Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Nä' date=' det har jag inte, dock besökte jag enklaresports stånd på målrakan efter ett lopp och han visade hur man stålsicklar ett par skidor och blev väl lite sugen att prova.

 

När det gäller strukturering så är frågan om samma behandling på stålsicklad och glidvallad ger samma utslag i glidet - det vore inte så svårt att testa. Om man har ett par väl stenslipade och därefter preparerade för gällande före + att man lägger aktuell struktur. Sen genomför man glidtest både längdtest och hastighetstest. Sen stålsicklar man skidorna efter alla konstens regler och lägger samma struktur på dem och genomför samma glidtest, längd och hastighet i ett före som är stabilt mellan de båda testtillfällena. Det ger visserligen inget svar på vad som händer med glidet över lång tid, men en fingervisning om det finns en skillnad mellan de båda metoderna i det korta loppet.

Ps. Om man vill få reda på rillningens inverkan på de båda metoderna måste man givetvis utföra glidtester innan man lägger på strukturen, annars får man inte svar på om strukturpålägget "tar" bättre eller sämre på någon av metoderna.[/quote']

Då førstår jag bættre ditt sætt att resonera Volevodin nær du sjælv inte har provat att stålsickla så mitt førslag ær:

**Volevodin, prøva att sjælv stålsickla och jag tror du kommer att få en stor ahaupplevelse som vi andra som sjælva prøvat att stålsickla.

 

Jag har nu sett så många utala sig i denna fråga så jag sammanfattar MIN uppfattning på føljande sætt:

** Glidvalla behøvs helt enkelt inte før oss motionærer.

** De allra flesta motionærer (alla ?) som SJÆLVA PRØVAT stålsickling ær mycket positiva till denna enkla, billiga och miljø och hælsomæssigt perfekta metod att få fart skidorna på træning och långa lopp typ Vasaloppet.

 

Volevodin: Och då kan du ju sjælv deltaga i de intresanta experiment du sjælv føreslår. JAG tror du kommer att bli mycket øverraskad av resultatet.

Jag håller med Lars-Erik. Lars-Erik fixade mina förra skidor och jag hade superglid länge och behövde inte fundera på hur jag ska lägga glidvallan. I år var jag tvungen att byta mina favoritskidor. Köpte nya på Intersport i Östersund och frågade om jag kunde få de stålsicklade där inför tjejvasan. De svarade att det inte gick. Tycker det är trist att väletablerade sportaffärer inte kan bemöta sina kunders önskemål. Hoppas på en förändring i framtiden både med tanke på miljön och hälsa och att jag som motionär upplever att skidorna blir snabbare . Jag har kontaktat Lars-Erik och han har lovat att hjälpa mig med skidorna inför nästa säsong. Det känns superbra!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Du verkar inbiten :) Prova sickla själv vettja.

Ja jag ska det, men det är ju svårt att få tag i stålsicklar eftersom affärerna inte säljer. Har du tips på hur och var jag kan köpa en sickel ? Finns det någon enkel instruktion? Jag vill inte hålla på att valla så mycket eftersom det är så besvärligt i djungeln av glidvallor.

Link to comment
Share on other sites

enklaresport.se - eller klicka på länken här bredvid. - kommer i brevlådan nästa e nästnästa postdag...

 

även skistart.com - länk här funkar ypperligt.

 

på de hemsidorna finns instruktioner.

 

finns även myyyyycket på denna hemsida om stålsickling.

Link to comment
Share on other sites

Du verkar inbiten :) Prova sickla själv vettja.

Ja jag ska det' date=' men det är ju svårt att få tag i stålsicklar eftersom affärerna inte säljer. Har du tips på hur och var jag kan köpa en sickel ? Finns det någon enkel instruktion? Jag vill inte hålla på att valla så mycket eftersom det är så besvärligt i djungeln av glidvallor.[/quote']

Denna videon tycker jag är bäst. Och ja...det är lika enkelt som det ser ut. Ta det lite vackert och försiktigt i början tills du får upp känslan. Sen är det bara börja hyvla. Att tänka på är att det kan ta rejält med tid att sickla ner skidan första gången.Jag började med Kuzmin Universal. Den funkar bra för nybörjare. Nu tänker jag skaffa en plus med för att snabbare kunna sickla ner nya skidor samt få grövre struktur för plusföre. Lycka till.

