Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Garmin 305 eller 405?


Jan_H

Recommended Posts

Jag har en 305a, och är kanonnöjd. Skulle jag handla en ny skulle även jag satsa på en 310 istället för 405an. Detta tack vare att den liksom 305 har en stor display med möjlighet att visa fyra fält samtidigt. 405 har för liten display tycker jag.
Link to comment
Share on other sites

Det har varit en hel del klagonmål på 310:an på jogg.se. Så jag rekommenderar att ni kikar in där innan ni köper. Det verkar mest vara barnsjukdomar i mjukvaran så det kommer förmodligen att ordna sig på sikt men trist att lägga mycket pengar om det inte fungerar tillfredställande.
Link to comment
Share on other sites

Hade köpt en 305 eller 310. 405 är mest ett försök att göra klockan så liten att du kan ha den till vardags ungefär som andra menlösa klockor utan GPS. Men det har man knappast ändå. Den är för ful i alla fall. Med 405 betalar du ett högre pris och får en sämre display. Välj mellan 305 och 310.
Link to comment
Share on other sites

Hade köpt en 305 eller 310. 405 är mest ett försök att göra klockan så liten att du kan ha den till vardags ungefär som andra menlösa klockor utan GPS. Men det har man knappast ändå. Den är för ful i alla fall. Med 405 betalar du ett högre pris och får en sämre display. Välj mellan 305 och 310.

Jag stod och tvekade mellan 310 och 405, visst 310 är bättre på varje punkt, större display, längre batteritid MEN den svarta 405 tycker jag är SNYGG och jag har på mig den jämt och funkar utmärkt med alla funktioner. 310 eller 305 kan man inte gå omkring med. Tycker man att 405 är ful som Everest, och inte vill använda den som vardagsklocka också, då ska du köpa 305 eller 310.

Link to comment
Share on other sites

En del har tydligen haft besvär med ringen på 405 vid fukt (dålig kontakt). Inget som du har märkt av, Rotebrostakaren? Tar inte batterierna slut rätt snabbt jämfört med vanligt armbandsur även om man bara använder klockfunktionen i 405:an?

 

Helt klart petitesser egentligen.

 

Nu till min prinsessanpåärtenhistoria:

Jag har använt Polar länge, även GPS-enheten men haft irriterande problem med att GPS:en stängt av sig, och vad jag upplevt, sugit ur strömmen ur fulladdade batterier. Givetvis har detta inte hänt när jag varit på långpass utan alltid när jag sprungit snabbdistans/orienterat då jag vill ha koll på km-tider/rutten. GPS:n har jag upplevt som något tung och otymplig och en grej till att pilla med innan träning/tävling så bruket av den har för den skull blivit mindre. Om nån frågat mig har jag senaste 2-3 åren rekommenderat Garmn 305:an, för den är beprövad och billig, alla verkar gilla den.

 

Därmed inte sagt att jag skulle köpa den, jag har nämligen beställt en 310XT =)

 

Batteritiden är största orsaken, jag har stört mig på det i flera år på min nuvarande GPS, sedan är det kul att variera ibland (precis som i träningen). Ibland håller man hårt i pengarna, ibland inte. När det gäller sportprylar har jag uppenbarligen sprängt alla ekonomiska spärrar.

 

Tänkte gå över till Garmin Connect och ska övertala bekanta att göra det också för vad jag förstått kan man ha lite koll på sina konkurrenter där.. Sedan har man ju alltid kvar sin Polar om det skulle behövas.

Link to comment
Share on other sites

En del har tydligen haft besvär med ringen på 405 vid fukt (dålig kontakt). Inget som du har märkt av, Rotebrostakaren? Tar inte batterierna slut rätt snabbt jämfört med vanligt armbandsur även om man bara använder klockfunktionen i 405:an?

Ska vara 2 veckor utan GPS, batteritiden, men jag stänger inte av den, vet alltid på morgonen var jag har klockan, nämligen vid laddaren :). Med ringen är det snarare tvärt om, om klockan hamnar mellan handskar och överdragsjacka blir det ofrivillga tryck på ringen och man hamnar i nästa display. Då kan man enkelt låsa ringen. Brukar ha klocka ovanpå överdragsjackan, då blir det sällan ofrivilligt displayblädder. Måste dock erkänna att jag initial blev tokig på ringen innan jag blev kompis med den, tänkte första kvällen med klockan att nu struntar jag i detta och köper en 310 istället, nu gillar jag ringen!

Link to comment
Share on other sites

Ffa verkar ju 310 vara betydlig bättre än de andra på att funka vid simträning, eller har jag fel?

Den fungerar inte under vatten något vidare.

Så du måste ändå ha den på huvudet där även 305an fungerar.

 

http://lh6.ggpht.com/_Wo8yCZ1eTVw/SrBcMJENLfI/AAAAAAAAQC0/YzqmoIi-zxs/IMGP6199_thumb.jpg?imgmax=800

 

Sedan så finns det lite exempel hur den fungerar i vatten på följande länk lite nerscrollat:

http://dcrainmaker.blogspot.com/2009/09/garmin-forerunner-310xt-in-depth-review.html

Link to comment
Share on other sites

men jag trodde det bara var gpsn som inte funkade under vsttnet...min polar klarar inte av bassängen

Ja, det är GPS-delen som inte fungerar under vatten.

Och så verkade pulsmätningen inte heller fungera mer än sporadiskt.

 

Edit: Enligt länken ovan.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med batteritiden på 305an?

 

Håller den i 10 timmar när det är som kallast eller ett segdraget Vasalopp?

Jag är så ful att jag bumpar tråden och ser om någon har erfarenhet av ovanstående frågeställning...

Baserat på min känsla skulle jag tro att den gör det men har aldrig kontrollerat hur lång tid batteriet räcker. Har aldrig kört slut på batteriet för den delen heller, har dock kört 2,5 timme med klockan efter att den själv varnat för låg batterinivå.

 

När det är kallt blir klockan seg som sjutton när man bläddrar i menyerna.

Link to comment
Share on other sites

Hur är det med batteritiden på 305an?

 

Håller den i 10 timmar när det är som kallast eller ett segdraget Vasalopp?

Jag är så ful att jag bumpar tråden och ser om någon har erfarenhet av ovanstående frågeställning...

Den håller lätt för VR i ca 10 grader och 9 timmar. Den håller även för 7-8 timmar i Torsby skidtunnel med mkt batteritid kvar. Efter 12 h rullskidor i +15 höll den också. Har däremot inte testat 10 h i många minsugrader det närmaste jag kommit är nästan 8 timmar med -5-10 grader. Men visst går det mer batteri när det är riktigt kallt så det skulle kunna bli ett problem vid -15 och över 10 h. Sätt på klockan så sent som möjligt innan start och försök att hålla den varm eller åk fortare!

 

Är också rätt imponerad av att batteriet inte tycks ha åldrats alls efter vad jag märkt efter nästan daglig användning i över 2 år.

 

En nackdel med 310 är annars att den bara sparar data var fjärde sekund medan man på 305 kan välja mellan varje sekund och "Smart recording" ca var 5:e sekund. Med inspelning varje sekund räcker minnet ca 3,5 timmar och med smart recording lite mer än batteritiden.

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och tips!

 

Jag lät Ebay bestämma, först bjöd jag på en 405 men missade den då Ezsniper inte bjöd rätt (auktionsrobot). Den gick för 1500 kr. Sen bjöd jag på en 305 men den hamnade på 1400 kr så jag tyckte att jag lika gärna kunde köpa en i Sverige. Det sista blev en 310 som jag fick för 2600 kr med frakt.

 

/Jan

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...