Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Vi ser av ovanstående åkare att har man tillräckligt stort intresse, så övervinns alla hinder vare sig det är hjärtinfarkt, artros eller små barn hemma. För många börjar intresset mattas av, men inte för dem som åker år efter år ett eller flera lopp under vasaloppsveckan.

Jag tillhör den kategorin, där intresset har börjat mattas av och då blir hindren högre att komma över. I mitt fall rör det sig om överkänslighet för kemiska ämnen som ACC mm i bilar o andra elektriska apparater som läcker kemiska ämnen liksom hydroperocider (oxiderade parfymämnen). Detta påverkar resan till Dalarna och att hitta ett boende som fungerar, då jag vet att det är viktigt att vara någorlunda utvilad inför start även om natten före loppet bara ger 2-3 tim sömn. Jag har haft två boende sista åren som fungerat, 9 mil från start och 3 mil från Mora men båda kräver tillgång till bil.

Återstår att se om det blir något ÖSM, då mitt ena barnbarn troligen skall ha sitt kalas två dagar före vilket gör att det inte går att åka upp på lördagen.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Vi ser av ovanstående åkare att har man tillräckligt stort intresse, så övervinns alla hinder vare sig det är hjärtinfarkt, artros eller små barn hemma. För många börjar intresset mattas av, men inte för dem som åker år efter år ett eller flera lopp under vasaloppsveckan.

Jag tillhör den kategorin, där intresset har börjat mattas av och då blir hindren högre att komma över. I mitt fall rör det sig om överkänslighet för kemiska ämnen som ACC mm i bilar o andra elektriska apparater som läcker kemiska ämnen liksom hydroperocider (oxiderade parfymämnen). Detta påverkar resan till Dalarna och att hitta ett boende som fungerar, då jag vet att det är viktigt att vara någorlunda utvilad inför start även om natten före loppet bara ger 2-3 tim sömn. Jag har haft två boende sista åren som fungerat, 9 mil från start och 3 mil från Mora men båda kräver tillgång till bil.

Återstår att se om det blir något ÖSM, då mitt ena barnbarn troligen skall ha sitt kalas två dagar före vilket gör att det inte går att åka upp på lördagen.

Intressant Volevodin. Min tro:Om du verkligen vill åka ÖSM så kommer du att göra det. Men om det inte är så så är ju du bevisligen en mästare att kunna hitta  lämplig motivering för det också. I mitt huvud har du redan slagit ett oslagbart rekord i denna branch: Dvs att verkligen "sakligt" kunna motivera att det inte går att stålsickla på samma plats där du klarar av att glidvalla med parafiner. På frysboxen ?

Link to comment
Share on other sites

Intressant Volevodin. Min tro:Om du verkligen vill åka ÖSM så kommer du att göra det. Men om det inte är så så är ju du bevisligen en mästare att kunna hitta  lämplig motivering för det också. I mitt huvud har du redan slagit ett oslagbart rekord i denna branch: Dvs att verkligen "sakligt" kunna motivera att det inte går att stålsickla på samma plats där du klarar av att glidvalla med parafiner. På frysboxen ?

Om vi skalar bort alla ursäkter att inte åka, så kommer vi till pudelns kärna; att klara av att åka ÖS 90 km. Aldrig de gånger jag ställt upp har jag tvivlat på att jag skulle klara av det, men det gör jag nu. Anledningen är hur det känts under denna första vecka av skidåkning på snö. Jag känner mig trött och kraftlös och blir andfådd i minsta lilla backe och det är inte roligt att åka, när man inte orkar med och då har det ändå varit fina förhållande med minusgrader och uppkörda spår, Jag försöker att hitta en orsak som covidspruta nr 3, men tvingas nog att acceptera att åldern kommit ikapp mig med försämrad syreupptagning och muskelstyrka. :wacko:

Stålsickling känns därför inte som prio nr ett just nu utan mer en förhoppning att krafterna skall återkomma till förra vinterns nivå.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Om vi skalar bort alla ursäkter att inte åka, så kommer vi till pudelns kärna; att klara av att åka ÖS 90 km. Aldrig de gånger jag ställt upp har jag tvivlat på att jag skulle klara av det, men det gör jag nu. Anledningen är hur det känts under denna första vecka av skidåkning på snö. Jag känner mig trött och kraftlös och blir andfådd i minsta lilla backe och det är inte roligt att åka, när man inte orkar med och då har det ändå varit fina förhållande med minusgrader och uppkörda spår, Jag försöker att hitta en orsak som covidspruta nr 3, men tvingas nog att acceptera att åldern kommit ikapp mig med försämrad syreupptagning och muskelstyrka. :wacko:

Stålsickling känns därför inte som prio nr ett just nu utan mer en förhoppning att krafterna skall återkomma till förra vinterns nivå.

