Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidtävlingar 2009


Winfast

Recommended Posts

Håller med föregående talare' date=' på lördag smäller det. :P[/quote']

Vad tyckte ni om 12-timmars då?

Pratade ju med dom flesta av er under dagen, men roligt att höra vad ni tycker efteråt?

Själv tyckte jag det var rikigt skoj, alltid kul med lagtävlingar. Men jag kan säga att jag var rejält sliten under söndagen, idag måndag känns det bättre så idag får det bli långpass löpning iallfall.

Men det tog hårt att köra typ Intervaller i timme efter timme. I början körde vi 3 varv var i vårt lag och då var det lång vila mellan passen eftersom vi var 5 i laget. Körde mina 3 varv på ca 13.30-14 varje gång på förmiddagen.

Sen gick vi upp på 5 varv var när vi skulle ta lunch, även om jag råkade köra 6 varv då eftersom min avbytare missade min passering.

På eftermiddagen bytte vi till att köra 1 varv var sen växling. Och det var mycket roligare, då körde man max 1 varv sen vila i ca 20 min innan maxkörning igen. Även om blåsten av tuffare då lyckades jag ändå sätta bättre tid då på eftermiddagen, var nere och körde varven runt 4.15-4.25 då.

 

Men jag är inte avensjuk på er som bara var 2 i laget. Ni slet hårt. Tror ni märkte att er fart var lite väl fort i början jämfört med eftermidagen.

Detsamma gäller väl Everest? Jag är otroligt imponerad av dig. Du segade dig fram hela dagen med i stort sätt inga pauser eller hur?

Att köra 22 mil själv där i blåsten är imponerande. Så jag har dig med på bild på hemsidan vår eftersom du gjorde en imponerande insatts.

 

Men som sagt roligt att höra vad ni andra tycker så här 2 dar efteråt!

 

En av dom roligaste grejorna inom rullskidor jag gjort, hoppas på minst dubbelt så många lag nästa år den 5 juni.

Tyckte också det var en kul tävling och jag är rätt nöjd. Fick en svacka efter 4 timmar då jag fick en liten krampkänning i triceps förmodligen beroende på en kombination av alldeles för högt tempo i början, dålig energitillförsel under de första timmarna och dålig träningsbakgrund. Fick sedan av säkerhetsskäl sänka tempot rejält från 5,15/5,40 till runt 6 min eller mer och diagonala genom att peta med stavarna på upploppsrakan. Vid ca 8 timmar var jag pga detta rätt pigg men började också känna mig jagad och höjde tempot och då återkom krampkänningarna i större skala. Men efter några bars så försvann alla krampkänningar de sista 2 timmarna och då körde jag på hyfsat igen med varvtider på ca 5,30-5,40. Tycker fortfarande det är konstigt att det kunde kännas så bra de sista timmarna. Snitthastigheten blev 18,3 km/h inkl pauser.

 

Tog egentligen inga större pauser alls förutom 2 st påfyllningar av camelbaken som tog knappa 2 min och några enstaka 30-sekundare för att pissa och för att byta stavar samt få lite extra energi. Gratismiddagen fick min coach.

 

Efter loppet och på söndagen var jag dock mkt slitet, betydligt värre än efter VL. Lite blåsor i händerna har jag också som ett kärt minne från loppet.

 

Jag kommer givetvis tillbaka nästa år för att försöka slå solo-banrekordet:) Hade även varit kul med fler kollegor i klassen. Ngt för Lars-Erik det är bara lite drygt två VL i rad och inga vallningsproblem!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 163
  • Created
  • Last Reply

Jag körde i laget som kom sist i motionsklassen (men vi slog ett lag i tävlingsklassen). Vi var 3 personer och körde troligtvis som enda lag på träningshjul. Jag körde på Elpex 2or och körde varven på runt 6 minuter. Fick låna ett par ettor sista varvet bara för att testa och gick då en bit under 5 minuter. Mina två lagkamrater körde på Everest-skidor och fick sista 2 timmarna låna ett par vanliga 2or och kapade då klart över minuten per varv.

