Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Nu i årets VL blev väl inga skidor vita på belaget bakom hälen. Men många andra år. merparten av mina tjugo, har glidet "dött" typ vid evertsberg. Men ifjol, trots torr slitande snö o givetvis även i år, har mina skidor med stålsicklat inte dött i evertsberg. Däri ligger ju skillnaden; ett enkelt sätt att få glidet att fortsätta vara bra även efter evertsberg o även nå det inte är så blött och icke-slitande före som i årets VL! Där har du själva pudelns kärna Volevodin! Och vattentransorthastighet osv... Fast i och för sig tror jag säkert L-E är rätt uthållig också! Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Subjektiva bedömningar duger ej i undersökningar, du vet inte vad som skulle ha hänt med glidvallade skidor med i övrigt samma behandling som dina stålsicklade.

Nej men så funkar det iaf, att det är lättare att få belaget fritt från mikrohår som kommer fram efter några mils skidåkning, än om man stenslipap o försöker borsta belaget slätt. Det är väl iaf alla Stålsicklare överens om. Typ alla som provat det ingående iaf i träning o Vasalopp. Om inte den erfarenheten säger något, och om inte den här mastodonttråden o kuzmins avhandling, skistarts text i ämnet, osv osv, säger något, vad säger då något???

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte stålsicklare själv. Men vad händer med belaget när man borstar med ex v bronsborste? River det upp mikrohår? Som jag förstår borstar man en stålsicklad skida med nylånborste. Är det någon som kontrollerat med mikroskop vad som händer när man bronsborstar en "mikrohårsfri" stålsicklad skida?
Link to comment
Share on other sites

Jag är inte stålsicklare själv. Men vad händer med belaget när man borstar med ex v bronsborste? River det upp mikrohår? Som jag förstår borstar man en stålsicklad skida med nylånborste. Är det någon som kontrollerat med mikroskop vad som händer när man bronsborstar en "mikrohårsfri" stålsicklad skida?

Det vore också intressant att se hur rillning av ett stålsicklat belag påverkar microhårigheten.

Link to comment
Share on other sites

Jag är inte stålsicklare själv. Men vad händer med belaget när man borstar med ex v bronsborste? River det upp mikrohår? Som jag förstår borstar man en stålsicklad skida med nylånborste. Är det någon som kontrollerat med mikroskop vad som händer när man bronsborstar en "mikrohårsfri" stålsicklad skida?

Den informationen jag fått är att man borstar efter stålsickling med stålborste

Link to comment
Share on other sites

Nu i årets VL blev väl inga skidor vita på belaget bakom hälen. Men många andra år. merparten av mina tjugo, har glidet "dött" typ vid evertsberg. Men ifjol, trots torr slitande snö o givetvis även i år, har mina skidor med stålsicklat inte dött i evertsberg. Däri ligger ju skillnaden; ett enkelt sätt att få glidet att fortsätta vara bra även efter evertsberg o även nå det inte är så blött och icke-slitande före som i årets VL! Där har du själva pudelns kärna Volevodin! Och vattentransorthastighet osv... Fast i och för sig tror jag säkert L-E är rätt uthållig också!

Att glidet dör vid Evertsberg kan ju definitivt bero på att klimatet pga betydlig lägre höjd är annorlunda efter Evertsberg, vilket påverkar snön genom hela vintern. Och det är ju oftast dagsaktuellt väder också, med några graders temperaturskillnader. Jag kan inte se att man kan dra några säkra slutsatser runt vallning och struktur genom att se hela VL-sträckan som "ett". För att utvärdera slitage på säkert sätt måste man nog i så fall vända i Evertsberg. Och det vill man ju sällan ... .

Link to comment
Share on other sites

Med all respekt för de många fantastiska lopp som Lars-Erik gjort i VL och ÖS har jag svårt att se att detta skulle vara bevis för att stålsicklat är en bättre metod än glidvallat. I så fall skulle han ha åkt på en glidvallad och en stålsicklad skida och på slutet av loppet gjort glidprov stående på en skida i taget, skiftat skidorna och gjort om provet. Jag skulle kunna tänka mig att göra det experimentet i ett ÖS + några fler helst Lars-Erik, hitta en bra backe på slutet, stänga av ett spår under testen och att testet gjordes av kunniga personer. Vad

säger ni om det, skulle inte det vara intressant ?

