Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Kollar man på sicklarna så är det svårt att se skillnad, det är lättare att se på resultatet efter sickling.

Om det är varmare fören så bör man absolut sickla med + men har man inte + så gör det även stör skillnad att rilla efter. Är det våta förhållanden så räcker inte bara + till utan man bör absolut även rilla. Ju varmare det är, ju viktigare är hydrofobiciteten och den försämras ju mer man borstar. Vid våta förhållanden så borstar jag inte alls med nylon utan bara metallborstning och inte så mycket. Struktur är viktigt så det är klart att plus-sickeln går bra vid varmare förhållanden men räcker inte stukturen till så bör man rilla för optimalt resultat.

Link to comment
Share on other sites

vad jag tycker mig kunna se; så känns det som stenslip ger "djupare/grövre" struktur än Kuzmin +, men att Kuzmin + ger tätare "skårår"/struktur, vilket väl ger mindre kontaktyta, bättre hydrofobicitet / vattentransport?

 

- eller?

Stämmer nog. Men som enklaresport så bra beskriver kommer behovet av rill tidigare på en stålsicklad (kuzmin/primateria) skida, för att slippa sug. Särskilt som på årets Vasalopp. Då var nog tex raka 1 mm och 2 mm rill hårt tryckta eller ännu hellre skärande, väldigt bra för att slippa sug. Kontaktytorna behövde minskas och dränering behövdes! Detta i kombination med stålsicklats höga vattentransport och plusskidor med korta tryckzoner var optimalt på årets VL skulle jag gissa!

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

vad jag tycker mig kunna se; så känns det som stenslip ger "djupare/grövre" struktur än Kuzmin +' date=' men att Kuzmin + ger tätare "skårår"/struktur, vilket väl ger mindre kontaktyta, bättre hydrofobicitet / vattentransport?

 

- eller?[/quote']

Stämmer nog. Men som enklaresport så bra beskriver kommer behovet av rill tidigare på en stålsicklad (kuzmin/primateria) skida, för att slippa sug. Särskilt som på årets Vasalopp. Då var nog tex raka 1 mm och 2 mm rill hårt tryckta eller ännu hellre skärande, väldigt bra för att slippa sug. Kontaktytorna behövde minskas och dränering behövdes! Detta i kombination med stålsicklats höga vattentransport och plusskidor med korta tryckzoner var optimalt på årets VL skulle jag gissa!

På ÖS måndag, som väl var lite likt VL, gled i all fall klisterskidor med korta glidzoner Kuzmin U-sicklade och julgran + stenhårt 1 mm rak-rillade skidor bättre än det mesta. Om de hade glidit bättre med mindre borstning är såvrt att säga, gissar skillnaden varit minimal

Link to comment
Share on other sites

vad jag tycker mig kunna se; så känns det som stenslip ger "djupare/grövre" struktur än Kuzmin +' date=' men att Kuzmin + ger tätare "skårår"/struktur, vilket väl ger mindre kontaktyta, bättre hydrofobicitet / vattentransport?

 

- eller?[/quote']

Stämmer nog. Men som enklaresport så bra beskriver kommer behovet av rill tidigare på en stålsicklad (kuzmin/primateria) skida, för att slippa sug. Särskilt som på årets Vasalopp. Då var nog tex raka 1 mm och 2 mm rill hårt tryckta eller ännu hellre skärande, väldigt bra för att slippa sug. Kontaktytorna behövde minskas och dränering behövdes! Detta i kombination med stålsicklats höga vattentransport och plusskidor med korta tryckzoner var optimalt på årets VL skulle jag gissa!

Jag instämmer. Stämmer nog. Sen finns det ju olika stenslipningsstrukturer. Lite kul när en toppåkare och jag diskuterade. Han menade på att han hade 9 antal olika strukturer och jag kontrade med att jag har allt i handleden! ;-) Lite kontaktyta är egentligen alltid att föredra men i synnerhet i varmare fören. I kallare fören så brukar man säga att man vill behålla vattnet och det är förstås sant men inte på bekostnad av hur mycket kontaktyta som helst. Mycket kontaktyta ger ju högre friktion per automatik.

