Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Volevodin, den 19 Dec 2018 - 7:59 PM, skrev:http://www.skidforum.se/public/style_images/dispersion/snapback.png

Volevodin, den 19 Dec 2018 - 7:59 PM, skrev:http://www.skidforum.se/public/style_images/dispersion/snapback.png

Frågan är hur många som lägger pulver direkt på en ren skidan utan paraffin. Någon som använder den metoden och hur är resultatet ?

På tävlingsnivå gör man i princip bara det när det är väldigt smutsig snö. Paraffinet hjälper inte då utan binder smuts. Den ännu extremare varianten är att bara göra ren belaget med nån fluorcleaner, dvs ingen valla. Används när det är typ "svart" snö.

 

Jag anser att den ovanstående diskussionen med Volevodin och Lejonet inblanded (från Flourtråden) även är mycket intressant för diskussionen i denna tråd. Lejonet verkar ju vara mycket kunnig och specielt hur eliten resonerar. tydligen kör även de på rena belaget ibland (med struktur förståss) men ingen valla när det är "svart" snö. För oss motionärer i Vasaloppet kanske det inte huvudsakligen är "svart" snö utan påtagligt "blå" snö det rör sig om när vi åker genom varje station med drivor av blåbärssoppa . Jag VET att detta påverkar glidet negativt men förmodligen mindre på rena skidor än vallade. Jag kanske är en av de få som amatörtestat detta, och var överraskad hur tydligt resultat jag fick (mycket mer på vallade skidor men även de stålsicklade påverkades tydligt) det är därför jag alltid rengör glidytorna innan jag påbörjar utförskörningen från Evertsberg. Jag har ju alltid hävdat att i just Vasaloppet är det stor skillnad på elitens förhållanden och hur det ser ut när vi motionärer bak i kön kommer. Eliten har oftast tämligen ren snö men det gäller INTE för oss motionärer vi får åka över "blå" snö vid varje station och dessutom över kastade geltuber etc. JAG tror att just detta är EN orsak till att jag upplever att jag har bättre glid på mina stålsicklade skidor än de flesta motionärer omkring mig. Kul om någon annan än jag testade hur blåbärssoppa påverkar glidet på träning (det var en del som höjde på ögonbrynen när jag slagit ut min termos med blåbärssoppa i ett sidospår på Ormberet, men vad gör man inte för att få veta "sanningen" ?)  B)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

 

 

 

Efter min infarkt efter ett öppet spår i år har jag legat lite lågt med årets sammanfattning. Kanske min stålsickling tom. räddade mig detta år, vem vet vad som kunnat inträffa om jag inte hade haft så bra glid det lopp jag faktiskt genomförde. Men NU känner jag mig redan så återställd att det känns helt klart att jag kommer att åka Vasalopp/öppet spår även nästa år. Därför känner jag att det är viktigt att fortsätta delge mina erfarenheter speciellt till er nybörjare. Jag vill verkligen hjälpa er att få ta del av mitt lilla "fusk" dvs att som motionär få åka på skidor med "nästan elitglid för motionärer" utan tillstymmelse till glidvalla. Min sammanfattning lyder:

 

GODA NYHETER (SPECIELLT FÖR VÅRA NYTILLKOMNA SKIDFORUMVÄNNER)   :wub:

Som ni redan sett har många slutat att åka med fästvalla men det är ju inte så lätt för oss typiska motionärer att göra så  t.ex. på Vasaloppet. Däremot är jag numera tämligen säker på att kunna rekommendera följande:

 

* GLIDVALLA BEHÖVS HELT ENKELT INTE FÖR ATT GENOMFÖRA VASALOPPET/ÖPPET SPÅR PÅ ETT UTMÄRKT SÄTT (kanske tom bättre för många av oss typiska motionärer än om vi försöker mixtra med glidvallor eller lämna in skidorna, enkel stålsickling kan faktiskt ge kanonglid)

VIKTIGT: Och det räcker med enklast möjliga stålsickling med sickel och rejäl borstning (och INTE som påstås av Volevodin och andra att du måste skaffa all kompletterande utrustning som diskuteras även i detta sammanhang)

Genom att bara läsa första sidan i denna mastodonttråd och att där klicka på "här" får du en snabb sammanfattning varför jag kommit till denna slutsats. Här skall jag nöja mig med att redovisa ETT av mina argument, nämligen mina egna resultat efter att numera ha åkt 32 Vasalopp/öppna spår på stålsicklade skidor (jag är ju numera 74 år !)

