Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varning för dålig bakaxel


MrT

Recommended Posts

http://i864.photobucket.com/albums/ab201/vasaloppet/PICT00131.jpg

 

Tog loss hjulen på mina nya Eagleskidor för att få bättre tork efter gårdagens regn. Idag efter att jag satt tillbaks hjulen igen small det plötsligt till i den ena skidan och en mutter flög iväg över golvet! Det var så klent gods i axeln att den inte gick att dra fast!

Av brottet att döma så ser bakaxeln ut att vara av gjutjärn, -ytan är full av små porer.

 

Vet inte ifall min skida är ett måndagsexemplar eller om alla Eagles axlar består av gjutet gods.

 

Nån av våra återförsäljare på forumet som vet mer?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Har aldrig hört talas om detta förut, gäller detta allmänt för samtliga tillverkare eller är det endast vissa märken där axlarna går av?

 

Tycker detta är ett allvarligt fel, -ett mycket allvarligt fel. Jag arbetar själv som byggnadsingenjör och vet vilka laster stål klarar av. Det skall inte gå att dra av en 6mm bult med kraften från en skiftnyckel. Skidorna har åkt ca. 10 mil så det är knappast något utmattningsbrott och jag vred inte tills den gick av, axeln gick av 10 minuter efter att jag dragit åt muttern.

 

Om det är ett känt fel kan man ju fråga sig varför det inte åtgärdas, måste det till en allvarlig olycka innan nån skall reagera?

Link to comment
Share on other sites

Det handlar bara om Eagle som har haft en del dåliga bakaxlar.

Men det blir gärna så när det är tävlingsmaterial. Det är ju extrema grejor vi pratar om som är på gränsen bara för att vara så snabba som möjligt.

NJAA! För mig låter det mer som att det är lite billigt inte extremt.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar bara om Eagle som har haft en del dåliga bakaxlar.

Men det blir gärna så när det är tävlingsmaterial. Det är ju extrema grejor vi pratar om som är på gränsen bara för att vara så snabba som möjligt.

NJAA! För mig låter det mer som att det är lite billigt inte extremt.

Håller med. Om axeln varit ihålig eller gjord av titan för att spara vikt och en på en miljon hade gått av så hade jag köpt det. Detta låter mer som dålig kvalitet och snålhet. Skidorna blir väl knappast snabbare med tungt och svagt gjutjärn.

Link to comment
Share on other sites

Det handlar bara om Eagle som har haft en del dåliga bakaxlar.

Men det blir gärna så när det är tävlingsmaterial. Det är ju extrema grejor vi pratar om som är på gränsen bara för att vara så snabba som möjligt.

NJAA! För mig låter det mer som att det är lite billigt inte extremt.

Men det är billigare än konkurenten också

Link to comment
Share on other sites

Samma sak har hänt med mina gamla Everest-rullskidor (deras första utgåva), så det är inte endast Eagle som har dåliga axlar. Min gick i sönder precis i början av andra säsongen som dom användes. Som tur var det i början av min runda och då jag lyckades hålla mig på benen var det bara att knäppa av skidorna och traska hem.
Link to comment
Share on other sites

Det är ingen bra tröst att veta att skidan är billigare än konkurrentens den dan man vaknar upp på akuten!

 

Bra att du informerade om att det endast är Eagle som dras med dåliga bakaxlar, Skåningen. Jag tog ut axeln och noterade att den är identisk med Proskis bakaxel. Kommer åka ner till affären när dom är tillbaks från semestern och se till att dom byter ut mina bakaxlar till Proskiaxlar istället.

Link to comment
Share on other sites

Det är ingen bra tröst att veta att skidan är billigare än konkurrentens den dan man vaknar upp på akuten!

 

Bra att du informerade om att det endast är Eagle som dras med dåliga bakaxlar, Skåningen. Jag tog ut axeln och noterade att den är identisk med Proskis bakaxel. Kommer åka ner till affären när dom är tillbaks från semestern och se till att dom byter ut mina bakaxlar till Proskiaxlar istället.

Det är den enda av dom stoa märkerna ja, Everest räknar jag inte in där för där vet ju dom flesta att dom flesta årgångarna hade stora problem.

Link to comment
Share on other sites

Har funderat lite mer på problemet med bakaxeln.