1,0 är nog en väldigt bra rillstruktur vid varmfören men när det blir för varmt så orkar man helt enkelt inte få ned den tillräckligt. Angående det där med kortare tryckzoner så kan nog det också stämma men man får akta sig så att inte trycket blir för hårt i ändarna då skidorna kan borra ned sig i varmföre. Hellre mjuk och följsam samt lång tryckzon än hård och ojämn samt kort tryckzon dock. Speciellt vid varmföre. Sorry för sen postning då texten fastnade på en dator i flera timmar! :-)

Link to comment
Share on other sites

vad jag tycker mig kunna se; så känns det som stenslip ger "djupare/grövre" struktur än Kuzmin +' date=' men att Kuzmin + ger tätare "skårår"/struktur, vilket väl ger mindre kontaktyta, bättre hydrofobicitet / vattentransport?

 

- eller?[/quote']

Stämmer nog. Men som enklaresport så bra beskriver kommer behovet av rill tidigare på en stålsicklad (kuzmin/primateria) skida, för att slippa sug. Särskilt som på årets Vasalopp. Då var nog tex raka 1 mm och 2 mm rill hårt tryckta eller ännu hellre skärande, väldigt bra för att slippa sug. Kontaktytorna behövde minskas och dränering behövdes! Detta i kombination med stålsicklats höga vattentransport och plusskidor med korta tryckzoner var optimalt på årets VL skulle jag gissa!

Jag instämmer. Stämmer nog. Sen finns det ju olika stenslipningsstrukturer. Lite kul när en toppåkare och jag diskuterade. Han menade på att han hade 9 antal olika strukturer och jag kontrade med att jag har allt i handleden! ;-) Lite kontaktyta är egentligen alltid att föredra men i synnerhet i varmare fören. I kallare fören så brukar man säga att man vill behålla vattnet och det är förstås sant men inte på bekostnad av hur mycket kontaktyta som helst. Mycket kontaktyta ger ju högre friktion per automatik.

1,0 är nog en väldigt bra rillstruktur vid varmfören men när det blir för varmt så orkar man helt enkelt inte få ned den tillräckligt. Angående det där med kortare tryckzoner så kan nog det också stämma men man får akta sig så att inte trycket blir för hårt i ändarna då skidorna kan borra ned sig i varmföre. Hellre mjuk och följsam samt lång tryckzon än hård och ojämn samt kort tryckzon dock. Speciellt vid varmföre. Sorry för sen postning då texten fastnade på en dator i flera timmar! :-)

Oki.... Jag tänker mig att din tes stämmer även jämfört med Kuzmin+, enklaresport?!? Att det ändå behövs rill tidigare när man sicklat med Kuzmin + jämfört med stenslipat då strukturen blir lite grundare med sicklat?!?

Angående årets Vasalopp tror jag korta tryckzoner var det bästa för mig i led 6. Hur korta vet jag dock inte..... Varierade ju väldigt föret på olika delar av banan också..... Dock vet jag inte om det var det i de första leden..... Typ så??? Blev isigare för oss längre bak....

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Stämmer nog. Men som enklaresport så bra beskriver kommer behovet av rill tidigare på en stålsicklad (kuzmin/primateria) skida' date=' för att slippa sug. Särskilt som på årets Vasalopp. Då var nog tex raka 1 mm och 2 mm rill hårt tryckta eller ännu hellre skärande, väldigt bra för att slippa sug. Kontaktytorna behövde minskas och dränering behövdes! Detta i kombination med stålsicklats höga vattentransport och plusskidor med korta tryckzoner var optimalt på årets VL skulle jag gissa![/quote']

Jag instämmer. Stämmer nog. Sen finns det ju olika stenslipningsstrukturer. Lite kul när en toppåkare och jag diskuterade. Han menade på att han hade 9 antal olika strukturer och jag kontrade med att jag har allt i handleden! ;-) Lite kontaktyta är egentligen alltid att föredra men i synnerhet i varmare fören. I kallare fören så brukar man säga att man vill behålla vattnet och det är förstås sant men inte på bekostnad av hur mycket kontaktyta som helst. Mycket kontaktyta ger ju högre friktion per automatik.

