Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det är som du var inne på just borstningen som är boven. Dina skidor hade gått väldigt bra om de körts under årets Öppna Spår men den poleringen var alltför intensiv för fjolårets Vasalopp.

Till årets lopp skulle jag sicklat med Universal, rillningen beror lite på ev snöfall men jag hade undvikit den finaste strukturen vid snöfall. Moderat tryck på rillningen, polerat typ 15 sek med roto stål och kanske bara 10-15 sek med roto nylon. Inte överdrivet mycket alltså. Givetvis beroende på varvtal. Ev lite touch med Polerpapper på främre delen av skidorna.

Okay, är det 15 sek/skida eller 15 sek fram och 15 sek bak?

Kollade borstarna, verkar vara nr 143 stål ultra fin, och grå nylon fin nr 132.

Kör med en skruvdragare med max 1900rpm.

Link to comment
Share on other sites

Det är som du var inne på just borstningen som är boven. Dina skidor hade gått väldigt bra om de körts under årets Öppna Spår men den poleringen var alltför intensiv för fjolårets Vasalopp.

Till årets lopp skulle jag sicklat med Universal, rillningen beror lite på ev snöfall men jag hade undvikit den finaste strukturen vid snöfall. Moderat tryck på rillningen, polerat typ 15 sek med roto stål och kanske bara 10-15 sek med roto nylon. Inte överdrivet mycket alltså. Givetvis beroende på varvtal. Ev lite touch med Polerpapper på främre delen av skidorna.

Med undvik lite finare, menar du inte rilla alls eller rilla grövre?

 

Jag känner igen fenomenet med borstning, inbillade mig att jag borstade bort glidet så slutade helt för några år sedan. Eftersom jag nästan bara åker några 0 verkar det stämma med det du säger.

 

Jag har ingen chans att testa skidorna i år,

utan preparerar hemma i Malmö innan jag åker upp. Borde jag göra som vanligt eller borde jag borsta?

Link to comment
Share on other sites

Finare rillstruktur, typ ultrafina bör man undvika. Sen finns ju särskilda rillers som är gjorde för kallföre och då är det bara att köra med dem men förstås inte ett vansinnigt tryck. Med de grövre tar man i lite försiktigare.

 

Jag hade absolut borstat lite men förstås inte vansinnigt, som man borde gjort till de Öppna Spåren.

 

Är du osäker så handborsta då bara i 30-40 sekunder så safear du iaf lite. Det är ju som du säger. Själva borstningen förstår ju själva hydrofobiciteten men det är viktigare att ha en len och hård yta då det är kallt. Så det är en avvägning. Borstar man lite för lite så blir det liksom en naturlig borstning då man åker och skidorna går bättre allteftersom.

Link to comment
Share on other sites

Du menar att riller såsom skimaterias 0,1mm bör undvikas nu inför Vasan?

 

Jag står i led 5 och jag anar att om det nu blir lite snöfall inför och under loppet så blir det mest åkt i ett eller fåtal spår som då blir ganska polerat och man bör då tänka ”lite fuktigare” än vad man hade gjort på ett mindre lopp med färre deltagare. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Grubblar också över rillning. Testat skidorna nu kuzmin universalsicklade utan rill mot mina äldre skidor med rätt grov rill och fann de äldre glida bättre. Men frågan är vad och i vilken kombination man ska lägga. Har Red Creek 1mm, 2mm, coarse och julgran, samt stoppkil för skärande. Kanske vänta till lördag kväll och dra över min vingliga vallaprofil som medtages till Mora.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha startat denna tråd och gjort många inlägg så skall jag nu ge er MIN MEST DRAMATISKA RAPPORT under alla dessa år:

 