 

Mina tider

2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48

2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37

2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasaloppet: 7.53

2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasaloppet: 8.57

2015: Öppet spår söndag: 7,54; Vasaloppet 8.43

2016: Öppna spåren: 6.45 och 7.06; Vasaloppet 8.12

2017: Öppna spåren : 7.27 och 7.02; Vasaloppet 8.30

2018: Öppet spår söndag: 8.53  

Anm: Jag har nu totalt åkt 44 Vasalopp och 24 öppna spår, totalt 68 lopp. Av dessa lopp har jag åkt 32 på stålsicklade skidor, så jag påstår att jag har mycket att jämföra med i förhållande till de flesta. Med denna erfarenhet bedömer jag att stålsicklade skidor är ett utmärkt ALTERNATIV för oss motionärer, kanske det allra bästa på just Vasaloppet. Gör som jag

* Sluta mickla, stålsickla; för bästa glid, och tid

 

Jag får tacka för dina ord, L-E! För de som undrade så försökte jag få tag på Lars-Erik för att bättra på sicklingen till Vasaloppet men han ringde då upp från Falun lasarett och sade att han fått hjärtinfarkt. Det var som mitt hjärta stannade, det kändes overkligt och att du nu verkar kunna köra igen är så häftigt och jag hoppas och litar på att du har bra koll! :-) 

 

Tack Enklaresport för att DU vevat igång positivet till skogsvakts och andras uppskattning. OM jag var motionär och för första gången sett detta så skulle jag nog tänka som så: OM en inte allt för vältränad och lite småtokig professor och motionär kan åka så pass bra utan  glidvalla, så måste det absolut vara ett bra ALTERNATIV även för mig. Han har ju dessutom mycket att jämföra med eftersom han åkt 68 lopp (44 vanliga Vasalopp och 24 öppna spår) och dessutom själv deltagit  i /värderat/handlett skidrelaterad forskning så han verkar trovärdig. Han verkar trovärdig vad de än säger i sportbutiken eller från vallatillverkarna som väl främst vill sälja sina svindyra t.ex. fluorvallor ? Vad tror ni ? Till Enklaresport: Om hälsan står mig bi så jag kan åka så hoppas jag även detta år få lite hjälp med slutfinishen på mina stålsicklade skidor. Kommer du att vara i Mora även i är i samband med öppet spår/Vasalopp ? :rolleyes:

 

 

 

Volevodin, den 19 Dec 2018 - 7:59 PM, skrev:http://www.skidforum.se/public/style_images/dispersion/snapback.png

Volevodin, den 19 Dec 2018 - 7:59 PM, skrev:http://www.skidforum.se/public/style_images/dispersion/snapback.png

På tävlingsnivå gör man i princip bara det när det är väldigt smutsig snö. Paraffinet hjälper inte då utan binder smuts. Den ännu extremare varianten är att bara göra ren belaget med nån fluorcleaner, dvs ingen valla. Används när det är typ "svart" snö.

 

Jag anser att den ovanstående diskussionen med Volevodin och Lejonet inblanded (från Flourtråden) även är mycket intressant för diskussionen i denna tråd. Lejonet verkar ju vara mycket kunnig och specielt hur eliten resonerar. tydligen kör även de på rena belaget ibland (med struktur förståss) men ingen valla när det är "svart" snö. För oss motionärer i Vasaloppet kanske det inte huvudsakligen är "svart" snö utan påtagligt "blå" snö det rör sig om när vi åker genom varje station med drivor av blåbärssoppa . Jag VET att detta påverkar glidet negativt men förmodligen mindre på rena skidor än vallade. Jag kanske är en av de få som amatörtestat detta, och var överraskad hur tydligt resultat jag fick (mycket mer på vallade skidor men även de stålsicklade påverkades tydligt) det är därför jag alltid rengör glidytorna innan jag påbörjar utförskörningen från Evertsberg. Jag har ju alltid hävdat att i just Vasaloppet är det stor skillnad på elitens förhållanden och hur det ser ut när vi motionärer bak i kön kommer. Eliten har oftast tämligen ren snö men det gäller INTE för oss motionärer vi får åka över "blå" snö vid varje station och dessutom över kastade geltuber etc. JAG tror att just detta är EN orsak till att jag upplever att jag har bättre glid på mina stålsicklade skidor än de flesta motionärer omkring mig. Kul om någon annan än jag testade hur blåbärssoppa påverkar glidet på träning (det var en del som höjde på ögonbrynen när jag slagit ut min termos med blåbärssoppa i ett sidospår på Ormberet, men vad gör man inte för att få veta "sanningen" ?)  B)