 

Kombinationen av "bara" 3 personer i laget och tröga skidor gjorde att det blev jobbigt inte minst psykologiskt då man blev varvad av de flesta, inklusive ensamåkaren Everest. Vi såg nog ut att vara sämre än vi egentligen är (alla 3 är led 4-5 åkare).

 

Jag gjorde 41 varv dvs ca 75 km på ganska precis 4 timmar. Knappa 19 km i timmen på tvåor är ungefär min kapacitet för tillfället. Så jag är hyffsat nöjd.

 

Nästa år blir det Eagle, antingen soloklass eller 6 stycken i laget.

 

Mycket imponerad både av Everest solokörning men också elitåkarnas tempo när de brände av varv på under 4 minuter.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde i laget som kom sist i motionsklassen (men vi slog ett lag i tävlingsklassen). Vi var 3 personer och körde troligtvis som enda lag på träningshjul. Jag körde på Elpex 2or och körde varven på runt 6 minuter. Fick låna ett par ettor sista varvet bara för att testa och gick då en bit under 5 minuter. Mina två lagkamrater körde på Everest-skidor och fick sista 2 timmarna låna ett par vanliga 2or och kapade då klart över minuten per varv.

 

Kombinationen av "bara" 3 personer i laget och tröga skidor gjorde att det blev jobbigt inte minst psykologiskt då man blev varvad av de flesta, inklusive ensamåkaren Everest. Vi såg nog ut att vara sämre än vi egentligen är (alla 3 är led 4-5 åkare).

 

Jag gjorde 41 varv dvs ca 75 km på ganska precis 4 timmar. Knappa 19 km i timmen på tvåor är ungefär min kapacitet för tillfället. Så jag är hyffsat nöjd.

 

Nästa år blir det Eagle, antingen soloklass eller 6 stycken i laget.

 

Mycket imponerad både av Everest solokörning men också elitåkarnas tempo när de brände av varv på under 4 minuter.

Tyckte synd om er som slet så på 2:or och Everest-skidor. Det såg tungt ut att åka så en hel dag.

Intressant det där med vilka startled du nämde i vårt lag hade vi folk från följande led 3-4-5-6-7 men vi körde alla på tävlingshjul. Och 2 av oss körde Eagle som var rätt överlägset på den fina asfalten.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde i laget som kom sist i motionsklassen (men vi slog ett lag i tävlingsklassen). Vi var 3 personer och körde troligtvis som enda lag på träningshjul. Jag körde på Elpex 2or och körde varven på runt 6 minuter. Fick låna ett par ettor sista varvet bara för att testa och gick då en bit under 5 minuter. Mina två lagkamrater körde på Everest-skidor och fick sista 2 timmarna låna ett par vanliga 2or och kapade då klart över minuten per varv.

 

Kombinationen av "bara" 3 personer i laget och tröga skidor gjorde att det blev jobbigt inte minst psykologiskt då man blev varvad av de flesta' date=' inklusive ensamåkaren Everest. Vi såg nog ut att vara sämre än vi egentligen är (alla 3 är led 4-5 åkare).

 

Jag gjorde 41 varv dvs ca 75 km på ganska precis 4 timmar. Knappa 19 km i timmen på tvåor är ungefär min kapacitet för tillfället. Så jag är hyffsat nöjd.

 

Nästa år blir det Eagle, antingen soloklass eller 6 stycken i laget.

 

Mycket imponerad både av Everest solokörning men också elitåkarnas tempo när de brände av varv på under 4 minuter.[/quote']

Tyckte synd om er som slet så på 2:or och Everest-skidor. Det såg tungt ut att åka så en hel dag.

Intressant det där med vilka startled du nämde i vårt lag hade vi folk från följande led 3-4-5-6-7 men vi körde alla på tävlingshjul. Och 2 av oss körde Eagle som var rätt överlägset på den fina asfalten.

Eagle överlägset? Tyvär inte mina och jag tror Everest håller med om att alla Eagle inte rullade bra alls.

