Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ett stort lycka till är du självklart värd under dina vasalopp. Men tänk på hälsan!

 

Mvh en som både stålsicklar, vallar och har stenslipade skidor :)

Bra kommentar käre skogens vakt. Precis som många påpekat så är stålsickling egentligen inte ett alterniv till vallning, snarare till stenslipning. Båda gäller ju STRUKTURERING av skidorna som är , enligt mig, och många forskare (t.ex. min f.d. doktorand Nina Lintzén) i ämnet, Så givetvis kan du komplettera båda med vallning. Men, enligt mig, ger sådan komplettering ingen eller kanske tom svagt negativ effekt på t,ex, Vasalopp för oss motionärer. Och jag tror dessutom att många motionärer inte borstar bort "allt" de lagt dit och då blir det absolut sämre glid. Men det är också klarlagt att fluor rätt applicerat och bortborstat ger bättre glid viss sträcka, Men vi kan fortfarande inte riktigt förklara varför.

Link to comment
Share on other sites

Den praktiska fördelen att hemmavid kunna lägga ny struktur fri från mikrohår är svårslagen, inget snack om det. Sen tror jag att ett hårt paraffin bra borstat ger plasten en glans och hal yta som glider bra. Om vi talar blåextraföre. Till plusgrader har jag en pölderslipad skida med grov struktur. Den ger mig gråa belag efter 15km. Men den glider bra. Gissningsvis dör den tidigare än min stålsicklade skida.

 

Imorgon är det alla hjärtans dag. Hoppas kuzmin ger dig något fint med tanke på all reklam du gett honom och stålsickling genom åren. Jag stålsicklar pga denna tråd o ditt envetna upprepade :)

Link to comment
Share on other sites

Bra kommentar käre skogens vakt. Precis som många påpekat så är stålsickling egentligen inte ett alterniv till vallning, snarare till stenslipning. Båda gäller ju STRUKTURERING av skidorna som är , enligt mig, och många forskare (t.ex. min f.d. doktorand Nina Lintzén) i ämnet, Så givetvis kan du komplettera båda med vallning. Men, enligt mig, ger sådan komplettering ingen eller kanske tom svagt negativ effekt på t,ex, Vasalopp för oss motionärer. Och jag tror dessutom att många motionärer inte borstar bort "allt" de lagt dit och då blir det absolut sämre glid. Men det är också klarlagt att fluor rätt applicerat och bortborstat ger bättre glid viss sträcka, Men vi kan fortfarande inte riktigt förklara varför.

 

Eftersom de flesta verkar vara överens om vikten av strukturering, är jag lite förvånad över att det finns massor med erbjudanden om vallning av alla de sorter inför Vasaloppet, men väldigt få av dem nämner strukturering.  Vill du få billigaste flourfria vallningen kan du hitta massor med alternativ. Vill du ha en borstning o rillning utan valla, är det svårt att hitta. Även så flourfri/lågfluorvalla + dagsaktuell rillning. Undrar när/om vikten av strukturens betydelse sprider sig mer allmänt? Eller om den inte gör det alls, för att man tjänar så mycket mer på att sälja glidvalla och vallning? 

Link to comment
Share on other sites

Du har en poäng. Vasaloppsmotionärer i allmänhet har dålig kunskap om glid. De flesta tror att vallningen är allt. De äger ett par skidor som passar för en viss typ av före och strukturens betydelse har de ingen aning om. Om skidornas profil betyder 85% för glidet, strukturen 10%, vallan 3%, teknik 1% och karma 1% så är det lätt att ha bättre glid än den genomsnittlige vasaloppsvallaren även utan valla..
Link to comment
Share on other sites

Om jag får be om att tillägga. Helt avgörande för glidet är fästvallan. DET om något verkar många missa. Spelar ingen roll om du s har pulver och fluider på glidzoner eller mjäll från påven, för mkt fästvalla, för långt, på fel ställe eller fel sort kommer begränsa farten mer än både skidval och struktur eller stålsicklar från vilken Dr som helst
Link to comment
Share on other sites

Bra sagt Skogsvakt, jag brukar också rangordna fästvallan framför glidvallan map glidet...