 

Link to comment
Share on other sites

Jag upprepar vad jag sagt tidigare att vare sig det gäller glidvallade eller stålsicklade skidor, så är intresset för jämförande vetenskapliga undersökningar mycket svalt troligen därför att man inte vill riskera att "förlora". Subjektiva bedömningar säljer bättre vare sig det gäller valla eller stålsicklar - så länge detta förhållande råder finns inte mer att tillägga....
Link to comment
Share on other sites

Volevodins argument förstår jag inte det tyder ju på att valla kanske inte behövs för oss motionärer precis som Lars-Erik säger.

Hur kan du tolka det så?

Ja men jag tänker så här. Om det är svårt att säga om det är någon skillnad, så borde väl det väga tyngre att stålsickling är bättre ur arbetsmiljö, miljö- och undershållsperspektiv dessutom blir ju kostnaderna lägre. För mig har ju skidorna hållit i flera år på en stålsickling. Vet inte om jag inbillar mig men i år har jag bara åkt på glidvallade skidor både på träning och på tjejvasan och jag har tycker skidorna har gått trögt. När jag rengjorde skidorna efter säsongen upptäckte jag att det var jättemycket valla på belagen. Kanske sportaffären la på för mycket?

Link to comment
Share on other sites

Volevodins argument förstår jag inte det tyder ju på att valla kanske inte behövs för oss motionärer precis som Lars-Erik säger.

Hur kan du tolka det så?

Ja men jag tänker så här. Om det är svårt att säga om det är någon skillnad' date=' så borde väl det väga tyngre att stålsickling är bättre ur arbetsmiljö, miljö- och undershållsperspektiv dessutom blir ju kostnaderna lägre. För mig har ju skidorna hållit i flera år på en stålsickling. Vet inte om jag inbillar mig men i år har jag bara åkt på glidvallade skidor både på träning och på tjejvasan och jag har tycker skidorna har gått trögt. När jag rengjorde skidorna efter säsongen upptäckte jag att det var jättemycket valla på belagen. Kanske sportaffären la på för mycket?[/quote']

Har du jättemycket glidvalla kvar så har dom som vallade inte sicklat och borstat bort vallan ordentligt och då får du också dåligt glid.

Link to comment
Share on other sites

Hur kan du tolka det så?

Ja men jag tänker så här. Om det är svårt att säga om det är någon skillnad' date=' så borde väl det väga tyngre att stålsickling är bättre ur arbetsmiljö, miljö- och undershållsperspektiv dessutom blir ju kostnaderna lägre. För mig har ju skidorna hållit i flera år på en stålsickling. Vet inte om jag inbillar mig men i år har jag bara åkt på glidvallade skidor både på träning och på tjejvasan och jag har tycker skidorna har gått trögt. När jag rengjorde skidorna efter säsongen upptäckte jag att det var jättemycket valla på belagen. Kanske sportaffären la på för mycket?[/quote']

Har du jättemycket glidvalla kvar så har dom som vallade inte sicklat och borstat bort vallan ordentligt och då får du också dåligt glid.

Jaha det var nytt för mig. Jag trodde att vallan skulle vara kvar för bäst glid. Men varför lägga dit så mycket om den ändå ska borstas bort. Vad fyller den då för funktion?

Link to comment
Share on other sites

Den här tråden blir bara bättre och bättre. Kan kan omöjligt förstå varför man ska krångla till det och stålsickla skidorna åt någon som inte vet att man inte ska åka med paraffinet osicklat. Är väl otroligt mycket enklare att bara åka på skidorna som de är, dvs på stenslipen. Är fortfarande inte övertygad om att en stålsicklad skida glider särskilt mycket bättre än en stenslipad (ovallad).
Link to comment
Share on other sites

Ja men jag tänker så här. Om det är svårt att säga om det är någon skillnad' date=' så borde väl det väga tyngre att stålsickling är bättre ur arbetsmiljö, miljö- och undershållsperspektiv dessutom blir ju kostnaderna lägre. För mig har ju skidorna hållit i flera år på en stålsickling. Vet inte om jag inbillar mig men i år har jag bara åkt på glidvallade skidor både på träning och på tjejvasan och jag har tycker skidorna har gått trögt. När jag rengjorde skidorna efter säsongen upptäckte jag att det var jättemycket valla på belagen. Kanske sportaffären la på för mycket?[/quote']

Har du jättemycket glidvalla kvar så har dom som vallade inte sicklat och borstat bort vallan ordentligt och då får du också dåligt glid.

