Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja 2024


Recommended Posts

Väderflyt för ÖSM, men då inställer sig nästa fråga: Ska man gå för kallföresskidorna med universal struktur+linjär rill eller varmföresskidorna med universal struktur+linjär rill? Kommer gå med fäste, lutar väl åt basklister+mjuk burk+nån topping för släppets skull för båda skidorna. Klister lär inte bli aktuellt i yttersta lagret och hårdare burk lär också gå bort i hårda möjligen smått isiga spår.

Visar prognosen som nu så får det bli test i Smågan/Mångs söndag kväll och är det liknande resultat blir det varmskidorna då solen ska titta fram under fm.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

11 minutes ago, Anders Amatör said:

Väderflyt för ÖSM, men då inställer sig nästa fråga: Ska man gå för kallföresskidorna med universal struktur+linjär rill eller varmföresskidorna med universal struktur+linjär rill? Kommer gå med fäste, lutar väl åt basklister+mjuk burk+nån topping för släppets skull för båda skidorna. Klister lär inte bli aktuellt i yttersta lagret och hårdare burk lär också gå bort i hårda möjligen smått isiga spår.

Visar prognosen som nu så får det bli test i Smågan/Mångs söndag kväll och är det liknande resultat blir det varmskidorna då solen ska titta fram under fm.

Om du har ett par varmföresskidor, som skall ha lite kortare glidzoner, så hade jag valt dem. Snön bör ju vara omvandlad och då ser jag ingen poäng med kallföresskidor, som skall ha lite längre glidzoner. Om du tycker om att valla så preppar du båda paren och väljer det som går bäst....

Link to comment
Share on other sites

Jo, det är väl min tanke också. Snön på söndagen lär väl påverka minimalt, när det spåras bör det varit uppehåll sedan en bra stund.

Hade det varit snö i luften på måndagen så definitivt varmskidorna med Madshus gamla gråbelag. 

Men kallskidorna går bättre i riktigt hårda spår och är mer lättrampade. Skönt för en trött kropp sista 2-3 milen. Och kylan som drar in under tisdag kan få för sig att dyka upp tidigare...

Får bli test i Mångs söndag kväll, det är ju lite kul att valla ändå. 😁

Link to comment
Share on other sites

Är i valet och kvalet angående val av skidor inför söndagens öppet spår… 
 

Har åkt på runt 7h ett par gånger i synnerligen bra fören och hade ambition på något liknande med bra förutsättningar i år. Tycker generellt om att valla men det ser ut som att det blir klurigt i år? Tror ni jag gör rätt i att köra med päls under skidorna eller ska jag köra analogt fäste med risk för att få stanna några gånger för att justera det?
 

Ser ut som att det kan bli allt ifrån is till snö till regn längs vägen😅

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Larshans said:

Är i valet och kvalet angående val av skidor inför söndagens öppet spår… 
 

Har åkt på runt 7h ett par gånger i synnerligen bra fören och hade ambition på något liknande med bra förutsättningar i år. Tycker generellt om att valla men det ser ut som att det blir klurigt i år? Tror ni jag gör rätt i att köra med päls under skidorna eller ska jag köra analogt fäste med risk för att få stanna några gånger för att justera det?
 

Ser ut som att det kan bli allt ifrån is till snö till regn längs vägen😅

Härligt, det är så det skall vara med beslutsångest!
"Analogt" var nytt för mig i sammanhanget.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Trampe said:

Härligt, det är så det skall vara med beslutsångest!
"Analogt" var nytt för mig i sammanhanget.

Va nog fortfarande lite halvsovande när jag skrev. Analogt är ju till och med helt fel ord… traditionellt fäste hade kanske kommit till mig om jag stigit upp ur sängen innan jag skrev🤷🏻‍♂️

Link to comment
Share on other sites

Ingen vallanoja då jag kör på Vauhtis rekommendationer. 

Har däremot lite skidvalsnoja, har både 192 och 207 långa redline dp. 192 har kortare glidzoner men också betydligt tvärare övergång, 207 har mjukare övergångar och längre glidzon. Provade skidorna i högbo igår där det töat och regnat sista dagarna. Vid glidtest så gled de ganska lika med viss fördel till 207. Men vid åkning så var känslan att 192 plogade ner sig lite då spåren inte var hårda. Hur tror ni spåren imorgon kommer vara, har begåvats med att starta i femte startgrupp så kommer inte vara först 🙂

Link to comment
Share on other sites

Jag läser vallatips från Swix. Då rekommenderar de att värma in en kall glidvalla (-6 till -12) toppat med en varmare flytande glidvalla. Varför?