Kul idé. Borde ju egentligen räcka med att låna ett par av respektive paraffin/sicklat innan starten (dagen innan) och jämföra glidet på de olika behandlings-teknikerna. Och efter målgång lånar man samma skidor igen, beger sig ut till Hemus och ser om det är någon skillnad.

 

Alternativt att man, som du säger, vallar ena skidan och sicklar den andra. Det känns lite mer riskabelt.

 

Jag kan låna ut mina lagg (sicklade av Enklaresport) om någon är intresserad.

Link to comment
Share on other sites

Nu i årets VL blev väl inga skidor vita på belaget bakom hälen. Men många andra år. merparten av mina tjugo' date=' har glidet "dött" typ vid evertsberg. Men ifjol, trots torr slitande snö o givetvis även i år, har mina skidor med stålsicklat inte dött i evertsberg. Däri ligger ju skillnaden; ett enkelt sätt att få glidet att fortsätta vara bra även efter evertsberg o även nå det inte är så blött och icke-slitande före som i årets VL! Där har du själva pudelns kärna Volevodin! Och vattentransorthastighet osv... Fast i och för sig tror jag säkert L-E är rätt uthållig också![/quote']

Att glidet dör vid Evertsberg kan ju definitivt bero på att klimatet pga betydlig lägre höjd är annorlunda efter Evertsberg, vilket påverkar snön genom hela vintern. Och det är ju oftast dagsaktuellt väder också, med några graders temperaturskillnader. Jag kan inte se att man kan dra några säkra slutsatser runt vallning och struktur genom att se hela VL-sträckan som "ett". För att utvärdera slitage på säkert sätt måste man nog i så fall vända i Evertsberg. Och det vill man ju sällan ... .

Kör på vad ni vill! Skidan har störst betydelse. Sedan om man ska göra några jämförelser "KRÄVER" jag att man kör Swix skärande rill 1 mm på de stålsicklade skidorna!!!! Den rillen består iaf hela sträckan och är rätt universell!

Edited by snövinter
Link to comment
Share on other sites

Tusen tack alla för igen intressant debatt som jag tycker ytterligare stödjer mitt huvudbudskap: GLIDVALLA BEHÖVS HELT ENKELT INTE FÖR OSS MOTIONÄRER. Enkel strukturering (stålsickling ibland kombinerat med rillning) ger minst lika bra glid (bättre ?) på Vasalopp, andra långa lopp och på träning.

 

Volevodins inlägg är speciellt uppmuntrande:

"De sista åren har det tillkommit en komponent, gynnar glidvallade skidor vs stålsicklade och det är framtagningen av hårda specialvallor för långa sträckor tex Swix Marathon. Det finns skäl att anta att de inte tar upp mer smuts än en stålsicklad skida och i så fall är fördelen med stålsicklat utraderad."

Är det verkligen så bra att de nu måste utveckla nya dundervallor för att glida lika bra som oss stålsicklare ? Jag tycker dock att Volevodin missar en viktig poäng (medvetet eller omedvetet) : som framgått av all debatt så även struktureringstekniken blivit mycket bättre utvecklad och förstådd sen de första försöken från 2006 (se starten av denna tråd).

* Har du Volevodin själv prövat stålsickling, t.ex. på Vasalopp ? (du har ju inte åkt de senaste åren men vad jag förstått har du åkt några gånger under 2006-2014)

Link to comment
Share on other sites

Nä, det har jag inte, dock besökte jag enklaresports stånd på målrakan efter ett lopp och han visade hur man stålsicklar ett par skidor och blev väl lite sugen att prova.

 

När det gäller strukturering så är frågan om samma behandling på stålsicklad och glidvallad ger samma utslag i glidet - det vore inte så svårt att testa. Om man har ett par väl stenslipade och därefter preparerade för gällande före + att man lägger aktuell struktur. Sen genomför man glidtest både längdtest och hastighetstest. Sen stålsicklar man skidorna efter alla konstens regler och lägger samma struktur på dem och genomför samma glidtest, längd och hastighet i ett före som är stabilt mellan de båda testtillfällena. Det ger visserligen inget svar på vad som händer med glidet över lång tid, men en fingervisning om det finns en skillnad mellan de båda metoderna i det korta loppet.

