Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Han har ju dessutom valt att SJÄLV minska sitt x med minst 2 efter uteslutning av mig och åtminstone SNWG men detta kan nog ha även dragit med sig några fler på skidforum.

"Män ja ä inte bitter..." (citat av Robert Gustafsson utklädd till Tony Richardsson på Idrottsgalan)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det stör mig lite med allt humbum inom glidvallning och dess hutlösa priset på valla. Att man ska behöva betala över tusen kr för en tävlingsvallning. Det osar illa om alla vallajättars glidvallatips.mvh vän av ordning :)

Tusen kr för en tävlingsvallning kan man väl inte säga något om, där är arbetskostnad inräknad även om dom får det att låta som att dom jobbar gratis, "bjuder på det" och att man betalar för de "rätta" produkterna och det professionella handhavandet.

 

Men det hutlösa priset på valla ja. Antar att ingen vallatillverkare framställer fluor utan köper in det någonstans. Har någon koll på vad ingredienserna kostar? Pratas ofta om olika fluortyper, hur många finns det? Med flera olika typer blir det ju givetvis svårt och att det är väl där hemligheten ligger plus de tillsatser som gör att det går att smälta ut på belaget.

 

Vet inte om det stämmer men jag hörde att det går att köpa rent fluor från Kina och att priset motsvarar 10-15 kr/30 gram. Då blir ju stålsickling helt plötsligt dyrt :)

Edited by b-ivar
Link to comment
Share on other sites

Det stör mig lite med allt humbum inom glidvallning och dess hutlösa priset på valla. Att man ska behöva betala över tusen kr för en tävlingsvallning. Det osar illa om alla vallajättars glidvallatips.mvh vän av ordning :)

Tusen kr för en tävlingsvallning kan man väl inte säga något om' date=' där är arbetskostnad inräknad även om dom får det att låta som att dom jobbar gratis, "bjuder på det" och att man betalar för de "rätta" produkterna och det professionella handhavandet.

 

Men det hutlösa priset på valla ja. Antar att ingen vallatillverkare framställer fluor utan köper in det någonstans. Har någon koll på vad ingredienserna kostar? Pratas ofta om olika fluortyper, hur många finns det? Med flera olika typer blir det ju givetvis svårt och att det är väl där hemligheten ligger plus de tillsatser som gör att det går att smälta ut på belaget.

 

Vet inte om det stämmer men jag hörde att det går att köpa rent fluor från Kina och att priset motsvarar 10-15 kr/30 gram. Då blir ju stålsickling helt plötsligt dyrt :)[/quote']

Ren flour är väl en gas. Och helt flourerad kolvätekedja är väl teflon, dvs lite för mjukt att åka skidor på. Så frågan är vad man menar med "rent fluor", och hur fluorerade kolväten man vill ha(och hur hårda)?

Link to comment
Share on other sites

Det stör mig lite med allt humbum inom glidvallning och dess hutlösa priset på valla. Att man ska behöva betala över tusen kr för en tävlingsvallning. Det osar illa om alla vallajättars glidvallatips.mvh vän av ordning :)

Tusen kr för en tävlingsvallning kan man väl inte säga något om' date=' där är arbetskostnad inräknad även om dom får det att låta som att dom jobbar gratis, "bjuder på det" och att man betalar för de "rätta" produkterna och det professionella handhavandet.

 

Men det hutlösa priset på valla ja. Antar att ingen vallatillverkare framställer fluor utan köper in det någonstans. Har någon koll på vad ingredienserna kostar? Pratas ofta om olika fluortyper, hur många finns det? Med flera olika typer blir det ju givetvis svårt och att det är väl där hemligheten ligger plus de tillsatser som gör att det går att smälta ut på belaget.

