Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

När jag var i tunneln i höstas fick jag samma historia berättad för mig, att Kuzmin preppat ett par skidor som var de sämsta de någonsin testat.

Mycket frågande till detta erbjöd jag dem att prova mina skidor. Ingen ville. Köpte samma helg ett par Carbonlite skidor till sonen som då preppades av dom. De gled bra, i typ 3 varv.

 

Samma sak hände när jag första gången gjorde test i tunneln. Hade grymma skidor och när jag på söndagen var i butiken satt ett gäng klubbledare och diskuterade inför en tävling som skulle hållas. Det var det ena paraffinet hit och det andra pulvret dit. Även då erbjöd jag vem som helst att prova mina skidor. Ingen ville ens prova.

 

Nåväl, som sagts tidigare är det bara att testa själv och välja vad man vill tro på. Så varför inte testa själv, är ju dumt att en dag dö nyfiken ;)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

När jag var i tunneln i höstas fick jag samma historia berättad för mig, att Kuzmin preppat ett par skidor som var de sämsta de någonsin testat.

Mycket frågande till detta erbjöd jag dem att prova mina skidor. Ingen ville. Köpte samma helg ett par Carbonlite skidor till sonen som då preppades av dom. De gled bra, i typ 3 varv.

 

Samma sak hände när jag första gången gjorde test i tunneln. Hade grymma skidor och när jag på söndagen var i butiken satt ett gäng klubbledare och diskuterade inför en tävling som skulle hållas. Det var det ena paraffinet hit och det andra pulvret dit. Även då erbjöd jag vem som helst att prova mina skidor. Ingen ville ens prova.

 

Nåväl, som sagts tidigare är det bara att testa själv och välja vad man vill tro på. Så varför inte testa själv, är ju dumt att en dag dö nyfiken ;)

Nu kan ju inte jag svara för varför Fredrik och Lasse inte ville testa, så jag tänker inte ens försöka.

 

Och angående att testa så kanske jag gör det någon dag, men just nu tänker jag inte köpa någon sickel eftersom jag inte tror på det och då är det bortkastade pengar. (Och precis som Skalman sa så om jag tror, så innebär det att jag inte vet.)

Link to comment
Share on other sites

Okej. Ny på forumet. Hyfsat ny i spåren. Åkte Vasaloppet förra året på vad som påstods vara sicklade skidor (vallaservice.se). Hade inte bra glid.

 

Lät häromdagen Vagnhäradspojken ta sig an mina skidor. Åkte därefter i går först en ren stakningstur på Ängarna i Runby. Kunde för första gången staka i uppförslut. Det kändes som jag flög fram i spåren. Jag brukar bli omåkt, igår var det jag som körde om. Väl påväg från stakningen kände jag sådan glädje över kanonglidet att jag åkte till Knalleborg på Ekerö och åkte ett varv där också.

 

Jag är övertygad. Varför hålla på med glidvalla för hundratals eller tusentals kronor som måste bättras på och ändras efter väderlek när Kuzmin-sicklat ger ett grymt glid. Förhoppningsvis håller det över denna och kanske nästa säsong, men å andra sidan är återsickling så billigt att jag nog lämnar in dem inför säsong 2011-12 igen.

 

Dock kommer jag inte stå och staka i 9 mil i år. Hur det blir i framtiden vet ingen.

 

Kort sagt sickla, skippa krångel med glidvalla. Träna mage och triceps, börja staka!

Link to comment
Share on other sites

Okej. Ny på forumet. Hyfsat ny i spåren. Åkte Vasaloppet förra året på vad som påstods vara sicklade skidor (vallaservice.se). Hade inte bra glid.

 

Lät häromdagen Vagnhäradspojken ta sig an mina skidor. Åkte därefter i går först en ren stakningstur på Ängarna i Runby. Kunde för första gången staka i uppförslut. Det kändes som jag flög fram i spåren. Jag brukar bli omåkt, igår var det jag som körde om. Väl påväg från stakningen kände jag sådan glädje över kanonglidet att jag åkte till Knalleborg på Ekerö och åkte ett varv där också.