1,0 är nog en väldigt bra rillstruktur vid varmfören men när det blir för varmt så orkar man helt enkelt inte få ned den tillräckligt. Angående det där med kortare tryckzoner så kan nog det också stämma men man får akta sig så att inte trycket blir för hårt i ändarna då skidorna kan borra ned sig i varmföre. Hellre mjuk och följsam samt lång tryckzon än hård och ojämn samt kort tryckzon dock. Speciellt vid varmföre. Sorry för sen postning då texten fastnade på en dator i flera timmar! :-)

Oki.... Jag tänker mig att din tes stämmer även jämfört med Kuzmin+, enklaresport?!? Att det ändå behövs rill tidigare när man sicklat med Kuzmin + jämfört med stenslipat då strukturen blir lite grundare med sicklat?!?

Angående årets Vasalopp tror jag korta tryckzoner var det bästa för mig i led 6. Hur korta vet jag dock inte..... Varierade ju väldigt föret på olika delar av banan också..... Dock vet jag inte om det var det i de första leden..... Typ så??? Blev isigare för oss längre bak....

Vet inte riktigt, jag rillar ju i princip till alla kunder och teståkare och sen är det nog mer komplext än bara hur djup strukturen är. Skulle det t.ex. vara -2 som varmast så hade jag, om jag bara fick välja mellan Universal med 2,0 och endast Kuzmin + valt det sistnämnda fast strukturen totalt blir mindre.

Sen är frågan vad som menas med behövs. I princip så har man nästan alltid ngt att vinna på att rilla men det är ju som att koka soppa på en knapp. Det blir väldigt bra med bara en sickel men man kan optimera för olika förhållanden. Ju varmare det är, desto mer kan man vinna på att rilla. Ju kallare det är, desto mer vinner man på att borsta. Tror nog du vann mer pga din stålsickling då det var isigt.

Link to comment
Share on other sites

Ser ju att man gått och blivit "astronaut" här på gamla dar. Och jag är ju inte den som vill bryta en gammal tradition fast Ni kanske, med tanke på resultatet, önskade att jag borde... :-)

 

Jag som inte ens varit scout, blir nu astronaut! ;-)

 

Men till saken då...

 

En finurlig och trevlig professor från Lule

Blev efter diskussion upptagen av den gule

Det är tur att han är tuff

När han slåss mot vallabluff

Vi blir alltfler som nu slåss mot den fule

 

Om ngn känner sig påhoppad så kan vi byta ut den sista raden mot: "Nu får ångorna tas upp av någon annans mule" :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser ju att man gått och blivit "astronaut" här på gamla dar. Och jag är ju inte den som vill bryta en gammal tradition fast Ni kanske, med tanke på resultatet, önskade att jag borde... :-)

 

Jag som inte ens varit scout, blir nu astronaut! ;-)

 

Men till saken då...

 

En finurlig och trevlig professor från Lule

Blev efter diskussion upptagen av den gule

Det är tur att han är tuff

När han slåss mot vallabluff

Vi blir alltfler som nu slåss mot den fule

 

Om ngn känner sig påhoppad så kan vi byta ut den sista raden mot: "Nu får ångorna tas upp av någon annans mule" :-)

Tusen tack Enklaresport. Jag är pers(s)onligen mycket hedrad av din fina limerick. Och varmt välkommen i den fina 1000 klubben. Det ser ut som att de allra flesta som inträtt i denna klubb dessutom klarat inträdesprovet att skriva en limerick och det är speciellt hedersamt för mig att de flesta dessutom tillägnats mig. Exempelvis har jag fortfarande dunderklumpens limerick uppsatt på tjänsterummet. Även om han inte är den främsta förespråkaren för stålsickling så visar han här och på andra sätt fin "skidforumanda", dvs att vi ändå kan uppskatta och diskutera med varandra även med de med andra åsikter och erfarenheter.

