Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Dagens REA-tips!


kokobob

Recommended Posts

  • Replies 1.5k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur pass bra är Oneway 970? Funderar på om man ska göra som Climb_76 och köra en kortare version just att ha till stavgång eller om den skulle vara tillräckligt bra som typ rullskidsstav. Kommer köpa nån då jag vill ha trugorna ändå men frågan är om den till och med kan utnyttjas till seriös skidåkning..

 

Har just nu endast ett par Skigo Race 1.0 som det då skulle jämföras med.

Link to comment
Share on other sites

Hur pass bra är Oneway 970? Funderar på om man ska göra som Climb_76 och köra en kortare version just att ha till stavgång eller om den skulle vara tillräckligt bra som typ rullskidsstav. Kommer köpa nån då jag vill ha trugorna ändå men frågan är om den till och med kan utnyttjas till seriös skidåkning..

 

Har just nu endast ett par Skigo Race 1.0 som det då skulle jämföras med.

 

Den går inte att jämföra med skigo race 1.0. Har den själv och OW 970 är klart mjukare. Sen beror det ju på hur långa du behöver, själv behöver jag 160 i klassiskt så de duger till barn- och ungdomsträningen där jag är ledare och inte vill ha mina tävlingsstavar. 

Själv köpte jag 3 par till son, fru och extra stavar till mig ;-)

Link to comment
Share on other sites

Hur pass bra är Oneway 970? Funderar på om man ska göra som Climb_76 och köra en kortare version just att ha till stavgång eller om den skulle vara tillräckligt bra som typ rullskidsstav. Kommer köpa nån då jag vill ha trugorna ändå men frågan är om den till och med kan utnyttjas till seriös skidåkning..

 

Har just nu endast ett par Skigo Race 1.0 som det då skulle jämföras med.

Viktskillnaden känns tydligt i jmf med OW Diamond Storm och Swix CT1.

Link to comment
Share on other sites

Hugg ett par nanosonic skate för 999kr på xxl idag. Galet billigt. Ev lite hårt spann men lätt värt o chansa. I värsta fall är det bara o gå upp i vikt ett par kg! Xxls prissättning är dock väldigt diffus. På prislappen stod det 2495kr. Sen verkar det som dom kör en lite godtycklig rea på 50-70% beroende på om man frågar. Coolhetsrabatt antar jag :) :) :)
Link to comment
Share on other sites

Blev ett par här också, 135cm för älghufs och backträning.

 

Fanns även Madshus Hypersonic skate för 799:-. Fanns i 190 längd i rätt viktintervall, men tycker det blir väl långt till mina 173cm, synd.

 

XXL i Jönköping

 

Ångrade mig och köpte Hypersonicsen (de var kvar efter drygt 1 vecka), märkta med längd 190cm, men mäter man längden så är det 185cm. Felmärkta eller mäter man skateskidors längd på nåt konstigt sätt? 

Link to comment
Share on other sites

186 på Rossignol, 187 på Fischer och 190 på Madshus är i princip samma längd i "verkligheten". De har väl bestämt sig för att krångla till det litet för oss konsumenter genom att mäta längd på olika sätt. Jag är 175 cm lång och åker på 186 på Ross och 190 på Madshus. Funkar perfekt.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Köpte CT3:orna på XXL efter att ha övertygat dem om att priset är 599:- och inte 999:-.

Tyvärr är 155 cm slut i butikerna. 155 cm finns i webshopen men då tillkommer 149:- i hemkörning som är obligatoriskt pga storleken på försändelsen, så det blev 157,5 cm.

För 599:- får man i stort sett stavrören på köpet om man räknar vad trugor, handtag och remmar kostar att köpa separata.

De känns nästan lika lätta som CT1:or men har plastinbakad kork i handtagen som förmodligen håller längre än CT1:ornas tunna och spröda korkskikt som inte ens höll två resor mellan Sälen och Mora för mig utan föll i bitar.

Link to comment
Share on other sites

Är väl snarare ett exempel på en lågpris rullskida än ett REA tips. Men om man behöver nya Alpina hjul samt en ny bindning så är det väl ett hyfsat paketpris. För den stommen är kanske inget att ha (har dock inte testat).

Link to comment
Share on other sites

Ser bra ut. Nån som vet om man kan använda Rottefella Rollerski Skate på vanliga skidor också? Vad är skillnaden?

Link to comment
Share on other sites

Ett riktigt fynd enligt mig. Körde hela förra sommaren/hösten på skejtvarianten. Det enda som är av dålig kvalitet är stänkskärmarna. Jag fick nya utan kostnad.

Skatevarianten beställd, tack för input.

Nu är kombon med bindning och skida borta, enbart skida för 999:-, så lite flax där...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...