Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En stålsickel väntar mig på postkontoret imorgon...

Vad spännande! Jag är jättesugen på att stålsickla! Men kanske efter ÖS...

Du måste berätta hur det gick!

Den snöade inne så det blir på måndag istället' date=' återkommer med rapport.[/quote']

Men hallå, skall du komma före Lars-Erik till Mora så funkar det ju inte att låta lite snö hindra dig från att komma till postkontoret. ;)

Link to comment
Share on other sites

En stålsickel väntar mig på postkontoret imorgon...

Vad spännande! Jag är jättesugen på att stålsickla! Men kanske efter ÖS...

Du måste berätta hur det gick!

Den snöade inne så det blir på måndag istället' date=' återkommer med rapport.[/quote']

Mycket spännande Vasa. Men glöm inte bort att även borsta ordentligt även i detta fall. Det blir även en del mikrohår som sticker upp när man stålsicklar (även om det är långt ifrån det som är resultatet av normal stenslipning, vilket lätt kan konstarteras genom att se på ytorna i svepelektronmikroskåp men även enklare förstoring räcker som påpekats av andra på Forum). Genom att borsta får du även bort dessa. Jag själv använder först stålborste och sedan nylonborste.

 

Även när du vallar får du bort mikrohåren och det beror mest på allt evigt borstande. Du skall ju till slut borsta så du inte längre ser någon valla och vi vet ju även att den inte tränger in i belaget så vart har vallan tagit vägen ? Enligt mig har du mest borstat bort den tillsammans med inbakade mikrohår (+ kanske någon typ av kemisk reaktion sker i de amorfa zonerna som förklarats av McHammer). JAG menar att du även då får en mycket bra och slät struktur som det glider bra på, kanske tom. något bättre än stålsicklat om du kan göra detta lika skickligt som landslagsvallarna eller näst intill. JAG är INTE så skicklig att jag kan uttala mig om detta.

 

Det är nog just därför som att skidorna för blotta ögat ser ganska lika ut när du "elitvallat" och stålsicklat med efterföljande borstning. Och därför är det ju logiskt att skillnaden i glid inte är så stor att vi motionärer kan uppfatta det. JAG tror dessutom att kurvan för optimalt glid är så flack att det är svårt på motionärsnivå att uppfatta skillnaden när vi är tillräckligt nära max. MIN TEORI är numera att för oss motionärer är det absolut SÄKRASTE alternativet att nå detta "tillräckligt nära max" är att stålsickla och borsta.

 

Det jag säger ovan behöver ju inte motsäga de erfarenheter som redovisats när sådana auktoriteter som skiforfun och Sniperohlsson uttalar sig efter att ha fått sin information nära landslagsvallarnas revir. Men kul för oss vanliga motionärer att få ta del även av detta så det vore intresant om dessa två herrar även kommenterar detta.

 

Och kanon Vasa om vi vanliga motionärer får ta del av dina erfarenheter, eftersom du ju nu vuxit ut till att bli den verklige KUNG VASA på skidforum (åtminstone i antal inlägg och förexperiment med ovallat i Vasaspåret, och oförsiktiga utmaningar etc.)

Link to comment
Share on other sites

Det retar mig INTE, tvärtom. Det visar ju bara det absolut vilket öppet sinnelag Bjorn12 har och därför varför han är så trovärdig. Att både bjorn12 och jag även testar med vallade skidor gör väl det hela mycket mer intressant, eller ?

Hur gick det för honom ? Och för dig ? (står du i ettan eler elitledet nu ?)

Link to comment
Share on other sites

Det retar mig INTE, tvärtom. Det visar ju bara det absolut vilket öppet sinnelag Bjorn12 har och därför varför han är så trovärdig. Att både bjorn12 och jag även testar med vallade skidor gör väl det hela mycket mer intressant, eller ?

Hur gick det för honom ? Och för dig ? (står du i ettan eler elitledet nu ?)

Håller med om det och tror utan att ha prövat men efter att ha läst att vissa kombinationer av sicklat, vallat, borstat och rillat kan vara det optimala i många fören.

Men det börjar bli ganska avancerat och dyrt då trots att det ska vara enkelt och billigt. ;)

 

Nej, tror det blir tvåan fortfarande.

Jag körde in på 2.34 och bjorn12 på 3.37.

Vinnaren gick in på 2.24 så föret var ganska strävt och blev värre varv för varv med allt sämre stavfäste och sladdriga spår.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Hej Lars- Erik och Co!