 

Jag funderade på om Peja hade ettor på sina Elpex, på ett av varven när magen gjorde för ont för att huka mig ner, då rullade jag inte ifrån honom i det långa nedförslutet.

Men jag vet vad som är felet, spärrlagret är toktrögt så nu ska jag slå ut det och sätta in ett annat, det borde göra skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående talare' date=' på lördag smäller det. :P[/quote']

Vad tyckte ni om 12-timmars då?

Pratade ju med dom flesta av er under dagen, men roligt att höra vad ni tycker efteråt?

Själv tyckte jag det var rikigt skoj, alltid kul med lagtävlingar. Men jag kan säga att jag var rejält sliten under söndagen, idag måndag känns det bättre så idag får det bli långpass löpning iallfall.

Men det tog hårt att köra typ Intervaller i timme efter timme. I början körde vi 3 varv var i vårt lag och då var det lång vila mellan passen eftersom vi var 5 i laget. Körde mina 3 varv på ca 13.30-14 varje gång på förmiddagen.

Sen gick vi upp på 5 varv var när vi skulle ta lunch, även om jag råkade köra 6 varv då eftersom min avbytare missade min passering.

På eftermiddagen bytte vi till att köra 1 varv var sen växling. Och det var mycket roligare, då körde man max 1 varv sen vila i ca 20 min innan maxkörning igen. Även om blåsten av tuffare då lyckades jag ändå sätta bättre tid då på eftermiddagen, var nere och körde varven runt 4.15-4.25 då.

 

Men jag är inte avensjuk på er som bara var 2 i laget. Ni slet hårt. Tror ni märkte att er fart var lite väl fort i början jämfört med eftermidagen.

Detsamma gäller väl Everest? Jag är otroligt imponerad av dig. Du segade dig fram hela dagen med i stort sätt inga pauser eller hur?

Att köra 22 mil själv där i blåsten är imponerande. Så jag har dig med på bild på hemsidan vår eftersom du gjorde en imponerande insatts.

 

Men som sagt roligt att höra vad ni andra tycker så här 2 dar efteråt!

 

En av dom roligaste grejorna inom rullskidor jag gjort, hoppas på minst dubbelt så många lag nästa år den 5 juni.

Äntligen är man på benen igen efter en rejäl magsjuketömmning.....

Min 5-årige son insjuknade natten till söndag. Min sambo stannade hemma med båda barnen på måndagen. 7-åringen ringer vid lunch och säger att mamma har kräkits. Jag åker hem ger 7-åringen mat. Mamman och 5-åringen är helt plakat.

Vid 15 tiden säger 7-åringen att hon har ont i magen. Jippi tänker jag, har nu 3st som kräks hej vilt.

Städar toaletten med klorin, tvättar händer fyrtioelva gånger, byter handdukar och hoppas på att jag skall klara mig.

Har en olustig känsla i magen vid 21.00. En timme senare är även jag helt plakat.....

 

Känner att detta är precis den återhämtning som jag hade hoppats på efter 12-timmars och och uppladdning inför Göteborgsvarvet på lördag.

 

Nu tillbaka till 12-timmars. Efter stort manfall var det bara två st kvar i mitt lag Gott & Blandat. Vi rullade på 4varv var iprincip hela dagen. Gick ner på 2varv när det var ca 45minuter kvar.

Kan ju säga att det var ganska psykist påfrestanda att bara vara två man. Efter målgång är det som vanligt en enorm lättnadskänsla att man har klarat av det.

 

Att bara vara två man tog nog bort lite av glädjen under själva loppet. Fullt manskap är nog att föredra och det kommer vi att ha nästa år.

 

Det underlättade att joakim.j och Anders också bara var två st i laget, så att vi kunde beklaga oss inför varandra ;) .

 

Detta var andra gången i mitt liv som jag stog på ett par klassiska rullskidor (12km).

Min andra lagmedlem har erfarenhet av rullskidåkning dock var det bara hans andra pass för iår.

