Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Varning för dålig bakaxel


MrT

Recommended Posts

Alla övergångar från en mindre sektion till en större skapar spänningskoncentartioner' date=' särskilt om det är skarpa kanter inblandade, Är det nån som har kollat hårdheten på axlarna? det vore interessant att se, vi har en brinellprovare på jobbet men jag har ingen eagleaxel.[/quote']

Har Eagle-skidor och kan kanske fixa det på mitt jobb.

det hade vart intressant att jämföra en felfri och en defekt och sedan kanske med ett annat märke?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply
Alla övergångar från en mindre sektion till en större skapar spänningskoncentartioner' date=' särskilt om det är skarpa kanter inblandade, Är det nån som har kollat hårdheten på axlarna? det vore interessant att se, vi har en brinellprovare på jobbet men jag har ingen eagleaxel.[/quote']

Har Eagle-skidor och kan kanske fixa det på mitt jobb.

det hade vart intressant att jämföra en felfri och en defekt och sedan kanske med ett annat märke?

precis

Link to comment
Share on other sites

Har Eagle-skidor och kan kanske fixa det på mitt jobb.

det hade vart intressant att jämföra en felfri och en defekt och sedan kanske med ett annat märke?

precis

Håller med, annars säger ju mätningen inte så mkt. Delvis har jag tillgång till andra märken i garaget, Swenor (Finstep), Everest, Proski, Alpina, Swedski och Oneway. Troligen är mina Eagle OK eftersom jag kört uppåt 100 mil med dem, så det är väl de defekta som saknas. Men om jag får klartecken på mätning på jobbet under veckan så kan jag kanske få den defekta på Aleloppet? Var skall jag mäta någonstans, på axeln precis innan gängorna?

Link to comment
Share on other sites

det hade vart intressant att jämföra en felfri och en defekt och sedan kanske med ett annat märke?

precis

Håller med' date=' annars säger ju mätningen inte så mkt. Delvis har jag tillgång till andra märken i garaget, Swenor (Finstep), Everest, Proski, Alpina, Swedski och Oneway. Troligen är mina Eagle OK eftersom jag kört uppåt 100 mil med dem, så det är väl de defekta som saknas. Men om jag får klartecken på mätning på jobbet under veckan så kan jag kanske få den defekta på Aleloppet? Var skall jag mäta någonstans, på axeln precis innan gängorna?[/quote']

defekt kan du få av mig, kommer till Aleloppet

Link to comment
Share on other sites

Pratade med en klubbkamrat i går som dragit av sin axel i förrgår när han bytte lager. Han hade varit väldigt lätt på handen när han drog åt muttern då han kände till historien om de klena axlarna. -Räckte dock inte, den bara small av!

 

-Jag anser att Eagle skall skrota samtliga axlar de har i lager och erbjuda alla Eagleköpare en garanterat felfri axel. När fel uppstår på bilar brukar dom ta in tusentals och fixa dom. Finns väl ingen anledning att ni som åker på Eagle skall spela Rysk roulette varje pass....skall jag skada mig idag, eller?

 

Själv så bytte jag ut bakhjulen mot ett par oranga Swenor hjul. Om det bytet kostar mig några placeringar i ett lopp pga långsammare skidor så får det vara så. Jag värderar min hälsa högre än några placeringar på en idrottstävling.

Link to comment
Share on other sites

Jag plockade isär mina One way bakhjul igår och såg att dom löst problemet med dom olika härdningarna på ett annat sätt. Metallen som satt mot spärrlagret var en sort och bulten som muttrarna satt i var av en annan. Dom hade pressat in axeln i metallen som satt mot spärrlagret. Om det är bra eller dåligt vet jag inte utan det återstår att se.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jag plockade isär mina One way bakhjul igår och såg att dom löst problemet med dom olika härdningarna på ett annat sätt. Metallen som satt mot spärrlagret var en sort och bulten som muttrarna satt i var av en annan. Dom hade pressat in axeln i metallen som satt mot spärrlagret. Om det är bra eller dåligt vet jag inte utan det återstår att se.

Har också upptäckt detta när jag skulle mäta hårdheten på några axlar och i bästa fall finns en tanke bakom den designen. Oneway har nämligen en extremt mjuk axel jämfört med andra men förhoppningsvis (tyvärr ej uppmätt, en hårdare metall mot spärrlagret).