Jaha det var nytt för mig. Jag trodde att vallan skulle vara kvar för bäst glid. Men varför lägga dit så mycket om den ändå ska borstas bort. Vad fyller den då för funktion?

haha :) ja detta har diskuterats i alla år här i denna tråd.Det enkla svaret är att ingen riktigt vet vilken funktion glidvalla fyller, men vissa ,som jag, vallar lite hf mest för att jag har för mkt fritid och tycker det är kul att valla. Förmodligen kastar jag pengar i sjön och möjligen kan jag i perfekta förhållanden få bättre glid i ett par meter. Satsa på lära dig stålsickla så har du en bra grund till superglid.

Edited by skogsvakt
Link to comment
Share on other sites

Har du jättemycket glidvalla kvar så har dom som vallade inte sicklat och borstat bort vallan ordentligt och då får du också dåligt glid.

Jaha det var nytt för mig. Jag trodde att vallan skulle vara kvar för bäst glid. Men varför lägga dit så mycket om den ändå ska borstas bort. Vad fyller den då för funktion?

haha :) ja detta har diskuterats i alla år här i denna tråd.Det enkla svaret är att ingen riktigt vet vilken funktion glidvalla fyller' date=' men vissa ,som jag, vallar lite hf mest för att jag har för mkt fritid och tycker det är kul att valla. Förmodligen kastar jag pengar i sjön och möjligen kan jag i perfekta förhållanden få bättre glid i ett par meter. Satsa på lära dig stålsickla så har du en bra grund till superglid.[/quote']

Tack för bra svar, något skumt ser det ju att vara det här med glidvallning för motionärer. När skidorna var stålsticklade kunde jag ju se ett tydligt mönster i belaget. Det syns överhuvudtaget på mina nya vallade skidor. Jag vill tro att det var mönstret på min stålsicklade skidor som gjorde att de gick bättre. Kan det inte vara så?

Link to comment
Share on other sites

mönstret kallas för struktur och den är avgörande för glidet. Det värsta man kan göra för glidet är att hälla på paraffin och inte borsta bort det mesta (allt? :P?) om ALLT ändå ska borstas bort , varför ska man då lägga på det från första början? osv osv...dessa frågor har ältats om o om igen i denna tråd. Ta ett par timmar ledigt och läs hela tråden och sen är du expert som alla andra här :) Edited by skogsvakt
Link to comment
Share on other sites

Njaej stålsicklat glider väl inte särskilt mkt bättre än bara stenslipat. Lite bättre vill jag tro.

typ på samma sätt som glidvallad stenslipad skida jfrt m bara stenslipad glider väl lite bättre, en bit

 

jag tycker Pölder skrev ngt mkt bra för inte så länge sedan (ngt i linje med) ; det står inte mellan stålsicklad o glidvallad, utan mellan stålsicklad o stenslipad.

. sedan TROR jag det finns en kort fortsättning o "utveckling" av det.

Link to comment
Share on other sites

mönstret kallas för struktur och den är avgörande för glidet. Det värsta man kan göra för glidet är att hälla på paraffin och inte borsta bort det mesta (allt? :P?) om ALLT ändå ska borstas bort , varför ska man då lägga på det från första början? osv osv...dessa frågor har ältats om o om igen i denna tråd. Ta ett par timmar ledigt och läs hela tråden och sen är du expert som alla andra här :)

Ja, jag ska läsa allt som finns på denna tråd. Det här är ju jätteintressant.

 

Men när man stålsicklar skidorna borstar man ju dem också. Någon som vet varför?

Link to comment
Share on other sites

mönstret kallas för struktur och den är avgörande för glidet. Det värsta man kan göra för glidet är att hälla på paraffin och inte borsta bort det mesta (allt? :P?) om ALLT ändå ska borstas bort ' date=' varför ska man då lägga på det från första början? osv osv...dessa frågor har ältats om o om igen i denna tråd. Ta ett par timmar ledigt och läs hela tråden och sen är du expert som alla andra här :)[/quote']

Ja, jag ska läsa allt som finns på denna tråd. Det här är ju jätteintressant.

 

Men när man stålsicklar skidorna borstar man ju dem också. Någon som vet varför?

Hej Dalborgc. Jag har varit bortrest ett tag och inte hunnit med den intressanta debatt du fått igång. Du slår faktiskt "huvudet på spiken" i flera fall även om du själv kanske inte vet om det. Jag nöjer mig här bara med några få kommentarer.