 

Jag är övertygad. Varför hålla på med glidvalla för hundratals eller tusentals kronor som måste bättras på och ändras efter väderlek när Kuzmin-sicklat ger ett grymt glid. Förhoppningsvis håller det över denna och kanske nästa säsong, men å andra sidan är återsickling så billigt att jag nog lämnar in dem inför säsong 2011-12 igen.

 

Dock kommer jag inte stå och staka i 9 mil i år. Hur det blir i framtiden vet ingen.

 

Kort sagt sickla, skippa krångel med glidvalla. Träna mage och triceps, börja staka!

Får man fråga vad det var för temp och hur spåren var? nysnö eller gammal snö?

Link to comment
Share on other sites

har införskaffat en kuzmin plus 011, jämte Kuzmin universal 011 samt primateriasatsen jag har. tanken är generellt att använda Kuzminplussen för att avverka material och sedan gå på med främst primateriorna. Måste säga att Kuzminplussen var häpnadsväckande lättarbetad och tog mkt material och det kändes som nästan omöjligt att få ngt litet jack eller lite vågform (som iofs alltid varit mkt lätt att få bort vid mina tidigare stålsicklingar). Nu var iofs skidorna primateriasicklade en gång för ett antal repor sedan, så de var väl iofs hyffsat släta och jämna.

 

Ska strax gå på mina kuzminplussade rcs med primateriorna.

 

Jag inbillar mig att det är en bra ide - om man tänkt hålla på å åka ett tag framöver, att ha en kuzmin-pluss för att göra grundarbetet med.

Link to comment
Share on other sites

Det var väl omkring 5-7 minusgrader. Spåren var troligen dragna dagen innan eller möjligtvis på kvällen två dagar tidigare. Runby spårpartull spårar på väldigt bra och ofta. Spåren var frusna och hårda, ingen nysnö i. Dvs liten friktion i spåren och numera liten friktion på skidorna. Lite sol var det också, men inte strålande. 1-3 m/s i nordlig vind.

 

Okej. Ny på forumet. Hyfsat ny i spåren. Åkte Vasaloppet förra året på vad som påstods vara sicklade skidor (vallaservice.se). Hade inte bra glid.

 

Lät häromdagen Vagnhäradspojken ta sig an mina skidor. Åkte därefter i går först en ren stakningstur på Ängarna i Runby. Kunde för första gången staka i uppförslut. Det kändes som jag flög fram i spåren. Jag brukar bli omåkt' date=' igår var det jag som körde om. Väl påväg från stakningen kände jag sådan glädje över kanonglidet att jag åkte till Knalleborg på Ekerö och åkte ett varv där också.

 

Jag är övertygad. Varför hålla på med glidvalla för hundratals eller tusentals kronor som måste bättras på och ändras efter väderlek när Kuzmin-sicklat ger ett grymt glid. Förhoppningsvis håller det över denna och kanske nästa säsong, men å andra sidan är återsickling så billigt att jag nog lämnar in dem inför säsong 2011-12 igen.

 

Dock kommer jag inte stå och staka i 9 mil i år. Hur det blir i framtiden vet ingen.

 

Kort sagt sickla, skippa krångel med glidvalla. Träna mage och triceps, börja staka![/quote']

Får man fråga vad det var för temp och hur spåren var? nysnö eller gammal snö?

Link to comment
Share on other sites

Och jag är också ny på forumet (även om jag som icke-medlem har följt den här debatten några veckor). Åker mitt första öppna spår på söndag. Har åkt ett seedningslopp (för milen) och hamnade någon minut utanför 5an. Räknar med under 7 på ÖS om bra före. Hörde talas om kuzminsickling för 3-4 veckor sedan inför nämnda seedningslopp (Bergebo skimarathon) då min skidkompis precis fått sina madshus stålsicklade. Vi tillbringade kvällen i källaren med vallaväck och swix CH10 och LF8. Minns att jag tänkte att det här gör jag nog bara en gång (och då hade jag köpt vallaprodukter (glid) för ca 300 kr för endast aktuellt före).

