Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

Hej Lars- Erik och Co!

 

Jag fick för mig att prova åka stålsicklat Vasaloppet 2010, så jag frågade Mattias Svahn ifall han kunde tänka sig utföra jobbet, något han inte ville då det inte ingick i hans koncept...men jag tjatade och till slut gav han med sig..han som utförde Primateria sicklingen var landslagsvallare och fick slita rätt länge med mina favorit RCS som alltid haft bra glid.

 

Jag vart väl ingen större anhängare av stålsickling efter ha provat åka till Evertsberg med dessa stålsicklade skidor...i princip alla i led 6-7 gled betydligt bättre än jag....vilket sätter sig på psyket...jag klev av i Evertberg p.g.a. ont i revbenen då jag hade vurpat dagen innan...jag påstår alls inte att stålsicklat är dåligt...det är ju många som tycks få superskidor....men undrar varför det blev så illa för just jag? Vet inte ifall man borstat skidan efter sicklingen...jag bara la på fästvalla och hoppades på bra glid...

 

Tacksam för kommentarer kring detta...åkte halvvasan på ett annat par RCS...vilket gav väldigt fint glid....kände mig som kingarnas king kong vallare *S*

En tänkbar förklaring är om skidornas spann och/eller fästvallningen var fel för den dagens före. Jag åkte själv på det skidparet av mina som gled bäst i de stenhårda betongspåren i Mora dagen före, men det skidparet är utplockat för såna spår och har lågt spann som inte funkar i mjukare spår, så när det blev lite mjukt och sockrigt i spåren efter nattens ompistning var mins skidor inte alls bra längre, kändes lite som att en del av fästvallningen släpade i den mjuka snön i botten av spåren och sög lite av glidet, så nu vet jag i alla fall vilket skidpar som jag inte skall använda i kommande Vasalopp. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Niklas!

 

Där sa du något..även mina skidor funkar nog bäst på hårda betongspår när jag tänker efter...dom lipar inte så speciellt mycket...och har precis som dina skidor lågt spann....så...faktiskt kan det vara den lösa snön som sabbade glidet...och inte stålsicklingen....dock hade mina skidor från halvvasan bättre lågfartsglid i testbacken innan vid starten, de gled längre än stålsicklade paren...i hårda spår.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju reta dig lite' date=' Lars-Erik, med att bjorn12 valde bort de stålsicklade skidorna igår på Solstaloppet till förmån för ett par vallade. :)[/quote']

Mattila öppet spår körde jag däremot på ett par RCR Kuzmin+ med 1,66mm rill. De gick bäst den dagen enligt glidtest före start. Även idag på Hovfjället i -11 och betongspår gick Kuz+ bättre än BWLF. BWLF var körd på Solstaloppet så de hade kanske börjat tappa glidet. Eller också var Kuz+ bättre än BWLF idag. Hade sämre fäste på BWLF-skidorna också efter sliten fästvalla från Solsta och ändå gled de sämre.

Verkligen roligt att vi har dig bjorn12 här på skidforum, och även många av er andra som testar de mesta och delger oss andra generöst av erfarenheterna.

För att hämnas lite på Vasa: Visst var det så att du åkte Mattila loppet (som väl var ungefär lika långt) betydligt fortare ? Kan det bero på det bromsparafin du lade på på solstaloppet ?

Och dina gamla och nu även nya tester motsäger ju inte detta.

 

Men ärligt Vasa, jag är grymt imponerad hur bra du åkte och var övertygad att du skulle hamna i led 1. JAG är övertygad att det vore rättvist, det är något fel på seedningen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är övertygad om att själva prepareringen av skidan var av mycket underordnad betydelse på Solstaloppet. Det var trögt men inte svårvallat. Vad som gällde var att ha ett par skidor som passade föret! Och jodå, nog blev seedningen uppåt väggarna,,,

 

/Lars (som åkte stålsicklat + blå super och hade helt OK skidor)

 

ps. Skidorna har ett ganska kort och högt spann och glipar lite bakom brättena. ds.