 

Känns som att allt annat kommer att upplevas som enkelt efter en sådan här prövning, med tanke på blåsten och längden på "tränings passet".

 

Håller med skåningen till 100%:

-En av dom roligaste grejorna inom rullskidor jag gjort, hoppas på minst dubbelt så många lag nästa år den 5 juni

Link to comment
Share on other sites

Hej och ursäkta att svaret dröjde.

 

* Östervåla IF står bakom arrangemanget' date=' jag drog igång det för ett par år sedan och är fortfarande med i arrangemanget.

 

* Mycket platt åkning, ingen backe att frukta.

 

* Fyra vätskestationer runt banan.

 

* Arrangörerna har bra ork. :)

 

Det här är ett lopp i första hand för motionärer. Vi vill få en bra bredd på loppet, ett bra sätt att hålla igång rullskidåkningen under våren även för motionärer. Det vore så klart jättetrevligt med en meriterad matematiker i spåret. Välkommen![/quote']

Hej Johan, funderar själv på att komma hem en sväng och delta i Vålarullen. Vore kul att testa på en gång till;)

Jättekul med en junioretta på startlinjen. En äkta Vålabo som kan konkurera om tätplatsen vore ju nått. Välkommen hem!

Nu får du bita i Henke, Tobias Westman kommer också att stå på startlinjen. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej Johan' date=' funderar själv på att komma hem en sväng och delta i Vålarullen. Vore kul att testa på en gång till;)[/quote']

Jättekul med en junioretta på startlinjen. En äkta Vålabo som kan konkurera om tätplatsen vore ju nått. Välkommen hem!

Nu får du bita i Henke, Tobias Westman kommer också att stå på startlinjen. :)

Jasså så pass:P Ja det blir ju nåt att bita i. Kanske får plocka fram gripens segervapen från premiärupplagan;)

Link to comment
Share on other sites

Håller med föregående talare' date=' på lördag smäller det. :P[/quote']

Vad tyckte ni om 12-timmars då?

Pratade ju med dom flesta av er under dagen, men roligt att höra vad ni tycker efteråt?

Själv tyckte jag det var rikigt skoj, alltid kul med lagtävlingar. Men jag kan säga att jag var rejält sliten under söndagen, idag måndag känns det bättre så idag får det bli långpass löpning iallfall.

Men det tog hårt att köra typ Intervaller i timme efter timme. I början körde vi 3 varv var i vårt lag och då var det lång vila mellan passen eftersom vi var 5 i laget. Körde mina 3 varv på ca 13.30-14 varje gång på förmiddagen.

Sen gick vi upp på 5 varv var när vi skulle ta lunch, även om jag råkade köra 6 varv då eftersom min avbytare missade min passering.

På eftermiddagen bytte vi till att köra 1 varv var sen växling. Och det var mycket roligare, då körde man max 1 varv sen vila i ca 20 min innan maxkörning igen. Även om blåsten av tuffare då lyckades jag ändå sätta bättre tid då på eftermiddagen, var nere och körde varven runt 4.15-4.25 då.

 

Men jag är inte avensjuk på er som bara var 2 i laget. Ni slet hårt. Tror ni märkte att er fart var lite väl fort i början jämfört med eftermidagen.

Detsamma gäller väl Everest? Jag är otroligt imponerad av dig. Du segade dig fram hela dagen med i stort sätt inga pauser eller hur?

Att köra 22 mil själv där i blåsten är imponerande. Så jag har dig med på bild på hemsidan vår eftersom du gjorde en imponerande insatts.

 

Men som sagt roligt att höra vad ni andra tycker så här 2 dar efteråt!

 

En av dom roligaste grejorna inom rullskidor jag gjort, hoppas på minst dubbelt så många lag nästa år den 5 juni.

Äntligen är man på benen igen efter en rejäl magsjuketömmning.....

Min 5-årige son insjuknade natten till söndag. Min sambo stannade hemma med båda barnen på måndagen. 7-åringen ringer vid lunch och säger att mamma har kräkits. Jag åker hem ger 7-åringen mat. Mamman och 5-åringen är helt plakat.

