Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Utvärdering sesong med flourfri vallning


DP_motionären

Recommended Posts

Då har det gått en sesong med flourfri vallning. Hur gick det hade ni bra skidor under vinterns lopp ? Hur vallade ni ? Blev ni testade något ?
Jag hade hyfsade skidor under sesongen och på de två seedningslopp och halvvasa jag åkte. Vallade med en av de metodiker jag hört ganska hård valla underst
och sedan ett floufritt pulver(krossat parafin) ovanpå fungerade helt ok och hyfsat bra skidor under loppen. Finns en metodik till att man ska ha flera lager som förut och grafit i botten sedan hårt parafin, parafin för dagen och toppat med pulver. Denna metodik han jag inte testa hurvida den fungerade bra eller inte. När det är riktigt blött har jag hört en variant till att clean skidan och direkt lägga en varmvalla topping på skidan typ liquid för varmföre, inte testat den varianten heller, låter som det inte borde hålla så länge.
Apropå att hålla länge hittade jag under påsken gammal gul HF spray från Swix som jag testade ovanpå gult parafin hade väldigt bra glid ca 15 km sedan betydligt sämre glid. Så inte ens gamla flouret håller länge när det är riktigt blött och skitig snö. Var 4-5 grader varmt, regn och lortig snö, vid testet.
Överlag var det kul att testa nya produkter och se hur dom funkar, liten nytändning för en som gillar att valla.
Vart inte flourtestad på något lopp. Har gjort ren skidorna noga med flourcleaner två gånger och varmsiklat och använt nya bortstar med mera så borde varit lugnt.

Link to comment
Share on other sites

Tycker det fungerat över förväntan med ff vallor. Har använt skigo 3.0 samt lila redcreek som underlag, oftast värmt in 2-3 gånger. Har bara använt skigo 3.0 pulver eller vauhti pure race ldq som toppning, har bara haft 3.0 pulver vid längre distanser men körde ett 4 mils på pure race liguid och det höll bra. Har väl borstat betydligt mer än tidigare.Har nog även varit mer noga med vad jag rillar med (förr drog jag mest en rak 2 eller 1 mm). 

Har inte haft grafit i botten vid nån tävling (använde grafit för det mesta tidigare) och ändå tyckt att hållit bra (10-90 km).
Dotterns skidor som jag vallade blev kollade innan start i tjejvasan (tävlingsklass). Jag har inte blivit kontrollerad.
Jag har valt att avvakta lite innan man börjar köpa på sig massa ff vallor så får man utvärdera det här året med övriga skidvänner, har även övervägt att damma av kuzminsickeln som kanske blir ett alternativ igen.

Link to comment
Share on other sites

40 minutes ago, effe said:

Tycker det fungerat över förväntan med ff vallor. Har använt skigo 3.0 samt lila redcreek som underlag, oftast värmt in 2-3 gånger. Har bara använt skigo 3.0 pulver eller vauhti pure race ldq som toppning, har bara haft 3.0 pulver vid längre distanser men körde ett 4 mils på pure race liguid och det höll bra. Har väl borstat betydligt mer än tidigare.Har nog även varit mer noga med vad jag rillar med (förr drog jag mest en rak 2 eller 1 mm). 

Har inte haft grafit i botten vid nån tävling (använde grafit för det mesta tidigare) och ändå tyckt att hållit bra (10-90 km).
Dotterns skidor som jag vallade blev kollade innan start i tjejvasan (tävlingsklass). Jag har inte blivit kontrollerad.
Jag har valt att avvakta lite innan man börjar köpa på sig massa ff vallor så får man utvärdera det här året med övriga skidvänner, har även övervägt att damma av kuzminsickeln som kanske blir ett alternativ igen.

Dottern skidor som blev kontrollerade ( godkända ?) hur var de behandlade ?

Link to comment
Share on other sites

Just now, Volevodin said:

Dottern skidor som blev kontrollerade ( godkända ?) hur var de behandlade ?

Det skulle vara intressant om någon som blev underkänd redovisade hur denne rengjort skidorna eller om det var en annan orsak än rengöringen.

