Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

tre Vasalopp på samma sicklade skidor


Lars-Erik

Recommended Posts

...och skall professorn ha den allra minstaste chans mot dig' date=' Vasa. Ja, då krävs det nog hydralolja på dina skidor! ;-)[/quote']

Borde inte Vasa åka på ett par rejäla tjärade skidor som på den gamla goda tiden? =)

Härligt förslag, då kan det nog bli lite fight igen. Hetar man Vasa får man väl stå för det.

 

Jag är i Mora just nu och kommer strax att få förmånen att träffa fr.ol. och Enklaresport. Verkligen kul

att få träffa en sådan storfräsare och kanske höra om de avslöjar något mer till mig om det som verkligen gäller. För säkerhets skull låter jag Enklaresport sickla skidorna denna gång eftersom han ju verkar ha fått sådan fart på skidorna åt några som uttalat sig här.

Och kanske få veta något mer om ryktena i samband med hur stålsickling kan ha påverkat utgången av Marcialonga. Och kanske tom. få veta mer om den nya dundermedicin man kan kombinera stålsickling med och eventuellt få det ännu bättre.

Jag kan ju avslöja att jag sicklade Lars-Eriks skidor som jag gjort till alla andra. Dvs. med en en vanlig Kuzminsickel och med efterföljande borstning och rillning endast. Alltså utan ngn mirakelmedicin! ;-) Fr.ol. tyckte tjej(erna) var mer intressanta idag men kommer senare idag (läs: Söndag) :-)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 4.6k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag kan ju avslöja att jag sicklade Lars-Eriks skidor som jag gjort till alla andra. Dvs. med en en vanlig Kuzminsickel och med efterföljande borstning och rillning endast. Alltså utan ngn mirakelmedicin! ;-) Fr.ol. tyckte tjej(erna) var mer intressanta idag men kommer senare idag (läs: Söndag) :-)

Vilket rilljärn använde du?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju avslöja att jag sicklade Lars-Eriks skidor som jag gjort till alla andra. Dvs. med en en vanlig Kuzminsickel och med efterföljande borstning och rillning endast. Alltså utan ngn mirakelmedicin! ;-) Fr.ol. tyckte tjej(erna) var mer intressanta idag men kommer senare idag (läs: Söndag) :-)

Vilket rilljärn använde du?

Jag använde både 2,0:a och 1,0:a samt en julgransriller på sista delen.

Tyvärr så gjorde vaden att han knappt kunde åka så det blir absolut inget lopp imorgon... :-(

Men som jag uppfattade det så hade han otroligt bra glid men det får han själv berätta mer om isf.

Jag har sagt att han skall bege sig till en naprapat snarast! Jag håller tummarna för att han vågar ta sig dit!

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara meddela att jag genomförde mitt första öppna spår idag (gick visst i mål 1 minut efter professorn) och att det under hela resan endast var en åkare som gled förbi mig, i övrigt hade jag bättre glid än övriga jag kom i kontakt med. enklaresport hade lagt 2,0, 1,0 och julgran på ganska nysicklade skidor. Min kompis hade också väldigt bra glid, ordnat av vallaservice.nu, men jag gled ikapp hela tiden de gånger han drog.

Stålsicklat - javisst!

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så gjorde vaden att han knappt kunde åka så det blir absolut inget lopp imorgon... :-(

Men som jag uppfattade det så hade han otroligt bra glid men det får han själv berätta mer om isf.

Jag har sagt att han skall bege sig till en naprapat snarast! Jag håller tummarna för att han vågar ta sig dit!

Det var trist att höra. :(

Både för vaden och att sviten av 9-milslopp har brutits.

Imponerande att det gick att hålla ihop och snarast öka trycket efter Evertsberg trots vaden. :)

 

Hur går det med Vasaloppsstarten?

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så gjorde vaden att han knappt kunde åka så det blir absolut inget lopp imorgon... :-(

Men som jag uppfattade det så hade han otroligt bra glid men det får han själv berätta mer om isf.

Jag har sagt att han skall bege sig till en naprapat snarast! Jag håller tummarna för att han vågar ta sig dit!

Det var trist att höra. :(

Både för vaden och att sviten av 9-milslopp har brutits.

Imponerande att det gick att hålla ihop och snarast öka trycket efter Evertsberg trots vaden. :)

 

Hur går det med Vasaloppsstarten?

Vasaloppet är han inställd på att köra!

Link to comment
Share on other sites

Jag vill bara meddela att jag genomförde mitt första öppna spår idag (gick visst i mål 1 minut efter professorn) och att det under hela resan endast var en åkare som gled förbi mig, i övrigt hade jag bättre glid än övriga jag kom i kontakt med. enklaresport hade lagt 2,0, 1,0 och julgran på ganska nysicklade skidor. Min kompis hade också väldigt bra glid, ordnat av vallaservice.nu, men jag gled ikapp hela tiden de gånger han drog.