Tusen tack kära Veterankollegan Volevodin för alla inlägg på denna tråd bland annat för alla möjliga och omöjliga argument mot stålsickling genom åren (det finns många favoriter på min lista men frysboxargumentet ligger fortfarande på topp). Du är verkligen kreativ, vilket även dina fina dikter visar. Detta har absolut gett denna tråd mycket energi trots att du aldrig själv prövat att stålsickla Tusen tack för det. Min fråga till dig: Efter alla dina beskrivningar och funderingar ovan: Åkte du något Vasalopp och/eller öppet spår i år ? Själv åkte jag "bara" ett öppet spår och Vasalopp i år, men utan större problem bland annat tack vare mina speciellt  väl fungerande skidor och optimistiska humör. Jag har därmed åkt 75 Vasalopp/öppna spår, varav majoriteten på rent stålsicklade och väl borstade (ibland Rillade) skidor men utan glidvalla

Link to comment
Share on other sites

Tusen tack kära Veterankollegan Volevodin för alla inlägg på denna tråd bland annat för alla möjliga och omöjliga argument mot stålsickling genom åren (det finns många favoriter på min lista men frysboxargumentet ligger fortfarande på topp). Du är verkligen kreativ, vilket även dina fina dikter visar. Detta har absolut gett denna tråd mycket energi trots att du aldrig själv prövat att stålsickla Tusen tack för det. Min fråga till dig: Efter alla dina beskrivningar och funderingar ovan: Åkte du något Vasalopp och/eller öppet spår i år ? Själv åkte jag "bara" ett öppet spår och Vasalopp i år, men utan större problem bland annat tack vare mina speciellt  väl fungerande skidor och optimistiska humör. Jag har därmed åkt 75 Vasalopp/öppna spår, varav majoriteten på rent stålsicklade och väl borstade (ibland Rillade) skidor men utan glidvalla

Efter en hel del skidträning både i dec o jan "spetade jag i skinn" och trots omikron runt 1 febr kunde jag åka Vasaloppet Hemma 90 den 28 januari 2022 utan problem. Det är olika hur man uppfattar saker och ting, min intention har varit  att jag frågar OM och inte EMOT stålsickling och som den "stålsicklingsfantast" som du är har du uppfattat det som ett ifrågasättande. Möjligen ett eget test för länge sedan har spelat in att jag velat ställa många frågor , men min ledstjärna "Frågar man inget får man inget veta" har nog varit mest avgörande.

Tex så frågade jag i den andra tråden hur man får strukturränderna raka och Per Gu svarade med en video, som visade att man höll ett finger mot kanten med en stålsickel  utan handtag.Jag har även mailat till Skistart och frågat vad Kuzmin 018 plus ger för struktur motsvarande stenslipning. De svarade att de inte vet, men kanske LJ03 trodde de, vilket i så fall är en medelstruktur.

Fö så krävs en ordentlig profil att spänna fast skidorna för ett bra resultat (duger inte med frysboxen) och skidboden vid konstsnöspåret där sådan finns kommer att stänga inom kort då snön är på upphällningen. Idealet hade varit att man åkt dit och gjort glidprov med glidvalla och sen stålsicklat skidorna i skidboden och sen gjort ett nytt test för att se om det var någon skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Kära Veterankollega Volevodin. Tack igen, jag visste faktiskt inte att man kunde åka vasaloppet Hemma även i år. Jag trodde det var en pandemiföreteelse. Och för att följa din strategi på EN punkt dvs att ställa frågor så vill jag nu veta

1. "Möjligen ett eget test för länge sedan har spelat in " Vilket test ? hur utfördes det ? Resultat ? med vilken typ av sickel ? (du har ju uppenbarligen ingen vanlig sickel). Och vad menar du med "möjligen ? (i miun värld har man gjort ett test eller inte)

2. hur går det till att glidvalla på frysboxen trots att det är omöjligt att stålsickla där ? och varför kan du inte stålsickla t.ex. utomhus eller annat utrymme ?(beror det inte främst på att du saknar stålsickel ?)