 

Link to comment
Share on other sites

Har kört med skidproppaganda två seedningslopp (Västgötaloppet, regn och varmt, konstsnö. Nybroloppet runt 0 grader och nysnö blandat med konstsnö) samt Vasaloppet. 

Hade väldigt bra skidor på samtliga lopp. Tycket verkligen det blivit tydligt att det är skidans egenskaper som är viktiga. 

Har verkligen inte saknat valla över huvudtaget. 

Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Volevodin said:

Dottern skidor som blev kontrollerade ( godkända ?) hur var de behandlade ?

Värmt in skigos gula mättningsparfin ett antal gånger och sicklat, borstat mellan varje. (Hade nog blivit 8-10 gånger på dessa skidor innan test).
Dom skidorna som testades hade vallats flertalet gånger med HF parfin och HF pulver säsongen innan.
De syntes spår av flour på bakre delen av skidorna men de var godkända för tävling. Han som gjorde kollen påpekade att oftast syns det spår bak eftersom de allra flesta både sickar och borstar framifrån och då hamnar vissa rester längst bak. Blev rekommenderad att göra samma procedur fast tvärtom (bakifrån och framåt).

Link to comment
Share on other sites

Jag flourtestade två par på Vasan. Dels paret jag körde på som har varit flourvallade mängder av gånger. Sen bara varmsicklat med bulkvalla en gång, och ren Swix Maraton Vit borstat med rena borstar. Det paret var tokgrönt med värden nedåt 0.1 om jag minns rätt. 

Sen ett annat par som jag ville testa. Samma Swix Maraton vit, men borstat med en icke rengjord nylonrotoborste. Och den har körts järnet på flourpreppar i minst fem år. Trodde inte på nåt sätt att det paret skulle bli godkänt (jag ville bara prova hur höga värden den skitiga borsten gav). Men även den gick igenom, om än med värden upp emot 0.9 på vissa ställen. 

Min slutsats är att jag kan köra vidare med mina rotoborstar om jag bara rengör dem så gott jag kan. Borde vara helt lugnt då. Kanske tom utan att göra nånting med dem... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Efter rengöring med swixparafin har jag i princip bara kört maplus fluid och jag skulle säga att skidorna gick ganska precis som förra året (dvs bra platt, mycket bra uppför men lite sämre i högfart). Så verkar som att slipen varit det viktiga.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, MSO said:

Jag flourtestade två par på Vasan. Dels paret jag körde på som har varit flourvallade mängder av gånger. Sen bara varmsicklat med bulkvalla en gång, och ren Swix Maraton Vit borstat med rena borstar. Det paret var tokgrönt med värden nedåt 0.1 om jag minns rätt. 

Sen ett annat par som jag ville testa. Samma Swix Maraton vit, men borstat med en icke rengjord nylonrotoborste. Och den har körts järnet på flourpreppar i minst fem år. Trodde inte på nåt sätt att det paret skulle bli godkänt (jag ville bara prova hur höga värden den skitiga borsten gav). Men även den gick igenom, om än med värden upp emot 0.9 på vissa ställen. 

Min slutsats är att jag kan köra vidare med mina rotoborstar om jag bara rengör dem så gott jag kan. Borde vara helt lugnt då. Kanske tom utan att göra nånting med dem... 

 

 

Vad är gränsvärdet och hur resonerar man vid testet. Om det är fläckvis underkänt eller rakt över precis på gränsen ?

Link to comment
Share on other sites

Just now, Volevodin said:

Vad är gränsvärdet och hur resonerar man vid testet. Om det är fläckvis underkänt eller rakt över precis på gränsen ?

Dina tester var det frivilliga eller blev du uttagen och kostar frivilliga något i såna fall ?

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Swix Marathon svart HF i många år förut som universalvalla på långlopp, och tyckt att den gått bra i stor sett alltid. Vad kan man ersätta den med? Fluorfri Marathon? Svart eller vit? Finns det någon ersättare som är lika universal?

Link to comment
Share on other sites

On 4/2/2024 at 3:10 PM, Thorrez said:

Efter rengöring med swixparafin har jag i princip bara kört maplus fluid och jag skulle säga att skidorna gick ganska precis som förra året (dvs bra platt, mycket bra uppför men lite sämre i högfart). Så verkar som att slipen varit det viktiga.