 

Jag upplevde inte något vidare glid, min kompis testade sitt glidvallade fischerpar och sitt stålsicklade madshus och valde stålsicklat. Jag hade inget val utan åkte på mina CR Classic.

Häromdagen köpte jag ett par Fischer RCS Classic Plus (nästa årsmodell). Teståkte i Runby i onsdags (riktigt bra spår) och hade bättre glid än på tidigare skidparet.

 

Lämnade i lördags båda skidparen till enklaresport för kuzmin-sickling. Var lite rädd att nya paret skulle få sämre glid. På söndagens tur i Ågesta (fina spår, bra stavfäste, minus 5-7) hade jag min roligaste tur på länge. Två varv i skogens kuperade 6 km (medvetet lite för lite fäste) och två varv på golfens flacka 8 km (med sicksackåkning mellan söndagsåkarna) på 1,42. Har aldrig känt en sådan lätthet i stakningen och har inte tidigare haft de tiderna!

 

Jag kan inte uttala mig om kuzmin-sickling slår stenslipning, fluor och pulver eller om sistnämnda är bättre de första milen. Jag har inte gjort några vetenskapliga test och jämfört olika skidpar i samma sluttning. Jag har inte testat samtliga fören. Jag har inte ens jämfört mitt nya skidpar med glidvalla och med stålsicklat. Det jag dock kan säga är följande. Stålsickling gav mig det bästa glid jag har haft, på nya skidor och i ovan nämnt före. Jag är väldigt nöjd över att inte behöva köpa ytterligare låg-eller högflourvallor (av ekonomiska och ekologiska skäl), strykjärn, vallabänk och lägga flera timmar på glidvallning (med medföljande inandning). Jag kan också konstatera att av de tre (inklusive mig själv) jag känner som har testat stålsicklat (samtliga i vagnhärad) är samtliga tre väldigt nöjda och nästintill lyriska.

 

Jag kan förstå om det finns en debatt när det gäller elitåkarens val, men jag menar att det borde vara tydligt vid det här laget att om man inte uppskattar själva glidvallandet i sig (eller tjänar sitt levebröd på produkterna) är stålsicklat ett mycket bra alternativ. Det räcker för mig!

Link to comment
Share on other sites

Förstår inte riktigt argumentationen här. När vi jämför kostnader verkar det vara Kuzmin vs. Cera F, men när det görs glidtester och när någon relaterar glidet till hur det har funkat så pratas det LF och rena syntetparafiner. Tycker nog att man måste vara lite mer balanserad.

 

Jag tränar på Vauhtis blå syntetkloss. 100.- räcker ungefär 30 vallningar skulle jag uppskatta det till, har inte räknat. För mig innebär det att en sådan kloss räcker mer än ett år. Utöver det lägger jag pengar på flourvallor, men eftersom den enda tävling som jag kör pulver är vasaloppet och jag där har en paketdeal så kan jag inte riktigt säga hur mycket det kostar, men säg att jag lägger 500.- på flourvallningar totalt med seedningsloppen (då jag inte tar pulver)

 

Kuzmin kostar 1.495.- plus att jag kanske borde komplettera med någon borste till.

 

För den som bara kör LF/Syntet så tar det rätt lång tid att lägga 1.495.- på glidvalla, så där tycker jag att det argumentet faller lite.

 

Om man vill ha bästa glid tror jag att man ska jämföra med det bästa vad gäller valla också, alltså Cera F och HF etc. men det har jag inte sett några jämförelser med.

 

Så min slutsats så här långt iaf är:

- Om du idag vallar med billiga LF/CH vallor kan du fortsätta med det, men du kan räkna med att du nångång då och då blir frångliden av en stålsicklare som förmodligen har lagt lite mer pengar på att få det bättre glidet.

 

-Om du idag vallar med HF/FC på tävling så kan du fortsätta med det, ochdu kan räkna med att du nångång då och då glider från en stålsicklare som förmodligen har lagt lite mindre pengar på glidet.

 

Lite pengar ----> -----> Mycket pengar

Halvdant glid ----> -----> Riktigt bra glid

---------------------------------------------------------------------

LF/CH Kuzmin HF/FC

 

Naturligtvis förutsatt att man vallar rätt också.