Edited by Lars_P
Link to comment
Share on other sites

Har drygt ett års erfarenhet av stålsickling. Mina amatörmässiga resultat visar ungefär samma sak som TT beskriver. Kör i princip enbart stålsicklat på träning och speciellt i tunneln. Tror också att om man får till en "riktig" vallning så går den bättre på ett seedningslopp, men skulle nog kunna tänka mig att åka stålsicklat där också. Ska göra en glidjämförelse på lördag inför Skinnarloppet. Efter det kanske även jag lägger vallan åt sidan ;)

Konstigt det där, för jag vet att det finns ett par skidor i tunneln som Kuzmin själv har preparerat, men det finns inte ett par till där som glider så dåligt.

Link to comment
Share on other sites

Enklare Sport!? Nu för du kanske lov att förklara dej...verkar som att du tror att jag verkar utge mej för någon annan? Jag är en kille från norrbotten, boende i Sthlm...Gustavsberg närmare bestämt....hoppas det skingrar eventuella tvivel! :o)

Kanske det här med tre punkter efter var och varannan mening, att det liknar en stil som en viss herre ofta använder sig av?

Link to comment
Share on other sites

Har drygt ett års erfarenhet av stålsickling. Mina amatörmässiga resultat visar ungefär samma sak som TT beskriver. Kör i princip enbart stålsicklat på träning och speciellt i tunneln. Tror också att om man får till en "riktig" vallning så går den bättre på ett seedningslopp' date=' men skulle nog kunna tänka mig att åka stålsicklat där också. Ska göra en glidjämförelse på lördag inför Skinnarloppet. Efter det kanske även jag lägger vallan åt sidan ;)[/quote']

Konstigt det där, för jag vet att det finns ett par skidor i tunneln som Kuzmin själv har preparerat, men det finns inte ett par till där som glider så dåligt.

Inte vet jag hur mycket du haft möjlighet att jämföra stålsicklade skidor mot vallade i tunneln men jag har åkt där sedan 2006 och mellan 1500-2000 varv. Ett par vallade träningsskidor med LF paraffin glider bra några varv. Tappar glidet fortare och fortare ju äldre snön i tunneln blivit. Det brukar skilja ca 15-20m i glidsträcka mellan första och tjugonde varvet.

En sicklad och bara rengjord skida glider något sämre än den vallade första varven men tappar inte alls glidet på samma vis.

Men går du bara ut och gör ett glidtest kanske den vallade vinner.

Link to comment
Share on other sites

Inte vet jag hur mycket du haft möjlighet att jämföra stålsicklade skidor mot vallade i tunneln men jag har åkt där sedan 2006 och mellan 1500-2000 varv. Ett par vallade träningsskidor med LF paraffin glider bra några varv. Tappar glidet fortare och fortare ju äldre snön i tunneln blivit. Det brukar skilja ca 15-20m i glidsträcka mellan första och tjugonde varvet.

En sicklad och bara rengjord skida glider något sämre än den vallade första varven men tappar inte alls glidet på samma vis.

Men går du bara ut och gör ett glidtest kanske den vallade vinner.

I all ärlighets namn så ska jag säga att det är andrahandsuppgifter. Jag har bara åkt kanske 300-400 varv i tunneln (om det nu spelar nån roll), men personligen tycker jag nog mest att det är orken som tar slut och inte glidet. Det som jag säger är inte att stålsicklat fungerar dåligt i tunneln, bara att det finns ett par där som Kuzmin själv ska ha fixat iordning för optimalt glid, men alla vallade skidor går tydligen bättre än just det paret. Det jag tycker är konstigt är ju att just Kuzmin borde ju kunna fixa till det optimala med sin egen produkt.

Link to comment
Share on other sites

Sunlake...menar du såhära? ...och en liten (ler)... antar att det är T.P. som ni syftar på. Har köpt skidor av honom...tycker en del av er är lite väl hårda mot honom...han är ju en fin och trevlig kille...kingarnas king kong kille om du frågar mig...

