Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Blåsor vad göra?


jonpet

Recommended Posts

Jag får blåsor (köttsår) av rullskidåkningen... nu har jag 3 på ena handen och 5 på andra. Jag har provat olika handskar, jag tejpar men ingenting verkar fungera. När man har våtdräkt (företrädesvis i smält snö dock :-)) så kan man använda vaselin för att smörja in ställen där skav kan uppstå... är det någon som har provat det för att minimera blåsor i händerna? Resultat?

 

Jag har Excel rullskidstav och staven som sådan är jag nöjd med men handtagen har blivit rejält slitna efter en säsong och frågan är om det är remmen som gör alla blåsor eller mina babyhänder... finns det någon annan rem alt. handtag och rem som passar?

 

Jag har även Excel World Cup staven till snöåkning, den remmen funkar bättre blåsmässigt men har å andra sidan en plastgrej som hamnar mitt på handledsknölen på ena handen... arghh... och inte en stav finns det i sportaffärerna så det går inte att känna på olika remmar.

 

Någon som har haft samma problem och hittat en lösning?

Link to comment
Share on other sites

Byt till en annan rem och testa dig fram.

Förra året varierade jag mellan Swix och Oneway, båda fungerade ett tag men till slut fick jag problem och bytte fram och tillbaka mellan remmarna.

Swix gav mig blåsor och Oneway gav ont i handen.

 

I år använder jag KV+ och den verkar passa min hand, inga problem ännu.

Link to comment
Share on other sites

Använd en dyrare stav till rullskidåkning?

 

Skavsår ch andra problem vid rullskidåkning har diskuterats tidigare här på forumet. Om jag kommer ihåg rätt från en flera år gammal tråd så var det flera stycken som tyckte att de klarade sig bättre med en styvare stav: Bättre fäste i asfalten eftersom den inte gav efter så mycket och som en bieffekt både mindre skavsår och mindre skadeproblem. Låter kanske lite oväntat, men sök lite på forumet så kanske du hittar en mer utförlig förklaring.

Link to comment
Share on other sites

... bättre med en styvare stav: Bättre fäste i asfalten eftersom den inte gav efter så mycket och som en bieffekt både mindre skavsår och mindre skadeproblem.

Jag använder den fjädrande holken... den ger ju efter i sig... svårt att veta om det är bättre eller sämre, har inte provat någon annan variant.

Link to comment
Share on other sites

En förklaring kan ju vara att man startar rullskidandet med en buller och bång. Om man går från noll och ingenting upp till tre pass i veckan är det som gjort för köttsår i tassen.

Jo du har rätt men man glömmer ju så fort... nu har jag kört totalt tre pass på två veckor och historien upprepar sig... blåsor på samma ställen som förra året och ett naprapatbesök för ryggen ;-)... nu ska jag bara ramla två gånger också :-)

Link to comment
Share on other sites

Du kan ju byta även själva handtaget, som var slitet om jag förstod rätt.

T.ex Madshus kostar ungefär 175 kr för ett par remmar och 175 kr för ett par handtag.

Kan inte svära att Exel och Madshus har samma dimension, är eventuellt din Exel-stav oval i toppen?

Men kanske någon annan vet.

Är inte Exel större i diameter kommer det fungera kanon!

Link to comment
Share on other sites

Kontorshänder och frökenfingrar! Mina råd:

 

Ta det lite lugnt i början.

Låt händerna få tid att vänja sig.

Kör inte på till du får köttsår - det tar så lång tid att läka

Handskarna är viktiga - dom ska inte vecka sig.

Rätt storlek på handskar och remmar.

Tvätta inte handskarna för ofta. Låt dom bli ordentligt inkörda.

Försök att köra med samma handskpar för att bygga upp motstånd.

Om du ändå får skavsår byt runt med andra handskar och och remmar så du nöter på andra ställen.

Byt sedan tillbaka till ursprungshandskar och remmar.

När du väl har ett par handskar och remmar som funkar och är innötta - håll dig till dessa så får du grova manliga händer.

Link to comment
Share on other sites

Det är ett problem av och till.

 

Tips ej rangordnande:

 

Testat positivt:

1. Starta upp lagom (trist men sant)

2. Använd olika handremmar (inte minst i olika storlekar) och handskar.

Madhus ger tex ofta blåsor på knogen och Swix i handen.

3. Använd olika stavar, inte för mjuka

4. Kör olika hårt

5. Använd benen mer

6. Se till att handremmen är bra spänd, då fördelas belastningen mer jämnt

7. Testa cykelhandskar med gel

8. Lägg i ngt i handsken tex delar av en mjuk avklippt strumpa eller ihopvikt mjukt dasspapper ( bra på långpass om du passerar en mack).

9. Härda ut, det bildas kraftiga valkar

10. Kör mer på grusväg

11. Kör med olika hjulmotstånd

12. Alltid vassa spetsar

 

mm

 

Tveksamt:

1. Dämpade rullskidspetsar ( dyrt, de hjälper/märks inte och går sönder nästan direkt, men snäppfästet är kanon)

2. Alternativ träning (du gömmer problemet)

 

Ej testat:

1. Geler, salvor mm

 

Se det positivt:

1. Långa sega A1 pass med lagom hjul ger inte blåsor inte heller korta hårda A3-pass med lätta hjul. Däremot tävling med lätta hjul eller långa A1/A2-pass med tröga hjul. Blåsor tyder på att träningen ger effekt:)

 

2. Plötsligt hittar du en kombination som funkar!

Link to comment
Share on other sites

Testa att börja med skidåkning från 0 med att par gamla stavar på 92 som jag gjorde för 3 år sedan så ska du får se på blåsor :D

 

Men jag har problem med kontrollremmar också, men det brukar vara okej en bit in på säsongen. Dessutom märkar jag stor skillnad när jag är rätt klädd temperaturmässigt, självklart mest när det gälelr händerna (handskar) men också rent generellt (vilket väl är logiskt eftersom man svettas mer i händer när hela kroppen svettas mer) så tumregelen "om man inte fryser första 10 minutrarna av passet har man för mycket kläder på sig" hjälper för mig även när det gäller blåsor.

 

Ska påpekas att jag svettas som en gris vid minsta fysiska ansträngning så det kan väl vara så att mina skavproblem är mer realterade till svett än vad som är fallet allmänt.

Link to comment
Share on other sites

Jag grävde fram mina vintersaker för att kolla hur remmen ser ut på mina andra stavar (exel world cup) och den konstruktionen är helt annorlunda, kändes mycket bättre så då tar jag de remmarna och testar.... men nej! det gick ju inte... ett helt annat fäste. Remmen går in på ena sidan av staven, upp i toppen, ner igen och ut genom ett hål på andra sidan... hur i... ska man kunna byta den remmen? nu skulle jag iofs kunna byta spetsarna på de stavarna men det känns lite lyxigt att åka rullskidor med world cup stavarna :-)

 

EDIT: Klippa sönder antar jag...

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...