 

Vet inte om det stämmer men jag hörde att det går att köpa rent fluor från Kina och att priset motsvarar 10-15 kr/30 gram. Då blir ju stålsickling helt plötsligt dyrt :)[/quote']

Ren flour är väl en gas. Och helt flourerad kolvätekedja är väl teflon, dvs lite för mjukt att åka skidor på. Så frågan är vad man menar med "rent fluor", och hur fluorerade kolväten man vill ha(och hur hårda)?

Haha ja nu är det där inte bord hör jag, men som jag förstod "rent fluor" så handlar det om pulver i ordets rätta bemärkelse och dessa inblandat i paraffin ger en fluoralla, HF eller LF...var går gränsen? Men om man själv kan blanda 30 gram av "rätt" fluor i ett syntetparaffin så hamnar man på 1/4 av priset för en HF valla.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tycka det var intressant att veta flourmägnden i paraffiner. Finns det ingen tillverkare som uppger detta? En mjuk LF, säg gul...ska väl innehålla mkt flour? Men en blå HF borde ha lite mindre i sig. Ändå är priset mångdubbelt dyrare. Förstår nån hur jag tänker? :) Är det flourmägnden man betalar för eller finns det andra hemliga grejer i HF Edited by skogsvakt
Link to comment
Share on other sites

Tusen kr för en tävlingsvallning kan man väl inte säga något om' date=' där är arbetskostnad inräknad även om dom får det att låta som att dom jobbar gratis, "bjuder på det" och att man betalar för de "rätta" produkterna och det professionella handhavandet.

 

Men det hutlösa priset på valla ja. Antar att ingen vallatillverkare framställer fluor utan köper in det någonstans. Har någon koll på vad ingredienserna kostar? Pratas ofta om olika fluortyper, hur många finns det? Med flera olika typer blir det ju givetvis svårt och att det är väl där hemligheten ligger plus de tillsatser som gör att det går att smälta ut på belaget.

 

Vet inte om det stämmer men jag hörde att det går att köpa rent fluor från Kina och att priset motsvarar 10-15 kr/30 gram. Då blir ju stålsickling helt plötsligt dyrt :)[/quote']

Ren flour är väl en gas. Och helt flourerad kolvätekedja är väl teflon, dvs lite för mjukt att åka skidor på. Så frågan är vad man menar med "rent fluor", och hur fluorerade kolväten man vill ha(och hur hårda)?

Haha ja nu är det där inte bord hör jag, men som jag förstod "rent fluor" så handlar det om pulver i ordets rätta bemärkelse och dessa inblandat i paraffin ger en fluoralla, HF eller LF...var går gränsen? Men om man själv kan blanda 30 gram av "rätt" fluor i ett syntetparaffin så hamnar man på 1/4 av priset för en HF valla.

Finns folk på Skidforum som kan detta bättre än mig.

 

Men jag tror/min gissning är: du behöver en kontrollerad kemisk process där du börjar med ett paraffin som har den hårdhet o andra egenskaper du vill ha, och så byter du precis lagom mängd vätejoner mot fluordito. Och dessutom vill du att flourjonerna hela tiden ska hamna på rätt ställe i kolvätekedjorna (dvs paraffinmolekylerna). Det är gissningsvis inte nån busenkel prcess. Men när du har koll på den kan du variera utgångsmaterialet lite, tillsätta olika färger och sälja slutprodukten under en massa olika spejsade namn och olika pris fastän det är nästan precis samma sak men med lite olika hårdhet/molekyllängd i paraffinet.

Link to comment
Share on other sites

Skulle tycka det var intressant att veta flourmägnden i paraffiner. Finns det ingen tillverkare som uppger detta? En mjuk LF, säg gul...ska väl innehålla mkt flour? Men en blå HF borde ha lite mindre i säg. Ändå är priset mångdubbelt dyrare. Förstår nån hur jag tänker? :) Är det flourmägnden man betalar för eller finns det andra hemliga grejer i HF

I boken God Glid vill jag minnas att det står att HF innehåller ca 15%fluor och LF innehåller 2-3% fluor vilket enligt författaren innebär att det är så lite att det är lika bra att åka på rena parafiner utan fluor som att åka på LF.