1. Man skall borsta även efter stålsickling. Men det beror inte på samma orsak som det du sett ovan att efter glidvallning så MÅSTE man sickla/borsta bort det man lagt dit eljest går det trögt som du själv sett. När man stålsickliar blir det en struktur men för bästa glid skall man se till att denna struktur blir så slät som möjligt och det får man med borstning (mjuk nylonborste i varje fall i slutet).

2. Teoretiskt borde man uppnå samma effekt genom att stenslipa skidorna på affären och borsta (precis som Ekis, och bl.a. Mattias Trende säger) men JAG har vid flera tester ändå inte lyckats uppnå detta resultat utan mina stålsicklade skidor ser ut att glida lite bättre.

3. Glidvalla behövs INTE för oss motionärer i något av dessa fall. Speciellt INTE på långa lopp och då det är skitigt i spåret typ Vasaloppsspåret då det tom ser ut att kunna vara en nackdel för många av oss motionärer.

4. Volevodin har själv INTE prövat att stålsickla och eftersom tom. han tycker att du skall stålsickla så är det väl ingen tvekan. Att de som själva prövat tycker det är självklart är jag övertygad om.

5. Köp en stålsickel och lämplig borste och du har redskap för superglid flera år framåt. Jag rekommenderar Enklaresport som just nu säljer dessa två i ett relativt billigt paket (jag tror c:a 700 kr, är det så Enklaresport ?). Jag kommer till Östersund 3 Juni på en klassträff från min gamla gymnasieklass så om vi samordnar kanske jag kan hjälpa dig lite att komma igång.

6. GRATTIS till din verkligt fina tjejvasatid, speciellt med tanke på hur tröga skidorna var eftersom du ju inte borstat bort det parafin som lagts dit.

Lycka till

Link to comment
Share on other sites

mönstret kallas för struktur och den är avgörande för glidet. Det värsta man kan göra för glidet är att hälla på paraffin och inte borsta bort det mesta (allt? :P?) om ALLT ändå ska borstas bort ' date=' varför ska man då lägga på det från första början? osv osv...dessa frågor har ältats om o om igen i denna tråd. Ta ett par timmar ledigt och läs hela tråden och sen är du expert som alla andra här :)[/quote']

Ja, jag ska läsa allt som finns på denna tråd. Det här är ju jätteintressant.

 

Men när man stålsicklar skidorna borstar man ju dem också. Någon som vet varför?

Hej Dalborgc. Jag har varit bortrest ett tag och inte hunnit med den intressanta debatt du fått igång. Du slår faktiskt "huvudet på spiken" i flera fall även om du själv kanske inte vet om det. Jag nöjer mig här bara med några få kommentarer.

1. Man skall borsta även efter stålsickling. Men det beror inte på samma orsak som det du sett ovan att efter glidvallning så MÅSTE man sickla/borsta bort det man lagt dit eljest går det trögt som du själv sett. När man stålsickliar blir det en struktur men för bästa glid skall man se till att denna struktur blir så slät som möjligt och det får man med borstning (mjuk nylonborste i varje fall i slutet).

2. Teoretiskt borde man uppnå samma effekt genom att stenslipa skidorna på affären och borsta (precis som Ekis, och bl.a. Mattias Trende säger) men JAG har vid flera tester ändå inte lyckats uppnå detta resultat utan mina stålsicklade skidor ser ut att glida lite bättre.

3. Glidvalla behövs INTE för oss motionärer i något av dessa fall. Speciellt INTE på långa lopp och då det är skitigt i spåret typ Vasaloppsspåret då det tom ser ut att kunna vara en nackdel för många av oss motionärer.

4. Volevodin har själv INTE prövat att stålsickla och eftersom tom. han tycker att du skall stålsickla så är det väl ingen tvekan. Att de som själva prövat tycker det är självklart är jag övertygad om.

5. Köp en stålsickel och lämplig borste och du har redskap för superglid flera år framåt. Jag rekommenderar Enklaresport som just nu säljer dessa två i ett relativt billigt paket (jag tror c:a 700 kr, är det så Enklaresport ?). Jag kommer till Östersund 3 Juni på en klassträff från min gamla gymnasieklass så om vi samordnar kanske jag kan hjälpa dig lite att komma igång.

