Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Träningstid/Ambition


Sputnik

Recommended Posts

Hej!

Hur mycket tränar ni en normalvecka, i timmar räknat?

Och vart ligger er ambitions nivå, lämplig måttstock kan ju vara vasaloppet.

 

Jag brukar ligga kring 7-10 tim/vecka, startar 2a led i VL ambition att ta mig uppåt så klart..

Tycker det är svårt att komma upp i mera tid en vecka.

Det finns ju flera som vill att man skall dela med sig lite av sin tid oxå...:) Så för husfridens skull, är d svårt att prioritera mera tid till träning:)!

Link to comment
Share on other sites

3,6 h/v blev snittet från vasaloppet och 12 mån tillbaka i tiden. Dåligt med träning pga knäskada. Jag tränade på bra vintermånaderna så jag lyckades ändå på nåt vis behålla min plats i led 1. Nu ligger snittet på 5,2h och målet är top 300 eller kanske bättre!?

Det är sånt här som knäcker en totalt, men jag antar att du inte rökte stanton och skruvade på bilar när du var 17:D

Jag tränar närmare 10h/v, men mycket är cykel till jobbet som jag tror är bra grundträning, men samma tid i spåret eller löpning skulle ge mkt mer. Men basen dvs vad man utgår ifrån betyder massor, antar som sagt att du tävlade som junior.

Link to comment
Share on other sites

Alla är vi olika. Jag räknar inte tim utan mil i träningen pga att det inbjuder till maskning. Ibland blir det tid tex bestämmer jag att jag skall köra i exvis 45 min och sen räknar jag om det i mil med hänsyn till väder o före. Däremot använder jag ALLTID klocka när jag tränar, inte för att slå rekord utan bara kolla upp mig själv. Klocka är stimulans i träningen, ingen stressfaktor, utan den skulle träningen bli tråkig + att den håller latmasken i schack också.

 

Sen tycker jag inte man skall jämföra sig med andra och bli knäckt om någon når bra resultat på lite träning) (vissa "räknar ner" sin träning för att minska pressen på sig själv, helt OK)

Vore alla klonade individer med samma genetiska förutsättning vore jämförelse en bra värdemätare på olika individers prestationsförmåga, nu är du själv den bästa värdemätaren.

Link to comment
Share on other sites

3' date='6 h/v blev snittet från vasaloppet och 12 mån tillbaka i tiden. Dåligt med träning pga knäskada. Jag tränade på bra vintermånaderna så jag lyckades ändå på nåt vis behålla min plats i led 1. Nu ligger snittet på 5,2h och målet är top 300 eller kanske bättre!?[/quote']

Det är sånt här som knäcker en totalt, men jag antar att du inte rökte stanton och skruvade på bilar när du var 17:D

Jag tränar närmare 10h/v, men mycket är cykel till jobbet som jag tror är bra grundträning, men samma tid i spåret eller löpning skulle ge mkt mer. Men basen dvs vad man utgår ifrån betyder massor, antar som sagt att du tävlade som junior.

Jag tävlade i skidOL tills jag var ca 17. Har tränat ca 200h per år sedan dess mestadels tuff löpning i skog. På senare år mer satsning på skidor. Jag är snart 30 år nu. Jag lever nog mycket på bra stakteknik sedan skid-OL-åren. Jag tränar hårt men inte så ofta :)

Link to comment
Share on other sites

Född början på -60, ingen träningsbakgrund alls (äkta latmask !).

I bästa fall uppemot 200 träningstimmar på året (i år ca 150 ?).

Led 3.

 

Ska jag upp under plac 1000 måste jag träna mer, men jag hinner inte.

Eller så har jag inte lust helt enkelt ;-).

Det måste vara kul att träna, annars får det vara.

Link to comment
Share on other sites

Får se vart jag landar placeringsmässigt när Vasan tar vid. Tänkte seeda mig i Italien/Marcialonga, slutet på januari. Där kan jag få en indikation på hur Daladansen kommer att ta sig.

 

Snittet har legat på sex timmar i veckan...

För att kunna göra ett bra seedningslopp på Marcialonga, ska man helst stå i ett hyffsat bra startled.. Ett jättefint lopp! Men trångt och svårt att köra om, om man står långt bak. Långa sträckor är det bara 2 spår..

Så för seedningen, skulle jag välja ett seedningslopp på hemma plan.

Link to comment
Share on other sites

Får väl försöka slå ett slag från oss på skidforum som inte siktar på 3-siffriga placeringar :-)

 

Träningstimmar i år hittills 206 (plus en del gym som jag inte bokför som tid).

Har gjort klassikern så klart mest timmar jan-feb, april-maj och nov-dec. Född 79.

 

7:29 på öppet spår (söndag) i år (ger led 6), siktar på under 6:45 på vasan i vinter.

 

Träningsbakgrund: Simning fram till 96, sen blandat am fotboll och basket till 99. 6 års totalt träningsuppehåll till sommar 05. Gym och am fotboll till sommar 06 (gick ett korsband), rebab/gym/lätt löpning till nov 07. Började köra hårt för klassikern dec förra året.

Link to comment
Share on other sites

Jag har fått ihop strax över 200 träningstimmar i år, de flesta på cykeln.

Mitt huvudmål är att ta mig igenom Vasaloppet (och övriga klassikerlopp) utan krämpor.

Mina delmål är att slippa starta i sista startledet och gärna slå 8:52 (min tid VL-96).

 

/Magnus

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...