 

Ja, jag kommer som vanligt att finnas tillhands i Mora men jag står utanför den vanliga kommersen. Jag tycker det är alldeles för dyrt och jag märker att många vill få hjälp i god tid innan också. Men jag är gärna din pers(s)onliga serviceman igen och även jag brukar göra rent glidytorna under loppet. Så häftigt när man känner att det bara släpper på då de andra nästan står still. Det brukar dock ta någon kilometer innan vallaväckshinnan försvunnit.

Och du är absolut en av mina största idoler men det omänskligt (!?) stora antalet genomförda Vasalopp och med allra största säkerhet mest antal genomförda Vasalopp på stålsicklade skidor. 

Du behöver inte förboka, jag antar att vi hörs som vanligt! :-)

Link to comment
Share on other sites

Det innebär mao att man måste bo i Moraområdet, om man skall lämna in skidor för stålsickling hos dig, enklaresport ?

Altlså i samband med Vasaloppen eller förstås stanna till där. Jag kan inte klona mig. Annars så är det Vagnhärad, innan Vasaloppsveckan, som gäller. Typ 7 mil söder om Stockholm. Eller som Pölder skrev i sin blogg. "Det är någon pajas söder om Stockholm"

Inte så mycket svåraresport det! ;-)

Link to comment
Share on other sites

Altlså i samband med Vasaloppen eller förstås stanna till där. Jag kan inte klona mig. Annars så är det Vagnhärad, innan Vasaloppsveckan, som gäller. Typ 7 mil söder om Stockholm. Eller som Pölder skrev i sin blogg. "Det är någon pajas söder om Stockholm"

Inte så mycket svåraresport det! ;-)

Vem som borde kallas "Pajas" eller inte i detta sammanhang kan diskuteras. Jag tycker att TP gör allt för att PAJAStålsickling medan du Niklas gör allt för att GYNNAStålickling så med detta synsätt  borde väl ditt smeknamn  snarast vara "Gynnas".. Och vem av er som bäst gynnar "Enklaresport" eller "Krångligare och dyrare sport" tycker jag också känns enkelt att ta ställning till. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Vem som borde kallas "Pajas" eller inte i detta sammanhang kan diskuteras. Jag tycker att TP gör allt för att PAJAStålsickling medan du Niklas gör allt för att GYNNAStålickling så med detta synsätt  borde väl ditt smeknamn  snarast vara "Gynnas".. Och vem av er som bäst gynnar "Enklaresport" eller "Krångligare och dyrare sport" tycker jag också känns enkelt att ta ställning till. :rolleyes:

Det är väl fortfarande en av de större utmaningarna att Våga Vägra Valla efter att ha lyssnat på alla försäljare i Mora dagen före Vasaloppet :) och alla gör ju som de själva vill med sina skidor. Men det borde inte vara så stor grej egentligen, bara man provat före och konstaterat att med rätt grundbehandling av belaget glider det bra även utan något nervöslager glidvalla.

Link to comment
Share on other sites

Äntligen är vi igång :) Nu ska bara Dunderklumpen vakna till liv från sommardvalan.