 

Vad gäller tiden så lägger jag inte så grymt mycket tid på vallningen. Naturligtvis kommer den 5/3 att tillbringas med vallajärn, testglidning, vallasnack med klubbkompisar, kaffe, teorier och diskussioner och gasmask. Men det är lite av grejen den dan, så det ser jag inte som nåt problem. Träningstiden jag tappar är ju i princip försummbar eftersom en snabbvallning inför ett träningspass går väldigt snabbt. Lite parafin på, sickla och borsta en hel del, men fästvallningen måste man ju göra ändå.

 

Ojdå, nu blev det visst långt. Min poäng var egentligen att jag tycker att jämförelserna inte alltid är rättvisa när vi pratar glidet från en LF/CH men kostnaden för en Cera. (risken finns väl att jag gör tvärtom...)

Edited by Thunis
Link to comment
Share on other sites

Förstår inte riktigt argumentationen här. När vi jämför kostnader verkar det vara Kuzmin vs. Cera F, men när det görs glidtester och när någon relaterar glidet till hur det har funkat så pratas det LF och rena syntetparafiner. Tycker nog att man måste vara lite mer balanserad...

 

Kuzmin kostar 1.495.- plus att jag kanske borde komplettera med någon borste till...

 

Ojdå, nu blev det visst långt. .....

Jag kortade ned lite av ditt inlägg och så får andra dra de slutsatser de vill. Och det är fortfarande de som provat allt som faktiskt kan berätta om skillnaderna men det är intressanta funderingar du har.

 

Och jag tror nog de flesta är balanserade. Och sen kan man ju inte blanda ihop olika personers jämförelser. Såvida inte samma person jämför sitt glid med syntet samt LF-vallor och sedan priset med högfluorsvallor, det är sant. Men vem har gjort det?

 

Jag förutsätter att man gör ett samlat intryck och det är väl kul att det finns nöjda personer? ;-)

 

Till absoluta största delen så köper en privatperson endast Kuzmin Universal för 569 kr (+ lite frakt) och hälften kanske vill investera i en ny borste det stämmer. Säg att vi hamnar på 900 kr.

Sköter man sin sickel och endast har 1-2 par skidor så behöver man inte, om man sköter sina produkter, egentligen ngt mer på garanterat 10 år. Sen kan man prata om rillning och ytterligare polering för den sista finishen men det är ju inget specifikt för just stålsickling. Så för att räkna högt så lägger en genomsnittlig stålsicklare ned ca. 90 kr/året, utslaget.

Och att borstarna håller så länge är det inget snack om. De blir snarare bara bättre och bättre.

Edited by enklaresport
Link to comment
Share on other sites

Jag kortade ned lite av ditt inlägg och så får andra dra de slutsatser de vill. Och det är fortfarande de som provat allt som faktiskt kan berätta om skillnaderna men det är intressanta funderingar du har.

 

Och jag tror nog de flesta är balanserade. Och sen kan man ju inte blanda ihop olika personers jämförelser. Såvida inte samma person jämför sitt glid med syntet samt LF-vallor och sedan priset med högfluorsvallor, det är sant. Men vem har gjort det?

 

Jag förutsätter att man gör ett samlat intryck och det är väl kul att det finns nöjda personer? ;-)

 

Till absoluta största delen så köper en privatperson endast Kuzmin Universal för 569 kr (+ lite frakt) och hälften kanske vill investera i en ny borste det stämmer. Säg att vi hamnar på 900 kr.

Sköter man sin sickel och endast har 1-2 par skidor så behöver man inte, om man sköter sina produkter, egentligen ngt mer på garanterat 10 år. Sen kan man prata om rillning och ytterligare polering för den sista finishen men det är ju inget specifikt för just stålsickling. Så för att räkna högt så lägger en genomsnittlig stålsicklare ned ca. 90 kr/året, utslaget.

Och att borstarna håller så länge är det inget snack om. De blir snarare bara bättre och bättre.