Vid 15 tiden säger 7-åringen att hon har ont i magen. Jippi tänker jag, har nu 3st som kräks hej vilt.

Städar toaletten med klorin, tvättar händer fyrtioelva gånger, byter handdukar och hoppas på att jag skall klara mig.

Har en olustig känsla i magen vid 21.00. En timme senare är även jag helt plakat.....

 

Känner att detta är precis den återhämtning som jag hade hoppats på efter 12-timmars och och uppladdning inför Göteborgsvarvet på lördag.

=) faan va kul skrivet Mekis..... =)

länge leve magsjukan....

Link to comment
Share on other sites

Jättekul med en junioretta på startlinjen. En äkta Vålabo som kan konkurera om tätplatsen vore ju nått. Välkommen hem!

Nu får du bita i Henke' date=' Tobias Westman kommer också att stå på startlinjen. :)[/quote']

Jasså så pass:P Ja det blir ju nåt att bita i. Kanske får plocka fram gripens segervapen från premiärupplagan;)

Jaa, det vore ju nått, tiden är helt klar bra.

Link to comment
Share on other sites

Til opplysning satser både skidsport.com og rollersports.no på å opplyse om sommerens rulleskievents.

 

ta en titt på begge sidene for mer info.

Jag vill bara upplysa alla rullskidvänner att Vålarullen går av stapeln söndagen den 24e maj. På skidsport.com står det den 23e, men den 24e är det riktiga datumet.

Link to comment
Share on other sites

Jättekul med en junioretta på startlinjen. En äkta Vålabo som kan konkurera om tätplatsen vore ju nått. Välkommen hem!

Nu får du bita i Henke' date=' Tobias Westman kommer också att stå på startlinjen. :)[/quote']

Jasså så pass:P Ja det blir ju nåt att bita i. Kanske får plocka fram gripens segervapen från premiärupplagan;)

Efter vad jag hört kommer också Nacka/Värmdö med ett starkt lag, fjolårets segrare som säkert vill utmana även i årets upplaga, fart blir det säkerligen tal om.

Link to comment
Share on other sites

Nu får du bita i Henke' date=' Tobias Westman kommer också att stå på startlinjen. :)[/quote']

Jasså så pass:P Ja det blir ju nåt att bita i. Kanske får plocka fram gripens segervapen från premiärupplagan;)

Jaa, det vore ju nått, tiden är helt klar bra.

Vore ju grymt kul att vara med, men tyvärr ser det just nu ut som det inte blir nån start. Men den som lever får se...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Varför är det inte åldersklasser på rullskidtävlingar?

Det är det väl i väldigt många tävlingar. Alla tävlingar i Skåne och Blekinge har åldersklasser, vad jag vet har även dom i sthlms rullskidcup åldersklasser. Så det är väl vanligt, är väl mest dom iVästkustcupen med undantag av Alliansloppet som inte har åldersklasser. Vilket är lite tråkigt.

Link to comment
Share on other sites

Såg nyss att Scania arrangerar en Rullskidcup i Södertälje som är öppen för andra klubbar oxå.

Första tillfället är måndag 1:a juni. Bra initiativ! Jag ska försöka var med, några andra?

Info finns på hemsidan: www.sodertaljeloppet.se

Jag kommer köra på måndag. Har provkört banan på 27 minuter, så skulle uppskatta lite draghjälp i 2:35-tempo så ska nog den tiden kunna putsas lite.

Link to comment
Share on other sites

Såg nyss att Scania arrangerar en Rullskidcup i Södertälje som är öppen för andra klubbar oxå.

Första tillfället är måndag 1:a juni. Bra initiativ! Jag ska försöka var med' date=' några andra?

Info finns på hemsidan: www.sodertaljeloppet.se

Jag kommer köra på måndag. Har provkört banan på 27 minuter, så skulle uppskatta lite draghjälp i 2:35-tempo så ska nog den tiden kunna putsas lite.