Anm: Det kan nog vara en del som inte förstår din andra rad, men en limirick skall väl ge en del att fundera på ?

Link to comment
Share on other sites

Ser ju att man gått och blivit "astronaut" här på gamla dar. Och jag är ju inte den som vill bryta en gammal tradition fast Ni kanske' date=' med tanke på resultatet, önskade att jag borde... :-)

 

Jag som inte ens varit scout, blir nu astronaut! ;-)

 

Men till saken då...

 

En finurlig och trevlig professor från Lule

Blev efter diskussion upptagen av den gule

Det är tur att han är tuff

När han slåss mot vallabluff

Vi blir alltfler som nu slåss mot den fule

 

Om ngn känner sig påhoppad så kan vi byta ut den sista raden mot: "Nu får ångorna tas upp av någon annans mule" :-)[/quote']

Tusen tack Enklaresport. Jag är pers(s)onligen mycket hedrad av din fina limerick. Och varmt välkommen i den fina 1000 klubben. Det ser ut som att de allra flesta som inträtt i denna klubb dessutom klarat inträdesprovet att skriva en limerick och det är speciellt hedersamt för mig att de flesta dessutom tillägnats mig. Exempelvis har jag fortfarande dunderklumpens limerick uppsatt på tjänsterummet. Även om han inte är den främsta förespråkaren för stålsickling så visar han här och på andra sätt fin "skidforumanda", dvs att vi ändå kan uppskatta och diskutera med varandra även med de med andra åsikter och erfarenheter.

Anm: Det kan nog vara en del som inte förstår din andra rad, men en limirick skall väl ge en del att fundera på ?

Vad roligt att höra, Lars-Erik! Jag fick förresten höra, över telefon, av en mycket känd forumist att min limerick inte höll högsta klass, så jag var lite orolig! Fast högsta klass förstod väl även jag att den inte var! ;-) Nåja, jag är ingen expert på limerickar men tror att det bara är bra att man får fundera lite på dem. Hursomhelst så är det väl bäst att utveckla.

Den gule är då jag och jag är mycket glad över att du väljer att köra för Enklaresport SK nästa säsong. Oerhört hedrad men lite orolig över att du skall ses som partisk men å andra sidan så är du inte direkt sponsrad, inte mer än vad övriga får (fast du gärna ser ngt elitistiskt över sponsringen?). Så jag är inte orolig! :-) Men okey! Gratis refreshningar på Vasaloppen får du och hela forumet är vittnen! ;-)

Hur var Dunders limerick nu igen?

Link to comment
Share on other sites

Ser ju att man gått och blivit "astronaut" här på gamla dar. Och jag är ju inte den som vill bryta en gammal tradition fast Ni kanske' date=' med tanke på resultatet, önskade att jag borde... :-)

 

Jag som inte ens varit scout, blir nu astronaut! ;-)

 

Men till saken då...

 

En finurlig och trevlig professor från Lule

Blev efter diskussion upptagen av den gule

Det är tur att han är tuff

När han slåss mot vallabluff

Vi blir alltfler som nu slåss mot den fule

 

Om ngn känner sig påhoppad så kan vi byta ut den sista raden mot: "Nu får ångorna tas upp av någon annans mule" :-)[/quote']

Tusen tack Enklaresport. Jag är pers(s)onligen mycket hedrad av din fina limerick. Och varmt välkommen i den fina 1000 klubben. Det ser ut som att de allra flesta som inträtt i denna klubb dessutom klarat inträdesprovet att skriva en limerick och det är speciellt hedersamt för mig att de flesta dessutom tillägnats mig. Exempelvis har jag fortfarande dunderklumpens limerick uppsatt på tjänsterummet. Även om han inte är den främsta förespråkaren för stålsickling så visar han här och på andra sätt fin "skidforumanda", dvs att vi ändå kan uppskatta och diskutera med varandra även med de med andra åsikter och erfarenheter.

