Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Väder- och vallanoja 2024


Recommended Posts

2 hours ago, Mick said:

Säg att det regnar hela söndagen då. Vågar man åka i vanliga skiddräkten med tunnt underställ som man alltid gör? Står i led 2. Kommer ihåg jag åkte nåt blött seedningslopp och frös som en jävla hund vid målgång. Men under loppet gick det ändå skapligt. 

Det blir tufft… regnkläder för tävling finns nog inte.

Vid träning har jag alltid vindtätt vid regn, vindjacka helt enkelt. Men det är inte aktuellt för mig på söndag, vindskydd under men armarna blir kalla där det saknas vindskydd.

Tighta kläder är mitt val, även om jag inte har samma effekt som du i led fyra.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 101
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

2 hours ago, Mick said:

Säg att det regnar hela söndagen då. Vågar man åka i vanliga skiddräkten med tunnt underställ som man alltid gör? Står i led 2. Kommer ihåg jag åkte nåt blött seedningslopp och frös som en jävla hund vid målgång. Men under loppet gick det ändå skapligt. 

Bra fråga. Beror nog på hur intensivt regnande det blir. Det enda jag är säker på är att man absolut inte skall ta på sig nåt regnskyddande material. Kommer bli blöt oavsett och det blir bara värre problem om man därtill svettas som en gris i för täta kläder.

Antingen den vanliga dräkten med underställ eller satsa på en mer uttalad våtdräktseffekt.....

Har ett par Craft Windstopper Tights som jag aldrig fryser i. +1gr, ösregn och halv storm i december. Spelar ingen roll, ändå varm om benen utan onödig svettning. Behövs inga underställsbyxor heller till dem. Ovandel en cykeljacka i tygmaterial som funkat bra på rullskidsturer/cykelturer kyliga dagar med och utan regn. Eventuellt komplettera med en tunn underställströja under. Pjäxor förstärks med regnskydd för cykelskorna. Extra vantar, strumpor, plastpåsar medtages.

Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Trampe said:

Bra fråga. Beror nog på hur intensivt regnande det blir. Det enda jag är säker på är att man absolut inte skall ta på sig nåt regnskyddande material. Kommer bli blöt oavsett och det blir bara värre problem om man därtill svettas som en gris i för täta kläder.

Antingen den vanliga dräkten med underställ eller satsa på en mer uttalad våtdräktseffekt.....

Har ett par Craft Windstopper Tights som jag aldrig fryser i. +1gr, ösregn och halv storm i december. Spelar ingen roll, ändå varm om benen utan onödig svettning. Behövs inga underställsbyxor heller till dem. Ovandel en cykeljacka i tygmaterial som funkat bra på rullskidsturer/cykelturer kyliga dagar med och utan regn. Eventuellt komplettera med en tunn underställströja under. Pjäxor förstärks med regnskydd för cykelskorna. Extra vantar, strumpor, plastpåsar medtages.

Längre bak i leden tänker jag mig en regnponcho som man slänger senast i Smågan. 

Annars resonerar jag som du. Starkt pannben till de som fullföljer. 

Link to comment
Share on other sites

On 2/24/2024 at 8:14 PM, Stakis said:

Lycka till! Tror knappast ditt val blir fel. Mina Redline DP 192 använder jag uteslutande som träningsskidor nu mer då jag verkligen inte vågar åka på dem med vetskapen om att de vid lösare förhållanden inte kommer gå alls.

Jag har ett par redline DP 192 med grön universalslip från Lorentz och ett par classic redline 3.0 cold plockade för stakning (207). Hur hade ni resonerat i mitt läge? Jag har försökt att klämma ihop skidorna för att kolla "spretighet" men har svårt att bedöma resultatet. 

Link to comment
Share on other sites

33 minutes ago, Ustiugov said:

Jag har ett par redline DP 192 med grön universalslip från Lorentz och ett par classic redline 3.0 cold plockade för stakning (207). Hur hade ni resonerat i mitt läge? Jag har försökt att klämma ihop skidorna för att kolla "spretighet" men har svårt att bedöma resultatet. 

