Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Hur långa stavar kör eliten på?...


Recommended Posts

Sitter och ser reprisen på vasaloppet och slås över att jag tycker stavarna ser väldigt långa ut för eliten. Är det deras teknik som gör att det ser ut så? Förmodligen. Men ändå när jag t ex ser Emilia Fleten kommer upp på myrarna efter första backen och sträcka ut mer i stakningen, ser stavarna nästan ut att vara lika långa som henne själv när hon sträcker på sig och höjer stavarna. Dessutom behöver hon inte komma djupt ner alls innan stavtaget dragits igenom.

Link to comment
Share on other sites

Nu gissar jag visserligen, men jag tror ändå det är så enkelt att de kör tillåten maxlängd. Varken mer eller mindre. Alltså 0.83 gånger kroppslängd med pjäxorna på mätt med spets mot golv upp till nederkant på handremmen där den kommer ut från handtaget. Sen avrunda till närmaste hela cm upp eller ner.  

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, Stakastaka said:

Sitter och ser reprisen på vasaloppet och slås över att jag tycker stavarna ser väldigt långa ut för eliten. Är det deras teknik som gör att det ser ut så? Förmodligen. Men ändå när jag t ex ser Emilia Fleten kommer upp på myrarna efter första backen och sträcka ut mer i stakningen, ser stavarna nästan ut att vara lika långa som henne själv när hon sträcker på sig och höjer stavarna. Dessutom behöver hon inte komma djupt ner alls innan stavtaget dragits igenom.

Ganska säker på att de flesta kör med max tillåten längd på stavarna, vilket motsvarar 83% av kroppslängd inkl. pjäxor. Stavlängden mäts från spets till handremmens infästning. 

Alltså, är du 185 cm lång och dina pjäxor bygger på ytterligare 2 cm tar du 83% av 187 = 155cm lång stav från spets till handremmens infästning. 

Link to comment
Share on other sites

Det har jag också funderat på, då jag märkt att det är lättare att komma upp högt, när man stakar med skejtstavarna. Kan man stjäla 1 cm genom att mäta på gränsen och sen avrunda uppåt finns det faktiskt lite att vinna på det. Sen är det frågan när man gör mätningen, om man har tävlingspjäxorna på eller om det är en annan modell med tjockare sula och ett annat mättillfälle så det finns möjlighet att tänja gränserna något. Alternativet är att man har en standardlängd, som man räknar av för pjäxorna och i så fall går det inte att snika till sig någon cm.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, MSO said:

Nu gissar jag visserligen, men jag tror ändå det är så enkelt att de kör tillåten maxlängd. Varken mer eller mindre. Alltså 0.83 gånger kroppslängd med pjäxorna på mätt med spets mot golv upp till nederkant på handremmen där den kommer ut från handtaget. Sen tillåtet att avrunda upp till närmaste hela cm.  

Precis det MSO skriver om man ska gå på vad åkare själva sagt i intervjuer osv... Maximal tillåten längd enligt FIS reglementet är vad de kör på.

Link to comment
Share on other sites

Har också reagerat på det. Jag var på Vasaläger med Lager 157 för ett par år sedan och då tyckte Öyvind Moen Fjeld att mina stavar såg korta ut så vi jämförde dom och jag är nästan säker på (mins inte säkert, men mina var inte längre i alla fall) att hans var längre än mina trots att jag är ca 10 cm längre och kör med maxlängd på stavarna.

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, MSO said:

Nu gissar jag visserligen, men jag tror ändå det är så enkelt att de kör tillåten maxlängd. Varken mer eller mindre. Alltså 0.83 gånger kroppslängd med pjäxorna på mätt med spets mot golv upp till nederkant på handremmen där den kommer ut från handtaget. Sen tillåtet att avrunda upp till närmaste hela cm.  

Angående avrundning, så står det såhär i FIS regler:

"All measurements will be rounded to the nearest centimetre as follows: less than 0.5 cm will be rounded down and 0.5 cm and above will be rounded up."

