Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Seedning?


zinky

Recommended Posts

Seedning till Vasaloppet sker från placeringen i föregående års lopp. De placeringar som krävs har varit samma i flera år och troligen kommer det vara så även till 2011. Så du kan ta en titt på seeedningen inför 2010 och du vill veta placeringsintervallen.

 

På ett liknande sätt har det fungerat med ÖS. De tider för ÖS 2010 som angivits som seedning till VL2010 kommer att gälla även inför loppen 2011.

 

Så några seedningstabeller inför 2011 finns inte men med lite eftarenhet så går det att räkna ut vilken seedning resultaten i ÖS och VL 2010 ger i VL 2011.

Link to comment
Share on other sites

Kommer det att finnas någon parameter som tar hänsyn till att det var mer folk i varje startled med rekordmånga deltagare sammanlagt? Således blev det ju fler omåkningar för att kunna ta sig in i ett lägre startled. Om man inte tar hänsyn till detta blir det ju tuffare att ranka ner sig....

 

Eller tänker jag fel där?

Link to comment
Share on other sites

Den enda parametern är placering. Så klart är det tuffare att få en bra placering om man startar långt bak. Därav hets till startfållor och seedningslopp.

 

Jag tycker VL gör rätt som håller det enkelt. Att skruva till seedning på varje individ beroende på antal åkare man passerat, tid från Smågan, etc skulle inte vara görbart.

Link to comment
Share on other sites

Nu tänkte jag i något enklare spår :-)

 

Låt oss säga att det startar mer än 5% över genomsnittet. Då är det ju inte svårare än att skjuta till 5% i seedningstabellen. Nu är jag medveten om att mitt resonemang ligger på ett utopiskt plan. Den enklaste vägen är ju som bekant att träna upp sin längdåkarkropp till den nivån man hör hemma.

 

Att sända in skrivelser, ringa och berätta om sin förträfflighet eller rent av att tränga sig i kön in till fållorna är bara kortsiktiga lösningar. Hellre då att låta skidorna tala :-)

Link to comment
Share on other sites

bestefar: Det går inte jämföra ÖS söndag 2010 med 2009, då det var extremt dåliga förhållande andra halvan av loppet och det gjorde att det blev ett led bättre än motsvarande tid på måndagen.

 

Det är väl klart att det så småningom kommer att läggas ut tabeller för seedning till 2011 års VL

för samtliga seedningsgrundande lopp under Vasaloppsveckan 2010, om de inte redan finns på en plats, som jag inte hittat.

Link to comment
Share on other sites

bestefar: Det går inte jämföra ÖS söndag 2010 med 2009, då det var extremt dåliga förhållande andra halvan av loppet och det gjorde att det blev ett led bättre än motsvarande tid på måndagen.

 

Det är väl klart att det så småningom kommer att läggas ut tabeller för seedning till 2011 års VL

för samtliga seedningsgrundande lopp under Vasaloppsveckan 2010, om de inte redan finns på en plats, som jag inte hittat.

Kan man jämföra ÖS 2010 med VL 2010? Där skiljer nästan en timme för led 7 utan att beakta att VL-åkaren sannolikt köat (vilat?) genom första backen.

 

Är förhållandena jämförbara eller var det bet. tuffare på ÖS i år jfrt med VL?

Link to comment
Share on other sites

bestefar: Det går inte jämföra ÖS söndag 2010 med 2009' date=' då det var extremt dåliga förhållande andra halvan av loppet och det gjorde att det blev ett led bättre än motsvarande tid på måndagen.

 

Det är väl klart att det så småningom kommer att läggas ut tabeller för seedning till 2011 års VL

för samtliga seedningsgrundande lopp under Vasaloppsveckan 2010, om de inte redan finns på en plats, som jag inte hittat.[/quote']

Kan man jämföra ÖS 2010 med VL 2010? Där skiljer nästan en timme för led 7 utan att beakta att VL-åkaren sannolikt köat (vilat?) genom första backen.

 

Är förhållandena jämförbara eller var det bet. tuffare på ÖS i år jfrt med VL?

ÖS 2010 gav seedning till VL 2010 ...(jämför inte åktider) och ger troligtvis samma led på VL 2011

Link to comment
Share on other sites

bestefar: Det går inte jämföra ÖS söndag 2010 med 2009' date=' då det var extremt dåliga förhållande andra halvan av loppet och det gjorde att det blev ett led bättre än motsvarande tid på måndagen.

 

Det är väl klart att det så småningom kommer att läggas ut tabeller för seedning till 2011 års VL

för samtliga seedningsgrundande lopp under Vasaloppsveckan 2010, om de inte redan finns på en plats, som jag inte hittat.[/quote']

Kan man jämföra ÖS 2010 med VL 2010? Där skiljer nästan en timme för led 7 utan att beakta att VL-åkaren sannolikt köat (vilat?) genom första backen.

 

Är förhållandena jämförbara eller var det bet. tuffare på ÖS i år jfrt med VL?

ÖS 2010 gav seedning till VL 2010 ...(jämför inte åktider) och ger troligtvis samma led på VL 2011

Jo, fast ger åktiderna på ÖS 2010 samma led på VL 2011 som till VL 2010 så är väl åktiderna i högsta grad jämförbara. Eller varför ska jag inte jämföra åktider?

Jag har aldrigt åkt ÖS men inte borde det vara långsammare än VL (förutsatt jämförbara förhållanden)?

 

Nu spelar det inte så stor roll för mig eftersom jag är bra revanschsugen och satsar på ett antal seedningslopp inför VL 2011 för att dels seeda upp mig men framförallt få mer träning och erfarenhet av långa lopp.

Link to comment
Share on other sites

bestefar: Det går inte jämföra ÖS söndag 2010 med 2009, då det var extremt dåliga förhållande andra halvan av loppet och det gjorde att det blev ett led bättre än motsvarande tid på måndagen.

Nej, det gör jag inte heller. Jag konstaterar bara att den seedning /det led ÖS 2010 gav inför VL2010 oxå gäller för VL2011.

 

Tex om du åkte ÖS 2010 på 6.32 så gav det led 4 i VL2010. Som det har varit tidigare år som kommer det även att ge led 4 i VL 2011.

 

Att jämföra tider mella olika år och mellan VL och ÖS går inte. Man får se till varje lopp indivduellt och sen sätter arrangören gränser. I VL enlig placering i ÖS enligt nån magisk formel

Link to comment
Share on other sites

Aha, nu fattar jag, tänkte aldrig på att man seeda upp sig i VL med ÖS samma år. Men var hittar du tabellen för ÖS 2010 till VL 2010, jag ser bara ÖS 2009 överst och sen följer alla lopp under.

Står bland de övriga loppen. Samma tider för söndagen som för måndagen.

Link to comment
Share on other sites

Tycker inte ÖS (söndag) var tyngre, däremot väldigt sladdriga spår så definitivt mer svåråkt vilket också tar på krafterna (särskilt vid spårbyte när all fart bromsades upp istället för att man fick lite fart). Men jag körde ÖS lugnt så det kanske var värre om man körde på.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...