Varför inte grunda med en glidvalla inom tempzonen tex -4 till +4. Det är ju nollgradigt typ. 
 

Har noja för fästet. Klister i år tro? 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Felix Neldemo said:

Ingen vallanoja då jag kör på Vauhtis rekommendationer. 

Har däremot lite skidvalsnoja, har både 192 och 207 långa redline dp. 192 har kortare glidzoner men också betydligt tvärare övergång, 207 har mjukare övergångar och längre glidzon. Provade skidorna i högbo igår där det töat och regnat sista dagarna. Vid glidtest så gled de ganska lika med viss fördel till 207. Men vid åkning så var känslan att 192 plogade ner sig lite då spåren inte var hårda. Hur tror ni spåren imorgon kommer vara, har begåvats med att starta i femte startgrupp så kommer inte vara först 🙂

Intressant med olika skidmärken och hur de konstruerar sina DP-skidor. Fischer´s DP Sprint 191cm har enligt Skistart´s skidanalys relativt långa tryckzoner. Bär upp bra i lite lösare spår, passar kallföre och/eller i hårda spår. Sämre om det är blött. Att de anses sämre då det är blötare antar jag beror på de långa tryck-/glidzonerna. Det blir sugeffekt.

Jag är en tung åkare och skaffade DP Sprint till i år. Kan bekräfta att de gick märkbart bättre i nydragna lösa spår med kallsnö än mina klassiska kallskidor med 812-spann. När det varit blötare så har jag känt att mina klassiska varmskidor med 902-spann(korta glidzoner) gått bättre. Har haft typ mediumslip på skidorna och även laborerat lite med extra struktur. Tror dock att rätt längd på glidzoner utifrån snö-/spårförhållande betyder mest. Dvs, det man brukar höra från proffsen att skidvalet är viktigast.

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Trampe said:

Intressant med olika skidmärken och hur de konstruerar sina DP-skidor. Fischer´s DP Sprint 191cm har enligt Skistart´s skidanalys relativt långa tryckzoner. Bär upp bra i lite lösare spår, passar kallföre och/eller i hårda spår. Sämre om det är blött. Att de anses sämre då det är blötare antar jag beror på de långa tryck-/glidzonerna. Det blir sugeffekt.

Jag är en tung åkare och skaffade DP Sprint till i år. Kan bekräfta att de gick märkbart bättre i nydragna lösa spår med kallsnö än mina klassiska kallskidor. När det varit blötare så har jag känt att mina klassiska med 902-spann(korta glidzoner) gått bättre. Har haft typ mediumslip på skidorna och även laborerat lite med extra struktur. Tror dock att rätt längd på glidzoner utifrån snö-/spårförhållande betyder mest. Dvs, det man brukar höra från proffsen att skidvalet är viktigast.

 

 

1 hour ago, Felix Neldemo said:

Ingen vallanoja då jag kör på Vauhtis rekommendationer. 

Har däremot lite skidvalsnoja, har både 192 och 207 långa redline dp. 192 har kortare glidzoner men också betydligt tvärare övergång, 207 har mjukare övergångar och längre glidzon. Provade skidorna i högbo igår där det töat och regnat sista dagarna. Vid glidtest så gled de ganska lika med viss fördel till 207. Men vid åkning så var känslan att 192 plogade ner sig lite då spåren inte var hårda. Hur tror ni spåren imorgon kommer vara, har begåvats med att starta i femte startgrupp så kommer inte vara först 🙂

Har själv ett par 192 Madshus Redline 3.0 som jag köpte som enligt Rullskidcenter var ett par demoskidor plockade i Madshus fabriken som Universal stakskida lämpliga för min vikt. Har gjort misstaget att åka lopp i natursnö och lösare spår med dessa och det var absolut det värsta jag gjort! De är hemskt slöa och plogar utan dess like. Slet som ett djur och blev omgliden av alla. Skulle med facit i hand i det föret valt mina propulsion som är riktigt låga och fina.

Gav i alla fall uppgifterna på spannkurvan på madshus skidorna (192cm) till M.laggar på lager157 som dömde ut dem och förstod varför jag fick slita. Han fixade fram ett par Fischer DP Sprint till mig och det blev ett väldigt lyft vill jag säga.

Madshusskidorna (192) går bara bra när det är väldigt hårda spår.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JohanWik said:

Jag läser vallatips från Swix. Då rekommenderar de att värma in en kall glidvalla (-6 till -12) toppat med en varmare flytande glidvalla. Varför?

Varför inte grunda med en glidvalla inom tempzonen tex -4 till +4. Det är ju nollgradigt typ. 
 

Har noja för fästet. Klister i år tro? 