Link to comment
Share on other sites

Kör man med Swix TBS kan man tänka på att ett byte av truga från original (Carbon leaf?) till största modellen (L97) gör att staven blir ca 1 cm längre. Jag vet inte hur en eventuell jury skulle se på detta, om man skulle kunna bli diskad för att man har bytt trugor och därmed fått för långa stavar.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Pask said:

Kör man med Swix TBS kan man tänka på att ett byte av truga från original (Carbon leaf?) till största modellen (L97) gör att staven blir ca 1 cm längre. Jag vet inte hur en eventuell jury skulle se på detta, om man skulle kunna bli diskad för att man har bytt trugor och därmed fått för långa stavar.

Känns det inte som Swix och andra försökt sänka själva trugan också, dvs gjort "skaftet" på trugan kortare? Med mindre längd under trugan upplevs ju staven som, och fungerar i praktiken också som, staven är lite längre. 

Dvs om man drar dit ett Rexlock så blir staven nog rent tekniskt och regelmässigt längre, men "praktisk längd" - dvs till undersidan på trugdisken, blir nog snarare kortare. För att spetsdelen relativt är längre på Rexen än vissa swixtrugor.

Link to comment
Share on other sites

On 3/7/2024 at 2:01 PM, MSO said:

Känns det inte som Swix och andra försökt sänka själva trugan också, dvs gjort "skaftet" på trugan kortare? Med mindre längd under trugan upplevs ju staven som, och fungerar i praktiken också som, staven är lite längre. 

Dvs om man drar dit ett Rexlock så blir staven nog rent tekniskt och regelmässigt längre, men "praktisk längd" - dvs till undersidan på trugdisken, blir nog snarare kortare. För att spetsdelen relativt är längre på Rexen än vissa swixtrugor.

Stavlengden måles jo på at fast underlag før start/etter målgang. Så det er lengden fra stavspiss til innfesting som teller. Det vil altså være en fordel med så kort stavspiss som mulig. Noen plasser har vi fått stavene målt på en trepall. Da er det noen som forsøker å presse stavpiggen litt ned i treverket hvis man er på grensen. Men så nær grensen er det nok kun mosjonister som befinner seg. I flatere løyper er det mange eliteløpere som har kortere staver enn makslengden. På mykt føre går de fleste opp mot maks. Så det justeres litt etter løype og føre. 

Link to comment
Share on other sites

Syrstad gick inte med BOA-remmar så det är spons-uppsättningen man ser på bilderna. Extra långa för att synas.

Förutom KV+-remmar som ni skriver här så hade han även KV+ dasslock som trugor. Inte riktigt så stora som Rex men snudd på. En hel del skidorienterare har börjat köra med dem.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, larsbern said:

Syrstad gick inte med BOA-remmar så det är spons-uppsättningen man ser på bilderna. Extra långa för att synas.

Förutom KV+-remmar som ni skriver här så hade han även KV+ dasslock som trugor. Inte riktigt så stora som Rex men snudd på. En hel del skidorienterare har börjat köra med dem.

Frågan är om inte syrstad åkte med kv+ stavar? Deras remmar och handtag och själva röret ser helt svart ut. Skigo-staven som lager har spons på är orange längst ner. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Per Gu said:

Frågan är om inte syrstad åkte med kv+ stavar? Deras remmar och handtag och själva röret ser helt svart ut. Skigo-staven som lager har spons på är orange längst ner. 

Har tänkt samma sak när stavröret var helt svart.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gissar att lager 157 är missnöjda med skigostavarna efter många stavbrott. De använder dem på träning men väljer de helsvarta kv+ när det blir tävling.

I början av säsongen körde de med skigostavarna på tävlingarna.

Sen varför kv+stavarna är svarta kan man ju gissa att skigo sagt att de får använda de stavarna om det inte syns så väl att de inte är skigostavar eftersom de har avtal med skigo.