Häller med dig skogsvakt. Dunderklumpen är en färgklick på denna och andra trådar och saknas nu i debatten. Han har ju dessutom varit lite aktiv på annan tråd så helt insnöad är han garanterat inte heller denna vinter. Jag är ju hans vän också, åtminstone på facebook, så jag har en Pers(s)onlig gissning vad detta beror på. Jag vet nämligen att även han numera använder stålsickel (jag skojar inte). Så problemet kan ju helt enkelt vara att han kommit underfund med samma sak som jag och andra som SJÄLVA PRÖVAT att stålsickla. Stålsickling ger överraskande bra fart på skidorna, åtminstone för oss vanliga motionärer. Och det är dessutom enkelt. billigt, miljövänligt och kan ge dig mer tid i skidspåret. Exempelvis menar jag att jag, med i stort sett bibehållet glid,  kan åka si så där 30-40 mil  utan att fräscha upp min sickling på mina träningsskidor. Och en uppfräschning betyder bara några få drag med sickeln och borstning. Det är en jätteskillnad mot det jag upplevde på den tiden jag envisades med att lägga glidvalla då jag både spenderade mycket mer tid i vallabodan (i mitt fall även sicklingsboda !) och jag upplevde att glidet klart försämrades redan efter ett par mil.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Verkar ju vara 8-9 grader och sol i Mora. Hade den där tidsberäknaren koll på det? :) Kanske ändå gick bra mot omgivningen senare delen, det brukar han ju göra. Vore intressant att höra hur skidorna gick och hur exakt de sicklades och rillades.

 

Tycker det låter som en väldigt bra tid för övrigt!

Link to comment
Share on other sites

Verkar ju vara 8-9 grader och sol i Mora. Hade den där tidsberäknaren koll på det? :) Kanske ändå gick bra mot omgivningen senare delen, det brukar han ju göra. Vore intressant att höra hur skidorna gick och hur exakt de sicklades och rillades.

 

Tycker det låter som en väldigt bra tid för övrigt!

Facit på hur glidytorna har preparerats har ju förstås jag. Fästet gjorde han själv men jag vet att han var inne på att täcka klister med burk. Jag fick höra av en gemensam bekant, herr N. Grip, att han var väldigt nöjd med glidet och loppet. 

Jag sicklade fram ett nytt fräscht belag och denna gången använde jag Skimaterias R-Cut, på slutet, och sicklade med vanliga drag, ca. 30-40 cm. Jag sicklade väldigt lite då skidan redan hade Swix skärande riller 1,0 mm. Sedan borstade jag väldigt sparsamt med Skimateria Stål fin (polerade åt ena hållet); ett drag åt fel håll med grova sidan, 2-3 drag med grova sidan åt rätt håll på skidan och sedan 4-5 drag åt rätt håll med polerade sidan. Sedan rillade jag rätt hård med grov julgran och några få drag igen med Skimateria stål fin. Och givetvis med polerade sidan åt rätt håll. Så väldigt lite borstning då jag ville behålla hydrofobiciteten i belaget då det är viktigt vid varmare fören. Sedan kysste jag dem och lämnade över dem. Nä, hälften stämde av det sista. Jag lämnade över skidorna iaf och resten är ju sjukt! Han menade på att han, med fjolårets hjärtinfarkt i färskt minne, endast skulle genomföra loppet och herr Grip hade hört L-E prata om att han siktade på 9 timmar. 

Link to comment
Share on other sites

Facit på hur glidytorna har preparerats har ju förstås jag. Fästet gjorde han själv men jag vet att han var inne på att täcka klister med burk. Jag fick höra av en gemensam bekant, herr N. Grip, att han var väldigt nöjd med glidet och loppet. 

Jag sicklade fram ett nytt fräscht belag och denna gången använde jag Skimaterias R-Cut, på slutet, och sicklade med vanliga drag, ca. 30-40 cm. Jag sicklade väldigt lite då skidan redan hade Swix skärande riller 1,0 mm. Sedan borstade jag väldigt sparsamt med Skimateria Stål fin (polerade åt ena hållet); ett drag åt fel håll med grova sidan, 2-3 drag med grova sidan åt rätt håll på skidan och sedan 4-5 drag åt rätt håll med polerade sidan. Sedan rillade jag rätt hård med grov julgran och några få drag igen med Skimateria stål fin. Och givetvis med polerade sidan åt rätt håll. Så väldigt lite borstning då jag ville behålla hydrofobiciteten i belaget då det är viktigt vid varmare fören. Sedan kysste jag dem och lämnade över dem. Nä, hälften stämde av det sista. Jag lämnade över skidorna iaf och resten är ju sjukt! Han menade på att han, med fjolårets hjärtinfarkt i färskt minne, endast skulle genomföra loppet och herr Grip hade hört L-E prata om att han siktade på 9 timmar. 

