Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Rullskidtävlingar 2009


Winfast

Recommended Posts

Standarden är bra ja!

Märks verkligen att fler och fler tränar seriöst på rullskidor. Jag själv har ju förskt bli lite löpare igen efter flera år utan seriös löpträning. Har då bara kört ett lungt skidpass i veckan. Och det märks verkligen att man inte har en chans i ett backrace på gamla meriter och stort intresse.

Men det var kul med backrace med enskilt start först följt av jaktstart. Såg nog rolig ut och imponerande med ett helt tåg av åkare som gav sig iväg med några få sekunders mellanrum.

Men klassen är hög, mångaduktiga åkare var med igår där uppe i toppen.

Plus flertalet andra som jag och Everest plus några till från forumet här. Tror dom alla håller med mig om att det var en rolig tävlingsformäven om den var udda för dom flesta av oss. Vi kommer nog alla åka bättre nästa år med lite annan träning.

 

Nu följer lägret om någon månad med många rullskidåkare, ni kommer väl alla eller?

http://www.skidor.com/skane/files/%7B707D5E0A-A372-49CE-86CD-E58635D97567%7D.pdf

Kom hela helgen eller kom bara en dag, kom det som passar er, hör av er så hjälper jag till med transport och allt.

 

Sen hård träning fram till SM och Alliansloppeti augusti.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Replies 163
  • Created
  • Last Reply
Dags för deltävling 2 i Scania Rullskidcup utanför Södertälje nu på måndag. Har fått löfte om att vändningen kommer märkas ut tydligare och att flera som inte var nöjda med insatsen senast är taggade.

 

Min gissningar är att det blir 20 startande och 5 åkare under 30 minuter denna gång.

 

För info se http://www.sodertaljeloppet.se

Kul, jag tänkte försöka hinna dit denna gång, och ha satt fast stavremmarna. Hur var det, individuell start eller kör man ihop? om det är det senare bör man väl vara där till 18 om man ska få hyfsad tid misstänker jag?

Link to comment
Share on other sites

Dags för deltävling 2 i Scania Rullskidcup utanför Södertälje nu på måndag. Har fått löfte om att vändningen kommer märkas ut tydligare och att flera som inte var nöjda med insatsen senast är taggade.

 

Min gissningar är att det blir 20 startande och 5 åkare under 30 minuter denna gång.

 

För info se http://www.sodertaljeloppet.se

Kul' date=' jag tänkte försöka hinna dit denna gång, och ha satt fast stavremmarna. Hur var det, individuell start eller kör man ihop? om det är det senare bör man väl vara där till 18 om man ska få hyfsad tid misstänker jag?[/quote']

Förra gången var det intervallstart med en var 30e sekund så länge det fanns kö. Och kommer man lite senare när alla andra åkt iväg startar men när man kommer. Så det är ingen katastrof om man inte är på plats prick 18.00.

Link to comment
Share on other sites

Dags för deltävling 2 i Scania Rullskidcup utanför Södertälje nu på måndag. Har fått löfte om att vändningen kommer märkas ut tydligare och att flera som inte var nöjda med insatsen senast är taggade.

 

Min gissningar är att det blir 20 startande och 5 åkare under 30 minuter denna gång.

 

För info se http://www.sodertaljeloppet.se

Kul' date=' jag tänkte försöka hinna dit denna gång, och ha satt fast stavremmarna. Hur var det, individuell start eller kör man ihop? om det är det senare bör man väl vara där till 18 om man ska få hyfsad tid misstänker jag?[/quote']

Förra gången var det intervallstart med en var 30e sekund så länge det fanns kö. Och kommer man lite senare när alla andra åkt iväg startar men när man kommer. Så det är ingen katastrof om man inte är på plats prick 18.00.

Går det att fylla vattenflaskan vid Tveta? Eller måste jag fylla den redan på jobbet (vilket innebär att det kommer vara nästan kokhett när det blir dags att ta på sig rullisarna)

Link to comment
Share on other sites

Det finns ingen vattentillgång vid starten. Du kan väl svänga in vid Gröndals hälsocenter och fylla flaskan. 5 minuters bilväg kvar till starten....

okej, innebär detta att man kan parkera vid starten? Det står ju att parkering sker vid gröndal eller tveta..

Link to comment
Share on other sites

Förra gången parkerade de flesta på angränsande vägren. Tanken är så klart att man följer reglerna. Då får man några km:s uppvärmningssträcka, om nu det är nån tröst i dag!

Vid Tveta finns gott om parkering, men ej vatten.

Jag parkerar där 17:30 och har 1 liter kallt vatten med i pumptermos, passar det?

Link to comment
Share on other sites

Kul med bra uppslutning och flera vassa åkare idag!

Japp! Den här gången hittade jag dit och var hyfsat tidig dessutom. :) Var kul att få köra sig lite trött och det känns att kroppen inte har stakat i A3 fart på ett tag, och framförallt inte på tävlingsskidor. Det blir ovan belastning på framförallt ryggen för min del. Jag får försöka putsa lite på tiden framåt hösten!