Link to comment
Share on other sites

Fast frågan är kanske inte bara hur många %, utan i vilken mån den fluorerade delen av molekylen ligger mot åkytan eller inte?

 

Nån av de skarpa polymerexperterna kanske kan förklara/verifiera, men nog måste det väl spela en viss roll om man har ett lager valla med fluorsubstitutioner lite slumpmässigt fördelat, mot om man lyckas få ett lager med stor del fluorsubstititioner mot åkytan och fluorfria molekyländar inåt mot underlaget?

Link to comment
Share on other sites

Skulle tycka det var intressant att veta flourmägnden i paraffiner. Finns det ingen tillverkare som uppger detta? En mjuk LF' date=' säg gul...ska väl innehålla mkt flour? Men en blå HF borde ha lite mindre i säg. Ändå är priset mångdubbelt dyrare. Förstår nån hur jag tänker? :) Är det flourmägnden man betalar för eller finns det andra hemliga grejer i HF[/quote']

I boken God Glid vill jag minnas att det står att HF innehåller ca 15%fluor och LF innehåller 2-3% fluor vilket enligt författaren innebär att det är så lite att det är lika bra att åka på rena parafiner utan fluor som att åka på LF.

Start BWLF och Swix LF4 är ju erkännt bra åkparafiner, tror inte det viktiga är hur mycket flour det är alla gånger.

Link to comment
Share on other sites

Lite info. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:319312/FULLTEXT01.pdf

"On the other hand, a hot glide wax treatment makes some kind of mixture on and in the upper layer of the ski base. Consequently, as a result of such treatment, we get some mixture of hydrocarbons and fluorocarbons on the ski running surface. It is important to consider an uncontrollable character of the mixture. Any glide waxing adherent has the habit of performing the hot waxing procedure repeatedly with many different waxes. After that it is impossible to know for sure how high the concentration of fluorocarbons is in the upper layer of the ski base. It is an unknown quantity. But according to [52, 148-150], the wettability (hydrophobicity) of a fluorine-based additive/paraffinic-based wax mixture does not follow a linear subjection to the fluorocarbon concentration. Thus, we cannot predict the result of such treatment accurately enough. Maybe, we have gotten a highly hydrophobic ski running surface, maybe otherwise. According to stated above, there is no reason for wax treatment under the wet snow conditions"

Link to comment
Share on other sites

Lite info. http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:319312/FULLTEXT01.pdf

"On the other hand, a hot glide wax treatment makes some kind of mixture on and in the upper layer of the ski base. Consequently, as a result of such treatment, we get some mixture of hydrocarbons and fluorocarbons on the ski running surface. It is important to consider an uncontrollable character of the mixture. Any glide waxing adherent has the habit of performing the hot waxing procedure repeatedly with many different waxes. After that it is impossible to know for sure how high the concentration of fluorocarbons is in the upper layer of the ski base. It is an unknown quantity. But according to [52, 148-150], the wettability (hydrophobicity) of a fluorine-based additive/paraffinic-based wax mixture does not follow a linear subjection to the fluorocarbon concentration. Thus, we cannot predict the result of such treatment accurately enough. Maybe, we have gotten a highly hydrophobic ski running surface, maybe otherwise. According to stated above, there is no reason for wax treatment under the wet snow conditions"