Ps. Om man vill få reda på rillningens inverkan på de båda metoderna måste man givetvis utföra glidtester innan man lägger på strukturen, annars får man inte svar på om strukturpålägget "tar" bättre eller sämre på någon av metoderna.

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde just ett experiment som jag tycker visar att det är intressant att vidare undersöka om stålborstar (och mässingborstar) verkligen polerar belaget eller om det river upp, må vara stenslipat eller stålsickat. Jag köpte en grillborste, med tunna rostfria strån och borstade på en rengjord sickel av plexiglas, där man lätt ser om det repar = river upp. Som jag antog blev plexiglaset repat och det avverkade också en del plast. Det är inte så svårt att förstå att stål eller mässing, som är hårdare, repar plexiglas som är väsentligt mjukare. Skidbelag, UHMWPE (ca 62 shore D), är i sin tur mjukare än plexiglad, PMMA (ca 80 shore D). Vad det hänger på om det skall repa eller polera kan vara om borstens strån i sina ändar är runda eller kantiga. Är de kantiga talar allt för att de repar också belag och således river upp mikrohår. Nu är jag som sagt inte stålsicklare, däremot är jag materialvetare. Sen om en fin stålborste som river ger en positiv effekt i form av någon sorts mikroskopisk skärande rill går jag inte in på. Jag ber er som polerar stålsicklade skidor med stålborste att testa era borstar på en plexiglasyta och berätta om det blir repigt eller inte. Blir det repigt anser jag man kan ifrågasätta polering med stålborste.

Jag är inte stålsicklare själv. Men vad händer med belaget när man borstar med ex v bronsborste? River det upp mikrohår? Som jag förstår borstar man en stålsicklad skida med nylånborste. Är det någon som kontrollerat med mikroskop vad som händer när man bronsborstar en "mikrohårsfri" stålsicklad skida?

Den informationen jag fått är att man borstar efter stålsickling med stålborste

Link to comment
Share on other sites

Jag ber er som polerar stålsicklade skidor med stålborste att testa era borstar på en plexiglasyta och berätta om det blir repigt eller inte. Blir det repigt anser jag man kan ifrågasätta polering med stålborste.

Bästa infot på länge på skidforum! :-)

Skall testas!

Link to comment
Share on other sites

här krävs nog att stålsickelfantasterna förklarar för jag har blivit intutad att stålborsta sig blå efter stålsickling. Inte har jag sett några repor eller mikrphår efter. Men klart man kan ju inte använda en grillborste, Låter lite som når nån skulle skrämmas med att sickla en skida med en morakniv o visa hur illa stålsickling kunde gå.
Link to comment
Share on other sites

Tydligen rekommenderas polering med (fin, antar jag) stålborste efter stålsickling. Det är det som måste testas med de borstar som används till "polering". Nylonborste orsakar säkert inga repor. Mässingsborste repar också plexiglas. Det skulle betyda att mässingsborste för att borsta ur skidan efter vallning producerar mikrohår. Det är också min erfarenhet (Skigos kombiborste). När jag dragit med rakblad efter mässingsborstning kan jag se att det producerats nya mikrohår. Sentensen är: Är det så smart att använda stål - eller mässingsborste efter att man med stålsickel tagit bort mikrohår. Verkar heller inte så smart att borsta ur efter vallning med borstar som producerar nya mikrohår.

Intressant. Är det verkligen nödvändigt med stålborste?

Nu är jag inte stålsicklare själv utan använder glidvalla men har aldrig använt stålborste utan bara nylonborste, tycker det verkar räcka.

Link to comment
Share on other sites

Så här skrev enklaresport 2007: "Eftersom jag då är expert på ovallat så inriktar jag mig på det. Tvärtom så är det metallborsten - mässing eller stålborsten du använder då du kör stålsicklat. De använder du efter sicklingen för att förfina ytan så att man får optimalt glid.

 

Kör du med roterande borste i borrmaskin (ca. 2000 varv blir nog bra) så använder du ett lätt tryck och går över ytan lite fram och tillbaka (mest för att du inte skall missa en fläck) under en tid av ca. 15-20 sekunder beroende på om man kör stål eller mässing. Den längre tiden om det är mässing men det kanske inte skiljer så mycket. Jag använder alltid stål fin roterande.