3. Vilken katastrof ser du framför dig om du skulle pröva EN gång att stålsickla och därmed få EGEN information på en stor del av de möjliga och omöjliga "frågor" du ställt under dessa 16 år (och som starkt bidragit tiill de drygt 1.5 miljoner visningarna på denna tråd)

Är du rädd för att det visar sig att den nu rätt så stora "stålsicklingsskaran" på skidforum har rätt ? (oberonende om ränderna är raka eller inte ?), Ett är säkert; Dina ränder ser inte ut att gå ur som ordskpråpet säger :rolleyes: 

Link to comment
Share on other sites

Kära Veterankollega Volevodin. Tack igen, jag visste faktiskt inte att man kunde åka vasaloppet Hemma även i år. Jag trodde det var en pandemiföreteelse. Och för att följa din strategi på EN punkt dvs att ställa frågor så vill jag nu veta

1. "Möjligen ett eget test för länge sedan har spelat in " Vilket test ? hur utfördes det ? Resultat ? med vilken typ av sickel ? (du har ju uppenbarligen ingen vanlig sickel). Och vad menar du med "möjligen ? (i miun värld har man gjort ett test eller inte)

2. hur går det till att glidvalla på frysboxen trots att det är omöjligt att stålsickla där ? och varför kan du inte stålsickla t.ex. utomhus eller annat utrymme ?(beror det inte främst på att du saknar stålsickel ?)

3. Vilken katastrof ser du framför dig om du skulle pröva EN gång att stålsickla och därmed få EGEN information på en stor del av de möjliga och omöjliga "frågor" du ställt under dessa 16 år (och som starkt bidragit tiill de drygt 1.5 miljoner visningarna på denna tråd)

Är du rädd för att det visar sig att den nu rätt så stora "stålsicklingsskaran" på skidforum har rätt ? (oberonende om ränderna är raka eller inte ?), Ett är säkert; Dina ränder ser inte ut att gå ur som ordskpråpet säger :rolleyes: 

 

 Vasaloppet Hemma, se egen tråd

!. Inte relevant längre

2. Du vet att det krävs en profil för att spänna fast skidorna

3. Katastrofen har inträffat, då jag idag har gjort ett seriöst test glidvallat vs stålsicklat.

    se under rubriken Skidtester nedan (kan dröja lite tills jag har alla detaljerna klara)

4. Dina ränder verkar inte heller att gå ur, då du fortsätter att "trakassera" mig med diverse antydningar

    om varför jag inte tillhör "stålsicklingskaran", varför har du valt ut just mig, finns fler som haft åsikter om 

    stålsickling.

5. I fortsättningen hoppas jag att de inlägg jag gör i frågan bemöts med sakargument utan att ha åsikter

    om mig personligen vilket jag hoppas du respekterar.

Link to comment
Share on other sites

Lite utanför pågående diskussion så undrar jag om stålsicklare också säger att belaget ”oxiderar ” över sommaren och behöver fräschas upp till vintern.

Det kan ju finnas flera åsikter såklart precis som glidvallare knappast är eniga om att så är fallet.

Det är ju väldigt få som hävdar att vallor oxiderar. Eller att andra ptfe-produkter som stekpannor oxiderar om de får stå en sommar utan oxidationsskydd?

Link to comment
Share on other sites

IGEN; det är INTE glidvalla Vs. stålsickel. - Det är Stenslip Vs stålsickel. - Två olika metoder att strukturera och få fint belag.

 

Jämförelser är oerhört svåra att få att ge ngt; då det som ger glid är så mkt mer än belagsbehandlingen samt vallan. - Att bara jämföra två olika skidpar "rakt av" ger egentligen ingenting.- Som om jag och random person på gatan tar varsin olika huvudvärkstablett och sedan ser man vem av oss som har minst ont i huvudet.

Link to comment
Share on other sites

IGEN; det är INTE glidvalla Vs. stålsickel. - Det är Stenslip Vs stålsickel. - Två olika metoder att strukturera och få fint belag.

 

Jämförelser är oerhört svåra att få att ge ngt; då det som ger glid är så mkt mer än belagsbehandlingen samt vallan. - Att bara jämföra två olika skidpar "rakt av" ger egentligen ingenting.- Som om jag och random person på gatan tar varsin olika huvudvärkstablett och sedan ser man vem av oss som har minst ont i huvudet.