Jag är nu tillbaka i Luleå efter årets Moraäventyr. Ett av de mest dramatiska momenten i hela mitt liv och som absolut kommer att påverka mig till sista andetaget. Så här var det kort beskrivet: Jag åkte som vanligt öppet spår söndag. Det gick ovanligt tungt och sluttiden blev 8.53. Jag trodde då att det bara var det gnetiga föret, kylan (-24 i Tennäng) och åldern men jag förstår NU att även annan faktor kan ha påverkat. I varje fall beslutade jag mig att avstå från att åka öppet spår måndag, Det var säkert klokt eftersom jag mitt på på natten mot tisdag fick bröstsmärtor men jag var då även så fokuserad på Vasaloppet att jag var övertygad o0m att det skulle ge med sig, men det gjorde det inte. Så mitt på dagen på tisdag tvingades jag till slut att åka till akuten. De konstaterade efter mätningar att det var en regelrätt hjärtinfark jag drabbats av och skickade mig genast vidare med ambulans till Falun där jag opererades, Operationen var lyckad men de upptäckte då att jag hade två äldre förträngningar som måste åtgärdas om jag inte allvarligt skulle öka risken för nya infarkter. Det beslutades om ny operation och även denna operation ser ut att ha lyckats mycket bra. så nu är mitt hjärta försett med tre nya "ballongnät" som öppnar upp. Jag är överraskande trött och uppmaningen att ta det superlungt första månaden och lungt minst ett halvår är inget problem just nu. Jag orkar helt enkelt inte, men med nyrenoverat hjärta och min eviga optimism så hoppas jag kunna återhämta mig så pass att jag kan starta även nästa år (men nu inte tre lopp, två får nog bli en mer realistisk målsättning) . Tack alla ni fina skidforumvänner som ringt och skickat uppmuntrande kommentarer under denna svåra tid

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att efter det där påtvingade lugna halvåret kommer vi få se L-E ta igen sitt förlorade Vasalopp på rullskidorna hemma runt kvarteret. Kommer att bli en kioskvältare på youtube.

 

På SVT:s sändning av VL intervjuade dom en veteran med långt över 50 lopp som hade tvingats bryta förra året pga hälsoproblem. På frågan om vad VL betydde för honom sa han att året delades in i före och efter Vasaloppet och före och efter älgjakten. Då tänkte jag att det där är ju precis som Lars-Erik, om man tar bort det där med älgjakten.

 

Din veterankollega klarade årets lopp. Det gör du säkert nästa år och dubbelt upp!

Link to comment
Share on other sites

Det var ju inga roliga nyheter, men det var tur att du inte startade på måndagen, för då vet man inte hur det kunde gått. Nu verkar det som om operationerna gått bra och du inlett rehabiliteringen. Jag skall berätta en liknande historia, som kanske kan ge lite uppmuntran framöver. Min trogne vapendragare i spåret PES drabbades av hjärtinfarkt efter GM för två år sedan. Han opererades och följde intruktionerna i rehaben och gick på återkommande kontroller. Han kom tillbaka i spåren förra säsongen, dock på en lite lägre nivå och var efter mig i alla tävlingar utom en. Denna säsongen är han tillbaka ung som före infarkten och har även legat före mig i de tävlingar som genomförts i år, vilket visar att det gå att komma tillbaka efter en hjärtinfarkt.

 

Då blir det inget Nordenskiöldslopp för din del heller i år, men jag har inte gett upp hoppet att vi kan åka tillsammans förutsatt att ett Halv-Nordenskiöldslopp på 12 mil inrättas - det skulle vara ett lagom äventyr för vår ålder. :)

Så krya på dig och förhoppningsvis är du snart igång igen.

Link to comment
Share on other sites

men asså vadå, åkte du inte VL!!!!  ;) :P :D

 

Krya kompis!!

 

Du ska se att efter den op. så ökar din hjärtkapacitet till nästa år!