Link to comment
Share on other sites

Nu finns tiderna uppe på www.sodertaljeloppet.se

 

Bra förbättringar på väldigt många. Vissa tack vare bättre hjul och rätt vändpunkt. Men ett flertal som gjort stora förbättringar även med jämförbara förutsättningar.

 

Nästa tävling blir det upp till bevis vilka som skött sommarträningen och vilka som bara grillat och druckit öl.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

I måndags åkte jag loppet igen och utvecklingen går ju åt rätt håll i alla fall :)

 

Man tycker att det går fort när man åker rullskidor och fortast går det ju givetvis med racingskidorna. Men jag roade mig med att jämföra med Kenenisa Bekele och hans världsrekord på 10000m. Rullskidloppet är tydligen 10,5 km och omräknat skulle Bekele löpa denna sträcka på 27:37. Jag tar alltså stryk med nästan 5min fast jag åker rullisar.......... och Bekele skulle löpandes komma på 10 plats av 31 startande. Det är fan i mig otroligt hur snabbt världslöparna springer! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Finns en "ny" tävling Höstrullen 42 km klassisk stil längs Banvallen mellan Ulricehamn och Borås söndag 11 Oktober.

 

www.hostrullen.se.

 

Den krockar tyvärr med BIF-rullen i Lund men vi kan väl kanske också se det som positivt att rullskidor numera är en så stor sport att det finns plats för flera tävlingar per helg. Fr.o.m Alliansloppet 22 aug och åtminstone t.o.m Skånes Öppna DM 8 Nov går det nu att tävla på rullskidor minst en gång per helg. Dessutom nästan varje helg från slutet av april till slutet av maj.

Link to comment
Share on other sites

Det är fullt möjligt att ett gäng från Ronneby OK kommer att ansluta. Även undertecknad inkluderad.

 

Bye the way - trist att Karlsnäsrullen blev inställd. Hade Ni som ambition att delta i den tävlingen?

Svar ja!

Vet att några planerade att åka dit i lördags, var själv upptagen med annat. Men det hade kommit ett gäng skåningar om ni inte hade ställt in.

Det är problemet med att folk efteranmäler sig.

 

Men så är det, nu dags för deltävling 2 i Skånes rullskidcup på söndag i Simlångsdalen, jag kommer och flera andra från min lilla klubb

Info om cupen finns här:

http://www.skidor.com/sv/SvenskaSkidforbundet/Distrikt/Skane/Rullskidor/SkanesRullskidcup/

 

Micke31, du får komma fram och hälsa, vet inte vem du är exakt även om vi åkte Kalrsnäsrullen samtidigt ifjol. Känner dock många av dom andra "ungdomarna" i ROK

Link to comment
Share on other sites

Trevligt - så kommer det att bli. Jag satt brevid dig innan banketten tog vid efter Alliansloppet. Jag satt till vänster om dig, satt där själv ett tag innan "mitt" sällskap tog vid. Alltid enklare för mig - som en färsking - att känna igen garvade skidåkare :-)

 

Och beträffande Karlsnäsrullen - alla ansvariga för loppet har tagit lärdom av en något luddig inbjudan. Skärpning till nästa år utlovas!

Link to comment
Share on other sites

Den 13 september arrangerar Nacka-Värmdö SK Värmdörullen. En rullskid- och Inlinestävling vid Björkvik på Ingarö.

 

Mer info på hemsidan www.nvskidor.se

(eller www.rullskidcup.se trots att det inte blir någon cup detta år...)

 

För rullskidåkare hemmahörande i klubbar tillhörande stockholmsdistriktet, så är det DM-status !

Link to comment
Share on other sites

Den 13 september arrangerar Nacka-Värmdö SK Värmdörullen. En rullskid- och Inlinestävling vid Björkvik på Ingarö.

 

Mer info på hemsidan www.nvskidor.se

(eller www.rullskidcup.se trots att det inte blir någon cup detta år...)

 

För rullskidåkare hemmahörande i klubbar tillhörande stockholmsdistriktet, så är det DM-status !

Det var längesen du skrev nåt har på forumet nu Dunderklumpen!

Presenterar ni ingen startlista i förväg så man vet vilka man har att tampas med om DM-guldet?

Link to comment
Share on other sites

Den 13 september arrangerar Nacka-Värmdö SK Värmdörullen. En rullskid- och Inlinestävling vid Björkvik på Ingarö.

 

Mer info på hemsidan www.nvskidor.se

(eller www.rullskidcup.se trots att det inte blir någon cup detta år...)

 

För rullskidåkare hemmahörande i klubbar tillhörande stockholmsdistriktet' date=' så är det DM-status ![/quote']

Det var längesen du skrev nåt har på forumet nu Dunderklumpen!