 

Jag fick för mig att prova åka stålsicklat Vasaloppet 2010, så jag frågade Mattias Svahn ifall han kunde tänka sig utföra jobbet, något han inte ville då det inte ingick i hans koncept...men jag tjatade och till slut gav han med sig..han som utförde Primateria sicklingen var landslagsvallare och fick slita rätt länge med mina favorit RCS som alltid haft bra glid.

 

Jag vart väl ingen större anhängare av stålsickling efter ha provat åka till Evertsberg med dessa stålsicklade skidor...i princip alla i led 6-7 gled betydligt bättre än jag....vilket sätter sig på psyket...jag klev av i Evertberg p.g.a. ont i revbenen då jag hade vurpat dagen innan...jag påstår alls inte att stålsicklat är dåligt...det är ju många som tycks få superskidor....men undrar varför det blev så illa för just jag? Vet inte ifall man borstat skidan efter sicklingen...jag bara la på fästvalla och hoppades på bra glid...

 

Tacksam för kommentarer kring detta...åkte halvvasan på ett annat par RCS...vilket gav väldigt fint glid....kände mig som kingarnas king kong vallare *S*

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars- Erik och Co!

 

Jag fick för mig att prova åka stålsicklat Vasaloppet 2010, så jag frågade Mattias Svahn ifall han kunde tänka sig utföra jobbet, något han inte ville då det inte ingick i hans koncept...men jag tjatade och till slut gav han med sig..han som utförde Primateria sicklingen var landslagsvallare och fick slita rätt länge med mina favorit RCS som alltid haft bra glid.

 

Jag vart väl ingen större anhängare av stålsickling efter ha provat åka till Evertsberg med dessa stålsicklade skidor...i princip alla i led 6-7 gled betydligt bättre än jag....vilket sätter sig på psyket...jag klev av i Evertberg p.g.a. ont i revbenen då jag hade vurpat dagen innan...jag påstår alls inte att stålsicklat är dåligt...det är ju många som tycks få superskidor....men undrar varför det blev så illa för just jag? Vet inte ifall man borstat skidan efter sicklingen...jag bara la på fästvalla och hoppades på bra glid...

 

Tacksam för kommentarer kring detta...åkte halvvasan på ett annat par RCS...vilket gav väldigt fint glid....kände mig som kingarnas king kong vallare *S*

Enligt vad jag läst så SKA skidan stålborstas minst 2-3 min efter sicklingen.

De kanske var de som spökade?

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars- Erik och Co!

 

Jag fick för mig att prova åka stålsicklat Vasaloppet 2010, så jag frågade Mattias Svahn ifall han kunde tänka sig utföra jobbet, något han inte ville då det inte ingick i hans koncept...men jag tjatade och till slut gav han med sig..han som utförde Primateria sicklingen var landslagsvallare och fick slita rätt länge med mina favorit RCS som alltid haft bra glid.

 

Jag vart väl ingen större anhängare av stålsickling efter ha provat åka till Evertsberg med dessa stålsicklade skidor...i princip alla i led 6-7 gled betydligt bättre än jag....vilket sätter sig på psyket...jag klev av i Evertberg p.g.a. ont i revbenen då jag hade vurpat dagen innan...jag påstår alls inte att stålsicklat är dåligt...det är ju många som tycks få superskidor....men undrar varför det blev så illa för just jag? Vet inte ifall man borstat skidan efter sicklingen...jag bara la på fästvalla och hoppades på bra glid...

 

Tacksam för kommentarer kring detta...åkte halvvasan på ett annat par RCS...vilket gav väldigt fint glid....kände mig som kingarnas king kong vallare *S*

"tjatade på M. Svahn" och fick sedan hjälp av landslagsvallare... Och Primateria?

Vad hette vallaren då? Och varför gjorde du inte jobbet själv?

 

Bara lite nyfiken...

Link to comment
Share on other sites

Svar till undrande.

 

1. Därför att jag inte ville sabba belaget genom att prova själv...har förstått att det kan krävas ett visst handlag...och har aldrig förr stålsicklat så jag tyckte jag behövde hjälp av proff.

 

2. Ville inte köpa en stålsickel.

 

3. Primateria sickel användes vid sicklingen av belaget.

 

Vad vallaren hetter frågade jag aldrig om...hade knappast laggt hans namn på minnet heller...

Link to comment
Share on other sites

Svar till undrande.

 

1. Därför att jag inte ville sabba belaget genom att prova själv...har förstått att det kan krävas ett visst handlag...och har aldrig förr stålsicklat så jag tyckte jag behövde hjälp av proff.

 

2. Ville inte köpa en stålsickel.

 

3. Primateria sickel användes vid sicklingen av belaget.

 

Vad vallaren hetter frågade jag aldrig om...hade knappast laggt hans namn på minnet heller...