6. GRATTIS till din verkligt fina tjejvasatid, speciellt med tanke på hur tröga skidorna var eftersom du ju inte borstat bort det parafin som lagts dit.

Lycka till

Tusen tack för ditt inspirerande svar Lars-Erik. Det är inte helt lätt i valladjungeln...jag ser så oerhört framemot skidsäsongen och att få åka på nya snabba skidor igen. Ska läsa allt jag hittar om stålsickling. Har sett att det finns en del på nätet om man googlar. (Förutom allt som går att läsa på denna tråd..) Fasiken vad bra om du skulle vilja hjälpa mig i juni. Det ser jag framemot. Jag diskuterar valla med mina jobbarkollegor båda är skidfantaster och jag vill ju ha bra argument så jag kan övertyga dem att också inse fördelarna med att slippa glidvallan.

Link to comment
Share on other sites

Teorin med att glidvalla är att belaget ska ta åt sig vallan (suga in). (Finns spalt-kilometer om det verkligen är så).

Därför skall allt som inte sugit in BORT! För att få bort ALLT krävs en fin stålborste.

 

För att återgå till något nytt och intressant igen:

Debatten om stålborste som vi hade alldeles nyss var riktigt intressant! Några fler teorier om stålborstens vara eller icke vara?

Link to comment
Share on other sites

Ja' date=' jag ska läsa allt som finns på denna tråd. Det här är ju jätteintressant.

 

Men när man stålsicklar skidorna borstar man ju dem också. Någon som vet varför?[/quote']

Hej Dalborgc. Jag har varit bortrest ett tag och inte hunnit med den intressanta debatt du fått igång. Du slår faktiskt "huvudet på spiken" i flera fall även om du själv kanske inte vet om det. Jag nöjer mig här bara med några få kommentarer.

1. Man skall borsta även efter stålsickling. Men det beror inte på samma orsak som det du sett ovan att efter glidvallning så MÅSTE man sickla/borsta bort det man lagt dit eljest går det trögt som du själv sett. När man stålsickliar blir det en struktur men för bästa glid skall man se till att denna struktur blir så slät som möjligt och det får man med borstning (mjuk nylonborste i varje fall i slutet).

2. Teoretiskt borde man uppnå samma effekt genom att stenslipa skidorna på affären och borsta (precis som Ekis, och bl.a. Mattias Trende säger) men JAG har vid flera tester ändå inte lyckats uppnå detta resultat utan mina stålsicklade skidor ser ut att glida lite bättre.

3. Glidvalla behövs INTE för oss motionärer i något av dessa fall. Speciellt INTE på långa lopp och då det är skitigt i spåret typ Vasaloppsspåret då det tom ser ut att kunna vara en nackdel för många av oss motionärer.

4. Volevodin har själv INTE prövat att stålsickla och eftersom tom. han tycker att du skall stålsickla så är det väl ingen tvekan. Att de som själva prövat tycker det är självklart är jag övertygad om.

5. Köp en stålsickel och lämplig borste och du har redskap för superglid flera år framåt. Jag rekommenderar Enklaresport som just nu säljer dessa två i ett relativt billigt paket (jag tror c:a 700 kr, är det så Enklaresport ?). Jag kommer till Östersund 3 Juni på en klassträff från min gamla gymnasieklass så om vi samordnar kanske jag kan hjälpa dig lite att komma igång.

6. GRATTIS till din verkligt fina tjejvasatid, speciellt med tanke på hur tröga skidorna var eftersom du ju inte borstat bort det parafin som lagts dit.

Lycka till

Tusen tack för ditt inspirerande svar Lars-Erik. Det är inte helt lätt i valladjungeln...jag ser så oerhört framemot skidsäsongen och att få åka på nya snabba skidor igen. Ska läsa allt jag hittar om stålsickling. Har sett att det finns en del på nätet om man googlar. (Förutom allt som går att läsa på denna tråd..) Fasiken vad bra om du skulle vilja hjälpa mig i juni. Det ser jag framemot. Jag diskuterar valla med mina jobbarkollegor båda är skidfantaster och jag vill ju ha bra argument så jag kan övertyga dem att också inse fördelarna med att slippa glidvallan.