Har du kört Maplus Fliud direkt på skidan efter rengörning eller använt hårt parrafin under?

Link to comment
Share on other sites

Verkar som dom flesta haft bra skidor med flourfritt så även jag, dock bara åkt i kall och ganska så ren snö. Det som jag också märkt att skidan och struktur är viktigare än förut kanske förut att skidan strukturen vart dopad om man säger så av flouret och det fick mindre påverkan om det var fel med struktur/rillning.
Någon som testkört nu på vårvintern när det är blött och väldigt skitigt med flourfria gula vallor  och någon som funkar bra? Hört att man någonstans tror det var sprint bara kört med flourcleaner när det var riktigt skitig snö.

Verkar som det är viktigare att bortsta fram strukturen nu än förut. All rengörning och nyköp man gjorde av borstar sicklare fodral med mera kanske var lite i överkant med tanke på testresultat ni fått.

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört fluorfritt hela säsongen. Inte rengjort skidorna utan bara vallat på nytt. Dammsugat av borstar, inte köpt nytt.

Åkte vasan på ett par nya skidor, aldrig vallade med fluor.

Vet att på seedningloppen jag kört i Norrland har det använts fluorpulver hejvilt.

Däremot har jag haft samma avstånd till de åkare som jag vet har använt fluor på vissa tävlingar men fluorfritt på andra tävlingar(närmare första söndagen i mars)

Så min lekmannamässiga nördanalys är att på de loppen har fluoren inte gjort väsentlig skillnad.

Loppen har varit 0gradigt och ca -2.

 

Link to comment
Share on other sites

Testade en gång att lägga flourfritt på skidor som varit flourvallade i många år och jämfört med ett par som rengjorts efter instruktion och sen vallats lika, så gled de skidor som hade flour i botten bättre på blöt konstsnö.

Vid nästa tillfälle var det riktigt mjukt och blött och då var det mer skidans konstruktion som avgjorde glidet som "mindre dåligt" dvs de skidor som "gräver ner sig" minst går bäst oavsett om de har flour eller inte.

Link to comment
Share on other sites

Som många nämt så måste man borsta mycket mer vilket jag fick erfara på tävling. tidigare körde jag alltid borstning enligt skigos rekomendation " sjukt mycket tagel för att sedan avsluta med ca 2-3 drag men fin stålborste + nylon" detta gällde alltså både parafin och pulver.

Borstade enligt denna metod med dom skigos flourfria valla + pulver, provåkte 10 min innan start och skidorna (dp sprint) gled väldigt dåligt. tog av mig skidorna och drog 2 drag med den fina stålborsten och då såg skidan helt vit ut, drog 15 drag till och sedan polerade med nylon och efter det gled dom bra. Blir att  köpa rotorborste med stål till nästa år..

Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Frederiksen said:

Som många nämt så måste man borsta mycket mer vilket jag fick erfara på tävling. tidigare körde jag alltid borstning enligt skigos rekomendation " sjukt mycket tagel för att sedan avsluta med ca 2-3 drag men fin stålborste + nylon" detta gällde alltså både parafin och pulver.

Borstade enligt denna metod med dom skigos flourfria valla + pulver, provåkte 10 min innan start och skidorna (dp sprint) gled väldigt dåligt. tog av mig skidorna och drog 2 drag med den fina stålborsten och då såg skidan helt vit ut, drog 15 drag till och sedan polerade med nylon och efter det gled dom bra. Blir att  köpa rotorborste med stål till nästa år..

Skulle behövas nya video hur man borstar nu när det flourfritt. Om jag minns rätt visar Majbäck på flour tiden max två drag med stålborste. Lager 157 kör 5 tagel och 5 stål med rotorborste även detta på flourtiden. Har man grönt hårt parafin i botten eller hårt över lag behövs nog betydligt fler än 5 borstningar. Man har ju alltid varit rädd att ta bort för mycket med stål.