 

Handborstar du så jobba gärna på under 3,5-5 minuter. Det finns säkert folk nu där ute som vet lite mer om vilka tider som är optimala med det är det jag rekommenderar".

 

Enklaresport, kan du fördjupa dig i vad du menar att "förfina ytan" efter stålsickling med mässing eller stålborste?

 

När jag letar i forumet hittar jag rekommendationer för borstning med metallborste efter stålsickling, för att inte tala om efter glidvallning. Jag hittade också en del andra som tyckt sig märka att borstning med metallborste river upp mikrohår.

Link to comment
Share on other sites

Här (examensarbete/Primateria) finns bild som visar hur stålborste river upp ytan (sid 20, obs att figurnummer i texten blivit fel):

http://www.primateriasport.se/PDF/Peter_Sturesson_examensarbete_skidfriktion.pdf

 

Och här skriver Primateria om sina stålborstar, som ska ha andra egenskaper:

http://www.primateriasport.se/Borstar.php

 

Ska man tro på detta, vilket verkar rimligt, så är det alltså mycket noga med vilken metallborste man använder.

 

Vill man inte lägga pengarna på Primaterias dyra stålborste kanske man ska hålla sig till enbart nylonborste?

Edited by LL
Link to comment
Share on other sites

kom dom fram till att primaterias stålborste var bäst? förvånande ;)

Det vet jag inget om. Kanske var lite slarvigt skrivet av mig. Jag utgick bara från informationen på Primaterias sida som jag länkade till. Och kollade sedan priset på olika handborstar. Kanske finns andra som utformat borsten på motsvarande sätt i stålborstarna?

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde just ett experiment som jag tycker visar att det är intressant att vidare undersöka om stålborstar (och mässingborstar) verkligen polerar belaget eller om det river upp, må vara stenslipat eller stålsickat. Jag köpte en grillborste, med tunna rostfria strån och borstade på en rengjord sickel av plexiglas, där man lätt ser om det repar = river upp. Som jag antog blev plexiglaset repat och det avverkade också en del plast. Det är inte så svårt att förstå att stål eller mässing, som är hårdare, repar plexiglas som är väsentligt mjukare. Skidbelag, UHMWPE (ca 62 shore D), är i sin tur mjukare än plexiglad, PMMA (ca 80 shore D). Vad det hänger på om det skall repa eller polera kan vara om borstens strån i sina ändar är runda eller kantiga. Är de kantiga talar allt för att de repar också belag och således river upp mikrohår. Nu är jag som sagt inte stålsicklare, däremot är jag materialvetare. Sen om en fin stålborste som river ger en positiv effekt i form av någon sorts mikroskopisk skärande rill går jag inte in på. Jag ber er som polerar stålsicklade skidor med stålborste att testa era borstar på en plexiglasyta och berätta om det blir repigt eller inte. Blir det repigt anser jag man kan ifrågasätta polering med stålborste.
Jag är inte stålsicklare själv. Men vad händer med belaget när man borstar med ex v bronsborste? River det upp mikrohår? Som jag förstår borstar man en stålsicklad skida med nylånborste. Är det någon som kontrollerat med mikroskop vad som händer när man bronsborstar en "mikrohårsfri" stålsicklad skida?

Den informationen jag fått är att man borstar efter stålsickling med stålborste

Vad händer när du sandpapprar en plexiglasskiva? Kan man göra en bräda slätare med sandpapper? Typ så. Men visst har det betydelse vilken borste du använder o hur du borstar. Just Skigos kombihandborste är extremt hårda strån på i metalldelen. Men tycker ändå det funkar med den faktiskt, men det kan ju vara en intressant rapport att läsa som länkades till nyss (Primateria). Gäller bara att hinna också ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde just ett experiment som jag tycker visar att det är intressant att vidare undersöka om stålborstar (och mässingborstar) verkligen polerar belaget eller om det river upp' date=' må vara stenslipat eller stålsickat. Jag köpte en grillborste, med tunna rostfria strån och borstade på en rengjord sickel av plexiglas, där man lätt ser om det repar = river upp. Som jag antog blev plexiglaset repat och det avverkade också en del plast. Det är inte så svårt att förstå att stål eller mässing, som är hårdare, repar plexiglas som är väsentligt mjukare. Skidbelag, UHMWPE (ca 62 shore D), är i sin tur mjukare än plexiglad, PMMA (ca 80 shore D). Vad det hänger på om det skall repa eller polera kan vara om borstens strån i sina ändar är runda eller kantiga. Är de kantiga talar allt för att de repar också belag och således river upp mikrohår. Nu är jag som sagt inte stålsicklare, däremot är jag materialvetare. Sen om en fin stålborste som river ger en positiv effekt i form av någon sorts mikroskopisk skärande rill går jag inte in på. Jag ber er som polerar stålsicklade skidor med stålborste att testa era borstar på en plexiglasyta och berätta om det blir repigt eller inte. Blir det repigt anser jag man kan ifrågasätta polering med stålborste.

