Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja 2024


Recommended Posts

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

26 minutes ago, kalleda said:

Intresssant, jag hade exakt samma fråga som du inför ÖSS. Jag var uppe och pratade med dem på Lager 157 och de sa att man kan lägga grafit och sen antingen två lager paraffin eller två lager pulver. De hade valt två lager pulver för ÖSS men antar det funkar bra med två lager paraffin också, i synnerhet om du inte ska lägga på pulver. 

Oj, om det stämmer att Lager 157 sagt detta så låter det väldigt konstigt?! Stämmer inte med vad man hört på Vasapodden när Marcus Laggar pratat om vallning. Finns även demofilmer på vallning från honom och han har aldrig nämnt eller visat dubbla lager. Pulver och paraffin är olika produkter och två lager av samma paraffin blir inte bättre än ett. Möjligen under mättning. Knappast heller två lager av pulver.

Först skall skidorna rengöras(om man inte gjort det innan - hög tid nu!) sedan mättas och själv kommer jag därefter att lägga på ett medelhårt paraffin. Sedan ett lager grafit, ett lager LDQ 3.0 och sist ett lager gult pulver. Borstning och sickling enligt Skigo´s rekommendation efter varje lager. Detta är mitt recept för söndag som prognosen ser ut idag. Upp till var och en att välja sin metod.

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Trampe said:

Oj, om det stämmer att Lager 157 sagt detta så låter det väldigt konstigt?! Stämmer inte med vad man hört på Vasapodden när Marcus Laggar pratat om vallning. Finns även demofilmer på vallning från honom och han har aldrig nämnt eller visat dubbla lager. Pulver och paraffin är olika produkter och två lager av samma paraffin blir inte bättre än ett. Möjligen under mättning. Knappast heller två lager av pulver.

Först skall skidorna rengöras(om man inte gjort det innan - hög tid nu!) sedan mättas och själv kommer jag därefter att lägga på ett medelhårt paraffin. Sedan ett lager grafit, ett lager LDQ 3.0 och sist ett lager gult pulver. Borstning och sickling enligt Skigo´s rekommendation efter varje lager. Detta är mitt recept för söndag som prognosen ser ut idag. Upp till var och en att välja sin metod.

Jag vet, jag har också tänkt på att han aldrig sagt det. Men jag pratade med han från Skigo som hjälper till med valla (Viktor Jernberg?). Det var han som sa 2 lager pulver. Kanske inte att man får "snabbare" glid men bara att det håller lite längre? Det lär ju inte bli sämre i alla fall...

Varför lägger du paraffin innan grafiten? Det har jag inte heller snappat upp att man "ska" göra?

Till skillnad från tidigare (Laggar sa det också i avsnittet om material inför vasan) så behöver man borsta mer med flourfritt än tidigare. Han sa att man kan borsta i princip hur mycket som helst med både tagel och stål, till skillnad från deras tidigare rekommendation om 5/5. 
 

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Trampe said:

Oj, om det stämmer att Lager 157 sagt detta så låter det väldigt konstigt?! Stämmer inte med vad man hört på Vasapodden när Marcus Laggar pratat om vallning. Finns även demofilmer på vallning från honom och han har aldrig nämnt eller visat dubbla lager. Pulver och paraffin är olika produkter och två lager av samma paraffin blir inte bättre än ett. Möjligen under mättning. Knappast heller två lager av pulver.

Först skall skidorna rengöras(om man inte gjort det innan - hög tid nu!) sedan mättas och själv kommer jag därefter att lägga på ett medelhårt paraffin. Sedan ett lager grafit, ett lager LDQ 3.0 och sist ett lager gult pulver. Borstning och sickling enligt Skigo´s rekommendation efter varje lager. Detta är mitt recept för söndag som prognosen ser ut idag. Upp till var och en att välja sin metod.

Flere lag gir bedre slitestyrke fordi dekningsgraden blir bedre. Hvis du glider en gang, sikler, børster og ser med mikroskop så vil man se at deler av sålen har et tynt belegg, mens andre deler kun er sålemateriale. Gjentar man prosessen så vil andelen dekket såle øke. En fordel med liquids har vært at det er enklere å oppnå god dekningsgrad. 

La ofte 3-4 lag fluorpulver på møkkete føre før. Dette betydde nok mer når man brukte fluor, siden man å kan diskutere hvor mye glideren glir bedre enn sålen. Men har man tro på at de nye tilsetningsstoffene gir vann- og smussavstøtning på varmt føre, så vil det hjelpe med 2 lag. 

