdagens och nattens snö kommer påverka föret. Nysnö har ju vassa kristaller, som bromsar glidet och går det sen över på plussidan framåt dagen lär det suga en del. Så vad det verkar lär det bli ett slitsamt lopp.

Jag skall dock ringa i morgon och ändra till Hemmavasan (krånglande fot), som inte heller blir så "nimmet" med flera plusgrader på ett smutsigt konstsnöspår

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Crippa79 said:

Öppet spår söndag - Klart visar plusgrader o lite regn. Yr visar på minussidan snö. Inte lätt detta! Köra med fäste eller blankt? Om fäste burk klister ruggat??

Gammal snö klister, ny snö burk.

Mittemellan så klistergrund och burk, ju äldre snö ju mer klister och nyare snö mer burk. Just detta låter som klistergrund och violett extra bur, om morgonen kallare så täckt med violett.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...