Den informationen jag fått är att man borstar efter stålsickling med stålborste

Vad händer när du sandpapprar en plexiglasskiva? Kan man göra en bräda slätare med sandpapper? Typ så. Men visst har det betydelse vilken borste du använder o hur du borstar. Just Skigos kombihandborste är extremt hårda strån på i metalldelen. Men tycker ändå det funkar med den faktiskt, men det kan ju vara en intressant rapport att läsa som länkades till nyss (Primateria). Gäller bara att hinna också ;)

Det handlar inte om metallborsten är hård eller inte. Vilken metallborste du väljer är metall oändligt mycket hårdare än belaget. Det som är viktigt är om metallborstens strån är skärande (kantiga) i änden eller inte. Är de kantiga, som klippta står är, så repar de. Är de runda är det möjligt att de inte repar. Ett sätt att runda av stråna på metallborstarna kan vara att syrabehandla dem, vilket rundar av kanter. Något jag vill prova framöver. Hoppas kunna återkomma med recept på hur man fixar sina borstar så de inte är skärande.

 

Som jag förstår skulle Primaterias borste "resa upp" mikrohår när den används åt ena hållet och polera åt det andra. Det borde betyda att borsten är snedhuggen/slipad så att den är plan åt ena hållet. Synd att de inte levererar en mikroskopbild på borsthåren.

Link to comment
Share on other sites

Detta om hur man får till "snälla" stålborstar har varit uppe i några trådar. Jag har en rotorborste red creek ultrafin, en red creek handborste ultrafin och en skistart. Alla har krävt behandling med sandpapper men skidorna blir blanka när man borstar med de. Hur det ser ut i mikroskop vet jag inte. Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Jag gjorde just ett experiment som jag tycker visar att det är intressant att vidare undersöka om stålborstar (och mässingborstar) verkligen polerar belaget eller om det river upp' date=' må vara stenslipat eller stålsickat. Jag köpte en grillborste, med tunna rostfria strån och borstade på en rengjord sickel av plexiglas, där man lätt ser om det repar = river upp. Som jag antog blev plexiglaset repat och det avverkade också en del plast. Det är inte så svårt att förstå att stål eller mässing, som är hårdare, repar plexiglas som är väsentligt mjukare. Skidbelag, UHMWPE (ca 62 shore D), är i sin tur mjukare än plexiglad, PMMA (ca 80 shore D). Vad det hänger på om det skall repa eller polera kan vara om borstens strån i sina ändar är runda eller kantiga. Är de kantiga talar allt för att de repar också belag och således river upp mikrohår. Nu är jag som sagt inte stålsicklare, däremot är jag materialvetare. Sen om en fin stålborste som river ger en positiv effekt i form av någon sorts mikroskopisk skärande rill går jag inte in på. Jag ber er som polerar stålsicklade skidor med stålborste att testa era borstar på en plexiglasyta och berätta om det blir repigt eller inte. Blir det repigt anser jag man kan ifrågasätta polering med stålborste.