Men kom förbi i Mora så får jag titta på skidorna, vore intressant! Och är de verkligen stålsicklade så lovar jag att få fart på dem.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars- Erik och Co!

 

Jag fick för mig att prova åka stålsicklat Vasaloppet 2010, så jag frågade Mattias Svahn ifall han kunde tänka sig utföra jobbet, något han inte ville då det inte ingick i hans koncept...men jag tjatade och till slut gav han med sig..han som utförde Primateria sicklingen var landslagsvallare och fick slita rätt länge med mina favorit RCS som alltid haft bra glid.

 

Jag vart väl ingen större anhängare av stålsickling efter ha provat åka till Evertsberg med dessa stålsicklade skidor...i princip alla i led 6-7 gled betydligt bättre än jag....vilket sätter sig på psyket...jag klev av i Evertberg p.g.a. ont i revbenen då jag hade vurpat dagen innan...jag påstår alls inte att stålsicklat är dåligt...det är ju många som tycks få superskidor....men undrar varför det blev så illa för just jag? Vet inte ifall man borstat skidan efter sicklingen...jag bara la på fästvalla och hoppades på bra glid...

 

Tacksam för kommentarer kring detta...åkte halvvasan på ett annat par RCS...vilket gav väldigt fint glid....kände mig som kingarnas king kong vallare *S*

IMPONERANDE, det var av häftigaste jag hört på länge. Jag tolkar att du som vi andra är en typisk motionär i si så där led 3-5 klass eftersom det var led 6-7 åkare som gled om dig.

Och i detta läge ändå

a) ha direktkontakt med Mattias Svahn och få en sådan auktoritet att ge med sig mot sin vilja för att du skulle få din stål(sicklings)vilja igenom

b) få en landslagsvallare att INTE valla åt dig utan just STÅLSICKLA

 

Du måste vara unik inte bara på skidforum, utan i hela skidvärlden, eller har någon varit med om något likartat ?

Anm: Jag har ju förstått att skiforfun och Sniperolsson håller till i landslagsvallarnas domäner ibland men de stålsicklar ju inte så detta måste vara unikt även för dem. Och vi andra vanliga motionärer har ju ingen chans att vistas i landslagsvallarnas bodar och allt vi får höra därifrån är ju "mystik" (någon skrev "porr") för oss.

 

Jag beklagar verkligen att du trots detta inte fick bra glid och till och med måste bryta (vilket jag aldrig behövt göra än trots 50 genomförda lopp, varav 14 sista stålsicklat, oftast egenhändigt=amatörmässigt)

Det skulle vara kanonkul om du Benson kontaktade mig privat t.ex. via email så vi får prata vidare om det unika du varit med om.

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

 

Måste få tacka för erat visade intresse för mina stålsicklade lagg! :o)

 

jag är inte så snabb Lars-Erik! jag stog i led 6...var nära seeda upp mig till led 5 men hade oturen att hamna i en flaskhals på (halvvasan (mitt fel) men har nog svårt att ta mig högre upp i hiearkin än så...tyvärr :o) men ändock kul att åka skidor...

 

Angående ditt flotta erbjudande enklare sport...bugar och bockar...men måste man stålsickla fast de bara är åkte i 45 km? Däremot har jag skaffat en finfin stålboste...kanske fibertexa och stålborsta upp mina favoritskidor....och se om glidet infinner sig...kanske hade jag gått bättre och bättre glid ju längre in i loppet när alla vallade skidor sugit upp all blåbärsoppa och gelér ...vad vet jag...

 

Angående Mattias Svahn är han en mycket vänlig sjä som lät sig övertalas...han tyckte nog synd om mig...försökte se ut som en hundvalp :o)

 

Jag hör absolut av mig till dig Lars Erik...har följt denna tråd under många år...därför vart man ju till slut sugen att prova...men största upplevelsen var när jag provade pulver första gången swix fc8...det gick fort...även på mina inte alls favoritskidor....

Link to comment
Share on other sites

Hej på er!

 

Måste få tacka för erat visade intresse för mina stålsicklade lagg! :o)

 

jag är inte så snabb Lars-Erik! jag stog i led 6...var nära seeda upp mig till led 5 men hade oturen att hamna i en flaskhals på (halvvasan (mitt fel) men har nog svårt att ta mig högre upp i hiearkin än så...tyvärr :o) men ändock kul att åka skidor...

 

Angående ditt flotta erbjudande enklare sport...bugar och bockar...men måste man stålsickla fast de bara är åkte i 45 km? Däremot har jag skaffat en finfin stålboste...kanske fibertexa och stålborsta upp mina favoritskidor....och se om glidet infinner sig...kanske hade jag gått bättre och bättre glid ju längre in i loppet när alla vallade skidor sugit upp all blåbärsoppa och gelér ...vad vet jag...