Men den här tråden startades framstod stålsickling som en revolutionerande metod som gör all glidvallning onödig, då man genom stålsickeln får lika bra om inte bättre glid. Lite märkligt under resans gång är att det inte presenterats några vetenskapliga bevis på att stålsickling är bättre än glidvallning utan det har snarare varit så att glidvallarna skulle presentera bevis på att det var bättre. Skall man anamma åsikten att tester inte ger något, då är stålsickling mer att betrakta som en religion.

Link to comment
Share on other sites

Men den här tråden startades framstod stålsickling som en revolutionerande metod som gör all glidvallning onödig, då man genom stålsickeln får lika bra om inte bättre glid. Lite märkligt under resans gång är att det inte presenterats några vetenskapliga bevis på att stålsickling är bättre än glidvallning utan det har snarare varit så att glidvallarna skulle presentera bevis på att det var bättre. Skall man anamma åsikten att tester inte ger något, då är stålsickling mer att betrakta som en religion.

Jag gjorde mig besväret att läsa Licenciatuppsatsen. Där handlade det inte om blinda tester, och jag hade en lista med problem och tveksamheter med frågor, som finns i något inlägg mitt i den här tråden.

Link to comment
Share on other sites

Revolutionerande eller bara tidsbesparande. Jag har åkt ca 50 mil skate på ett par Fischer, Skimateria sicklade skidor. Har inte rört skidorna mellan passen utan bara lagt dem i takboxen. Har upplevt dåligt glid vid ett tillfälle med fuktig nysnö, annars har de fungerat mycket bra i olika fören och underlag.

(Jag har alltid varit skeptisk till att lägga på dyr valla som sedan ska sicklas och borstas bort, hur mycket blir egentligen kvar…)

Link to comment
Share on other sites

Har också fått till mig att stålsickling är något nytt, blev därför förvånad när jag i Ski(d)nytt-podden med Vegard Ulvang fick höra att det är stenslipen som är ny och revolutionerade och innan den så stålsicklade alla. Även att stenslip gav en sån stor fördel i vissa fören att norska landslaget ansträngde sig för att hålla det hemligt
Link to comment
Share on other sites

Har också fått till mig att stålsickling är något nytt, blev därför förvånad när jag i Ski(d)nytt-podden med Vegard Ulvang fick höra att det är stenslipen som är ny och revolutionerade och innan den så stålsicklade alla. Även att stenslip gav en sån stor fördel i vissa fören att norska landslaget ansträngde sig för att hålla det hemligt

Ny och ny, det var väl under mitten av 90-talet som stenslipningen kom på allvar.

Link to comment
Share on other sites

Till min veterankollega Lars-Erik Persson:

I och med att jag genomfört det av dig önskade stålsicklingsprovet, som visserligen inte blev det förväntade varken för mig eller dig, hoppas jag kunna sätta punkt i denna tråd. Jag är nöjd med provet och det är det viktigaste.

Jag har förstått att stålsickling gått som en röd tråd genom en stor del av ditt skidåkarliv och i synnerhet ditt vasaloppsåkande. I stålsicklingserans inledning stod du i frontlinjen och fick ta emot mycket stryk för det och  blev tom hotad men jag "höll på" Dig i den bitvis bittra striden på Skidforum. Tiden gick och stålsicklingen utvecklades och fick fler anhängare, men blev samtidigt lite mer komplicerad. Efter att ha hållit mig passiv i många år började jag ställa en del frågor kring stålsickling, som Du uppfattade som ifrågasättande och försökte på alla vis får över mig till "stålsicklingsgruppen". När inte detta lyckades började du "håna" mig för mina metoder att valla skidor m m, men det hade bara motsatt inverkan. Jag har aldrig förstått varför Du utsåg mig till objekt i dina övertalningskampanjer ?