fan, jag som börjat köpa och tro på teorin om hf vid grisförhållanden :(

Link to comment
Share on other sites

Jag satt på flyget med en trevlig flicka som hade åkt årets tjejVasa på bra tid. Det visade sig att jag tom. kände hennes mamma och hon var imponerad av att jag åkt så mycket Vasalopp. Hon frågade bland annat hur jag preparerade skidorna och var ganska chockad när jag berättade om det här med stålsickling (det såg först ut som att hon trodde att detta var för bra för att vara sant). Det hade hon inte ens hört talas om och var (som jag) förundrad över att det inte går att köpa denna fantastiska pryl i en vanlig sportaffär. Hon ville ha reda på hur man fick information om detta och hur man skaffade en sickel. Jag hänvisade till skidforum och hon skulle läsa där och ringa mig om det var något hon inte kunde förstå. Till henne och andra skidåkare som vill veta mer (t.ex. hur man använder sickeln, var man kan köpa den (Enklaresport etc.), vetenskapliga principer, avhandlingar, massmediaartiklar, etc.) hittar man (förutom på detta forum) en hel del på http://www.kuzmin.se/pgs/intr_sv.html Edited by Lars-Erik
Link to comment
Share on other sites

Hoppas på svar på ett par frågor jag har ang stål/struktursickling

 

1. Det pratas mkt om hur viktig strukturen är för glidet. Kuzmin Universal ger väl en ganska fin struktur? Finns det ingen risk att man fyller igen strukturen med paraffin som en borste aldrig kan sopa bort?

2. Hur grov struktur ger Plussickeln? Går den bra ensam i våta förhållanden? Kan man uppnå så grovt mönster som en stenslipad skida ger?

Edited by skogsvakt
Link to comment
Share on other sites

Inga direkta svar på dina frågor men mina erfarenehter. Uppever att man får rilla lite hårdare och grövre när de är varmt och man kör med Kuzmin U. Jag har fått fin fart på sidorna med Swix 1mm rak + RC 2mm rak med rejält tryck på bägge. Kanske bättre med Kuzmin+ men den har jag inte
Link to comment
Share on other sites

Hoppas på svar på ett par frågor jag har ang stål/struktursickling

 

1. Det pratas mkt om hur viktig strukturen är för glidet. Kuzmin Universal ger väl en ganska fin struktur? Finns det ingen risk att man fyller igen strukturen med paraffin som en borste aldrig kan sopa bort?

2. Hur grov struktur ger Plussickeln? Går den bra ensam i våta förhållanden? Kan man uppnå så grovt mönster som en stenslipad skida ger?

1. Generellt så ger stålsicklar typ Kuzmin och Primateria mindre struktur än stenslipning. Det borde finnas en risk att stålsicklingsstrukturen blir mindre med paraffin i.

2. I våta förhållanden så bör man för riktigt bra glid kombinera både stålsickling och stenslipning med rillning. Generellt så ger stålsickling lite finare struktur än stenslipning men en Kuzmin Plus ger gissningsvis en grövre struktur än snittet på en stenslipad skida men absolut mindre än en grov stenslipningsstruktur. Man kan enkelt säga att behovet av att rilla kommer några grader tidigare för en stålsicklad skida.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas på svar på ett par frågor jag har ang stål/struktursickling

 

1. Det pratas mkt om hur viktig strukturen är för glidet. Kuzmin Universal ger väl en ganska fin struktur? Finns det ingen risk att man fyller igen strukturen med paraffin som en borste aldrig kan sopa bort?

2. Hur grov struktur ger Plussickeln? Går den bra ensam i våta förhållanden? Kan man uppnå så grovt mönster som en stenslipad skida ger?

1. Generellt så ger stålsicklar typ Kuzmin och Primateria mindre struktur än stenslipning. Det borde finnas en risk att stålsicklingsstrukturen blir mindre med paraffin i.

2. I våta förhållanden så bör man för riktigt bra glid kombinera både stålsickling och stenslipning med rillning. Generellt så ger stålsickling lite finare struktur än stenslipning men en Kuzmin Plus ger gissningsvis en grövre struktur än snittet på en stenslipad skida men absolut mindre än en grov stenslipningsstruktur. Man kan enkelt säga att behovet av att rilla kommer några grader tidigare för en stålsicklad skida.

Går det med blotta ögat att se skillnad på grovheten i strukturen med plussickeln?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...