 

Jag ska hursomhelst prova att stålborsta skidan...så vet jag att det är gjort...ska man även köra fibertexa och blanka skidan...en del verkar även köra med tryckande rillning....fan det börjar bli nästan lika komplicerat och dyrt som att valla...

 

något mer tips hur man får glid på mina älsklingar? Kör ni roterande stålboste? eller duger handboste? Hur mycket skall man borsta?

 

många frågor: är mer än tacksam för svar...obs jag är inte den ni tror jag är *ler* fan kan inte låta bli att retas lite med er smått paranoida åkare....

Link to comment
Share on other sites

Sunlake...menar du såhära? ...och en liten (ler)... antar att det är T.P. som ni syftar på. Har köpt skidor av honom...tycker en del av er är lite väl hårda mot honom...han är ju en fin och trevlig kille...kingarnas king kong kille om du frågar mig...

 

Jag ska hursomhelst prova att stålborsta skidan...så vet jag att det är gjort...ska man även köra fibertexa och blanka skidan...en del verkar även köra med tryckande rillning....fan det börjar bli nästan lika komplicerat och dyrt som att valla...

 

något mer tips hur man får glid på mina älsklingar? Kör ni roterande stålboste? eller duger handboste? Hur mycket skall man borsta?

 

många frågor: är mer än tacksam för svar...obs jag är inte den ni tror jag är *ler* fan kan inte låta bli att retas lite med er smått paranoida åkare....

Kan vara så jag menar ja;) Jag tycker också att han är bra att handla av så jag håller med dig! Har aldrig haft några bekymmer med Pölder Sport, varken på web-order eller butik.

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker är konstigt är ju att just Kuzmin borde ju kunna fixa till det optimala med sin egen produkt.

Vill man dra såna slutsatser så måste man väl snarare glidtesta mot samma eller nästan identiskt skidpar med annan glidpreparering, för det skulle ju kunna vara så att skidparet glider dåligt för att spannet och/eller fästvallningen är fel och i så fall finns ingen glidpreparering i världen som fixar bra glid.

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Inte vet jag hur mycket du haft möjlighet att jämföra stålsicklade skidor mot vallade i tunneln men jag har åkt där sedan 2006 och mellan 1500-2000 varv. Ett par vallade träningsskidor med LF paraffin glider bra några varv. Tappar glidet fortare och fortare ju äldre snön i tunneln blivit. Det brukar skilja ca 15-20m i glidsträcka mellan första och tjugonde varvet.

En sicklad och bara rengjord skida glider något sämre än den vallade första varven men tappar inte alls glidet på samma vis.

Men går du bara ut och gör ett glidtest kanske den vallade vinner.

I all ärlighets namn så ska jag säga att det är andrahandsuppgifter. Jag har bara åkt kanske 300-400 varv i tunneln (om det nu spelar nån roll)' date=' men personligen tycker jag nog mest att det är orken som tar slut och inte glidet. Det som jag säger är inte att stålsicklat fungerar dåligt i tunneln, bara att det finns ett par där som Kuzmin själv ska ha fixat iordning för optimalt glid, men alla vallade skidor går tydligen bättre än just det paret. Det jag tycker är konstigt är ju att just Kuzmin borde ju kunna fixa till det optimala med sin egen produkt.[/quote']

Ja, du Thunis. Här kommer vi nog in på vad man personligen har för erfarenhet och vad man tror på. Jag har aldrig påstått att stålsicklat är bättre än vallat. Jag kan bara konstatera att när jag gjort mina högst amatörmässiga glidjämförelser i tunneln (både skejt och klassiskt) har de stålsicklade skidorna glidit minst lika bra om inte bättre än de vallade.

Förlagsvis testar du själv så slipper du gå på hörsägen. Redovisa gärna dina erfarenheter.