 

Har i alla fall mätt hårdheten på en Rockwell HRC-testare från Indentec. Mätte dels på den fasade delen som sitter i gaffeln och dels precis bredvid på den runda delen innanför. På Eagle gick det tyvärr inte att mäta på delen mot gaffeln eftersom den var för smal men eftersom det garanterat är samma material och härdning så skall det inte skilja så mkt. Däremot är det möjligen lite svårare att mäta på en rund yta. Observera att mina Eagle inte har gått sönder. Har ännu inte fått de en trasig Eagle-axel att mäta på.

 

Swenor Finstep 43,7/41,5 (ca 150 mil)

Everest 45,8/42,3 (ca 10 mil)

Oneway 23,6/18,8 (ca 20 mil)

Eagle -/59,3 ( ca 80 mil)

 

Utan att egentligen kunna så mkt om hårdhet så känns det som om ett värde mellan 40 och 50 är rätt normalt medan ca 20 är väldigt mjukt men möjligen kan förklaras delvis av annan design. Däremot verkar ett värde på 59 väl högt, då riskerar man väl att axeln blir för spröd och går av speciellt om toleranserna är väl vida så några andra kanske ligger ännu högre?

 

Skall försöka intervjua en djuping om detta nästa vecka och sen blir det ju intressant med att mäta på en trasig axel.

Link to comment
Share on other sites

Har precis pratat med Tobias Westman, Oneways axlar passar precis på Eagle, det har tydligen funnits ett visst utvecklingssamarbete. Schysst nog fixade han ett par såna axlar utan till mig utan snack...det känns som Eagle tar detta på allvar iaf.

 

Det ska inom några veckor även komma in nya Eagleaxlar med rätt härdning.

Link to comment
Share on other sites

Jag plockade isär mina One way bakhjul igår och såg att dom löst problemet med dom olika härdningarna på ett annat sätt. Metallen som satt mot spärrlagret var en sort och bulten som muttrarna satt i var av en annan. Dom hade pressat in axeln i metallen som satt mot spärrlagret. Om det är bra eller dåligt vet jag inte utan det återstår att se.

Har också upptäckt detta när jag skulle mäta hårdheten på några axlar och i bästa fall finns en tanke bakom den designen. Oneway har nämligen en extremt mjuk axel jämfört med andra men förhoppningsvis (tyvärr ej uppmätt' date=' en hårdare metall mot spärrlagret).

 

Har i alla fall mätt hårdheten på en Rockwell HRC-testare från Indentec. Mätte dels på den fasade delen som sitter i gaffeln och dels precis bredvid på den runda delen innanför. På Eagle gick det tyvärr inte att mäta på delen mot gaffeln eftersom den var för smal men eftersom det garanterat är samma material och härdning så skall det inte skilja så mkt. Däremot är det möjligen lite svårare att mäta på en rund yta. Observera att mina Eagle inte har gått sönder. Har ännu inte fått de en trasig Eagle-axel att mäta på.

 

Swenor Finstep 43,7/41,5 (ca 150 mil)

Everest 45,8/42,3 (ca 10 mil)

Oneway 23,6/18,8 (ca 20 mil)

Eagle -/59,3 ( ca 80 mil)

 

Utan att egentligen kunna så mkt om hårdhet så känns det som om ett värde mellan 40 och 50 är rätt normalt medan ca 20 är väldigt mjukt men möjligen kan förklaras delvis av annan design. Däremot verkar ett värde på 59 väl högt, då riskerar man väl att axeln blir för spröd och går av speciellt om toleranserna är väl vida så några andra kanske ligger ännu högre?

 

Skall försöka intervjua en djuping om detta nästa vecka och sen blir det ju intressant med att mäta på en trasig axel.[/quote']

För att veta om 20 är väldigt mjukt borde du kanske ta en vanlig framaxel dvs en vanlig bult/skruv som referens?

Enligt följande tabell har en vanlig 8.8 bult hårdhet 37 enligt ovanstående skala.

 

http://www.nord-lock.com/default.asp?url=142.17.37

Link to comment
Share on other sites

Har precis pratat med Tobias Westman, Oneways axlar passar precis på Eagle, det har tydligen funnits ett visst utvecklingssamarbete. Schysst nog fixade han ett par såna axlar utan till mig utan snack...det känns som Eagle tar detta på allvar iaf.

 

Det ska inom några veckor även komma in nya Eagleaxlar med rätt härdning.

Bra jobbat Tobias!

 

Lite snack och mycket verkstad där, -nu kan vi glömma denna tråden!

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...