Link to comment
Share on other sites

Hvor mye man må børste er helt avhengig av hvilken glider man bruker og hvor varmt/kaldt det er der man glider. Det er jo bare å se på skiene når glideren er tilstrekkelig børstet. Tror ingen dyktig skiprepper tenker på antall drag over skia. Mulig noen kommer med tall for å gi en indikasjon, men fasiten finnes jo på skia. Veldig få som vasker møkkete hender i f.eks 5 eller 10 sekunder. Man vasker vel til henda åpenbart er rene. Holder man skiene opp mot lyset, så ser man enkelt om det er gliderrester. Lengste børstingen jeg holdt på med io vinter var nok på 10-15 min pr par med en miks av håndbørster og rotor. Knallhard glider med ski som hadde stått ute til kjøling i kaldt vær.   

Link to comment
Share on other sites

Jag har kört med Skigo fluorfritt i år. Har vallat före nästan varje pass med FFC Parafin och FFR pulver mest för att testa och lära mig och har även sicklat med Kuzmin sicklar beroende på snötyp och rotorborstat väldigt noga. Tycker att jag haft bättre skidor nu än med fluor men det kanske beror på strukturen och borstningen. 

Link to comment
Share on other sites

On 4/2/2024 at 11:22 PM, Volevodin said:

Vad är gränsvärdet och hur resonerar man vid testet. Om det är fläckvis underkänt eller rakt över precis på gränsen ?

Gränsen är 1,0 (enhetslöst) och alla punkter ska vara under det värdet som jag förstod det. 
Testet var gratis och som nämnts innan till vänster in i nummerlappstältet. Han som satt där hade inte mycket att göra, så var mest glad att nån kom förbi.. 

Känslan jag fick var ju att man antingen verkligen måste valla med flourgrejer alt borsta med en riktigt kontaminerad borste för att gå över. 

Link to comment
Share on other sites

Att man skall behöva borsta mer med fluorfritt låter märkligt. Det har väl alltid varit viktigt att borsta ur så att strukturen kan göra nytta om man vill ha bra skidor?
Tror detta har blivit har blivit en snackis i vinter på lite oklara grunder. Kommer ihåg att Laggar på Vasapodden pratade om att det var viktigt att borsta ur mycket. Men då var det i en period av mycket kallt väder där skidor med fin struktur var det optimala. Tolkade det mer som en väderberoende faktor snarare som en fluorfri faktor.

Sedan är det väl skillnaden i toppingpulvren. Även hört på Vasapodden att man tidigare fick vara försiktig med fluorpulvret när man borstade, medan det fluorfria skall borstas mer. Inte så konstig kanske eftersom det senare är paraffin precis som glidern.

En egen anekdot. Har de senaste åren vallat med Skigo och borstat väldigt mycket med tagel, några drag med stål och sedan tagel igen och sist nylon. Samma metod i år med och även nu med Skigo-vallor. Grafit, LDQ 3.0 och toppat med Gul FFR pulver. Hade bra skidor på Vasan och belagen såg helt okej ut efteråt. När jag skulle fixa skidorna inför sommarförvaring så torkade jag av med cleaner och borstade några drag med fina stålborsten. Det kom upp ganska mycket paraffin.........så jag kan nog borsta mer med stål när jag preppar framöver! Tror dock inte det har med fluorfritt att göra, mer att jag kan förbättra min preppteknik.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er bare at mange av de nye fluorfrie produktene er mye, mye hardere enn tidligere produkter med fluor. Dette er fordi man uten fluor får best glid med et knallhardt produkt. Forøvrig gjør fluor også at glidere blir mykere. De fleste fluorpulver var myke og kunne børstes lett vekk med hestehår eller nylon. Derfor må man nå i SNITT børste mer. Dette gjelder selvsagt ikke alle fluorfrie produkter. Skigo har myke glidere som krever lite børsting.  

Fikk du rester opp etter bruk av rafit, LDQ og gul FFR, så var det enten møkk eller grafitt. De to andre produktene er myke og krever minimalt med børsting. 

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Skitester said:

Fikk du rester opp etter bruk av rafit, LDQ og gul FFR, så var det enten møkk eller grafitt. De to andre produktene er myke og krever minimalt med børsting. 

Grafit isåfall. Jag hade ett par till som jag preppat inför Vasan på likadant sätt. Hade bara provkört dem några km och det kom upp likadant med paraffin.

Jag får nog prova med mer stål på grafiten i fortsättningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...