 

Angående Mattias Svahn är han en mycket vänlig sjä som lät sig övertalas...han tyckte nog synd om mig...försökte se ut som en hundvalp :o)

 

Jag hör absolut av mig till dig Lars Erik...har följt denna tråd under många år...därför vart man ju till slut sugen att prova...men största upplevelsen var när jag provade pulver första gången swix fc8...det gick fort...även på mina inte alls favoritskidor....

Efter ett tips från en uppmärksammad läsare så ser man det jäkligt klart!

Alltså, jag tycker det är så jäkla, jäkla lågt!

 

Precis samma meningsuppbyggnad (och samma stavfel) som en ganska omdiskuterad herre och snackar upp sina egna prylar i annan tråd. Har Ni Era funderingar så kan Ni ju gissa och jämföra...

 

Jag kommer nu att göra en anmälan!

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju reta dig lite, Lars-Erik, med att bjorn12 valde bort de stålsicklade skidorna igår på Solstaloppet till förmån för ett par vallade. :)

Mattila öppet spår körde jag däremot på ett par RCR Kuzmin+ med 1,66mm rill. De gick bäst den dagen enligt glidtest före start. Även idag på Hovfjället i -11 och betongspår gick Kuz+ bättre än BWLF. BWLF var körd på Solstaloppet så de hade kanske börjat tappa glidet. Eller också var Kuz+ bättre än BWLF idag. Hade sämre fäste på BWLF-skidorna också efter sliten fästvalla från Solsta och ändå gled de sämre.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju reta dig lite' date=' Lars-Erik, med att bjorn12 valde bort de stålsicklade skidorna igår på Solstaloppet till förmån för ett par vallade. :)[/quote']

Mattila öppet spår körde jag däremot på ett par RCR Kuzmin+ med 1,66mm rill. De gick bäst den dagen enligt glidtest före start. Även idag på Hovfjället i -11 och betongspår gick Kuz+ bättre än BWLF. BWLF var körd på Solstaloppet så de hade kanske börjat tappa glidet. Eller också var Kuz+ bättre än BWLF idag. Hade sämre fäste på BWLF-skidorna också efter sliten fästvalla från Solsta och ändå gled de sämre.

De som du har BWLF på, är de sicklade eller stenslipade?

Sedan funderar jag på vad för rillrar du kör med?

 

Och till sist undrar jag över om du återhämtat dig efter lördagens kraftprov?

 

Ännu mera sist kan jag rapportera att det ligger några stålsicklar på ett bord här nu. ;)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju reta dig lite' date=' Lars-Erik, med att bjorn12 valde bort de stålsicklade skidorna igår på Solstaloppet till förmån för ett par vallade. :)[/quote']

Mattila öppet spår körde jag däremot på ett par RCR Kuzmin+ med 1,66mm rill. De gick bäst den dagen enligt glidtest före start. Även idag på Hovfjället i -11 och betongspår gick Kuz+ bättre än BWLF. BWLF var körd på Solstaloppet så de hade kanske börjat tappa glidet. Eller också var Kuz+ bättre än BWLF idag. Hade sämre fäste på BWLF-skidorna också efter sliten fästvalla från Solsta och ändå gled de sämre.

De som du har BWLF på, är de sicklade eller stenslipade?

Sedan funderar jag på vad för rillrar du kör med?

 

Och till sist undrar jag över om du återhämtat dig efter lördagens kraftprov?

 

Ännu mera sist kan jag rapportera att det ligger några stålsicklar på ett bord här nu. ;)

BWLF-skidorna är stenslipade med 9/6,2 struktur från Allsport. Rillern är en Kähärä med 1,00mm och 1,66mm.

Jag har återhämtat mig, kände bara lite i kroppen dagen efter. Hur känns det själv? Solsta var väl bara ett ovanligt kort träningspass för Vasa!

Vilka sicklar har du köpt?

Link to comment
Share on other sites

Jag har återhämtat mig, kände bara lite i kroppen dagen efter. Hur känns det själv? Solsta var väl bara ett ovanligt kort träningspass för Vasa!

Vilka sicklar har du köpt?

Jo ett litet lätt pass. ;) Ändå är man "tom" i kroppen dagen efter.

 

Det blev ett set med Kuzmin U11 + U - så har jag lite att öva med. :)

 

Vad är skillnaden mellan U11 och de tidigare varianterna?