Stålsicklat - javisst!

Det kan ju ha med vinddrag och sug att göra också. Men kul att du hade bra glid :)

Link to comment
Share on other sites

Sällan man diskuterar vikt på löparna i förhållandet till glid, men jag förstår att det kan vara pinsamt att vara tvungen att hänvisa det fina glidet till den egna vikten...Jag stålsicklar och väger 78 kg.... (det går ju att mörka längden...) Edited by ulrkaa
Link to comment
Share on other sites

2. Några drag med VIT fibertex (Skotch brite)

4. Ett drag med rakblad. Rakbladet i 90 graders vinkel, inget tryck utan bara "skrapa".

2. Angående VIT fibertex, är det den som säljs sammansatt som badrumsrengörare?

Tyckte den såg lite gles ut. Men var det enda som fanns.

 

4. Rakbladet, menas det ett sådant till en vanligt Stanley mattkniv?

Link to comment
Share on other sites

Vit fibertex säljs inte som badrumsrengörare. Det är vita ark typ A5 storlek. Skulle inte gå på mina skidor med badrumssvamp.

Nej, det känns på sätt och vis lite fel. ;)

 

Men citerar Stefan Sand här:

Det är väl tänkt att det ska ta bort mikrohår. Tycker dock att den gröna "fibertexen" är för grov utan rekommenderar istället att köpa vit "skotch brite". Finns på både järnaffärer eller kontorsvarubutik bland städprylarna.

 

Från denna tråd:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=6055

 

Får väl se om det går att få tag på riktiga varan då, verkar mest vara den gröna i vanliga skidaffärer.

Edit: Hittade faktiskt nu i en affär så det var ju bra då. :)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Jag kan ju avslöja att jag sicklade Lars-Eriks skidor som jag gjort till alla andra. Dvs. med en en vanlig Kuzminsickel och med efterföljande borstning och rillning endast. Alltså utan ngn mirakelmedicin! ;-) Fr.ol. tyckte tjej(erna) var mer intressanta idag men kommer senare idag (läs: Söndag) :-)

Vilket rilljärn använde du?

Jag använde både 2' date='0:a och 1,0:a samt en julgransriller på sista delen.

Tyvärr så gjorde vaden att han knappt kunde åka så det blir absolut inget lopp imorgon... :-(

Men som jag uppfattade det så hade han otroligt bra glid men det får han själv berätta mer om isf.

Jag har sagt att han skall bege sig till en naprapat snarast! Jag håller tummarna för att han vågar ta sig dit![/quote']

Hej enklaresport eller någon annan som har några reflektioner, teorier eller spekulationer:

Funderar på hur jag ska lägga upp rillandet till på söndag...har Primateriastrukturen i grunden gjord med Primaterias struktursickel.

Swix halvmåne med 0,5mm; 0,75mm; 2mm samt Tokos brutna med 0,9mm och 1,5mm och Tokos raka 0,75mm och 2mm har jag tillgång till.

 

Såsom prognosen ser ut nu ska jag göra såhär: Trycka dit Swix 0,5mm, högre tryck bak, sedan dra lätt med polersickeln eller rakblad och sedan polera upp med borstar. Sedan bränna på super Cera FC78 (eventuellt lägger jag Start HF80 under, tror inte det spelar någon roll, vill defenetivt inte ha något mjuk valla i alla fall, tror de tar åt sig smuts och gör att man tappar glid men tror att flour kan ge lite lite extra glid).

Min fundering är egentligen om jag ska rilla med Toko efteråt eller inte, samt vilken, rak eller bruten? När och vilken är aktuell när och varför?

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr så gjorde vaden att han knappt kunde åka så det blir absolut inget lopp imorgon... :-(

Men som jag uppfattade det så hade han otroligt bra glid men det får han själv berätta mer om isf.

Jag har sagt att han skall bege sig till en naprapat snarast! Jag håller tummarna för att han vågar ta sig dit!

Det var trist att höra. :(

Både för vaden och att sviten av 9-milslopp har brutits.

Imponerande att det gick att hålla ihop och snarast öka trycket efter Evertsberg trots vaden. :)

 

Hur går det med Vasaloppsstarten?

Tusen tack Vasa och alla ni andra på sh jag har skidforum för alla uppmuntrande ord. Det värmer verkligen och sporrar mig ytterligare. Och jag har många här på skidforum att tacka för mycket, t.ex. att jag åkte så pass bra idag t.ex.

* deas, min livsmedicus, som hjälpte mig att fixa vaden så jag kunde åka i stort sett som vanligt

* Orsino, min fystränare, som gjort ett träningsprogram som gör att jag nu är starkare på att staka. T.ex. stakar jag numera en del även uppför för att avlasta vaden jag fortfarande käner av när jag skall diagonala. Och detta går minst lika fort för migså jag kanske kommer på någon taktik att snabbare ta mig fram även uppför där jag eljest har problem pga. så begränsad maxpuls.