Du lär ju vilja ha så korta glidzoner som möjligt för att skidorna ska gå bra, i kombination med grövre struktur. Har du möjlighet att kila förbi nån butik och få de spannmätta, om du inte har gjort det? Så väljer du de med kortast glidzoner och försöker rilla upp dem för blötföre (här är jag fel person att svara på hur du ska göra).  

Link to comment
Share on other sites

Mätte upp några av mina skidpar igår och kollade längden på glidzoner vid halvvikt(HBW). Kollade med 0,05mm bladmått(eller egentligen 0,10 och skidorna pressade mot varandra).

Intressanta skillnader!

Fischer stakskidor DP Sprint hade 25cm fram och 35cm bak.

Fischer Klassiska Speedmax 902-spann från 2018(?). 11cm fram och 23cm bak.

Det blir Speedmax-skidorna som har gul slip på söndag.

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, kalleda said:

Du lär ju vilja ha så korta glidzoner som möjligt för att skidorna ska gå bra, i kombination med grövre struktur. Har du möjlighet att kila förbi nån butik och få de spannmätta, om du inte har gjort det? Så väljer du de med kortast glidzoner och försöker rilla upp dem för blötföre (här är jag fel person att svara på hur du ska göra).  

Tack för svar. 

Slängde mig i bilen till närmsta handlare, mina korta stak är betydligt hårdare i spannet än mina längre 207or. Sorry för riktig nybörjarfråga men kan man utläsa något om glidzoner givet denna informationen? Uppfattningen i butiken var att de längre mjuka skidorna sannolikt kommer att gå bättre, men vet inte om detta är givet glidzoner eller annat. 

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Ustiugov said:

Tack för svar. 

Slängde mig i bilen till närmsta handlare, mina korta stak är betydligt hårdare i spannet än mina längre 207or. Sorry för riktig nybörjarfråga men kan man utläsa något om glidzoner givet denna informationen? Uppfattningen i butiken var att de längre mjuka skidorna sannolikt kommer att gå bättre, men vet inte om detta är givet glidzoner eller annat. 

Längre glidzoner bör vara en fördel i lösa spår med torrare snö. På söndag blir det säkerligen lösa spår, men framförallt inte torrt. I blöta spår blir våtfriktionen en fiende. Därav korta glidzoner. Men det kanske är ett balansspel och svårt att veta innan. Jag tror på korta glidzoner. Kommer nog att skicka bak bindningen max för att minimera nedplogning framtill. Skall testa detta på lördag innan vad som funkar för mig.

Link to comment
Share on other sites

2 minutes ago, Trampe said:

Längre glidzoner bör vara en fördel i lösa spår med torrare snö. På söndag blir det säkerligen lösa spår, men framförallt inte torrt. I blöta spår blir våtfriktionen en fiende. Därav korta glidzoner. Men det kanske är ett balansspel och svårt att veta innan. Jag tror på korta glidzoner. Kommer nog att skicka bak bindningen max för att minimera nedplogning framtill. Skall testa detta på lördag innan vad som funkar för mig.

Utan att vara någon expert hade jag också resonerat på detta sätt! 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Ustiugov said:

Tack för svar. 

Slängde mig i bilen till närmsta handlare, mina korta stak är betydligt hårdare i spannet än mina längre 207or. Sorry för riktig nybörjarfråga men kan man utläsa något om glidzoner givet denna informationen? Uppfattningen i butiken var att de längre mjuka skidorna sannolikt kommer att gå bättre, men vet inte om detta är givet glidzoner eller annat. 

Det hårdare paret lär ha kortare glidzoner

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, kalleda said:

Det hårdare paret lär ha kortare glidzoner

Tack. Å andra sidan verkar det vara konsensus att ett par redline DP 192or går bedrövligt i lösa förhållanden. 207orna kanske bär upp bättre men jag har ingen aning. Kanske pest eller kolera 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, JohanWik said:

Längre bak i leden tänker jag mig en regnponcho som man slänger senast i Smågan. 

Annars resonerar jag som du. Starkt pannben till de som fullföljer. 