Link to comment
Share on other sites

vill mest bara skryta lite egentligen tror jag, men tycker nog att det passar ganska bra i denna tråd.

 

Var i Högbo i lördags. Polaren gick in i parafineringsboden för att parafinera sina skejtlagg. Jag tittade förbi lite snabbt och fnös åt parafinerarna därinne. Sedan la jag ut mina stålsicklade (Primateria) RCS från 96 i spåret och gled ifrån parafinerarna inkl. min polare med skejtlaggen. - jag hade bra fäste, i 62 km. - ett dygn gammal 1-2 dm nysnö som var riktigt kall å fin men lite lös såklart.

 

Tidigare har jag hållit på med fluorkloss och rotoborstning intill förbannelse.

Link to comment
Share on other sites

Även på fransk vårsnö fungerar stålsickling bra. I helgens långlopp La Transjurassienne körde jag på mina Rossignol (vad annars när man är i Frankrike!) preparerade med Kuzmin+, hand-stålborste och lite polering med fruns gamla strumpbyxor.

 

Spåret var bedrövligt; Gamal smutsig snö, plusgrader, trångt och smalt. Man mina skidor var kanon! Jag gled om nästan alla i mitt startled (led 2 av totalt 4).

Link to comment
Share on other sites

Väldigt delade meningar om hur bra/dåligt det är med stålsicklat. Jag har också provat i 2-3år nu och har bildat mig min egen uppfattning. Jag tycker att det är med stålsicklat lite som med tejp för fästet att det är enkelt och fungerar bra för det mesta. Tror att det är den bästa metoden för alla som inte vill eller har möjlighet att skaffa alla fluorvallor och kunskapen hur man vallar som proffsen. För att inte tala om tiden det tar.

 

Men samtidigt om man har ambitioner och vill ha det allra bästa tror jag ändå att en riktigt proffsvallad skida med till förhållandena stenslipad struktur har ett bättre glid om man får till det.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt delade meningar om hur bra/dåligt det är med stålsicklat. Jag har också provat i 2-3år nu och har bildat mig min egen uppfattning. Jag tycker att det är med stålsicklat lite som med tejp för fästet att det är enkelt och fungerar bra för det mesta. Tror att det är den bästa metoden för alla som inte vill eller har möjlighet att skaffa alla fluorvallor och kunskapen hur man vallar som proffsen. För att inte tala om tiden det tar.

 

Men samtidigt om man har ambitioner och vill ha det allra bästa tror jag ändå att en riktigt proffsvallad skida med till förhållandena stenslipad struktur har ett bättre glid om man får till det.

Säger inte emot, men ibland kan ovallade glidytor vara det bästa även jämfört med pulver och alla upptänkliga resurser, t ex vid skitig snö. Ju längre bak man står i Vasaloppet, desto mer blåber, sportdryck mm åker man igenom. På samma sätt är säkert Kuzmin-strukturen den bästa för något före.

Link to comment
Share on other sites

Väldigt delade meningar om hur bra/dåligt det är med stålsicklat. Jag har också provat i 2-3år nu och har bildat mig min egen uppfattning. Jag tycker att det är med stålsicklat lite som med tejp för fästet att det är enkelt och fungerar bra för det mesta. Tror att det är den bästa metoden för alla som inte vill eller har möjlighet att skaffa alla fluorvallor och kunskapen hur man vallar som proffsen. För att inte tala om tiden det tar.

 

Men samtidigt om man har ambitioner och vill ha det allra bästa tror jag ändå att en riktigt proffsvallad skida med till förhållandena stenslipad struktur har ett bättre glid om man får till det.

Säger inte emot' date=' men ibland kan ovallade glidytor vara det bästa även jämfört med pulver och alla upptänkliga resurser, t ex vid skitig snö. Ju längre bak man står i Vasaloppet, desto mer blåber, sportdryck mm åker man igenom. På samma sätt är säkert Kuzmin-strukturen den bästa för något före.[/quote']

Håller med. När snön är smutsig verkar stålsicklat vara det bästa i längden. Åker t.ex alltid stålsicklat i skidtunneln där ett par vallade skidor snabbt tappar glidet.

Link to comment
Share on other sites

Har drygt ett års erfarenhet av stålsickling. Mina amatörmässiga resultat visar ungefär samma sak som TT beskriver. Kör i princip enbart stålsicklat på träning och speciellt i tunneln. Tror också att om man får till en "riktig" vallning så går den bättre på ett seedningslopp, men skulle nog kunna tänka mig att åka stålsicklat där också. Ska göra en glidjämförelse på lördag inför Skinnarloppet. Efter det kanske även jag lägger vallan åt sidan ;)
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...