Ganska vanligt att välja en kallare valla under då den ofta är hårdare och mer slitstark. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Erikom said:

 

Har själv ett par 192 Madshus Redline 3.0 som jag köpte som enligt Rullskidcenter var ett par demoskidor plockade i Madshus fabriken som Universal stakskida lämpliga för min vikt. Har gjort misstaget att åka lopp i natursnö och lösare spår med dessa och det var absolut det värsta jag gjort! De är hemskt slöa och plogar utan dess like. Slet som ett djur och blev omgliden av alla. Skulle med facit i hand i det föret valt mina propulsion som är riktigt låga och fina.

Gav i alla fall uppgifterna på spannkurvan på madshus skidorna (192cm) till M.laggar på lager157 som dömde ut dem och förstod varför jag fick slita. Han fixade fram ett par Fischer DP Sprint till mig och det blev ett väldigt lyft vill jag säga.

Madshusskidorna (192) går bara bra när det är väldigt hårda spår.

Ja det är lite den känslan jag haft för mina 192 redline. 

Då var de färdignojat, de får bli 207orna. 

 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Felix Neldemo said:

Ja det är lite den känslan jag haft för mina 192 redline. 

Då var de färdignojat, de får bli 207orna. 

 

Lycka till! Tror knappast ditt val blir fel. Mina Redline DP 192 använder jag uteslutande som träningsskidor nu mer då jag verkligen inte vågar åka på dem med vetskapen om att de vid lösare förhållanden inte kommer gå alls.

Link to comment
Share on other sites

Hur är eran vallanojja när det gäller att åka fast i fluorkontroll? Hörde ryktesvis att det ska kollas många och att det numera går snabbt. 
 

Jag är lite orolig för att jag inte riktigt orkat göra allt på den nivå som krävs. Är ju en glad motionär mitt i livet och kan inte lägga en arbetsvecka på rengöring, hade också svårt att motivera inköp av nya skidor. Har rengjort mina gamla skidor som ju fått fluor under 7-8 år, men inte slipat om. Har blåst ut alla grejer med tryckluft och köpt nya borstar. Vallar fluorfritt för första gången till Vasan. Vad är det är er känsla kring detta? Står i led 5 om det gör någon skillnad. 

Vågar man rilla med en gammal fluor-rill?

 

Link to comment
Share on other sites

Just now, elvisero said:

Hur är eran vallanojja när det gäller att åka fast i fluorkontroll? Hörde ryktesvis att det ska kollas många och att det numera går snabbt. 
 

Jag är lite orolig för att jag inte riktigt orkat göra allt på den nivå som krävs. Är ju en glad motionär mitt i livet och kan inte lägga en arbetsvecka på rengöring, hade också svårt att motivera inköp av nya skidor. Har rengjort mina gamla skidor som ju fått fluor under 7-8 år, men inte slipat om. Har blåst ut alla grejer med tryckluft och köpt nya borstar. Vallar fluorfritt för första gången till Vasan. Vad är det är er känsla kring detta? Står i led 5 om det gör någon skillnad. 

Vågar man rilla med en gammal fluor-rill?

 

Jag vallade dotterns skidor till tjejvasan igår. Hennes skidor blev testad (dom testade väldigt många i tävlingsklass innan start).

Dessa har jag gjort rent med gul toko. Värmt in 4-5 gånger och varmsicklat av, samma förfarande på en tävling för 2 veckor sen med dessa skidor. Hade kört rotorborste och borstar i diskmaskin. Rillarna borstade jag endast. Ny sickel.

Testet visade små rester av flour men var godkända för tävling. 

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, effe said:

Jag vallade dotterns skidor till tjejvasan igår. Hennes skidor blev testad (dom testade väldigt många i tävlingsklass innan start).

Dessa har jag gjort rent med gul toko. Värmt in 4-5 gånger och varmsicklat av, samma förfarande på en tävling för 2 veckor sen med dessa skidor. Hade kört rotorborste och borstar i diskmaskin. Rillarna borstade jag endast. Ny sickel.

Testet visade små rester av flour men var godkända för tävling. 

Tack för rapport, det lät lovande! 

Link to comment
Share on other sites

Att VL behöver dra om spåren under pågående lopp är väl inte helt ovanligt. Så lär det bli i år. Det positiva med prognosen dagarna innan och på söndag är att det är svaga vindar. Hatar blåst....

Stora trugor anbefalles.... Tyvärr verkar detta behov väldigt svårt att begripa och ta till sig för de flesta stavtillverkare. Swix´s största TBS( 97) är ju fortfarande löjligt liten i lösa spår. LEKI´s största till Vario är inte mycket bättre.