Min tanke hittills är att det verkar som att det ska regna så pass lite att jag nog inte kommer bry mig så mycket. Ser ändå mest ut som dugg. Alltså köra vanliga upplägget för köra fullt i plusgrader: tävlingsdräkt och bara underställs t-shirt (+pannband). Blir nog dock ull-tshirt för en gnutta mer värme även om den skulle bli blöt. Funderar också på tjockare ullstrumpor då det nog kommer tränga in vatten. Hittills aldrig ångrat att klä mig tunt på vasan - ändå alltid legat åt det för varma hållet än tvärtom. Brukar köra tävlingsdräkt och tunn underställströja ner till -15 vid starten. Efter backen är man ändå tokvarm.

Funderar möjligen på att slänga med en något varmare mössa om man mot förmodan skulle bli kall. Ger ju mkt värme.

Startar i led 3.

Link to comment
Share on other sites

1. Skidade Hemus-Hökberg och tillbaka, tidvis i duggregn nu mitt på dagen. Med skejtskidor. Mjukt och blött hela turen. Kändes trögt i bädden men sög än värre i spåren. Jag avundas inte er som startar på söndag.

2. I måndags var det en sjö på startgärdet (efter ~200m), 4-5 spår fanns till vänster om det. Får se hur de fixar till det problemet.

Link to comment
Share on other sites

Jag vallar Rode men har som vanligt svårt att hitta vallatips.

Någon som vet?

Mina tankar just nu går till Chola i botten och tunt Violett Special som grund och sedan tvekar jag om Rossa eller Rossa Special.

Hur blöt är snön i spåret?

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Knappen said:

Jag vallar Rode men har som vanligt svårt att hitta vallatips.

Någon som vet?

Mina tankar just nu går till Chola i botten och tunt Violett Special som grund och sedan tvekar jag om Rossa eller Rossa Special.

Hur blöt är snön i spåret?

Var på VasaSvahn igår och där var dom väldigt tydliga i sin rekommendation om Rode Rossa.

 

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Mackan85 said:

Var på VasaSvahn igår och där var dom väldigt tydliga i sin rekommendation om Rode Rossa.

 

Bara Rossa alltså? Jag var inne på att köra multigrade blandat med rossa och silver. Med antingen Chola eller swix KB20 i botten.

Link to comment
Share on other sites

Chola eller KB20 är väl samma sak bara godare doft av Chola 😊.

Inte så jättevarmt i spåret så mer en fråga om hur blött det är tänker jag dvs rött. Smuts? Det är väl där silver kommer in i bilden?

Någon med erfarenhet från nattvasan som läser här?

Link to comment
Share on other sites

Åkte nyss från Risberg och ett par kilometer framåt, förbi 55 och 54-skylten. Inte så farligt blött trots pågående duggregn. Hårt och rätt så snabbt i botten av de två spår som var dragna, men lösa kanter och framförallt löst stavfäste. Löst och långsamt på skatebädden.

Link to comment
Share on other sites

Jag tog till slut Rossa med lite silver på mitten av trampet och blockade med ett par streck violett längst bak. Kort.

Blött idag och lär vara blött imorgon också, men hur blött? Alla lär bli blöta om fötterna imorgon säger de på TV och att startrakan planeras fullt öppen.

Lycka till imorgon!

Link to comment
Share on other sites

On 2/27/2024 at 5:25 PM, Knappen said:

En lång dag… 2015 igen?

Jag åkte 2015 och ångrar än idag att jag inte tog med en trasa indränkt i vallaväck i en plastpåse och använt den att tvätta av glidytorna. När jag stannade och vallade om fästet var glidytorna helt nersmutsade, syntes väl på vitbelaget och en avtvättning hade förbättrat glidet avsevärt.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Knappen said:

Jag tog till slut Rossa med lite silver på mitten av trampet och blockade med ett par streck violett längst bak. Kort.

Blött idag och lär vara blött imorgon också, men hur blött? Alla lär bli blöta om fötterna imorgon säger de på TV och att startrakan planeras fullt öppen.

Lycka till imorgon!

Fullt öppen - betyder det att man får åka med vatten upp till knäna om man inte lyckas ta något av dom tre vänstra spåren ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...