Först så har jag konstaterat att Proskis bakaxel inte var exakt lika dan som Eagles, med Proskis axel hamnade kullagren utanför hjulet, dom såg väldigt lika ut.

Jag har även tittat lite på vad gjutjärn har för draghållfasthet jämfört med stål. Enligt vad jag kan få fram så har en stång med diametern 8mm en draghållfasthet på 150-250 kg då det gäller gjutjärn, brottsgränsen för standardbultar varierar mellan 500-1250 kg.

En draghållfasthet på 150-250 kg låter ändå ganska bra kan man tycka men så tänkte jag på en vanlig skruvdomkraft som används för att lyfta en personbil. Utväxlingen i gängstången på domkraften gör att man lätt kan lyfta en bil, kraften från en vanlig skiftnyckel kan nog bli betydande.

Att räkna ut kraften från en skruv har jag aldrig gjort förut. Finns det någon maskiningenjör på forumet?

 

De problem som Everest hade är väl åtgärdade, eller? Var inte detta på de tidigaste modellerna? Dessutom så kommer man upp i betydligt högre hastighet på en Eagleskida än med Everest.

 

Hur som helst så kommer jag inte att ställa mig på Eagles originalaxlar längre. Vetskapen att det är ett känt problem att axeln går av gör att jag avstår från ytterligare åkning på detta märket.

 

 

Not.

Det var ett tag sedan jag arbetade med detta, tror att mina uppgifter angående bultarnas draghållfasthet inte stämmer, 240-440 kg är nog ett troligare värde. Dock så går inte en stålbult av utan förvarning, stål går att dra ut tills en midja bildas på stången innan det brister.

Link to comment
Share on other sites

Jag har skaffat rullskidor under våren och har således bara begränsad erfarenhet av det, har åkt skidor en del i ungdomen och började med igen denna snörika vinter. Hittills har jag inte behövt "mecka" med mina rullskidor, så några erfarenheter av det har jag inte heller. Dock läste jag till maskiningenjör en gång i tiden och måste därför kommentera en del om era materalfunderingar. Min specialinriktning var inte materialteknik men man fick ju läsa lite om det också...

 

Det kan rimligtvis inte vara gjutjärn i axeln! Billigaste tänkbara bult på Biltema eller Clas Ohlsson är i "bättre" material än gjutjärn. Vevaxlar till bilar kan gjutas (smidda är bättre) men knappast en sådan här axel. Blir det ett brott av det här slaget kan materialfel naturligtvis vara en möjlighet. Det skulle i så fall handla om t.ex. inneslutningar av slagg eller andra föroreningar just vid det ställe axeln gick av. Sedan kan det vara ett s.k. utmattningsbrott. På brottytan brukar man kunna se ifall det är utmattningsbrott (syns inte på bilden). En spricka har då "vandrat" en tid tills den blivit så djup att axeln till slut gått av. Det är lite olika färgning på sprickan som vandrat och på "restbrottet", som ser mer "färskt" ut. Visst kan man dra av en axel av det här slaget! Det gäller bara att dra tillräckligt hårt. Beroende på material får man en viss töjning innan brott men någon synbar midja behöver inte bildas, speciellt inte när man har gängor i materialet. Något man också skall tänka på är att det handlar om en kombination av flera laster. Dels inspänningen när man drar åt muttern, dels de laster som det blir när man åker. I det senare fallet är det växlande last, vilket kan leda till utmattning. Att beräkna den totala lasten är inte trivialt.

 

Ifall det är som Skåningen säger att flera axlar av detta fabrikat gått under åren kan vi kanske gissa oss till att dimensionering och materialval helt enkelt lett till för små marginaler i det här fallet. Det jag kallat materialfel ovan är något som statistiskt sett torde hända ytterst sällan och då skulle problemet knappast vara känt. Sedan kan man förstås inte utesluta att användaren använt för stor kraft vid åtdragningen och/eller att detta i kombination med dimensionering/materialval lett till brottet. Titta gärna på axeln för att se om det kan finnas tecken till utmattningsbrott.

Link to comment
Share on other sites

Jag kontaktade en mekanisk verkstad förra vecka och han sa att det är hårdmetall i hela axeln för att klara av friktionen från backspärren. Det går tydligen inte att ha vanligt segare stål i axeln den slits ned direkt enligt honom. Hårdmetall är svagt ifall det har uppstått en spricka i godset. Den bästa axeln är en stång av vanligt stål med en hårdmetall ring pressad runt.