[/quote']

Vad händer när du sandpapprar en plexiglasskiva? Kan man göra en bräda slätare med sandpapper? Typ så. Men visst har det betydelse vilken borste du använder o hur du borstar. Just Skigos kombihandborste är extremt hårda strån på i metalldelen. Men tycker ändå det funkar med den faktiskt, men det kan ju vara en intressant rapport att läsa som länkades till nyss (Primateria). Gäller bara att hinna också ;)

Det handlar inte om metallborsten är hård eller inte. Vilken metallborste du väljer är metall oändligt mycket hårdare än belaget. Det som är viktigt är om metallborstens strån är skärande (kantiga) i änden eller inte. Är de kantiga, som klippta står är, så repar de. Är de runda är det möjligt att de inte repar. Ett sätt att runda av stråna på metallborstarna kan vara att syrabehandla dem, vilket rundar av kanter. Något jag vill prova framöver. Hoppas kunna återkomma med recept på hur man fixar sina borstar så de inte är skärande.

 

Som jag förstår skulle Primaterias borste "resa upp" mikrohår när den används åt ena hållet och polera åt det andra. Det borde betyda att borsten är snedhuggen/slipad så att den är plan åt ena hållet. Synd att de inte levererar en mikroskopbild på borsthåren.

Mycket intressant diskussion du dragit igång LillaGubben. Jag förstår dock inte att du kallar dig så, för mig är du en STOR TÄNKARE som funderar själv och försöker själv. Och dessutom redovisar det du observerat. Just det gillar jag stenskarpt. Även jag har funderat på om det det verkligen kan vara bra att borsta för hårt med en stålborste.

 

Som du säger så fungerar Primaterias borste olika åt de båda hållen och jag VET att t.ex. Ronnie Lööf (som ju varit bland de 100 bästa på Vasaloppet de senaste åren) använder just denna borste först något drag åt sträva hållet men senare enbart åt lena hållet. Som slutfinsh använder han deras peakpapper som väl fungerar ungefär som det papper som Skigo tagit fram för slutfinish. (Det påminner mig om att förr i tiden så brukade jag använda en kloss med nylonstrumpa efter all borstning. Det borde ju fungera likartat så även om de skrattade lite åt mig så kanske jag hade lite rätt.) Även jag har börjat använda Primaterias borste, men mest bara åt lena hållet.

 

Var bor du LillaGubben ? Snövinter ? Skogsvakt ? Vi kanske kan försöka något tillsammans

beträffande borstning som absolut har stor betydelse i struktureringsdebatten. JAG tror detta har större betydelse än den eventuella effekt vallning kan ge åtminstone för oss motionärer i långa lopp.

Link to comment
Share on other sites

Nä, det har jag inte, dock besökte jag enklaresports stånd på målrakan efter ett lopp och han visade hur man stålsicklar ett par skidor och blev väl lite sugen att prova.

 

När det gäller strukturering så är frågan om samma behandling på stålsicklad och glidvallad ger samma utslag i glidet - det vore inte så svårt att testa. Om man har ett par väl stenslipade och därefter preparerade för gällande före + att man lägger aktuell struktur. Sen genomför man glidtest både längdtest och hastighetstest. Sen stålsicklar man skidorna efter alla konstens regler och lägger samma struktur på dem och genomför samma glidtest, längd och hastighet i ett före som är stabilt mellan de båda testtillfällena. Det ger visserligen inget svar på vad som händer med glidet över lång tid, men en fingervisning om det finns en skillnad mellan de båda metoderna i det korta loppet.

Ps. Om man vill få reda på rillningens inverkan på de båda metoderna måste man givetvis utföra glidtester innan man lägger på strukturen, annars får man inte svar på om strukturpålägget "tar" bättre eller sämre på någon av metoderna.

Då førstår jag bættre ditt sætt att resonera Volevodin nær du sjælv inte har provat att stålsickla så mitt førslag ær:

**Volevodin, prøva att sjælv stålsickla och jag tror du kommer att få en stor ahaupplevelse som vi andra som sjælva prøvat att stålsickla.

 

Jag har nu sett så många utala sig i denna fråga så jag sammanfattar MIN uppfattning på føljande sætt:

** Glidvalla behøvs helt enkelt inte før oss motionærer.

** De allra flesta motionærer (alla ?) som SJÆLVA PRØVAT stålsickling ær mycket positiva till denna enkla, billiga och miljø och hælsomæssigt perfekta metod att få fart skidorna på træning och långa lopp typ Vasaloppet.

 

Volevodin: Och då kan du ju sjælv deltaga i de intresanta experiment du sjælv føreslår. JAG tror du kommer att bli mycket øverraskad av resultatet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...