* Enklaresport, som denna gång fixae helt perfekta skidor. Ungefär lika bra som när Kuzmin själv gjorde det första gången jag åkte stålsicklat. Jag har ju själv sicklat de senaste åren, men detta blev bättre

* Niklas, som alltid har stött mig och som jag kan ringa när jag vill och han fixar och tar reda på saker och ting som är svårare för mig.

* Stefan Sand, som jag även var medförfattare med Niklas och mig till den rapport om första årets amatörtester från medlemmar på skidforum som jag fortfarande tycker håller

måttet och som nu

* Vasa, som jag fick förmånen att träffa i Karlstad, när vi lade upp vår berömda taktik mot globen.

Och som ju nu tydligen lyckats få så bra fart på att han han inte bara är i andra led utan

klarar att staka uppför startbacken utan fästvalla. Imponerande.

*** och alla ni andra, ibland känner jag mig som på Karl Bertil Jonssons julafton...

 

Beträffande vaden: Enklaresport överdriver lite. Jag kände av vaden i alla uppförsbackar senare delen av loppet och av SÄKERHETSSKÄL, och kanske med ålderns rätt klokhet, att inte få någon kronisk skada så startade jag denna gång inte andra dagen. Ett annat huvudskäl att jag då riskerat att inte kunna starta på Vasaloppet, och det hade ju varit trist att just detta år missa tillfället att få möta Vasa och globen man mot man, eller kanske, man mot man mot gubbe, som kanske inte återkommer.

Så Vasa, kanske även du påverkade att jag avstod andra dagens övning för att samla krafter till huvudfighten, så som du förstår var mitt 6.35 nu bara träning inför detta.....

Link to comment
Share on other sites

Vit fibertex säljs inte som badrumsrengörare. Det är vita ark typ A5 storlek. Skulle inte gå på mina skidor med badrumssvamp.

Nej' date=' det känns på sätt och vis lite fel. ;)

 

Men citerar Stefan Sand här:

[i']Det är väl tänkt att det ska ta bort mikrohår. Tycker dock att den gröna "fibertexen" är för grov utan rekommenderar istället att köpa vit "skotch brite". Finns på både järnaffärer eller kontorsvarubutik bland städprylarna.[/i]

 

Från denna tråd:

http://www.skidforum.se/viewtopic.php?id=6055

 

Får väl se om det går att få tag på riktiga varan då, verkar mest vara den gröna i vanliga skidaffärer.

Edit: Hittade faktiskt nu i en affär så det var ju bra då. :)

Ska väl då förtydliga att den vita jag köpte är från 3M och säljs i en storlek som är ca 10x20cm. Vet inte vad badrumssvampen har för variant men spontant så skulle jag säga att den är rätt. Kör du en grön Skotch Brite på ditt badkar blir det repor, kör du en vit så blir det inte repor. Alltså är den vita betydligt "mildare" och det är det jag eftersträvat när jag tyckt att en gröna är för grov.

 

Håller tummarna för Lars-Erik på söndag. Ett klokt beslut att avstå om du kände av din vad.

 

Var i Mora idag och kikade runt. Var glest med skidåkare hos Intersport som jag för övrigt tyckte dragit ner på sortimentet.

Link to comment
Share on other sites

glidvalla...! - nä parafinering har jag lämnat bakom mig, det är omodernt, helt ute.

 

Primateria R-cut, Kuzmin universal 011, 2 drag Kuzmin + 011, 2 halvhårda drag med primateria p-cut + 2 mkt lösa med primateria p-cut. Rillat med 0/-10 riller ganska rejält (då prognos sa -5/+1). Rotoborstat intill förbannelse med stål å nylon. Sååååå fint.

 

fast förresten, skidorna gled piss, det var jag som var rätt stark.

Link to comment
Share on other sites

glidvalla...! - nä parafinering har jag lämnat bakom mig, det är omodernt, helt ute.

 

Primateria R-cut, Kuzmin universal 011, 2 drag Kuzmin + 011, 2 halvhårda drag med primateria p-cut + 2 mkt lösa med primateria p-cut. Rillat med 0/-10 riller ganska rejält (då prognos sa -5/+1). Rotoborstat intill förbannelse med stål å nylon. Sååååå fint.

 

fast förresten, skidorna gled piss, det var jag som var rätt stark.

Det där verkar ju vara krångligare än att glidvalla.

Link to comment
Share on other sites

Får lov att gratulera glidtestarnestor bjorn12 till en mycket fin insats på Öppet Spår igår! :)

 

6.48 gick han i mål på, en förbättring från fjolåret med precis en timme.

 

Verkar köra enligt samma principer som Lars-Erik med stålsickling och jämnt tempo loppet igenom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...