Dessutom spelar det roll för fästet som för många är ändå viktigare än glidet för att komma i mål.

 

Men för mpnga så vet man vart fästvallan ska applcieras och hur tjockt så då återstår bara problemet med vilken fästvalla som ska väljas och enligt Murphys lag så är det runt nollan med snöfall som gäller ;)

Link to comment
Share on other sites

Du har en poäng. Vasaloppsmotionärer i allmänhet har dålig kunskap om glid. De flesta tror att vallningen är allt. De äger ett par skidor som passar för en viss typ av före och strukturens betydelse har de ingen aning om. Om skidornas profil betyder 85% för glidet, strukturen 10%, vallan 3%, teknik 1% och karma 1% så är det lätt att ha bättre glid än den genomsnittlige vasaloppsvallaren även utan valla..

 

Om jag får be om att tillägga. Helt avgörande för glidet är fästvallan. DET om något verkar många missa. Spelar ingen roll om du s har pulver och fluider på glidzoner eller mjäll från påven, för mkt fästvalla, för långt, på fel ställe eller fel sort kommer begränsa farten mer än både skidval och struktur eller stålsicklar från vilken Dr som helst

Bra debatt bl.a. av Anl, oxberg och skogens vakt. Och det motsäger ju inte min huvudtes att glidvalla helt enkelt inte behövs för oss motionärer på Vasalopp och på träning. Struktureringen är viktigare och det kan man ju själv åstadkomma med stålsickling. Att lägga dyr fluor UTAN att ha någon struktur tror jag är dåligt använda pengar . Och att lägga t.ex. lågfluor tror jag har tvrksam effekt överhuvudtaget. Men som sagt ändå viktigare är att ha skidor med rätt spann och att fästvallan läggs så att den inte ligger i under glidfasen. Och efter att ha kört genom täcket av blåbärssoppa vid kontrollerna och diverse geltuber så blir det ändå mer tveksamt att valla under skidorna har någon betydelse och om så snarast negativ som Kuzmin säger. Lycka till alla skidvänner, jag hoppas således att åter stå på startlinjen/erna tillsammans med er för att försöka genomföra mina Vasalopp nummer 71 och 72 och givetvis utan glidvalla  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Bra sagt Skogsvakt, jag brukar också rangordna fästvallan framför glidvallan map glidet...

Dessutom spelar det roll för fästet som för många är ändå viktigare än glidet för att komma i mål.

 

Men för mpnga så vet man vart fästvallan ska applcieras och hur tjockt så då återstår bara problemet med vilken fästvalla som ska väljas och enligt Murphys lag så är det runt nollan med snöfall som gäller ;)

Jag skulle vilja påstå att de flesta INTE vet var och hur tjockt fästvalla man ska lägga. De märken sporthandlaren markerar är ju bara ett grovt mått. Jag följer dem inte på något skidpar. Viktigt är att lära känna sina skidor.Om vi nu talar om få till ett optimalt glid. Bra fäste är inte så svårt att få. Läs burken , lägg 8 lager i 0.1 zonen. Saken klar.
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har luften gått ur mig sista veckan med detta bedövliga väder, ingen klassisk åkning sen 13 januari. Annars hade det varit intressant att åka ÖS i blöta spår med stålsicklade vitbelag och inte tvätta av glidytorna under loppet. Jag kunde då fotograferat glidytorna och jämfört med det foto som jag tog 2015 och sett om det varit någon skillnad i smutsupptag. Vitbelaget har den fördelen att man ser hur mycket smuts som fastnat under loppet.