Anm: Det kan nog vara en del som inte förstår din andra rad, men en limirick skall väl ge en del att fundera på ?

Vad roligt att höra, Lars-Erik! Jag fick förresten höra, över telefon, av en mycket känd forumist att min limerick inte höll högsta klass, så jag var lite orolig! Fast högsta klass förstod väl även jag att den inte var! ;-) Nåja, jag är ingen expert på limerickar men tror att det bara är bra att man får fundera lite på dem. Hursomhelst så är det väl bäst att utveckla.

Den gule är då jag och jag är mycket glad över att du väljer att köra för Enklaresport SK nästa säsong. Oerhört hedrad men lite orolig över att du skall ses som partisk men å andra sidan så är du inte direkt sponsrad, inte mer än vad övriga får (fast du gärna ser ngt elitistiskt över sponsringen?). Så jag är inte orolig! :-) Men okey! Gratis refreshningar på Vasaloppen får du och hela forumet är vittnen! ;-)

Hur var Dunders limerick nu igen?

Dunderklumpens limerick var som nedan. JAG tycker den är både mycket bra skriven men även träffsäker. Dessutom tycker jag den är extra värdefull eftersom det ju är uppenbart att vi inte alltid har samma åsikt och erfarenheter i själva stålsicklingsfrågan men att vi ändå kan kommunicera med varandra på detta ömsesidigt uppskattande sätt.

 

Min favoritlimerick av Dunderklumpen vid hans inträde i 1000 klubben:

 

En professorsgubbe från Luleå

Ville själv försöka förstå

Om sickel kunde vara ett val

Inför sitt opponentstal

Genom att flertalet gånger Mora nå

 

Han far även mellan norr och Uppsala

För att stå vid sin tavla och tala

For även titt och tätt som en iller

Från Sälen till Mora med sickel och riller

Med skidor som är nog så hala

 

Många har genom Lars-Eriks Vasalopp

Insett att det går att få skidor på topp

Och att det där med att valla

Kanske inte behövs för alla

Och gett forskning till skidglid nytt hopp

Link to comment
Share on other sites

Jag följer åter traditionen och gör en ny sammanfattning efter årets genomförda lopp, vilket bland annat innebär att tråden numera borde heta 23 GENOMFÖRDA VASALOPP/ÖPPNA SPÅR PÅ STÅLSICKLADE SKIDOR. Som vanligt länkar jag senare till första inlägget där alla tidigare länkningar finns. Förhoppningsvis är detta intressant speciellt för nytillkomna skidvänner och historiskt intresserade.

 

Ny sammanfattning 12/4 2014:

 

Mitt stora "Vasaloppstest" på stålsicklade skidor omfattar numera 23 Vasalopp/öppna spår, totalt 207 mil i fädrens spår.

 

MIN HYPOTES (läs: bra underbyggd förmodan) och numera PERS(S)ONLIGA ÖVERTYGELSE är följande: Stålsickling (t.ex. med Kuzmins eller Primaterias metoder, ibland kombinerat med rillning) är det bästa, billigaste, miljömässigt sundaste och säkraste alternativet för de allra flesta motionärerna för träning och t.ex. på Vasaloppet (oberoende vad de säger på din sportaffär eller vad SWIX Vallaskola rekommenderar).

 

Som stöd för denna hypotes har jag hittills följande argument:

 

A. Pers(s)onligt test: Mina erfarenheter av 9 genomförda Vasalopp och 14 öppna spår på stålsicklade skidor (tre olika par som jag åkt vardera 8 , 10 resp. 5 gånger på):

 

Teståkare: Lätt överviktig gubbe numera 70 år, och nu även välkänd på skidforum och andra media.

 

Test: 9 Vasalopp och 14 öppna spår 2006-2014

Tider: 2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48

2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37

2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53

2014: Öppet spår söndag: 7.16, Vasaloppet: 8.57

Anm: Jag har nu totalt åkt 41 Vasalopp och 18 öppna spår, totalt 59 lopp, så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta.