Väljer du ibland, vid varmare före, att avsluta med Kuzmin +?  Eller är det alltid universal (alternativt R-cut) plus rill? Tycker mig genom åren ha läst väldigt lite om folk som faktiskt åker på plus-strukturen, utan det verkar mest vara en arbetssickel. Vad finns det för åsikter om U vs +? Är det så enkelt att + går bättre när det är blött eller är det mer komplicerat?

Link to comment
Share on other sites

Väljer du ibland, vid varmare före, att avsluta med Kuzmin +?  Eller är det alltid universal (alternativt R-cut) plus rill? Tycker mig genom åren ha läst väldigt lite om folk som faktiskt åker på plus-strukturen, utan det verkar mest vara en arbetssickel. Vad finns det för åsikter om U vs +? Är det så enkelt att + går bättre när det är blött eller är det mer komplicerat?

Nu blev fokus på att använda den skarpaste sickeln på slutet och då blev det just nu Skimateria men det har oftast blivit Kuzmins modeller. Så jag använde Kuzmin+ först och några drag med Kuzmin Universal alternativt Skimateria. I professorns fall blev det alltså, den här gången, Skimateria.

Så jag hade alltså ingen sylvass + med mig så jag satsade på att få en så hydrofobisk yta som möjligt och rillade sen hårt med 1,0 rak och hårt med grov julgran. Spåren har varierat men på några ställen tyvärr ”smuliga” och där är det bara att bita i det sura äpplet. Men där spåren hållt ihop har det varit fantastiskt glid. Jag har bara fått superbra recensioner i år om min behandling så vass sickel, lite borstning och grov rill.

Link to comment
Share on other sites

I mål på 7:33, så glidet kanske inte höll hela vägen. Kanske blir det stenslip och marathon till VL (?)

 

Grattis till ännu en stark insats!

 

En liten rapport om förutsättningarna för ÖSS. Efter en varm lördag var snön omvandlad till klisterföre. Under natten till söndag var det sedan ett par minusgrader vilket innebar att glidet var extremt bra uppe på myrarna vilket gav många prognoser om rekordtider. Allt eftersom dagen gick blev det dock varmare och glider övergick kan man kanske säga från extremt bra till riktigt bra. Men där solen legat på sög det lite grann och som jag upplevde så såg det mer när farten ökade lite i utförsbackarna. Men på det hela taget var det en fantastiskt dag med möjligen lite dåligt fäste vissa delar. Bästa glidet på mina tio år och tredje bästa åktid.  Men dom två bästa var jag både 15 år yngre och bättre tränad men ändå bara 8 min från bästa tid.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Men där spåren hållt ihop har det varit fantastiskt glid. Jag har bara fått superbra recensioner i år om min behandling så vass sickel, lite borstning och grov rill.

 

Det var väl skidor preparerade av dig som susade förbi emellan åt då :) Själv hade jag sicklat med Skimateria R-cut och sedan rillat med Swix julgran 0,9 och sedan Swix julgran 0,3. Typ man tager vad man haver. Hade riktigt bra glid men inte bäst. Tror det skulle behövts en ännu grövre struktur kanske. Eller så hade det varit bättre med rak rill.

 

/Mats

Link to comment
Share on other sites

Facit på hur glidytorna har preparerats har ju förstås jag. Fästet gjorde han själv men jag vet att han var inne på att täcka klister med burk. Jag fick höra av en gemensam bekant, herr N. Grip, att han var väldigt nöjd med glidet och loppet. 

Jag sicklade fram ett nytt fräscht belag och denna gången använde jag Skimaterias R-Cut, på slutet, och sicklade med vanliga drag, ca. 30-40 cm. Jag sicklade väldigt lite då skidan redan hade Swix skärande riller 1,0 mm. Sedan borstade jag väldigt sparsamt med Skimateria Stål fin (polerade åt ena hållet); ett drag åt fel håll med grova sidan, 2-3 drag med grova sidan åt rätt håll på skidan och sedan 4-5 drag åt rätt håll med polerade sidan. Sedan rillade jag rätt hård med grov julgran och några få drag igen med Skimateria stål fin. Och givetvis med polerade sidan åt rätt håll. Så väldigt lite borstning då jag ville behålla hydrofobiciteten i belaget då det är viktigt vid varmare fören. Sedan kysste jag dem och lämnade över dem. Nä, hälften stämde av det sista. Jag lämnade över skidorna iaf och resten är ju sjukt! Han menade på att han, med fjolårets hjärtinfarkt i färskt minne, endast skulle genomföra loppet och herr Grip hade hört L-E prata om att han siktade på 9 timmar. 