Link to comment
Share on other sites

Har drygt ett års erfarenhet av stålsickling. Mina amatörmässiga resultat visar ungefär samma sak som TT beskriver. Kör i princip enbart stålsicklat på träning och speciellt i tunneln. Tror också att om man får till en "riktig" vallning så går den bättre på ett seedningslopp' date=' men skulle nog kunna tänka mig att åka stålsicklat där också. Ska göra en glidjämförelse på lördag inför Skinnarloppet. Efter det kanske även jag lägger vallan åt sidan ;)[/quote']

Konstigt det där, för jag vet att det finns ett par skidor i tunneln som Kuzmin själv har preparerat, men det finns inte ett par till där som glider så dåligt.

Det verkar vara ren lögn för jag pratade nyss med Kuzmin och han har aldrig preparerat några skidor i skidtunneln. Däremot har har han visat Lasse, i skidbutiken, hur man stålsicklar och dragit några drag. Det är en väldig skillnad. Du kan väl ringa Leonid själv, han finns i telefonkatalogen.

Link to comment
Share on other sites

Sunlake...menar du såhära? ...och en liten (ler)... antar att det är T.P. som ni syftar på. Har köpt skidor av honom...tycker en del av er är lite väl hårda mot honom...han är ju en fin och trevlig kille...kingarnas king kong kille om du frågar mig...

 

Jag ska hursomhelst prova att stålborsta skidan...så vet jag att det är gjort...ska man även köra fibertexa och blanka skidan...en del verkar även köra med tryckande rillning....fan det börjar bli nästan lika komplicerat och dyrt som att valla...

 

något mer tips hur man får glid på mina älsklingar? Kör ni roterande stålboste? eller duger handboste? Hur mycket skall man borsta?

 

många frågor: är mer än tacksam för svar...obs jag är inte den ni tror jag är *ler* fan kan inte låta bli att retas lite med er smått paranoida åkare....

Superkul Benson att du tog kontakt med mig även på email och för alla snälla ord om mig du hade att säga. Jag har svarat dig, t.ex. vad som hände med de skidor Pölder valde ut till mig förra året. De ser jättefina ut med maskinslipstruktur som jag borstat ur och preparerat efter instruktioner av Ronnie Löf. Hittills har jag inte fått dem att gå riktigt lika bra eller bättre än mina stålsicklade men det borde de göra. Jag hade tänkt göra mina sluttest av dem denna vecka men här i Luleå har vi nästan frusit inne, runt minus 30 hela veckan. Huvvaa.

Jag är fortfarande imponerad att du Benson som motionär har så fin kontakt med Mattias Svahn och landslagsvallare.

Kan du inte lägga ett gott ord för mig så att jag får tillgång till några superskidor med nanobelag preparerade bara för mig så att jag äntligen får bukt på smågrabbarna från söder (Vasa och globen).

Link to comment
Share on other sites

Tack själv Lars-Erik! :o)

 

Låter bistert värre i mina trakter...hoppas kylan ger med sig!

 

Hur många mil har du åkt med dina nya skidor?...min erfarenhet är att skidorna går bättre ett tag efter stenslipningen.

 

Impad ska du inte alls vara av att jag betalat dyra pengar för att hans anställde vallare, måhända fick slita för pengarna...men Mattias ska ha all heder att han lät sig övertalas...hans koncept var ju vallade skidor...men jag såg säkert ut som en gråtande hundvalp!?...Jag är säker på att han ger dina skidor en fin behandling...men jag är minst lika säker på att du kan fixa glidet jätte bra själv...lösningen heter Swix FC8...ojjj kändes som att jag svor i kyrkan...förlåt alla! :o)

Link to comment
Share on other sites

Tack själv Lars-Erik! :o)

 

Låter bistert värre i mina trakter...hoppas kylan ger med sig!

 

Hur många mil har du åkt med dina nya skidor?...min erfarenhet är att skidorna går bättre ett tag efter stenslipningen.