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr har luften gått ur mig sista veckan med detta bedövliga väder, ingen klassisk åkning sen 13 januari. Annars hade det varit intressant att åka ÖS i blöta spår med stålsicklade vitbelag och inte tvätta av glidytorna under loppet. Jag kunde då fotograferat glidytorna och jämfört med det foto som jag tog 2015 och sett om det varit någon skillnad i smutsupptag. Vitbelaget har den fördelen att man ser hur mycket smuts som fastnat under loppet.

Där tog du upp en annan bra sak, att tvätta under loppet. Har nu två år med blötföre haft en trasa med vallaväck i midjeväska, och i Hökberg putsat bort från hälen o bakåt. Förra ÖS tror jag det var tre olika personer mellan Hökberg o Eldris som frågade vad f-n jag gjort med min skidor som hade så bra glid. Med varken eget eller andras klister i bakre glidzonen (eller kaffe o sportdryck) utan enbart rent och ordentligt rillat belag, gled jag märkbart bättre än de andra medelmotionärerna runt mig.   

Link to comment
Share on other sites

Där tog du upp en annan bra sak, att tvätta under loppet. Har nu två år med blötföre haft en trasa med vallaväck i midjeväska, och i Hökberg putsat bort från hälen o bakåt. Förra ÖS tror jag det var tre olika personer mellan Hökberg o Eldris som frågade vad f-n jag gjort med min skidor som hade så bra glid. Med varken eget eller andras klister i bakre glidzonen (eller kaffe o sportdryck) utan enbart rent och ordentligt rillat belag, gled jag märkbart bättre än de andra medelmotionärerna runt mig.

 

Antagligen det bästa tipset man kan ge någon ang glid i Vasaloppet. Håll tyst om det bara ;)

Link to comment
Share on other sites

Där tog du upp en annan bra sak, att tvätta under loppet. Har nu två år med blötföre haft en trasa med vallaväck i midjeväska, och i Hökberg putsat bort från hälen o bakåt. Förra ÖS tror jag det var tre olika personer mellan Hökberg o Eldris som frågade vad f-n jag gjort med min skidor som hade så bra glid. Med varken eget eller andras klister i bakre glidzonen (eller kaffe o sportdryck) utan enbart rent och ordentligt rillat belag, gled jag märkbart bättre än de andra medelmotionärerna runt mig.   

Det kanske är helt självklart.., men varför torkar du inte av glidzonen fram?  :)

Link to comment
Share on other sites

Antagligen det bästa tipset man kan ge någon ang glid i Vasaloppet. Håll tyst om det bara ;)

Jag har ju pläderat för detta supertips från Anl  länge. Jag torkar alltid av glidzonerna med vallaväcktrasa ett par gånger under loppet. Och ibland ser jag okulart att det fastnat gel och klister och det är klart som korvspad att det glider bättre utan klister och annat på glidzonerna. speciellt inför utförskörningen efter Evertsberg gör jag alltid detta. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hur mycket sämre är avtorkat belag än nysicklat och nyborstat?

Spelar ens borstningen mycket roll en bit bak i leden?

Klart man vill ha så fint belag som möjligt när man startar men hur snabbt försvinner det fräscha och man vinner på en avtorkning?

 

Jag har alltid förberett trasan men aldrig packat ner den i midjeväskan, kanske premiär i år?
Jag tänkte mig en tuggumiburk typ Extra White? i en plastpåse som extra säkerhet?

 

Evertsberg kan vara lämpligt ställe att pausa lite (det går ju inte nedför direkt från kontrollen) och rengöra glidytorna.

Fast då i blötföre, vid torrt före lär det vara mindre nytta med avtorkning.