Detta är givetvis bara lite tankar och gissningar från min sida.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Håll höger! said:

Gissar att lager 157 är missnöjda med skigostavarna efter många stavbrott. De använder dem på träning men väljer de helsvarta kv+ när det blir tävling.

I början av säsongen körde de med skigostavarna på tävlingarna.

Sen varför kv+stavarna är svarta kan man ju gissa att skigo sagt att de får använda de stavarna om det inte syns så väl att de inte är skigostavar eftersom de har avtal med skigo.

Detta är givetvis bara lite tankar och gissningar från min sida.

Mycket möjligt! Jag skrev faktiskt till Lager157Skiteams Instagram med frågan om det inte var ovanligt mycket stavbrott just med Skigo stavarna men fick givetvis inget svar på den frågan... Lite fult att man då försöker marknadsföra dem för att sälja till den stora massan trots att de bevisligen inte håller särskilt bra alls.

Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Håll höger! said:

Gissar att lager 157 är missnöjda med skigostavarna efter många stavbrott. De använder dem på träning men väljer de helsvarta kv+ när det blir tävling.

I början av säsongen körde de med skigostavarna på tävlingarna.

Sen varför kv+stavarna är svarta kan man ju gissa att skigo sagt att de får använda de stavarna om det inte syns så väl att de inte är skigostavar eftersom de har avtal med skigo.

Detta är givetvis bara lite tankar och gissningar från min sida.

Jag har också reagerat på de många stavbrotten för Lager 157 i början av säsongen. Eftersom jag vet hur Skigo´s rullskidor kan bete sig...... så hade jag väl mina misstankar om bristande kvalitet på stavarna. Ren spekulation förstås, men det var onormalt mycket strul för åkarna. Skigo är däremot bra på att koka skidvalla!

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Trampe said:

Jag har också reagerat på de många stavbrotten för Lager 157 i början av säsongen. Eftersom jag vet hur Skigo´s rullskidor kan bete sig...... så hade jag väl mina misstankar om bristande kvalitet på stavarna. Ren spekulation förstås, men det var onormalt mycket strul för åkarna. Skigo är däremot bra på att koka skidvalla!

På bilderna från Nordenskiöldsloppet tyckte jag det såg ut som att Kardin hade Swix trugor på stavarna, ännu ett tecken på att lager 157 väljer bort skigos stavar 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Per Gu said:

På bilderna från Nordenskiöldsloppet tyckte jag det såg ut som att Kardin hade Swix trugor på stavarna, ännu ett tecken på att lager 157 väljer bort skigos stavar 

Syns tydligt här men stavrören verkar vara några anonyma svarta.

DSC00649.jpg?format=2500w

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, larsbern said:

Syns tydligt här men stavrören verkar vara några anonyma svarta.

DSC00649.jpg?format=2500w

Jag köpte Swixtrugor och satte på mina stavar, spetsen var ganska kort och den blev trubbig ganska fort och har fått slipa till den flera gånger. Jfr med Exeltrugorna, som har långa spetsar, var det svårt att få fast dem i vissa lägen, så jag funderar på att byta ut dem till nästa säsong med en truga med längre och vassare spets.

Link to comment
Share on other sites

On 3/25/2024 at 7:45 PM, Volevodin said:

Jag köpte Swixtrugor och satte på mina stavar, spetsen var ganska kort och den blev trubbig ganska fort och har fått slipa till den flera gånger. Jfr med Exeltrugorna, som har långa spetsar, var det svårt att få fast dem i vissa lägen, så jag funderar på att byta ut dem till nästa säsong med en truga med längre och vassare spets.

Har du råkat köpa Swix-trugor med vanlig stålspets? Jag använde barnens stavar för skidgång och märkte att spetsarna nöttes ner väldigt fort. På billigare stavar är det inte hårdmetallspets på trugorna utan vanligt stål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...