 

Impad ska du inte alls vara av att jag betalat dyra pengar för att hans anställde vallare, måhända fick slita för pengarna...men Mattias ska ha all heder att han lät sig övertalas...hans koncept var ju vallade skidor...men jag såg säkert ut som en gråtande hundvalp!?...Jag är säker på att han ger dina skidor en fin behandling...men jag är minst lika säker på att du kan fixa glidet jätte bra själv...lösningen heter Swix FC8...ojjj kändes som att jag svor i kyrkan...förlåt alla! :o)

Jag har kört c:a 25 mil på dem och de känns bra och du kanske har rätt att de går lite bättre efter hand men fortfarande går de stålsicklade bättre, men jag förstår egentligen inte varför eftersom en väl urborstad och polerad stenslipningsstruktur borde gå minst lika bra (det säger Ronnie Löf också).

Hur många procent man sedan kan förbättra med vallning i båda fallen är en annan femma.

JAG tror att på Vasaloppet är det inte säkert att vi motionärer klarar det alls.

 

För mig är det inga problem om du känner att du svär i kyrkan, det är väl bra att man får framföra sina åsikter och respekteras för dem. Det är ju skidforum faktiskt bra på.

Men under dagens skidåkning (trots fortfarande rätt så kallt i Luleå) så funderde jag på hela din historia, den är verkligen så unik att jag inte hört något likartat. Din övertalningsförmåga måste ju vara speciell så du skulle nog passa bra som försäljare. Är du det ?

* Att först övertyga Mattias Svan att mot din och hans övertygelse stålsickla dina skidor och inför det viktiga Vasaloppet (genom att nästan se ut som en gråtande hundvalp)

* Att sedan få en landslagsvallare att genomföra det hela

* Att betala dyrt för det hela

* Att trots detta bli frångliden av större delen av led fem och sex (tvärtemot erfarenheterna många av oss andra har som ändå gör det hela rent amatörmässigt) och dessutom bryta loppet

* Att nu utnyttja övertalningsförmågan att försöka få en halvknasig stålsicklande professor från Luleå att fixa glidet med Swix FC8 (och vem vet om du inte lyckas med detta också)

 

Jag vidhåller att jag är imponerad av denna historia.

Håller ni andra med mig ? eller ?

Superkul Benson att du även skrivit till mig på email och hoppas vi kan ses pers(s)onligen på Vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Skulle va något :D De 10 första står för ALLT! ;)

"Ja, och här har vi åkare Björn Jonsson på väg in mot mål... Men vänta! Vad gör han? Han stannar framför mållinjen! Vad sysslar karln med, åk in i mål! Nu blir han passerad av en annan åkare i Hajdräkt, och först då åker han in i mål. Vad tänkte han på?"

Link to comment
Share on other sites

Skulle va något :D De 10 första står för ALLT! ;)

"Ja' date=' och här har vi åkare Björn Jonsson på väg in mot mål... Men vänta! Vad gör han? Han stannar framför mållinjen! Vad sysslar karln med, åk in i mål! Nu blir han passerad av en annan åkare i Hajdräkt, och först då åker han in i mål. Vad tänkte han på?"[/quote']

Och globen blev den 10:onde osh sista mannen som står för notan.............. :)

Link to comment
Share on other sites

när jag stålsicklar så har jag svårt att få bort det gamla belaget, ytterst på skidorna.

På kanten av skidorna blir det lite vitt, gammalt belag kvar.

 

I mitten är det fint.

 

Är det det som kallas ojämnt belag. Hur gör jag för att få bort det?

 

Har hört att man kan vinkla sickeln lite. Alltså att man drar ena kanten av sickeln mot sig och den andra mot bindningen, om ni hänger med på hur jag menar.

 

Är det bara jag eller dyker det vita upp i belaget, relativt snabbt?

Link to comment
Share on other sites

Har drygt ett års erfarenhet av stålsickling. Mina amatörmässiga resultat visar ungefär samma sak som TT beskriver. Kör i princip enbart stålsicklat på träning och speciellt i tunneln. Tror också att om man får till en "riktig" vallning så går den bättre på ett seedningslopp' date=' men skulle nog kunna tänka mig att åka stålsicklat där också. Ska göra en glidjämförelse på lördag inför Skinnarloppet. Efter det kanske även jag lägger vallan åt sidan ;)[/quote']

Konstigt det där, för jag vet att det finns ett par skidor i tunneln som Kuzmin själv har preparerat, men det finns inte ett par till där som glider så dåligt.