 

 

B. Erfarenhet av träning drygt 9 säsonger:

Jag har ju nu åkt drygt nio säsonger praktiskt taget bara stålsicklat (drygt 1000 mil) och förfunnit att det är det perfekta alternativet för mig. Jag anser att jag numera alltid har bra glid på skidorna även på träning (och det hade jag INTE alltid förr eftersom jag inte alltid hade tid att glidvalla och/eller vallade bort mig då och då) och jag kan tillbringa mer tid i spåret (= den tid jag tidigare använde i vallaboden-den lilla tid det tar att då och då fräscha upp stålsicklingen). Och dessutom slipper jag obehaget att andas in fluorångor.

 

C. Övrigt. De allra flesta (inte alla) som SJÄLVA PRÖVAT stålsickling och uttalat sig på skidforum ser ut att ha lika positiva erfarenheter som jag (t.ex. från resultat på seedningslopp/ Vasalopp/öppet spår etc). De tester som gjorts av medlemmar på skidforum indikerar att glidvallade skidor ofta ser ut att tappa i glid efter en viss sträcka medan stålsicklade skidor i stort sett behåller glidet. Skillnaderna är dock små och kan vara svåra att säkerställa i praktiken t.ex. på Vasaloppet. En annan tråd på detta forum indikerar ju att numera är det c:a 40 % av de som uttalat sig som stålsicklar. I början var jag ju betydligt mera ensam så det har uppenbarligen skett en stor förändring både konkret och speciellt i attityder.

 

I min sammanfattning tar jag även med följande (lätt redigerade) inlägg av Niklas som jag själv tycker klart stärker min subjektiva upplevelse att jag glider väl så bra som (bättre än ?) de flesta motionärer omkring mig i slutet av Vasaloppen:

 

Jag har kollat upp statistiken på Vasaloppets resultatsidor. Mellantider i Evertsberg finns sparade från 2001 och framåt, och jämför man t ex 2001-2005 (stenslipade glidytor) mot 2006-2010 (stålsicklade glidytor) så är det slående att Lars-Eriks genomsnittliga slutplaceringar är väldigt lika, vilket borde innebära ungefär lika bra motstånd, men genomsnittliga upphämtningen från Evertsberg till Mora ökar ändå från 133 till 357 placeringar efter övergång till stålsicklade belag. Slutsatser får väl var och en dra själv, men min egen högst personliga dito blir att Lars-Erik ser ut att ha ganska bra fog för sina slutsatser att han tycker att de stålsicklade skidparen glidit minst lika bra trots nästan helt obefintligt "underhåll" av glidytorna.

 

Statistik år för år (placering i Evertsberg - slutplacering):

2001: 2791-2588=203

2002: 3120-3073=47

2003: 3137-2908=229

2004: 3628-3468=160

2005: 4104-4080=24

 

Genomsnittlig slutplacering: 3223,4

Genomsnittligt avancemang från Evertsberg: 132,6 placeringar

 

Motsvarande statistik för åren med stålsicklade skidor:

 

2006: 3151-2779=372

2007: 3104-2871=233

2008: 3263-3157=106

2009: 4112-3599=513

2010: 4607-4045=562

2011: 5056-4518=538

2012: 5652-5568=84

 

Genomsnittlig slutplacering 2006-2010: 3290,2

Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2010: 357,2 placeringar

 

Genomsnittlig slutplacering 2006-2012: 3791

Genomsnittligt avancemang från Evertsberg 2006-2012: 344 placeringar

 

Eget tillägg från fjolårets Vasalopp: Placering i Evertsberg 7404, placering i Mora 6948 dvs 456 vunna placeringar från Evertsberg.

Eget tillägg efter årets Vasalopp: Som synes var ju min tid i årets Vasalopp inte mycket att skryta med men jag är faktiskt glad att jag tog mig i mål. Tendensen höll dock i sig och jag vann 402 placeringar från Evertsberg till Mora.