Jag vet att du inte får använda skidforum som gratisreklam för din firma, men för oss amatörer som vill lämna in våra skidor för preparering av glidytorna med stålsicklingsprogrammet har väl inte så många professionella stålsicklare att vända sig till. Vilka företag erbjuden denna service ?

Link to comment
Share on other sites

I år så har jag, iår, pga en fotoperation, medvetet dragit ned på servicen, men tror jag är en av få som stålsicklar , i Mora, och jag lämnar inte bort det. Skistart finns ju i Älvdalen och i Sälen finns förstås Kuzmin, vid första backen sen var det ngt mer jag vågar inte uttala mig mer än att jag TROR att det var ett företag där som var tvivelaktigt och kanske ett som tyvärr förknippades med det första. Ni andra får rätta/fylla på.
Link to comment
Share on other sites

I år så har jag, iår, pga en fotoperation, medvetet dragit ned på servicen, men tror jag är en av få som stålsicklar , i Mora, och jag lämnar inte bort det. Skistart finns ju i Älvdalen och i Sälen finns förstås Kuzmin, vid första backen sen var det ngt mer jag vågar inte uttala mig mer än att jag TROR att det var ett företag där som var tvivelaktigt och kanske ett som tyvärr förknippades med det första. Ni andra får rätta/fylla på.

Tynell kör skimateria-prepp. Huruvida de är bra på det eller ej lämnar jag därhän. :)

Link to comment
Share on other sites

Nu ska det sägas att jag inte har åkt speciellt mycket längdskidor trots att jag varit medlem ganska länge. Efter att jag flyttade söderut har jag åkt skidor på snö en gång sedan 2013 innan denna vinter. Men denna vinter har det blivit en del då jag fick ett ryck och bokade in 6 st långlopp efter att tidigare aldrig ha åkt ett enda lopp. Jag började skriva lite om detta men det blev så långt att jag tänkte sätta det innanför spoiler, men hittar inte den möjligheten. Någon kanske finner nöje i att läsa om min premiärvinter som långloppsåkare.  :P

 

---

 

En obefintlig träningshöst pga bristande disciplin kvällstid efter jobbet och ett gäng resor var kanske inte den bästa uppladdningen och feber följt av magsjuka runt nyår gav mig bara någon vecka av bra träning innan Kaiser Maximilian vilket gjordes på 3:21 (nedkortat till 40km). Kraschade rätt hårt på ett isigt parti precis efter den värsta utförskörningen två mil in på La Diagonela och bröt revben, stav och ådrog min en handledsfraktur (fick jag veta efter att ha röntgat handen efter hemkomst till Sverige några veckor senare), tog mig i mål på horribla 5:23 efter svåra smärtor efter att ha varit förpassad till stakning med frånskjut/diagonalåkning resten av loppet, hade dessutom glömt astmamedicinen på hotellet och revbenen gjorde det mycket svårt att andas de sista milen. Marcialonga veckan efter med smärtstillande och från sista startgrupp skönåktes runt på 6:25 då det var omöjligt att sätta tryck i stakningen med brutna revben och en skadad hand, sista backen var nog det roligaste då man var helt fräsch i samtliga muskler och kunde sprinta uppför backen då det var just uppför som gjorde minst ont. Hade under loppet ett ganska mjukt fall i en backe mitt i plogkaoset så skadan förvärrades igen och att Toblach/Cortina blev inställt helgen efter kändes närmast skönt. Efter det har jag knappt tränat någonting innan jag nu körde Nattvasan i helgen. Revbenen har jag brutit förr efter en krasch på rullskidor och det är över ca en månad, men smärtan i handen satt i. Skönt med skate då handledsfrakturen som fortfarande inte är helt återställd känns mindre då man inte sätter riktigt lika hårt tryck i skatetagen.