Nej, du har rätt. Det är nog ingen som har blandat ihop det på det sättet, men jag menar ändå att när vi diskuterar det i tråden så är det lätt att det diskuteras glid på ett ställe, och då måste jag säga att det övervägande jämförs med LF/CH, och sedan diskuteras kostnader och då glider ämnet gärna in på HF/FC. Den samlade bilden kan bli lite skev menar jag bara. Sen kanske jag skevar åt andra hållet...

 

Men om du säger att du lägger 90kr/år så är ju det ungefär samma som att köpa en syntetklump. Då får du baspaketet. Då undrar jag lite hur stor skillnad det är med att utöka till tre sicklar, eller att välja primateria istället som ju drar upp lite till i kost. Jag tror ju att i den här gruppen så är stålsickling ett helt ok val. Ungefär samma kost, fast du får lägga allt direkt, inte bra för en ekonom som jag... men bättre glid om man ska dra en kortfattad förenkling och inte snurra in på olika vallningar.

 

Om man då säger att man är som jag och inte lägger grymt mycket på valla vid träning men gärna kostar på lite skidkokain på tävling så tror jag att jag får hosta upp med lite mer pengar men kanske också har lite bättre glid just den dagen.

Link to comment
Share on other sites

Ska man köra vallat får man även ta med kostnaden för stenslipning, hotbox och grundpreparering. Motsvarar väl i alla fall en ny sickel varje gång.

Startar man från noll så tycker jag att startkostnaderna för ett grundpaket LF (billigt vallajärn, mättningsparaffin, 1 LF-valla, sickel, borstar/kombiborste...) eller Kuzmin (Universalsickel, borste) är rätt lika men då tror jag man är mer allround med sicklingsalternativet än med bara en LF-valla. Å andra sidan kostar en LF-valla inte så mycket när man måste komplettera.

Svårt att jämföra eftersom ambitionsnivåerna är rätt olika och det är lätt att köpa på sig massa saker som man kanske inte alltid behöver både i form av vallor och/eller strukturverktyg. Årskostnaden efter startpaketet torde bli lägre för sickelalternativet men återigen inga stora pengar då man håller sig på LF-nivå förutsatt att man inte slipar & hotboxar skidorna varje år.

Från mitt perspektiv är jag mer nöjd med resultatet av sickeln än LF-vallningen men skulle kunna tänka mig att köra HF/pulver på mina sicklade skidor om jag trodde att det skulle ge mig bättre fart på skidorna. Ser dock inte poängen med att slipa, mätta & valla med billiga vallor om det inte ger bättre glid än med sickeln.

Link to comment
Share on other sites

Eller ca 300 kr för hjälp med stålsickling inklusive borstning för 50-100 mils åkning och ungefär halva kostnaden vid andra sicklingen. Och då är det det enda omaket som aktualiseras för bra glid. Resten av året (vintern) är det som jag uppfattar det bara att dra på lite fäste och staka på. Men det känns ju som att argumenteringen har gått lite i stå. Har man inte intresse av att testa något "nytt" som kan vara bra/bättre/dåligt/sämre och som ju ändå inte pajar skidan så är det ju valfritt (känner några som också ogärna övergår till T9 på mobilen).

 

De som ännu inte har köpt ett gäng glidvallor och som i vart fall vill ha lite mer glid än fabriksslip och inte heller vill lägga så mycket tid på glid bör dock enligt min uppfattning överväga stålsickling.

Link to comment
Share on other sites

Ska man köra vallat får man även ta med kostnaden för stenslipning, hotbox och grundpreparering. Motsvarar väl i alla fall en ny sickel varje gång.

Jo men nu pratar vi ju HF/FC-folk igen. Det är ju inte så många CH-vallare som hotboxar... och när du pratar den kategorin så tror jag att det är intressantare hur bra skidan går snarare än kostnaden, annars hotboxar man väl inte?