Edited by Lars-Erik
Link to comment
Share on other sites

De sista åren har det tillkommit en komponent, gynnar glidvallade skidor vs stålsicklade och det är framtagningen av hårda specialvallor för långa sträckor tex Swix Marathon. Det finns skäl att anta att de inte tar upp mer smuts än en stålsicklad skida och i så fall är fördelen med stålsicklat utraderad.

 

Jag upprepar vad jag sagt tidigare; fotografera stålsicklade resp glidvallade skidor med vitbelag före och efter vasaloppet och jämför sen smutsupptaget Presentera bilderna här på forumet under Skidtester, mycket spännande att se resultatet.:/

Link to comment
Share on other sites

Samt fästvallningens påverkan på glidet...

 

Men allt säger väl precis det som Lars-Erik säger?

Stålsickling är då ett effektit sätt att uppnå tillräcklig glidpreparation av skidan...

resten har ändå inte med glidvallning att göra utan har andra faktorer. Tex struktur, t ex fästvallning, t ex åkteknik, skidans spannform inte minst.

 

någon gång testar jag nog :)

Link to comment
Share on other sites

Det som gör mig trött i gliddiskussionen är hur lite vallan påverkar i förhållande till struktur, spann och åkarens vikt, teknik och luftmotstånd

Tyvärr är det väl så att kombinationen av kommersiellt intresse och önsketänkande gör att man hävdar eller tror på att val mellan olika ganska likvärdiga glidvallor har nämnvärd påverkan. Lite som alla dyra prylar inom golfen.

Link to comment
Share on other sites

Det som gör mig trött i gliddiskussionen är hur lite vallan påverkar i förhållande till struktur' date=' spann och åkarens vikt, teknik och luftmotstånd[/quote']

Men det kan vi bortse ifrån eftersom alla de faktorerna är lika både för glidvallat och stålsicklat.

Jo men det är ju inte smutsupptaget som är den stora skillnaden som du verkade inne på, utan vattentransporthastighet o avsaknaden av mikrohår. Detta till sickelns fördel! Och framförallt för oss goda motionärer, som Lars-Erik hela tiden så riktigt framhåller!

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Det som gör mig trött i gliddiskussionen är hur lite vallan påverkar i förhållande till struktur' date=' spann och åkarens vikt, teknik och luftmotstånd[/quote']

Men det kan vi bortse ifrån eftersom alla de faktorerna är lika både för glidvallat och stålsicklat.

Mitt inlägg var ju ett uttryck över hur lite glidvalla rimligtvis borde påverka glidet sett i en helhet. Jämförelsen med stålsicklat hör ju inte hit i detta avseende.

Link to comment
Share on other sites

Det som gör mig trött i gliddiskussionen är hur lite vallan påverkar i förhållande till struktur' date=' spann och åkarens vikt, teknik och luftmotstånd[/quote']

Men det kan vi bortse ifrån eftersom alla de faktorerna är lika både för glidvallat och stålsicklat.

Mitt inlägg var ju ett uttryck över hur lite glidvalla rimligtvis borde påverka glidet sett i en helhet. Jämförelsen med stålsicklat hör ju inte hit i detta avseende.

Nä, precis det var det jag ville säga.

 

Betr. smutsupptaget är det högst relevant att undersöka för att antingen avföra eller ha med det i den fortsatta jämförelsen. Fördelen med en sådan undersökning är att man kan lyfta ut den förutsatt att testet sker på skidor som i övrigt är lika vad gäller struktur, hårdhet, märke och åkare som står på dem.

Link to comment
Share on other sites

Men det kan vi bortse ifrån eftersom alla de faktorerna är lika både för glidvallat och stålsicklat.

Mitt inlägg var ju ett uttryck över hur lite glidvalla rimligtvis borde påverka glidet sett i en helhet. Jämförelsen med stålsicklat hör ju inte hit i detta avseende.

Nä' date=' precis det var det jag ville säga.