Det verkar vara ren lögn för jag pratade nyss med Kuzmin och han har aldrig preparerat några skidor i skidtunneln. Däremot har har han visat Lasse, i skidbutiken, hur man stålsicklar och dragit några drag. Det är en väldig skillnad. Du kan väl ringa Leonid själv, han finns i telefonkatalogen.

Jag kan naturligtvis ha missuppfattat saken när jag pratade med Fredrik och Lasse. Du har pratat med Leonid, jag har pratat med Fredrik och Lasse, de verkar ha olika syn på det här. Oavsett om Leonid verkligen har dragit mer än ett par drag eller ej, så är det helt klart att deras syn på om och hur det funkar skiljer sig helt och hållet. Än så länge kommer jag att fortsätta lita på dem, tills jag springer på nån som lyckas övertyga mig om motsatsen.

 

Jag är för övrigt positiv till alla försök att förenkla och utveckla saker och ting, så jag är inte mot sicklingen bara för att "så har jag aldrig gjort". Har väl bara inte lyckats bli övertygad om att det ska vara så bra och det kostar lite för mycket att köpa så länge jag inte tror på att det funkar.

 

Ha det bra. Nån gång kanske du lyckas övertyga mig...

Link to comment
Share on other sites

Konstigt det där' date=' för jag vet att det finns ett par skidor i tunneln som Kuzmin själv har preparerat, men det finns inte ett par till där som glider så dåligt.[/quote']

Det verkar vara ren lögn för jag pratade nyss med Kuzmin och han har aldrig preparerat några skidor i skidtunneln. Däremot har har han visat Lasse, i skidbutiken, hur man stålsicklar och dragit några drag. Det är en väldig skillnad. Du kan väl ringa Leonid själv, han finns i telefonkatalogen.

Jag kan naturligtvis ha missuppfattat saken när jag pratade med Fredrik och Lasse. Du har pratat med Leonid, jag har pratat med Fredrik och Lasse, de verkar ha olika syn på det här. Oavsett om Leonid verkligen har dragit mer än ett par drag eller ej, så är det helt klart att deras syn på om och hur det funkar skiljer sig helt och hållet. Än så länge kommer jag att fortsätta lita på dem, tills jag springer på nån som lyckas övertyga mig om motsatsen.

 

Jag är för övrigt positiv till alla försök att förenkla och utveckla saker och ting, så jag är inte mot sicklingen bara för att "så har jag aldrig gjort". Har väl bara inte lyckats bli övertygad om att det ska vara så bra och det kostar lite för mycket att köpa så länge jag inte tror på att det funkar.

 

Ha det bra. Nån gång kanske du lyckas övertyga mig...

Jag tänker förstås inte göra det här till ngt säljinlägg men jag kan garantera att bra sicklade skidor går väldigt bra i skidtunneln och det kan säkert väldigt många här på forumet istället intyga. Och jag vet också att de i butiken tycker det är känsligt, det här med stålsickling. Du är förstås jättevälkommen förbi ngn gång så kan jag berätta mer om stålsickling. Och ponera att Kuzmin faktiskt skulle ha preparerat ett par skidor så tar ju givetvis de också upp smuts och gör man ingenting med dem så lär tunnelns smutsigare snö förstås också inverka på glidet på dem efter ett tag. Så du får leva i ovisshet ett tag tills opartiska kommer med mer info! ;-)

 

Tack detsamma!

Link to comment
Share on other sites

Apropå andrahandsuppgifter så är det väl alltid så att om ord står mot ord om vad som funkar eller ej så får man antingen prova själv och bilda sig sin egen uppfattning eller välja vem man skall tro på (och att tro är att inte veta som Skalman så fint uttryckte det när jag var yngre).

 

(Bara en rent allmän filosofisk kommentar. Kommer t ex inte ihåg om Thunis skrivit något om ifall han/hon provat själv.)

Edited by Niklas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...