Kontaktade även en leverantör av hårdmetallringar, -ring samt en svarvad axel skulle gå på cirka 350:-/styck. Vet inte ifall jag beställer någon eller bara drar i en bult och skiter i backspärren.

 

Att det är fler axlar från samma tillverkare som är fel tyder på att dom inte klarar av sitt jobb. Om det är allmänt känt inom detaljistleden borde Eagle byta ut dom och skaffa sig en ny leverantör. Axeln är nästa identisk med Proskis axlar, det skiljde bara några millimeter som gjorde att jag inte kunde använda dem.

 

Om Skåningen eller någon annan på forumet som har kontakter inom skidvärlden läser detta kan ni gärna förmedla detta budskap till närmsta Eaglegrossist.

-Be dom att kontakta Proski alt. köpa axlar från dem!

Har själv försökt ta kontakt med Eagle i Holland men dom tar inte ens emot mail, deras mailserver låter meddela att det levererade mailet klassas som spam, trots att jag mailat från både Hotmail och jobbmailen.

 

Om man läser på olika mekaniker- och bilforum så ser man att avdragna pinnskruvar är ett vanligt problem ifall man drar åt för hårt. Skall man dra åt en pinnbult skall det göras med ett visst moment.

-Kanske en momentnyckel blir ytterligare ett redskap i vallalådan?

Link to comment
Share on other sites

Det är som sagt känt att det har varit problem med vissa axlar på Eagle XT skidan. Eagle vet mycket väl om det, om dom tillverkade numera är bättre eller inte vet jag inte. Även om du inte har köpt skidorna av mig så kan jag ordna en axel åt dig, säg bara till så skickar jag till dig. Du har ju min mail sen tidigare.
Link to comment
Share on other sites

"Kinastål" känns som en bra benämning. Alla dessa prylar från Kina med en stor felprocent som affären inte ens bryr sig om och lämna på lagning då det är billigare att ge kunden en ny.

Då det är helt uppenbart att ett axelbrott kan ge en allvarlig skada på brukaren så skall axeln vara gjord av kvalitet, -inte kvantitet.

 

Du skall ha tack Skåningen att du tog diskussionen som återförsäljare. Jag har stort förtroende för dig och jag tror att du är seriös i din verksamhet. En ny axel från Eagle kan jag skaffa när affären jag köpte dem i öppnar efter semestern. Kommer dock inte att göra detta, känner mig inte säker att använda originaldelar till skidan längre. Det får antingen bli en ny svarvad axel eller så sätter jag i en bult och använder skidorna till annat ändamål än tävling.

Link to comment
Share on other sites

Gjutjärn eller hårdmetall kan det inte vara. Gjutjärn kommenterade jag i mitt förra inlägg. Hårdmetall använder man i verktyg för t.ex. svarvning, fräsning mm. Det är alltså ett mycket hårt material man använder vid skärande bearbetning. Ingen skulle komma på idén att göra en axel i hårdmetall. Den skulle förresten kosta en hel förmögenhet att tillverka. Befängt... eller kanske handlar det bara om en missuppfattning. "Kinastål" är nog inte någon känd beteckning i materialsammanhang, så det avstår jag från att kommentera.

 

En axel som är utsatt för både nötning och utmattning ska ha en hård yta och en mjuk kärna. Det åstadkommer man genom att ytan på axeln härdas. Ett exempel på detta är t.ex. en vevaxel i en bil. Så sofistikerat är det knappast i det här fallet. Jag skulle tro att det är ett material i axeln som är värmebehandlat på så sätt att det är "genomhärdat", dvs. det har samma hårdhet rakt igenom. Det kan då mycket väl handa om en kompromiss mellan hårdhet och hållfasthet där denna gång fel material valts.

Link to comment
Share on other sites

Nu gick ena bakaxeln av på de nya Eaghleskidorna (på båda sidorna av ena bakhjulet!) jag lånat av klubben. Dom har ju bara gått lite på 12-timmars och sedan 2 mil av mig. Skulle bara lossa hjulen och rengöra. Hmmm... Nu blir jag lite skeptisk. Tänkte köpa ett par själv, men nu kanke det börjar luta över mot Swenor???
Link to comment
Share on other sites

Jag försöker nedan applicera mina kunskaper som maskinigenjör utan att använda alltför många facktermer. Rullskidor har jag bara använt sedan försommaren så praktiska erfareheter av dem har jag inte mycket av.