 

Är lite kluven till Nattvasan då man ju har sina olika starka perioder i loppet och det blir väldigt tidsinneffektivt när man i omgångar får vänta lite på varandra när man känner sig stark och vill trycka på. Jag gillar att gå hårt i lätta partier då man får mycket gratis medan han gillar att trycka på hårt på trean när han hittar en slakmotor. Att polaren kände för att vila i Mångsbodarna i över 8 minuter var aningen olyckligt då vi blev sönderfrusna i de efterföljande backarna, samma efter Evertsberg. Sedan blev jag lite ivrig och gick lite väl hårt i några uppförsbackar innan Oxberg. Tyckte inte att jag gick speciellt hårt men så vänder man sig om och ser att man har dragit ifrån 20-30s från efterföljande. Kanske fick sota lite för det för i Hökberg var man rätt slut men efter att ha klämt en gel och en till i Eldris återfick man krafterna och kunde trycka på riktigt hårt sista biten in, hade gärna fortsatt åka någon mil till i platt terräng när man gick i mål. 6:32 för två medelmåttigt tränade förstagångsåkare som var helt ur synk kändes i alla fall ok. När man kör med pannlampa och inte har folk en bit framför så tappar man en del tid utför på att inte vara bekant med spåren och veta var man riskfritt kan släppa på. Gick ju fort och var omöjligt att hålla ned farten trots maximal plogning i de värsta utförskörningarna där folk låg i spåren framför en, men vi båda lyckades stå på benen hela löpet. Var lite orolig för huruvida man skulle orka skejta i nio mil då jag aldrig tidigare skejtat mer än 32km, men blev verkligen förvånad över hur pass lätt Vasaloppets banprofil faktiskt är.

 

Nu är det bara Birken kvar på denna skidvinter och jag har inte åkt klassisk skidåkning sedan Marcialonga. Kaiser maximillian blir det möjligtvis till nästa år igen, förhoppningsvis är det fulla 60km då och är även lite sugen på Engadin samt Toblach Cortina som inte blev av och varför inte Jizerska. Eventuellt någon form av revansch i La Diagonela och Marcialonga. Mycket bättre upplevelse där man kan bo i Seefeld eller Moena, kliva upp runt 06:30-07, käka frukost och skida till start istället för att tvingas upp innan 04 för att åka Vasaloppet som många verkar göra. 

 

---

 

Köpte ett gäng nya skidor inför denna vinter som Skistart gjorde sin racestrukturering på. Skateskidorna (fischer speedmax plus) vallade jag innan jag premiäråkte dem i december men sedan har jag tränat på dem i kanske 25-30 mil under vintern utan att lägga någon ny valla. Borstar ur dem efter några mil och inte ens inför nattvasan i fredags gjorde jag någonting annat än att borsta ur dem och upplever inte att jag gled sämre än någon annan, snarare bättre om något, men ingen kan ha haft problem med glidet i det föret... 

 

Ett par madshus nanosonic skins med skistarts racestruktur gick både Kaiser Maximillian och Marcialonga utan någon vallning. La Diagonela gick jag med ett par stenslipade Atomic redster carbon classic med flourvalla och jag kan inte påstå att jag hade bättre glid där.

 

Är en 100%ig pannbensåkare och i övrigt en lat jävel som numera är extremt såld på stålsickling, det gör att jag faktiskt kommer ut i spåret lättare. Det räcker ju förfan med att stålsickla upp ett par skidor så slipper man valla under en hel vinter, om man kör skejt eller klassiskt på skinskidor alltså.

 

Hur ofta stålsicklar ni era skidor? Jag har köpt en egen r-cut och 0,9 och 0.1-rill men det är ingenting jag tänker använda på mina finare skidor innan det är absolut nödvändigt, ämnar träna på ett par gamla först. Det känns om att man utan några som helst problem kan köra 50 mil+ genom att bara borsta ur med tagel och stål.

 

Är verkligen otroligt imponerad över glidet med stålsickling och om jag märker att jag själv inte har fallenhet för det så kommer jag att skicka in mina skidor för stålsickling hos en handlare och pröjsa typ 1500 för tre par för att slippa valla under en vinter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...