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Skitester said:

Flere lag gir bedre slitestyrke fordi dekningsgraden blir bedre. Hvis du glider en gang, sikler, børster og ser med mikroskop så vil man se at deler av sålen har et tynt belegg, mens andre deler kun er sålemateriale. Gjentar man prosessen så vil andelen dekket såle øke. En fordel med liquids har vært at det er enklere å oppnå god dekningsgrad. 

La ofte 3-4 lag fluorpulver på møkkete føre før. Dette betydde nok mer når man brukte fluor, siden man å kan diskutere hvor mye glideren glir bedre enn sålen. Men har man tro på at de nye tilsetningsstoffene gir vann- og smussavstøtning på varmt føre, så vil det hjelpe med 2 lag. 

Jo, jag anande väl att fler lager sannolikt inte gör det sämre åtminstone. Men hur mycket bättre fler lager medför måste ju bero på hantverket och hur mycket som borstas ur t.ex. Rimligen kan det variera från vallare till vallare om fler lager gör skillnad eller inte. Om man har en god täckningsgrad och ett jämnt skikt av ett lager(i teorin) så kan ju inte ett andra lager tillföra något om man borstar ur med samma noggrannhet? Men jag köper absolut att ett andra lager kan överbrygga partier med sämre täckning.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, kalleda said:

Jag vet, jag har också tänkt på att han aldrig sagt det. Men jag pratade med han från Skigo som hjälper till med valla (Viktor Jernberg?). Det var han som sa 2 lager pulver. Kanske inte att man får "snabbare" glid men bara att det håller lite längre? Det lär ju inte bli sämre i alla fall...

Varför lägger du paraffin innan grafiten? Det har jag inte heller snappat upp att man "ska" göra?

Till skillnad från tidigare (Laggar sa det också i avsnittet om material inför vasan) så behöver man borsta mer med flourfritt än tidigare. Han sa att man kan borsta i princip hur mycket som helst med både tagel och stål, till skillnad från deras tidigare rekommendation om 5/5. 
 

Om 157 är övertygade om att dubbla lager är bra så ligger det väl något i det. Två lager av ett redan dyrt och odrygt pulver tar dock emot....

Paraffin innan grafiten är kanske inte nödvändig men grundmättade bör skidorna åtminstone vara iaf. Själv tycker det är en god vana att löpande fylla på med något medelhårt paraffin och tycker det känns rätt att göra det innan grafit. Majbäck har sagt att en av grafitvallans uppgifter är att separera de olika skikten av glidparaffin från varandra. Grund-/basparaffin täcks av grafit och ovanpå det dagsaktuellt paraffin. Ökad slitstyrka anges också som en nyttoeffekt av grafit.

Majbäck(leverantör till Lager 157) har också sagt att man kan borsta mer på de fluorfria pulvren än tidigare. Själv är jag fortfarande försiktig med stål. 2-3 drag med handborste.....har inte forskat mer på det men tycker den fina stålborsten är rätt vass och kräver varsamhet.

Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Trampe said:

Om 157 är övertygade om att dubbla lager är bra så ligger det väl något i det. Två lager av ett redan dyrt och odrygt pulver tar dock emot....

Paraffin innan grafiten är kanske inte nödvändig men grundmättade bör skidorna åtminstone vara iaf. Själv tycker det är en god vana att löpande fylla på med något medelhårt paraffin och tycker det känns rätt att göra det innan grafit. Majbäck har sagt att en av grafitvallans uppgifter är att separera de olika skikten av glidparaffin från varandra. Grund-/basparaffin täcks av grafit och ovanpå det dagsaktuellt paraffin. Ökad slitstyrka anges också som en nyttoeffekt av grafit.

Majbäck(leverantör till Lager 157) har också sagt att man kan borsta mer på de fluorfria pulvren än tidigare. Själv är jag fortfarande försiktig med stål. 2-3 drag med handborste.....har inte forskat mer på det men tycker den fina stålborsten är rätt vass och kräver varsamhet.

Upplever du att du får ur allt paraffin med så lite borstning? För mig "mjölar" det fortfarande och jag behöver borsta mycket även med stål för att få skidan helt urborstad. Även de på Snö och Tö i Stockholm har sagt samma sak till mig, man kan borsta mycket även med stål, så länge man inte trycker hårt med borsten utan är lätt på handen!