 

Med mina erfarenheter av fordonsmotorer skulle jag vilja hävda att en axel av det här slaget borde dras med momentnyckel. Detta helt enkelt för att undvika att den dras för hårt med risk för brott senare. Då måste tillverkaren förstås tillhandahålla information om vilket moment muttern skall dras med. En komplikation med detta är att man oftast använder låsmuttrar. Det gör att ett visst åtdragningsmoment kan ge en större variation i kraft, beroende på mutterns kondition. Det går ju att låsa en mutter på annat sätt men det blir krångligare.

 

Det absolut bästa sättet att dra fast en axel vore så kallad vinkeldragning. Då drar man med ett lägre moment med momentnyckeln och efter det ytterligare en viss vinkel, t.ex. 90 grader (naturligtvis anpassat till den kraft som skall åstadkommas) för att ge erforderlig kraft. Detta ger minst spridning i kraft. Även här borde då tillverkaren tillhandahålla information om hur det skall göras.

 

Något jag inte tänkt på att nämna i mina tidigare kommentarer är följande: Ponera att man drar axeln för hårt, så att den så att säga tills att materialet "flyter", dvs man får en kvarstående förlängning av axeln (även efter att man lossat den). Detta kan man göra bara ett fåtal gånger innan det leder till brott. Det finns exempel på topplocksbultar till motorer där man har föreskrivit så högt åtdragningsmoment att bulten "flyter". I vissa fall rekommenderar då tillverkaren att man byter bultar varje gång. I andra fall kan man göra detta högst tre gånger och rekommendationen är då att göra ett körnarslag i bultskallen för varje gång den dragits åt. Nu tycks det ju som om material och/eller dimensionering i det fall som diskuterats gjorts med för små marginaler och för att minska riskerna för brott borde man alltså tillämpa någon form av kontrollerad åtdragning. Det skulle vara intressant att veta hur många gånger de axlar som gått av dragits. Finns risk för brott - även om den är liten - borde ju tillverkaren kunna ge rekommendationer (efter tester...) om hur åtdragningen skall ske för att undvika brott på axlar till rullskidor som redan sålts.

 

Slutligen: en eloge till Skåningen för hans ärlighet...

Tror inte det är samma kvalitet i dessa axlar, som de bultar som köps in av VOLVO eller SAAB. Min svåger jobbade som vd på ett mindre företag som handlade diverse ståldetaljer från Kina för att hålla priset nere. Stålet göts i mindre gjuterier på landsbygden och härdningen gjordes av en käring som dopade ner dom i en spann vatten. Troligen är axlarna gjorda på ett liknande ställe.

 

Har ingen erfarenhet av "fordons stål". Efter axelbrottet har jag läst lite på nätet och förstått att man måste behandla en del bultar försiktigt för att inte dra av den. Har dock en del erfarenhet av konstruktionsstål som används inom byggindustrin och jag vet att man inte drar av en bult hur lätt som helst. Har sett bultar där gängorna dragits sönder när det utsatts för allt för stora krafter, stålet gick dock inte av.

Link to comment
Share on other sites

MrT.

Det kan visst vara bra kvalitet på stålet men axeln kan vara underdimensionerad eller felkonstruerad i stället. Som tidigare anställd vid ett av nämnda företag kan jag nämna att de bultar som Volvo, SAAB och Scania använder inte direkt uppfyller några "omöjliga" krav men de är dimensionerade för det åtdragningsmoment och de krafter som de utsätts för så därför är livslängden mycket längre än än för motorn som helhet. Det spelar ingen roll om stålet är av bra kvalitet ifall axeln är för klen. Det går också att göra konstruktionsfel i övrigt som t.ex. dimensionsövergångar, värmebehandlingar mm som gör att en axel i ett bra stål av hög kvalitet inte håller. Utan mer data kan man inte uttala sig kategoriskt om vad som hänt. Jag har tidigare listat ett antal hypoteser som annars kanske inte hade kommit fram i debatten men vad som egentligen är problemet kan man inte säkert veta utan bättre underlag.