 

Betr. smutsupptaget är det högst relevant att undersöka för att antingen avföra eller ha med det i den fortsatta jämförelsen. Fördelen med en sådan undersökning är att man kan lyfta ut den förutsatt att testet sker på skidor som i övrigt är lika vad gäller struktur, hårdhet, märke och åkare som står på dem.[/quote']

Ja nu är jag med!

Link to comment
Share on other sites

Men det kan vi bortse ifrån eftersom alla de faktorerna är lika både för glidvallat och stålsicklat.

Mitt inlägg var ju ett uttryck över hur lite glidvalla rimligtvis borde påverka glidet sett i en helhet. Jämförelsen med stålsicklat hör ju inte hit i detta avseende.

Nä' date=' precis det var det jag ville säga.

 

Betr. smutsupptaget är det högst relevant att undersöka för att antingen avföra eller ha med det i den fortsatta jämförelsen. Fördelen med en sådan undersökning är att man kan lyfta ut den förutsatt att testet sker på skidor som i övrigt är lika vad gäller struktur, hårdhet, märke och åkare som står på dem.[/quote']

Har aldrig fått ihop det här med smutsupptaget riktigt. Gjorde ett test i tunneln med nyvallade skidor (körda 0 meter) och de förlorade mycket av glidet inom en kilometer för att efter 3 km inte förlora mycket alls. Jämförelseskidor var ett par stålsicklade som gått en halvmil.

Skulle smutsupptaget ske nästan direkt, när skidorna är hala och nyvallade, och sedan nästan upphöra när de körs längre, om skidorna blivit smutsigare och ännu lättare borde ta upp mer smuts? Se "Björnglid i tunneln", 17 sep 2010.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inlägg var ju ett uttryck över hur lite glidvalla rimligtvis borde påverka glidet sett i en helhet. Jämförelsen med stålsicklat hör ju inte hit i detta avseende.

Nä' date=' precis det var det jag ville säga.

 

Betr. smutsupptaget är det högst relevant att undersöka för att antingen avföra eller ha med det i den fortsatta jämförelsen. Fördelen med en sådan undersökning är att man kan lyfta ut den förutsatt att testet sker på skidor som i övrigt är lika vad gäller struktur, hårdhet, märke och åkare som står på dem.[/quote']

Har aldrig fått ihop det här med smutsupptaget riktigt. Gjorde ett test i tunneln med nyvallade skidor (körda 0 meter) och de förlorade mycket av glidet inom en kilometer för att efter 3 km inte förlora mycket alls. Jämförelseskidor var ett par stålsicklade som gått en halvmil.

Skulle smutsupptaget ske nästan direkt, när skidorna är hala och nyvallade, och sedan nästan upphöra när de körs längre, om skidorna blivit smutsigare och ännu lättare borde ta upp mer smuts? Se "Björnglid i tunneln", 17 sep 2010.

Men du vet inte vad det berodde på, kan inte förutsätta att det beror på smutsupptag, speciellt som du åkt i ganska "ren" miljö utan smutsnedfall uppifrån.

 

Men jag tror inte någon av sidorna glidvallat-stålsicklat är speciellt intresserade av att ett oberoende test av smutsupptaget görs för att inte riskera att "förlora". Skulle det visa sig

att smutsupptaget är lika stort oavsett "behandlingsmetod" kan man ju avföra detta från dagordningen i den fortsatta diskussionen.

 

Med all respekt för de många fantastiska lopp som Lars-Erik gjort i VL och ÖS har jag svårt att se att detta skulle vara bevis för att stålsicklat är en bättre metod än glidvallat. I så fall skulle han ha åkt på en glidvallad och en stålsicklad skida och på slutet av loppet gjort glidprov stående på en skida i taget, skiftat skidorna och gjort om provet. Jag skulle kunna tänka mig att göra det experimentet i ett ÖS + några fler helst Lars-Erik, hitta en bra backe på slutet, stänga av ett spår under testen och att testet gjordes av kunniga personer. Vad

säger ni om det, skulle inte det vara intressant ?

Edited by Volevodin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...