Link to comment
Share on other sites

42 minutes ago, kalleda said:

Upplever du att du får ur allt paraffin med så lite borstning? För mig "mjölar" det fortfarande och jag behöver borsta mycket även med stål för att få skidan helt urborstad. Även de på Snö och Tö i Stockholm har sagt samma sak till mig, man kan borsta mycket även med stål, så länge man inte trycker hårt med borsten utan är lätt på handen!

På nye hardeste fluorfrie produktene børster vi veldig mye. 3-4 drag med grov stålbørste først. Så rotor hestehår. Så fin stål 3-4 drag. Så manuell hestehår + rotor hestehår og nylon på nytt. Og gjerne noen runder til hvis vi ikke ser at strukturen er 100% fri for glider. Og må jammen meg bytte børster ganske ofte siden de må være skarpe på så hard glider. Kan fort bruke 5-10 min pr ski. 

Har veldig lyst til å bruke en litt mykere glider, men de hardeste ser ut til å gi fordeler. 

Enig i at grafitt kan behøves for å dekke myk glider. Så bruk for all del ikke myk glider. Den har ingen positiv effekt på skienes prestasjon. Bare ikke varm alt for hardt på første lag på tidligere uglidet såle. Er bare smørningsprodusentene som tjener på at man legger på dårlige produkter som man så må fjerne igjen med andre produkter. 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kalleda said:

Upplever du att du får ur allt paraffin med så lite borstning? För mig "mjölar" det fortfarande och jag behöver borsta mycket även med stål för att få skidan helt urborstad. Även de på Snö och Tö i Stockholm har sagt samma sak till mig, man kan borsta mycket även med stål, så länge man inte trycker hårt med borsten utan är lätt på handen!

Nejdå, jag borstar mycket mer!
Först borstar jag duktigt med tagelborste och får ur det mesta då. Sedan 2-3 drag med fint stål. Sedan tagel igen så att det nästan inte kommer upp nåt paraffin alls. Avslutar med polering med nylonborste. Allt med handborstar.

Mycket möjligt att man kan snabba upp proceduren med mer stål, men har inte testat det. Går på Majbäck´s gamla rekommendationer och vet vad jag har och vad jag får.

När det gäller borstning och liknande i "åkriktning" så ger jag tusan i det. Tror helt enkelt inte att det spelar nån roll, anser det vara nys. Borstar åt båda hållen och spar nog tid på det.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Peter O said:

Om väderprognosen stämmer inför söndag, kommer regnet att frysa på snöbädden och att det blir isigt eller tror ni att det blir lösa spår och dåliga stavfästen ?

Vilka glädjeprognoser läser du? Alla jag kollar visar 1-3 grader plus och regn.

Knappt så det kommer finnas spår i leden längre fram. För mig i de bakre leden blir det misär. Ska bli kul att se hur många placeringar man lyckas ta i år 🙂

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, JohanWik said:

Vilka glädjeprognoser läser du? Alla jag kollar visar 1-3 grader plus och regn.

Knappt så det kommer finnas spår i leden längre fram. För mig i de bakre leden blir det misär. Ska bli kul att se hur många placeringar man lyckas ta i år 🙂

Kommer bli brutalt. Avsaknad av spår är en sak, jag är mer oroad över hur trögt det kan komma att gå 

Link to comment
Share on other sites

2015 kallades väl vattenskidloppet? Kommer ihåg KX75, en omöjlig klistervalla för temperatur långt över smältpunkt för vatten…

Det forsade vatten i ganska ok spår men mycket vatten… 2014 var året då man knappt klarade att dränera vattenansamlingar i spåret (sämre spår) men inte lika varmt och inte lika blött för övrigt. Det enda kalla det året var väl fötterna… och drömmar om kall cola tyvärr bara varm dryck i kontrollerna 

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Stakastaka said:

Kan bli väldigt tufft att staka hela vasan om snön är blöt & lös. Men samtidigt är frågan för de som kör med fäste om det går att valla det så skidorna inte glider ännu sämre.

Hönan och ägget?

Visst blir det fäste för min del men inte pga dålig stavbädd utan att jag inte orkar annars ( knappt med ben heller förresten). Frågan som får testas är väl om mitten eller kanten är bäst?

Link to comment
Share on other sites

Säg att det regnar hela söndagen då. Vågar man åka i vanliga skiddräkten med tunnt underställ som man alltid gör? Står i led 2. Kommer ihåg jag åkte nåt blött seedningslopp och frös som en jävla hund vid målgång. Men under loppet gick det ändå skapligt. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...