 

Nr det gäller snacket om kinesiska käringar tror jag inte att du har minsta underlag för dina påståenden. Kineserna är inte nödvändigtvis dummare än andra; de bygger t.ex. Audi och Honda bilar (i samarbete med nämnda företag) som har minst lika hög kvalitet som våra SAAB och Volvo, även om de än så länge fortfarande har en del att lära om hur man utvecklar sådana bilar. Fel kan förstås göras av alla, oavsett etniskt ursprung. Jag har 25 års erfarenhet som civilingenjör (maskin), så jag behöver inte surfa runt bland halvknasiga hemsidor på Internet för att lära mig fundamentala saker. Det tycks, att döma av dina kommentarer, som om du har en del att lära inom det här området. Har du överhuvudtaget någon slags ingenjörsutbildning?

 

Oberoende av vem som tillverkat axeln som underleverantör (Kina?) är det faktiskt rullskidtillverkarens ansvar att också kontrollera att kvaliteten uppfyller specifikationerna. Klaras inte kvalitetskraven accepterar man inte leveransen. Att även lägga denna kontroll på tillverkaren förekommer ibland, vilket ju leda till "fusk" men det behöver alls inte vara fallet denna gång. Utöver nämnda omständigheter är ju någon också konstruktionsansvarig. Felet kan, som jag försökt förklara tidigare, mycket väl ligga inom det området också. Vem har förresten sagt att axeln är tillverkad i Kina?

Link to comment
Share on other sites

Det är ju i princip samma dimension på alla tillverkares axlar så det nog inte dimensioneringen som är problemet. Det kan ju iofs vara något i konstruktionen som sliter axlarna onormalt mycket.

 

Angående Kinaprylar tillverkas det ju allt mellan himmel och jord där med väldigt skiftande kvalitet alltifrån top of the line till ren skit. Anledningen till att det tillverkas där är ju billig arbetskraft. Vad jag menar är att kineserna tillverkar det beställaren vill ha, bra kvalitet eller dålig kvalitet. att säga att kinaprylar är skit går inte generellt att göra eftersom i princip alla marknadsledande företag i olika branscher har tillverkning där.

 

Däremot finns det nog en lägre lägstanivå än vad vi är vana vid. Efter att ha sett diverse tvprogram från sk fabriker i Asien skulle det inte förvåna om det sitter en kärring i ett tält och härdar stål ala skolslöjden, på andra sidan gatan ligger fabriker med teknisk standard som slår oss i väst...

 

Huruvida axlarna är gjorda i Kina vet jag inte men skidorna tillverkas/ monteras där så chansen är nog god att axlarna är gjorda där.

 

Poängen i mitt inlägg är att iaf att beställaren har ett stort ansvar för hur slutprodukten ser ut, vill man snåla på material kanske det blir lite sämre axlar, tror man på sin produkt kan man kosta på sig en dyrare produkt med bättre material. Har dock svårt att se att bättre material i axlarna skulle fördyra produkten speciellt myclet.

Link to comment
Share on other sites

Volevodin, passar axeln, så är det väl bara att byta. Finns ingen anledning att tro att just den axeln skulle vara sämre än en från Eagle.

 

Problemet med diskussionen i den här tråden tycks vara att alla spekulerar om i princip allt. Desto mindre kunskap, desto vildare spekulation. Snart får vi väl veta namnet på den misstänkta kinesiska käringen också... Så, för att spä på lite till tror jag att sannolikheten är stor att de flesta axlar helt enkelt dragits för hårt. Trots allt är det ändå bara ett fåtal axlar som gått av (annars hade vi fått veta det på det här forumet). De skidmärken som klarat sig har väl aningen bättre material ock/eller konstruktion. Jag kommer själv att vara uppmärksam på hur hårt jag drar åt i framtiden.

Link to comment
Share on other sites

Problemet med dom axlar som gått sönder är enkel, det var helt enkelt bara en felaktig härdning på en äldre batch. Dessa axlar har sen blandats ihop med nya bra axlar hos tillverkaren. Men nu är i stort sätt alla dåliga axlar bortrensade, men för säkerhets skull kommer tillverkaren se till att man kan byta sina trasiga axlar under långtid framöver kostnadsfritt.
Link to comment
Share on other sites

Ja, då har vi väl äntligen också svaret på varför axlarna gått av även om det inte varit helt enkelt att gissa det. Det var inte material eller konstruktion utan värmebehandlingen (härdningen). Det man dock svårligen kan förhindra är - vilket jag misstänker - att en del axlar dras åt för hårt.
Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...