Ja,jag tänker lite som du Carl A. Det var inte bara infarkten de opererade (operation 1) utan de såg då två allvarliga förträngningar som nu är åtgärdade (operation 2) så förhoppningsvis blir det nu att igen kunna köra med öppna spjäll (hoppas i varje fall optimistiska delen i mig). MEN just nu känner jag mig ovanligt svag men alla säger att hjärtinfakter tar tid att bygga upp sig igen efter. I varje fall

TUSEN TACK CARL A OCH ALLA ANDRA FÖR ALLA UPPMUNTRANDE TILLTOP: DE HAR VARIT MYCKET VIKTIGA FÖR MIG :wub:

Link to comment
Share on other sites

Det är snällt att ge uppmuntrande kommentarer, men samtidigt måste vi lite realististiska och inse att efter två så stora ingrepp tar det tid att komma tillbaka även om Lars-Erik har bättre förutsättningar än otränade personer med den vilja han besitter.

För min skidkompis är det först i vinter som han åter är på banan fullt ut, första vintern fattades det lite.

 

Lars-Erik, vi får väl löpande information framöver hur det går med din rehablitering -

Link to comment
Share on other sites

Det är snällt att ge uppmuntrande kommentarer, men samtidigt måste vi lite realististiska och inse att efter två så stora ingrepp tar det tid att komma tillbaka även om Lars-Erik har bättre förutsättningar än otränade personer med den vilja han besitter.

För min skidkompis är det först i vinter som han åter är på banan fullt ut, första vintern fattades det lite.

 

Lars-Erik, vi får väl löpande information framöver hur det går med din rehablitering -

Tusen tack Volevodin för detta kloka och omtänksamma inlägg. Många har nog uppfattat att vi munhuggits lite genom åren i diverse frågor (t.ex. stålsickling, om vi är motionärer eller tävlingsåkare, etc) men som synes är blod tjockare än vatten och när det verkligen gäller är det mycket viktigare att vi är genuina "skidkompisar" :wub: . Jag är mycket tröttare än vanligt just nu men samtidigt aldrig varit så motiverad att åter bli bra igen och kunna stå på startlinjen igen nästa år. Givetvis igen på stålsicklade skidor med perfekt glid  :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack Volevodin för detta kloka och omtänksamma inlägg. Många har nog uppfattat att vi munhuggits lite genom åren i diverse frågor (t.ex. stålsickling, om vi är motionärer eller tävlingsåkare, etc) men som synes är blod tjockare än vatten och när det verkligen gäller är det mycket viktigare att vi är genuina "skidkompisar" :wub: . Jag är mycket tröttare än vanligt just nu men samtidigt aldrig varit så motiverad att åter bli bra igen och kunna stå på startlinjen igen nästa år. Givetvis igen på stålsicklade skidor med perfekt glid  :rolleyes:

Även jag måste avstå, den lunginflammation jag fick i slutet av januari har inte släppt tillräckligt för att en gubbe ska chansa på uppåt 20 timmar i kyla. L-E, vi satsar på att åka tillsammans nästa år!

Link to comment
Share on other sites

Du menar att riller såsom skimaterias 0,1mm bör undvikas nu inför Vasan?

Jag står i led 5 och jag anar att om det nu blir lite snöfall inför och under loppet så blir det mest åkt i ett eller fåtal spår som då blir ganska polerat och man bör då tänka ”lite fuktigare” än vad man hade gjort på ett mindre lopp med färre deltagare. Eller?

Lite sent svar men precis! Enligt Swix tester, inför Vasaloppet, så gav rillning ingen effekt men det är klart det är skillnad om flera tusen innan har åkt och det dessutom snöade. Så lite grov rill lär bara varit bra.
Link to comment
Share on other sites

Grubblar också över rillning. Testat skidorna nu kuzmin universalsicklade utan rill mot mina äldre skidor med rätt grov rill och fann de äldre glida bättre. Men frågan är vad och i vilken kombination man ska lägga. Har Red Creek 1mm, 2mm, coarse och julgran, samt stoppkil för skärande. Kanske vänta till lördag kväll och dra över min vingliga vallaprofil som medtages till Mora.

Själv så blandade jag lite med både kall -och varm julgran och moderat tryck med 1,0. Hur gjorde du?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...