Presenterar ni ingen startlista i förväg så man vet vilka man har att tampas med om DM-guldet?

Det klart vi borde ha gjort Ekis! Nu är det Erik som tagit emot dessa via info@nvskidor.se , så jag vet knappt själv. Vi hoppas ju på lite efteranmälningar på plats också, så det kanske inte spelar så stor roll? Men efter ditt resultat på alliansloppet anser jag dig som farlig utmanare mot våra egna åkare. Jag hoppas du får tampas mot Olle och Andreas i alla fall, och som egen patriot hoppas jag du får svårare mot Andreas på rullskidor än med löparskorna häromdagen... Lycka till bättre i år vad gäller kurvtagningen, och jag lovar att vi ska ställa ut koner ungefär efter busslinjekurvan redan efter starten detta år...

Link to comment
Share on other sites

Den 13 september arrangerar Nacka-Värmdö SK Värmdörullen. En rullskid- och Inlinestävling vid Björkvik på Ingarö.

 

Mer info på hemsidan www.nvskidor.se

(eller www.rullskidcup.se trots att det inte blir någon cup detta år...)

 

För rullskidåkare hemmahörande i klubbar tillhörande stockholmsdistriktet' date=' så är det DM-status ![/quote']

Det var längesen du skrev nåt har på forumet nu Dunderklumpen!

Presenterar ni ingen startlista i förväg så man vet vilka man har att tampas med om DM-guldet?

Det klart vi borde ha gjort Ekis! Nu är det Erik som tagit emot dessa via info@nvskidor.se , så jag vet knappt själv. Vi hoppas ju på lite efteranmälningar på plats också, så det kanske inte spelar så stor roll? Men efter ditt resultat på alliansloppet anser jag dig som farlig utmanare mot våra egna åkare. Jag hoppas du får tampas mot Olle och Andreas i alla fall, och som egen patriot hoppas jag du får svårare mot Andreas på rullskidor än med löparskorna häromdagen... Lycka till bättre i år vad gäller kurvtagningen, och jag lovar att vi ska ställa ut koner ungefär efter busslinjekurvan redan efter starten detta år...

Ja vi får väl se hur det går, jag ska försöka hänga med därframme så gott det går iaf. Just ja, det blev lite problem där inför spurten förra året när Jamell höll på att trycka ut mig i vattnet :) Var det några andra problem med konerna, har nåt svagt minne men jag har lyckats glömma?

Link to comment
Share on other sites

Det verkar vissa personer är oroliga för backen ner mot bryggan. Vi hoppas på uppehåll, då brukar inte den lilla backen inte vara några problem. Vid regn och halt väglag kan vi eventuellt lägga varvning och målgång anorlunda. Annars får man ta backen, som planar ut 100-talet meter innan 180-graders-kurvan efter egen förmåga. Vår egen "Gästrike-Göran" är rädd för regn, men har förhoppningsvis fått en väderleksrapport från Örebro.
Link to comment
Share on other sites

Det var längesen du skrev nåt har på forumet nu Dunderklumpen!

Presenterar ni ingen startlista i förväg så man vet vilka man har att tampas med om DM-guldet?

Det klart vi borde ha gjort Ekis! Nu är det Erik som tagit emot dessa via info@nvskidor.se ' date=' så jag vet knappt själv. Vi hoppas ju på lite efteranmälningar på plats också, så det kanske inte spelar så stor roll? Men efter ditt resultat på alliansloppet anser jag dig som farlig utmanare mot våra egna åkare. Jag hoppas du får tampas mot Olle och Andreas i alla fall, och som egen patriot hoppas jag du får svårare mot Andreas på rullskidor än med löparskorna häromdagen... Lycka till bättre i år vad gäller kurvtagningen, och jag lovar att vi ska ställa ut koner ungefär efter busslinjekurvan redan efter starten detta år...[/quote']

Ja vi får väl se hur det går, jag ska försöka hänga med därframme så gott det går iaf. Just ja, det blev lite problem där inför spurten förra året när Jamell höll på att trycka ut mig i vattnet :) Var det några andra problem med konerna, har nåt svagt minne men jag har lyckats glömma?

Stort grattis till segern! Tänk vad nya rullskidor kan göra förändring från i fjol! (Synd att jag vet att eagle-skidor under mina fötter inte skulle göra samma effekt.)

Resultat på http://www.nvskidor.se/artikel/231/

Fler bilder inom kort och förhoppningsvis en artikel.

Link to comment
Share on other sites

Stort grattis till segern! Tänk vad nya rullskidor kan göra förändring från i fjol! (Synd att jag vet att eagle-skidor under mina fötter inte skulle göra samma effekt.)

Resultat på http://www.nvskidor.se/artikel/231/

Fler bilder inom kort och förhoppningsvis en artikel.

Grattis till Ekis och man får väl inflika att det nog inte inte bara är nya skidor som gjort skillnaden från i fjol. Träning kan ha haft med saken att göra också.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...