Link to comment
Share on other sites

Ska man köra vallat får man även ta med kostnaden för stenslipning' date=' hotbox och grundpreparering. Motsvarar väl i alla fall en ny sickel varje gång.[/quote']

Startar man från noll så tycker jag att startkostnaderna för ett grundpaket LF (billigt vallajärn, mättningsparaffin, 1 LF-valla, sickel, borstar/kombiborste...) eller Kuzmin (Universalsickel, borste) är rätt lika men då tror jag man är mer allround med sicklingsalternativet än med bara en LF-valla. Å andra sidan kostar en LF-valla inte så mycket när man måste komplettera.

Svårt att jämföra eftersom ambitionsnivåerna är rätt olika och det är lätt att köpa på sig massa saker som man kanske inte alltid behöver både i form av vallor och/eller strukturverktyg. Årskostnaden efter startpaketet torde bli lägre för sickelalternativet men återigen inga stora pengar då man håller sig på LF-nivå förutsatt att man inte slipar & hotboxar skidorna varje år.

Från mitt perspektiv är jag mer nöjd med resultatet av sickeln än LF-vallningen men skulle kunna tänka mig att köra HF/pulver på mina sicklade skidor om jag trodde att det skulle ge mig bättre fart på skidorna. Ser dock inte poängen med att slipa, mätta & valla med billiga vallor om det inte ger bättre glid än med sickeln.

Precis. Fast jag har inte tänkt så mycket i uppstartskostnader eftersom jag inte är där... Men du har definitivt en poäng.

Link to comment
Share on other sites

Eller ca 300 kr för hjälp med stålsickling inklusive borstning för 50-100 mils åkning och ungefär halva kostnaden vid andra sicklingen. Och då är det det enda omaket som aktualiseras för bra glid. Resten av året (vintern) är det som jag uppfattar det bara att dra på lite fäste och staka på. Men det känns ju som att argumenteringen har gått lite i stå. Har man inte intresse av att testa något "nytt" som kan vara bra/bättre/dåligt/sämre och som ju ändå inte pajar skidan så är det ju valfritt (känner några som också ogärna övergår till T9 på mobilen).

 

De som ännu inte har köpt ett gäng glidvallor och som i vart fall vill ha lite mer glid än fabriksslip och inte heller vill lägga så mycket tid på glid bör dock enligt min uppfattning överväga stålsickling.

Jo det är klart att man kan prova, men nånstans måste jag ju tro lite på det, annars kommer jag ju att "känna" att det går sämre. Om jag åker upp till tunneln och lånar de skidorna som Kuzmin ska ha "dragit ett par drag på" alternativt preparerat optimalt och dessutom pratar med Fredrik och Lasse innan om hur värdelöst det är så garanterar jag dig att jag kommer att uppleva det så också. Sen är det ju alltid kul med lite raljerande och smått hånfulla kommentarer, det tar jag så gärna... (Fast jag har ett helt tangentbord på min telefjunk så jag behöver inte T9, det är ju dinosaurietid på det...)

 

Sedan stämmer det väl rätt väl med det jag skrev tidigare angående att placera in stålsicklingen mellan LF och HF både i hur optimalt det är och kostnad. En enkel syntetkloss räcker ju för ett år för 100.- men det är ju inte särskilt optimalt, men lite billigare än att sickla. Sen tycker jag ju att för de flesta så ska man väl åtminstone överväga alla alternativ, men för mig får det vara tills jag passerar Vagnhärad nästa gång åtminstone. ;-)

Link to comment
Share on other sites

Just de skidorna som Kuzmin hade sicklat testade jag i tunneln i höstas. Eftersom jag inte bara ville uppleva glidet hit eller dit så jämförde jag dem mot andra skidor. Resultatet finns i tråden "Björnglid i tunneln". Enligt Lasse på Allsport, som milt sagt inte är någon sicklingsentusiast, gled de mycket dåligt trots att de var sicklade enligt konstens alla regler men när jag talade med Kuzmin själv så sa han att han bara hade sicklat av dem lite. Edited by bjorn12
Link to comment
Share on other sites

Angående prisjämförelsen i senaste Vasalöparen så tycker jag att den är helt missvisande. Man skulle lika gärna (och rättvisare) kunna säga: En stålsickel + stålborste = 900 kr = 90 kr/år om sickeln håller i 10 år.