Link to comment
Share on other sites

Det var ett antal år sedan jag skrev något på detta forum. Jag har fortsatt att testa skidor i skidtunneln i Torsby men inte kommit till fram något annat än det jag redovisat i ett antal trådar - stålsicklat går bättre än vallat i längden. Jag måste bara berätta om ett par skidor som jag kom över på en second hand i Karlstad för ett tag sedan. Det rör sig om ett par Kneissl, White star från 1987, märkta "stiff". De kostade mig 42,50 (halva priset på 85), inklusive bindning. Jag sicklade ner dem ordentligt med en ny kuzminsickel och jämförde med mina tio år gamla Fischer RCS, också stålsicklade. Kneisslskidorna hade något snabbare varvtider men också något snabbare tider i utförsbackarna. Så visst är stålsickling effektivt!
Link to comment
Share on other sites

Det var ett antal år sedan jag skrev något på detta forum. Jag har fortsatt att testa skidor i skidtunneln i Torsby men inte kommit till fram något annat än det jag redovisat i ett antal trådar - stålsicklat går bättre än vallat i längden. Jag måste bara berätta om ett par skidor som jag kom över på en second hand i Karlstad för ett tag sedan. Det rör sig om ett par Kneissl, White star från 1987, märkta "stiff". De kostade mig 42,50 (halva priset på 85), inklusive bindning. Jag sicklade ner dem ordentligt med en ny kuzminsickel och jämförde med mina tio år gamla Fischer RCS, också stålsicklade. Kneisslskidorna hade något snabbare varvtider men också något snabbare tider i utförsbackarna. Så visst är stålsickling effektivt!

Nu har jag inte följt din tråd noggrant men jag begrep aldrig vad du testade. Du stålsicklade ett par skidor och testade dom mot andra par vallade skidor. De stålsicklade gled bättre. Vad säger det?

Link to comment
Share on other sites

Bjorn12   Du testade stålsicklade Kneissl mot stålsiclade Fisher RCS, är det så?

Det säger mig ingen ting.

Fast det är ändå en intressant iakttagelse om att äldre skidor oftast går riktigt bra. Belaget verkar kunna vara HUR många år som helst. Med några drag med en stålsickel så kommer det fram ett ruggigt fräscht belag. Oavsett själva skidan, och FÄSTVALLAN, så märker man en klar tendens. Själva belaget är viktigt men givetvis spelar en mängd andra faktorer in också och speciellt kontra förhållandena som råder. 

Link to comment
Share on other sites

Det var ett antal år sedan jag skrev något på detta forum. Jag har fortsatt att testa skidor i skidtunneln i Torsby men inte kommit till fram något annat än det jag redovisat i ett antal trådar - stålsicklat går bättre än vallat i längden. Jag måste bara berätta om ett par skidor som jag kom över på en second hand i Karlstad för ett tag sedan. Det rör sig om ett par Kneissl, White star från 1987, märkta "stiff". De kostade mig 42,50 (halva priset på 85), inklusive bindning. Jag sicklade ner dem ordentligt med en ny kuzminsickel och jämförde med mina tio år gamla Fischer RCS, också stålsicklade. Kneisslskidorna hade något snabbare varvtider men också något snabbare tider i utförsbackarna. Så visst är stålsickling effektivt!

Du skriver att du har kommit fram till att stålsicklade skidor går bättre än vallade skidor. Jag är själv en stålsicklare, men jag vallar mina stålsicklade skidor. Mina testresultat har visat att högfluorprodukter (pulver) alltid höjer farten, även efter att vi har åkt ett par mil på skidorna. Har de skidor som du har vallat en gammal slip eller är de också stålsicklade? Vad har du testat för produkter? HF-paraffin? Pulver? Eller annan topping? Eller har du testat med fluorfri valla? 

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte följt din tråd noggrant men jag begrep aldrig vad du testade. Du stålsicklade ett par skidor och testade dom mot andra par vallade skidor. De stålsicklade gled bättre. Vad säger det?

Jag testade många sicklade skidor och många vallade. Det sa mig att sicklade skidor gled bättre. Jag tror jag testade 29 olika par. Läs tråden.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...