Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

När är vasan fullbokad?


TjOoO

Recommended Posts

Efter att i vinter ha genomfört mitt tionde vasalopp så är jag nu anmäld till skejtvasans 4,5 mil. Fast lite sugen på det stora loppet måste jag nog erkänna att jag är. Har ju faktiskt "bara" åkt nio vasalopp eftersom det första var ett öppet spår. Räknas det egentligen?:P
Link to comment
Share on other sites

Vasa är nu anmäld efter uppmaningen från Mora-nisse. :)

 

Blir premiär i detta lopp. Åkte ju Öppet Spår detta år.

 

 

Edit: Tydligen var läget inte så allvarligt, men nu är man anmäld i vilket fall.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

4500 betalande to m den 27 april.

 

 

Vasaloppshälsningar / Best regards

 

Lena Sundqvist

 

Vasaloppets Hus

 

Fick jag ifrån kansliet idag

Vi var visst ett par stycken som frågade för jag fick identiskt svar i morse från samma person...

Märkligt att de inte lägger ut anmälningsläget på hemsidan men de kanske inte vill av taktiska skäl för att folk då väntar med att anmäla sig?

Link to comment
Share on other sites

Vasa är nu anmäld efter uppmaningen från Mora-nisse. :)

 

Blir premiär i detta lopp. Åkte ju Öppet Spår detta år.

 

 

Edit: Tydligen var läget inte så allvarligt, men nu är man anmäld i vilket fall.

Man måste vara med i en klubb för att köra VL, eller hur?

 

Varför är det så egentligen? Känns lite omodernt...

 

Har för mig att det var så även på Stockholm Marathon i början men detta krav har ju försvunnit sedan lång tid tillbaks.

Link to comment
Share on other sites

Man måste vara med i en klubb för att köra VL, eller hur?

 

Varför är det så egentligen? Känns lite omodernt...

 

Har för mig att det var så även på Stockholm Marathon i början men detta krav har ju försvunnit sedan lång tid tillbaks.

Varför vet jag inte. Kanske för att det räknas som en tävling till skillnad mot Öppet Spår?

 

Men det går det ju att vara med i t.ex Axa Sportsclub gratis.

Annars så kostar det väl inte många kronor att bli medlem i din lokala klubb, i mitt fall 30 kronor.

Men den måste vara ansluten till Svenska Skidförbundet!

Link to comment
Share on other sites

Vasa är nu anmäld efter uppmaningen från Mora-nisse. :)

 

Blir premiär i detta lopp. Åkte ju Öppet Spår detta år.

 

 

Edit: Tydligen var läget inte så allvarligt' date=' men nu är man anmäld i vilket fall.[/quote']

Man måste vara med i en klubb för att köra VL, eller hur?

 

Varför är det så egentligen? Känns lite omodernt...

 

Har för mig att det var så även på Stockholm Marathon i början men detta krav har ju försvunnit sedan lång tid tillbaks.

Det krävs helt enkelt licens för att åka tävling. Licens får du genom att vara med i en förening som är ansluten till svenska skiförbundet. Då har du också en försäkring om det händer nåt.

 

tycker man det är omodernt så kör man inte en tävlingen utan kör helt enkelt motionsklass och det är t.ex. Öppet spår.

Link to comment
Share on other sites

Poengen med mitt inlegg var bara att påpeka att obligatoriskt klubbmesterskap faktiskt inte är den enda lösningen på ett problem och jag tycker faktiskt att 1998 inte är så väldigt länge sen angående att lopp som har gått sen 1922 och att det också är "modern" tid där man kunde anta att reglerna är samma som idag.

 

Kommer inte ihåg att jag löste någon licens separat heller men möjligt att jag bara inte kommer ihåg.

 

Personligen tycker jag det skulle vara bättre och enklare med en ordning där man kunde lösa engangslisens i ett arangemang som vasaloppet där väldigt många faktiskt bara är motionärer på en ganska låg nivå.

Link to comment
Share on other sites

Poengen med mitt inlegg var bara att påpeka att obligatoriskt klubbmesterskap faktiskt inte är den enda lösningen på ett problem och jag tycker faktiskt att 1998 inte är så väldigt länge sen angående att lopp som har gått sen 1922 och att det också är "modern" tid där man kunde anta att reglerna är samma som idag.

 

Kommer inte ihåg att jag löste någon licens separat heller men möjligt att jag bara inte kommer ihåg.

 

Personligen tycker jag det skulle vara bättre och enklare med en ordning där man kunde lösa engangslisens i ett arangemang som vasaloppet där väldigt många faktiskt bara är motionärer på en ganska låg nivå.

Varför är det enklare än att gå med i en klubb?

Link to comment
Share on other sites

Det är väl oppenbart? Du kryssar bara i en ruta på påmeldingen eller betalar några kr extra om du kan efter anmälla dig. Jag gjorde ialla fall inget extra när jag åkte seednings lopp och vasaloppet på 90 talet.

 

Om man ska gå in i en klubb måste man först finna en klubb, sen betala till klubben och det kan också bli dyrt.

 

Inte någon stor skillnad för vasaloppet men kan vara en stor skillnad om man bara vill köra ett vanligt lopp och är sent ute.