Men jag är inte sämre än att jag kan be om ursäkt om jag provocerat Dig med mina frågor och svar och hoppas vara vän med Dig även i fortsättningen. :rolleyes: 

Som avslutning vill jag tillägga att jag hoppas att det startas en ny tråd om stålsickling och stenslipning som grundpreparering av skidbelag, då det finns mycket att förkovra sig på det området. Jag håller det inte för uteslutet att jag tom införskaffar x antal stålsicklar om det skulle visa sig att de är ett gott komplement till stenslipning. :)

Link to comment
Share on other sites

Kära Veterankollega. Volevodin. Du har absolut INTE provocerat mig, snarare ser jag dina test och argument som en extra krydda i livet. JAG tror Pers(s)onligen INTE att den typ av "test"  du genomförde blir det som sätter  stopp för denna  tråd.  Det är nog snarare om det finns skidåkare som fortfarande finner den intressant. Jag förstår att du känner dig trängd att hitta nya argument för att stänga tråden men ett skall du veta kära veterankollega: Jag har ALDRIG menat att håna dig och dina metoder. Jag är bara inte sån, vilket ALLA vet som känner mig. Men innan du "stänger tråden" kan du inte göra ETT undantad och svara på bara följande: Exakt vilken STÅLSICKEL använde du vid ditt stålsickeltest ? Menar du allvar att du verkligen inte vet att redan första Kuzmin sickeln gav struktur ?

Link to comment
Share on other sites

Nej någon stjärna på glidtester eller stålsickling är du inte käre Volevodin. Men när det kommer till limericks, då finns det ingen professor i världen som slår dig. Får jag be, å alla skidforums vänner om en dikt?

 

Jag ger dig en inledning

 

En egensinnig professor från norr, uti vallaboden stod

Nyss blivit blockad av Pölder när han log

-Nog har jag fått! Aldrig mer valla! Kuzmin gav mig denna klenod.

 

Osv :)

 

Jag utgår

Link to comment
Share on other sites

Nej någon stjärna på glidtester eller stålsickling är du inte käre Volevodin. Men när det kommer till limericks, då finns det ingen professor i världen som slår dig. Får jag be, å alla skidforums vänner om en dikt?

 

Jag ger dig en inledning

 

En egensinnig professor från norr, uti vallaboden stod

Nyss blivit blockad av Pölder när han log

-Nog har jag fått! Aldrig mer valla! Kuzmin gav mig denna klenod.

 

Osv :)

 

Jag utgår

Skogis! Jag visste väl att du satt och smygläste och att frestelsen skulle bli för stor en vacker dag. välkommen tillbaka ur skuggorna!

 

Link to comment
Share on other sites

OT varning.

 

Jag reflekterar över att det är så lätt att tolka vad som skrivs olika. Avsikten i vad som skrivs är en sak men det som spelar roll är hur den som läser det uppfattar det.

 

Jag som läst från sidan har läst in ett visst mått av "mästrande". Vilket jag nu förstått inte varit avsikten och en felaktig tolkning av mig som läsare. Det gör mig glad att nu fått förklarat de verkliga avsikten bakom inläggen

 

Volvevodin och Lars-Erik är för mig två av de personer som gör Skidforum bra. Jag har under åren lärt mig mycket av er när det gäller träning, skidprepareing, m.m. Jag har inspirerats av er träning, det mod och personlig presentationer genom åren.

 

Stort tack till er båda!

Link to comment
Share on other sites

IGEN; det är INTE glidvalla Vs. stålsickel. - Det är Stenslip Vs stålsickel. - Två olika metoder att strukturera och få fint belag.

 

Jämförelser är oerhört svåra att få att ge ngt; då det som ger glid är så mkt mer än belagsbehandlingen samt vallan. - Att bara jämföra två olika skidpar "rakt av" ger egentligen ingenting.- Som om jag och random person på gatan tar varsin olika huvudvärkstablett och sedan ser man vem av oss som har minst ont i huvudet.

Ja ...

Eller egentligen är det TVÅ olika saker

 - Det ena är stenslip vs sickel för att skapa struktur o få fint belag

 - Det andra är om du faktiskt behöver glidvalla om du har ett fint belag, dvs utan microhår och med bra struktur

 

De hänger ihop på så sätt att en väl sicklad skida lämnar ett fint belag efter sig.

Link to comment
Share on other sites

Enig.

En väl stenslipad skida går nog oxå utmärkt utan glidvalla. - när stålsickling kom va väl argumentet mkt Ann stålsicklad skida har mindre behov än stenslipad av glidvalla?

Iaf numer är det nog sällan så (bättre stenslipar)??

För egen del va det ekonomin som avgjorde, egen stenslipmaskin Vs egna stålsicklar...