Kör dom inte på Scanias testbana, har kört runt med 40 ton där, rätt kuperat:)

Link to comment
Share on other sites

Såg nyss att Scania arrangerar en Rullskidcup i Södertälje som är öppen för andra klubbar oxå.

Första tillfället är måndag 1:a juni. Bra initiativ! Jag ska försöka var med' date=' några andra?

Info finns på hemsidan: www.sodertaljeloppet.se

Jag kommer köra på måndag. Har provkört banan på 27 minuter, så skulle uppskatta lite draghjälp i 2:35-tempo så ska nog den tiden kunna putsas lite.

Kör dom inte på Scanias testbana, har kört runt med 40 ton där, rätt kuperat:)

Nix detta blir på vanlig bilväg, dock sparsamt trafikerad. Jag var med när man provade Scanias testbana förra våren med rullskidor men det är för kuperat för att kunna tävla på hyffsat säkert sätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag kommer köra på måndag. Har provkört banan på 27 minuter' date=' så skulle uppskatta lite draghjälp i 2:35-tempo så ska nog den tiden kunna putsas lite.[/quote']

Kör dom inte på Scanias testbana, har kört runt med 40 ton där, rätt kuperat:)

Nix detta blir på vanlig bilväg, dock sparsamt trafikerad. Jag var med när man provade Scanias testbana förra våren med rullskidor men det är för kuperat för att kunna tävla på hyffsat säkert sätt.

Håller helt med om att den är för kuperad för tävlingshjul. Men kanske ett 12/24h med tvåor?

Link to comment
Share on other sites

Hur var det i Partille? Såg att det var en del gamla snöskidåkare, som tog tillfället iakt att testa rullskidformen bla Anders Busqvist och Göran Pettersson mfl.

Läste Joakim Engströms krönika i "grannkanalen". Han verkade haft en positiv upplevelse, men gav inget svar på sin fråga om standarden på svensk rullskidåkning, men det kanske kommer senare..

Link to comment
Share on other sites

Hur var det i Partille? Såg att det var en del gamla snöskidåkare, som tog tillfället iakt att testa rullskidformen bla Anders Busqvist och Göran Pettersson mfl.

Läste Joakim Engströms krönika i "grannkanalen". Han verkade haft en positiv upplevelse, men gav inget svar på sin fråga om standarden på svensk rullskidåkning, men det kanske kommer senare..

Standarden är extremt hög - jag och Skåningen var ju inte ens med i toppen:). Rätt kul lopp ändå fast det inte passar mig alls som tävlingsform. Har aldrig kört jaktstart förut och skrämmande nog gav jaktmomentet en bättre tid än i prologen trots att jag körde i motionsklassen med klassiskt i båda delarna.

Link to comment
Share on other sites

Standarden är bra ja!

Märks verkligen att fler och fler tränar seriöst på rullskidor. Jag själv har ju förskt bli lite löpare igen efter flera år utan seriös löpträning. Har då bara kört ett lungt skidpass i veckan. Och det märks verkligen att man inte har en chans i ett backrace på gamla meriter och stort intresse.

Men det var kul med backrace med enskilt start först följt av jaktstart. Såg nog rolig ut och imponerande med ett helt tåg av åkare som gav sig iväg med några få sekunders mellanrum.

Men klassen är hög, mångaduktiga åkare var med igår där uppe i toppen.

Plus flertalet andra som jag och Everest plus några till från forumet här. Tror dom alla håller med mig om att det var en rolig tävlingsformäven om den var udda för dom flesta av oss. Vi kommer nog alla åka bättre nästa år med lite annan träning.

 

Nu följer lägret om någon månad med många rullskidåkare, ni kommer väl alla eller?

http://www.skidor.com/skane/files/%7B707D5E0A-A372-49CE-86CD-E58635D97567%7D.pdf

Kom hela helgen eller kom bara en dag, kom det som passar er, hör av er så hjälper jag till med transport och allt.

 

Sen hård träning fram till SM och Alliansloppeti augusti.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...