 

Förstår att folk vill att alla ska vara med i en klubb men det finnes en då en stor del folk som är med på tex långlopp i mtb i Sverige eller skidor och mtb i Norge som inte är med i någon klubb men betaler engångslisenser så det verkar som att många helst inte vill vara med i en klubb.

Link to comment
Share on other sites

Ser det som självklart att vara med i den lokala klubben. Även om man inte deltar aktivt i klubbens verksamhet så bidrar man till ungdomsverksamhet och annat som gynnar sporten genom den lilla kostnad som årsavgiften innebär.
Link to comment
Share on other sites

Håller med FredrikS här. Det är ju administrativt lite bökigt att bli medlem i en klubb om man vill åka VL. Det är inte heller så att alla har en lokal klubb som känns klockren. Har ingen aning om vilken klubb som är min "lokala" klubb i Stockholms innerstad t.ex. Stockholm har ju säkert flest deltagare i VL.

 

Hur löser Stockholm Marathon detta med licenser, försäkringar etc.?

Link to comment
Share on other sites

Kan säkert kännas lite annorlunda i en storstad angående vad som är den lokala klubben. Det förstår jag.

Men det går väl att kolla upp vilka som gör ett bra jobb för skidsporten, och välja att gå med i någon av dem?

Kanske läge för Stockholmsanknutna forumdeltagare med klubbtillhörighet att gå in och propagera för sin klubb? Men det bör väl i så fall bli i en särskild tråd.

Link to comment
Share on other sites

Ser det som självklart att vara med i den lokala klubben. Även om man inte deltar aktivt i klubbens verksamhet så bidrar man till ungdomsverksamhet och annat som gynnar sporten genom den lilla kostnad som årsavgiften innebär.

Förstår denna men kan endå förstå och har gjort det själv att folk som vill vara med på tex vasaloppet eller finnmarksturen och tränar själva inte känner det helt stora behovet för att vara med i en klubb.

 

Jag har varit med i många klubbar i olika aktiviteter men är så pass självisk (utan att jag ser på det som ett problem eller omoralsk) att jag är med i klubbar där jag använder deras utbyd av tjänster. Har då också varit med i styrer och fiksat turer etc.

 

Tittade också runt lite om klubbar i områden i Sverige där jag har bott. På ett ställe hittar jag lokala klubben men ingen information om klubbmedlemskap finns på siden. I Uppsala klarar jag inte ens att finna någon klubb.

 

Det är endå så att skidåkning på ungdoms nivå inte är så väldigt stort i Stockholms området så tror många där inte har någon naturlig aktiv klubb att gå med i. Såg att Nacka värmdö klubben ska vara en av de största i området men bildad först 2006.

Link to comment
Share on other sites

Självklart hade det varit enklare om man kunde lösa endagslicens i samband med anledningen. Men eftersom vasan säljs ut varje år i alla fall så har de ingen anledning att göra det enklare av den anledningen. Att då istället tvinga med folk i en klubb så ger de klubbarna större chans att överleva/bedriva vettig verksamhet vilket gynnar skidsporten på sikt och alltså också vasaloppet på sikt.

 

Jag tycker det är helt rätt tänkt, ställer man inte upp på det så finns ju antingen ÖS eller Axa som är gratis.

Link to comment
Share on other sites

Att jämföra med Sthlm Marathon kan man ju inte göra. Det har ju inget med Svenska skidförbundet att göra. Det är andra regler inom friidrotssförbundet helt enkelt.

 

Och det finns väl ingen som kan påstå att det är besvärligt att gå med i någon av alla dessa gratisklubbar som finns. Full i ditt namn på internet 1 gång så är du medlem i all framtid. Det är inte särskilt jobbigt och då får du åka Vasaloppet för t.ex. AXA.

Sen att det inte kanske är så bra för svensk skidsport är en helt annan diskution

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med Fredrik S att det var bättre med endagarslicenser, men inte av anledningen att det var lättare för den enskilde åkaren. Det är heller ingen stor kostnad att vara med i en klubb, kanske 150-300 kr/år i normalfallet, men det är inte där skon klämmer för mig.

 

Vad som har hänt sen endagars- resp skidlicensen för aktiva åkare (låg på 120 kr/år) togs bort är att startavgiften både i traditionella och långlopp höjts kraftigt. Det tror jag inverkat negativt på deltagandet i skidtävlingar jämt över med undantag av vissa statusgivande lopp och seedningslopp. Jag hade hellre sett att skidlicensen varit kvar, den vanliga skidlicensen som "inträdesbiljett" till skidtävlingarna och endagarslicensen do till långlopp. Jag kan ha en viss förståelse för att de, som åker ett eller två lopp/säsong hellre vill ha endagarslicens. Orsaken till att licensen bakades in i startavgiften var att förenkla administrationen.

 

Ang antal anmälda är det väl siffran ute i högra marginalen som gäller, börjar närma sig 5000. Jag funderar på att överraska och anmäla mig tidigt för en gångs skull. Skall försöka parera så jag åtminstone får 30 i mitt startnummer, får väl ringa och kolla med dem nu när 7030 var upptaget. Jag funderar på om jag anmälde mig till mitt första lopp 1969, i så fall kunde jag försöka få 6930 i startnr och skulle i så fall hamna i rätt led dessutom.:)

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...