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Trampe said:

Att VL behöver dra om spåren under pågående lopp är väl inte helt ovanligt. Så lär det bli i år. Det positiva med prognosen dagarna innan och på söndag är att det är svaga vindar. Hatar blåst....

Stora trugor anbefalles.... Tyvärr verkar detta behov väldigt svårt att begripa och ta till sig för de flesta stavtillverkare. Swix´s största TBS( 97) är ju fortfarande löjligt liten i lösa spår. LEKI´s största till Vario är inte mycket bättre.

Ja ser ju inget vidare ut med ett antal dagar med plusgrader innan, ev toppat med regn/snöblandat. Nu ser det dessutom ut som blötsnö på söndag morgon! 🤣

Är det bara att maxa på trugor tror ni? För mig betyder det gamla klassiska gröna rex. Inte bästa pendeln men stora är de. Vad körde ni med på ÖSS då det väl också var dåligt stavfäste? ÖSM-folket hade ju bättre förhållanden. 

 

Link to comment
Share on other sites

On 2/25/2024 at 6:17 PM, effe said:

Jag vallade dotterns skidor till tjejvasan igår. Hennes skidor blev testad (dom testade väldigt många i tävlingsklass innan start).

Dessa har jag gjort rent med gul toko. Värmt in 4-5 gånger och varmsicklat av, samma förfarande på en tävling för 2 veckor sen med dessa skidor. Hade kört rotorborste och borstar i diskmaskin. Rillarna borstade jag endast. Ny sickel.

Testet visade små rester av flour men var godkända för tävling. 

Det här med varmsickling med paraffin är det några som förespråkar. T.ex Swix. Lyssnade på senaste avsnitt av Vasapodden och där var Majbäck från Skigo med och pratade valla. Om rengöring av skidor så sa han att vanligt paraffin "inte får tag på fluoret". För detta krävs grafit-paraffin "som får tag på fluoret". Han nämnde att han länge använt enbart grafit för att rengöra fluorskidor(ej cleaner och borste!) och att metoden fungerar för att få högfluorskidor "gröna" i testapparaten.

Swix rengöringsmetod kombinerar cleaner, borste och vanligt paraffin och kanske kan detta paraffin få med sig lösa partiklar som borstats upp. Men enligt Majbäck skall det vara grafit om det skall fungera mot fluor.

Link to comment
Share on other sites

On 2/25/2024 at 6:17 PM, effe said:

Jag vallade dotterns skidor till tjejvasan igår. Hennes skidor blev testad (dom testade väldigt många i tävlingsklass innan start).

Dessa har jag gjort rent med gul toko. Värmt in 4-5 gånger och varmsicklat av, samma förfarande på en tävling för 2 veckor sen med dessa skidor. Hade kört rotorborste och borstar i diskmaskin. Rillarna borstade jag endast. Ny sickel.

Testet visade små rester av flour men var godkända för tävling. 

Borstar i diskmaskinen blir rent, åtminstone för ögat. Gjorde det igår men kan inte rekommendera det… Borstar är ofta i trä och det slår sig så nu har jag inga plana borstar (om VL startplats saknas så saknas också borstar pga flourförbud och stor nyförsäljning). Så tips är att köpa nya när ni hittar, gamla bör inte diskas. Rotorborstar går nog bättre i plast.

Link to comment
Share on other sites

20 minutes ago, elvisero said:

Tänkte valla glid ikväll, jag har Skigos FFT grafit samt LDQ 3.0 som jag tänkte lägga på.

Är det ett lager grafit och två lager LDQ som gäller? Eller hur ska man tänka egentligen?

Kanske varmsickla bort ett extra lager grafit för att få bort ev fluor baserat kommentar ovan? 

Intresssant, jag hade exakt samma fråga som du inför ÖSS. Jag var uppe och pratade med dem på Lager 157 och de sa att man kan lägga grafit och sen antingen två lager paraffin eller två lager pulver. De hade valt två lager pulver för ÖSS men antar det funkar bra med två lager paraffin också, i synnerhet om du inte ska lägga på pulver. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, kalleda said:

Intresssant, jag hade exakt samma fråga som du inför ÖSS. Jag var uppe och pratade med dem på Lager 157 och de sa att man kan lägga grafit och sen antingen två lager paraffin eller två lager pulver. De hade valt två lager pulver för ÖSS men antar det funkar bra med två lager paraffin också, i synnerhet om du inte ska lägga på pulver. 

Perfekt! Tack för det

Jag har aldrig börjat med pulver, men det är väl bara en tidsfråga. Nöjer mig med paraffin i år också.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...