Mina svar och några är faktiskt lite uppseendeväckande då vi fick många fina svar under den gångna säsongen (som inte är över för alla). Jag börjar med att släppa den lilla "bomben" som vi nu är tvärsäkra på och det är att borstningen faktiskt bara försämrar hydrofobiciteten MEN den rundar av kanterna lite och det är bra vid kallare fören. Ja, det är ju ingen bomb egentligen men att det skulle göra sådan skillnad räknade vi inte med. De som inte alls borstade men rillade mycket och hej vilt har fått superglid i varmare fören och vid mer beprövade fören som kallt och lite olika aggressivt så måste man borsta mera då det är snön som begränsar. Men alltså. Vid runt nollan så räcker skuren plast väldigt bra då den har så bra hydrofobicitet och det är väl ödets ironi att många som varit så nöjda med stålsicklat under året borstade Extra mycket för att det var ju för sjutton Vasaloppet! :-)

Jens Kirk är en härlig dansk som ligger runt mitten på led 3 och han testar glid hela tiden mot allt och alla och många led 1 åkare t.ex. och ingen har samma glid som han och han går verkligen in för att ha högst hydrofobicitet och vid varmare fören så är det endast fp brush som han använder men han är även toknöjd med den nya Kuzmin XRillern. Det blir fult men grymt resultat. Jag har tjatat att han skall regga sig igen för han har nog tappat bort sitt lösen. Kanske blir nytt användarnamn då. Vi jobbar tätt ihop och han har hjälpt mig mycket i förståelsen till grymt glid. Så för att ge mina synpunkter på frågorna.

1. Ja, man bör ofta borsta men vid varmare fören så är hydrofobiciteten viktigare och den försämras vid ökad borstning. Vid noll och varmare så borsta inte men rilla förstås.

2. Nja, enligt testerna ovan så går det inte - se min om borstning och varmföre.

5. Snällt att tipsa men priset klarar jag inte då jag har lite för fin borste: http://www.enklaresport.se/sv/

6. Tror det var Lars-Erik som ringde och nämnde förstås din supertid - Grymt!

7. Där var det visst slut! :-)

Link to comment
Share on other sites

Så här skrev enklaresport 2007: "Eftersom jag då är expert på ovallat så inriktar jag mig på det. Tvärtom så är det metallborsten - mässing eller stålborsten du använder då du kör stålsicklat. De använder du efter sicklingen för att förfina ytan så att man får optimalt glid.

 

Kör du med roterande borste i borrmaskin (ca. 2000 varv blir nog bra) så använder du ett lätt tryck och går över ytan lite fram och tillbaka (mest för att du inte skall missa en fläck) under en tid av ca. 15-20 sekunder beroende på om man kör stål eller mässing. Den längre tiden om det är mässing men det kanske inte skiljer så mycket. Jag använder alltid stål fin roterande.

 

Handborstar du så jobba gärna på under 3,5-5 minuter. Det finns säkert folk nu där ute som vet lite mer om vilka tider som är optimala med det är det jag rekommenderar".

 

Enklaresport, kan du fördjupa dig i vad du menar att "förfina ytan" efter stålsickling med mässing eller stålborste?

 

När jag letar i forumet hittar jag rekommendationer för borstning med metallborste efter stålsickling, för att inte tala om efter glidvallning. Jag hittade också en del andra som tyckt sig märka att borstning med metallborste river upp mikrohår.

Det jag menar är egentligen runda av kanterna lite grand och det är viktigare vid kallare fören. Förut så trodde jag att det alltid var bra att borsta men den senaste säsongen har klart visat att hydrofobiciteten blir lite sämre vid borstning och vid varmare fören så är det det viktigaste. Under förutsättning att man har tillräckligt med struktur förstås så man inte får sug. Vi själva tog bort Red Creeks handborste stål fin då den repade men det är klart att en sådan som är väl "inkörd" kanske funkar. Så ja! Vissa borstar är säkert olämpliga, speciellt vid kallföre då man inte vill ha ett upprivet belag.

Link to comment
Share on other sites

Kan (vilket jag beklagat mig över tidigare, men passar nog bra att upprepa här) - bekräfta att borstning förefaller försämra vattentrsp. - Borstade tämligen maniskt till årets VL, rotostål o Kuzmin HSSF (samt Kuzmin FP). Hade Atomic SDS, warm, men med ganska långa tryckzoner. Kuzmin +, ngtsånär kraftig rill (tror jag, syntes dock inte så mkt).

 

I de blötare partierna (utför) satan vad det söööööög. Folk flög förbi. - i övriga partier tror jag dock jag hade relativt OK glid.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...