Link to comment
Share on other sites

Dags för ny sammanfattning av mitt Pers(s)onliga Vasaloppstest på stålsicklade skidor (set sista ? Vad tror ni i min ålder , klarar jag ett år till?)

Fakta: Jag har som synes åkt 38 Vasalopp/öppna spår på stålsicklade skidor dvs lite mer än hälften av mina numera totalt 75 Vasalopp så jag påstår att jag har ovanligt mycket att jämföra med

 

 

Teståkare: Lätt överviktig gubbe ibland kallad "tokige Professorn (se t.ex. nya Vasaloppsboken av Henrik Lenngren) numera 78 år.

 

Omfattning: 15 Vasalopp och 23 öppna spår 2006-2020. dvs totalt 38 lopp
Tider: 2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41
2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31
2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38
Medalj vid två av tillfällena
2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33
2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47
2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48
2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37
2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasalopp: 7.53
2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasalopp: 8.57
2015: Öppet spår söndag: 7.54; Vasalopp: 8.43

2016: Öppna spåren: 6.56 och 7.06; Vasalopp: 8.12

2017: Öppna spåren: 7.27 och 8.14; Vasalopp: 8.31

2018: Öppet spår söndag: 8.53

2019: Öppet spår söndag:7.33;  Vasalopp:9.50

2020:Öppet spår söndag:7.57; Vasalopp:10.37

2021: Hemmavasa: 9.03

2022: Öppet spår: 8.44 Vasalopp: 10.16

 

Min slutsats: Jag har hela tiden upplevt att jag har haft minst lika bra glid på skidorna under min stålsicklingsperiod som under min glidvallningsperiod och tom lite bättre i slutet av loppen. Detta har ävan delvis styrkts av den statistik som gjorts av Niklas Grip tidigare i denna tråd som visar att jag nästan alltid avancerar klart i slutet.

Link to comment
Share on other sites

Dags för ny sammanfattning av mitt Pers(s)onliga Vasaloppstest på stålsicklade skidor (set sista ? Vad tror ni i min ålder , klarar jag ett år till?)

Fakta: Jag har som synes åkt 38 Vasalopp/öppna spår på stålsicklade skidor dvs lite mer än hälften av mina numera totalt 75 Vasalopp så jag påstår att jag har ovanligt mycket att jämföra med

 

 

Teståkare: Lätt överviktig gubbe ibland kallad "tokige Professorn (se t.ex. nya Vasaloppsboken av Henrik Lenngren) numera 78 år.

 

Omfattning: 15 Vasalopp och 23 öppna spår 2006-2020. dvs totalt 38 lopp

Tider: 2006: Öppna spåren: 5.29 och 5.50; Vasalopp: 6.41

2007: Öppet spår söndag: 6.31; Vasalopp 6.31

2008: Öppna spåren: 5.57 och 5.56; Vasalopp: 6.38

Medalj vid två av tillfällena

2009: Öppna spåren: 7.01 och 6.28; Vasalopp: 6.33

2010: Öppna spåren: 6.56 och 7.17; Vasalopp: 6.47

2011: Öppet spår söndag : 6.35; Vasalopp: 6.48

2012: Öppet spår söndag: 6.07; Vasalopp: 6.37

2013: Öppna spåren: 6.43 och 7.10; Vasalopp: 7.53

2014: Öppet spår söndag: 7.16; Vasalopp: 8.57

2015: Öppet spår söndag: 7.54; Vasalopp: 8.43

2016: Öppna spåren: 6.56 och 7.06; Vasalopp: 8.12

2017: Öppna spåren: 7.27 och 8.14; Vasalopp: 8.31

2018: Öppet spår söndag: 8.53

2019: Öppet spår söndag:7.33;  Vasalopp:9.50

2020:Öppet spår söndag:7.57; Vasalopp:10.37

2021: Hemmavasa: 9.03

2022: Öppet spår: 8.44 Vasalopp: 10.16

 

Min slutsats: Jag har hela tiden upplevt att jag har haft minst lika bra glid på skidorna under min stålsicklingsperiod som under min glidvallningsperiod och tom lite bättre i slutet av loppen. Detta har ävan delvis styrkts av den statistik som gjorts av Niklas Grip tidigare i denna tråd som visar att jag nästan alltid avancerar klart i slutet.

Finns det några andra faktorer än skidglidet som skulle kunna förklara att du avancerar klart i slutet av loppen?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...