Stenslipning en gång per år + 3 olika vallor, 3 klossar LF i 10 år = 5000 kr + 1500 kr = 6500 kr = 650 kr/år. Mycket dyrare med dyrare vallor förstås.

Som det uttrycks i Vasalöparen verkar det som om stålsickling är mycket dyrare än stenslipning och priset på valla nämns inte alls.

Link to comment
Share on other sites

vasalöparen är väl inte direkt sinnebilden av oberoende journalistik...

Håller med, speciellt när de lät Lars Carlöf utala sig om det VETENSKAPLIGA i Kuzmins avhandling utan att låta någon i betygsnämnd (tre professorer) och opponent (också professor) som bedömt och godkänt hans doktorsavhandling få kommentera de direkt felaktiga värderingar han tilläts framföra. Man nämnde inte ens doktorsavhandlingen , bara hans licavhandling. Och inte fick Kuzmin själv uttala sig heller. Vanligtvis brukar man i Journalistiska sammanhang låta även den anklagade uttala sig. Jag vill betona att Lars Carlöf INTE har varit med och bedömt någon av dessa avhandlingar. Han var ju ishavsforskare när han doktorerade och nu arbetar han hos Swix, som i någon mening är en konkurrent. Och ni har ju själva på skidforum sett att det de publicerat i detta sammanhang som visats på skidforum inte alls håller måttet och, enligt mig, inte har en chans att publiceras i någon tidskrift i motsats till det Kuzmin har i sin doktorsavhandling (som innehåller 5-6 uppsatser i tidskrifter).

 

Artikeln om stålsickling i senaste numret var något bättre men nog tycker man även här att även Kuzmin borde få uttala sig, som ju faktiskt kom på detta fantastiskt enkla sätt att preparera skidorna på ett konkurrensmässigt sätt. Detta verkar ju numera de flesta (inte alla) av oss motionärer på skidforum ha insett. Men vi vet ju att även nästan toppåkare på Vasaloppet som Ronnie Löf och fr.ol. använder sig av tekniken i någon form och Primateria har ju tom. skriftligt avtal med svenska landslaget.

 

Vad tycker ni ?

 

Det vore kul för mig att komma i kontakt med fr.ol. även på email eftersom han ser ut att sitta inne med mycket intressanta uppgifter.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars Erik

 

Jag kan nog inte säga så mycket mer. Men uppgifterna jag fått är sanna angående att jag vet att 2 av de bästa kör på denna metod. På Marcialongas andra hälft hade en av dem bättre glid än motståndarna i utförslöporna. De kommer även köra detta på vasaloppet.

 

Det enda som läggs på i vallaväg på glidytorna är en fluid, vilket är en smidig process att göra. Men hur mkt det ger i bättre glid är oklart, det skall i vart fall aldrig ge sämre glid.

 

Jag har i vart fall fått reda på att syntetvallor/Hf valllor mm inte ger någon extra fart för skidorna, snarare försämrar då det handlar om långlopp med tanke på att smutsen fastnar i vallan.

 

Jag ska få mina skidor sicklade/preparerade på samma sätt till vasan...kommer bli intressant att testa.

 

Återkommer med resultat då jag provat dem.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lars Erik

 

Jag kan nog inte säga så mycket mer. Men uppgifterna jag fått är sanna angående att jag vet att 2 av de bästa kör på denna metod. På Marcialongas andra hälft hade en av dem bättre glid än motståndarna i utförslöporna. De kommer även köra detta på vasaloppet.

 

Det enda som läggs på i vallaväg på glidytorna är en fluid, vilket är en smidig process att göra. Men hur mkt det ger i bättre glid är oklart, det skall i vart fall aldrig ge sämre glid.

 

Jag har i vart fall fått reda på att syntetvallor/Hf valllor mm inte ger någon extra fart för skidorna, snarare försämrar då det handlar om långlopp med tanke på att smutsen fastnar i vallan.

 

Jag ska få mina skidor sicklade/preparerade på samma sätt till vasan...kommer bli intressant att testa.

 

Återkommer med resultat då jag provat dem.

Mycket intressant läsning!

 

Får man fråga vilken fluid som används?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...