Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

Ingen som har gett sig på Skierg-maskinen nu när snön smälter? :)

Jag tog ett pass så att tråden hålls vid liv.

 

5000m på 21.22.

Snitt 2.08.2/500m

Snittfrekvens 50

Motstånd 5

Högsta puls 94% av max sista minuten

 

Hade lägsta hastigheten första 500m (2.09.0) och högsta sista 500m (2.07.3).

 

Ska inte starta i något led i år men brukar stå i 3:an. Med tanke på att 2010 varit ett miserabelt träningsår och att jag är ganska liten och lätt (173/68) får jag vara nöjd med tiden. :)

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Hur gick det för dig Vasa?

Jo det gick väl hyfsat, tror det räcker till led 2. Hade 2.22, vinnaren 2.05 - Intersportloppet i Mora.

Stakade (ofrivilligt?) hela vägen för fästvallan (Rode Blå Super) bet inget vidare, blev ganska varmt mot vad de sagt innan.

Hade egentligen glidvallat hela skidorna men på kvällen tog nervositeten över och jag la på fästvalla dum som man är.

Stakning hela vägen var i vilket fall inte helt fel taktik eftersom vinnaren Jimmie Johnsson gjorde likadant.

 

Så du slog mig med ett par minuter i tid. ;)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Fan vad gott! Gratulerar! Stakning kommer man långt på, hur gick det i backarna då? saxning?

Tack och grattis tillbaka! :)

Saxade i någon lite knick där även de andra diogonalarna saxat, annars stakade jag.

Tog faktiskt några placeringar i t.ex Lundbäcksbackarna. :)

Det sägs att man ska tappa uppför på stakning gentemot diagonalgänget men under de två lopp jag åkt upplever jag snarare motsatsen...

Link to comment
Share on other sites

ja tack så mycket! Jag gjorde något likande, hade (glömt) lägga klister i botten så när vi gick in för varvning så hade jag noll fäste och då var det vara att hiva på med armarna, gick ju faktiskt bra och det är egentligen bara 2,5 backe som man inte kan staka direkt annars går det fint, i mindre backar där diagonalgänget börjar sprätta tar jag oxå mycket på dem de är bara i vägen med sina skidor som flyger överallt... Så det gick fint att staka uppför lundbäcksbackarna? kul att kunna jämföra sig med dig som är likvärdig...
Link to comment
Share on other sites

diagonalgänget börjar sprätta tar jag oxå mycket på dem de är bara i vägen med sina skidor som flyger överallt... Så det gick fint att staka uppför lundbäcksbackarna?

Jo det blir ju lite bättre "skidhygien" på oss som stakar. ;)

 

Gick fint att staka men det är klart man känner att man lever. :)

Sedan så hade vi inte åkt så långt som när man kommer till Lundbäcksbackarna i Vasaloppet. Man har ju 4,5 mil extra i kroppen då.

Link to comment
Share on other sites

Ingen som har gett sig på Skierg-maskinen nu när snön smälter? :)

Jodå, tog ett 5000m pass idag igen.

 

Ny bästatid blev det: 22:41.

 

Var lite konfunderad över att tiden blev bättre än senast. Jag är rätt så ny på skidor (har nog åkt totalt 30 mil i vuxen ålder, varav ca 20 denna säsong). Stakning verkar dock vara det som passar mig bäst. Är värdelös på diagonaltekniken (jobbar på det..), men stakar på i hyfsad fart långt uppför de flesta (mindre) backar.

 

Jag återkommer föhoppningsvis snart med en ny snabbare tid. Skidorna är inlämnade på stenslip till torsdag så det blir ev. lite mer skierg denna veckan.

 

Efter helgen kan jag förhoppningsvis uppdatera startledet med..

Link to comment
Share on other sites

Just hemkommen från 6x3 min Skierg med 1,5 min vila. Kom 820-825 meter per intervall, dvs runt 1:49-tempo. Vilket skulle ge en 5000 meterstid på runt 18 minuter, om det inte var det där för att jag vilade var tredje minut.

 

Hur brukar ni träna förutom när ni gör olika rekordförsök?

Link to comment
Share on other sites

Uppdaterade dig Vasa till led 2. :)

Du är snabb att uppdatera mig. ;)

Risken finns ju att det bara blir startled 3 när seedningen väl kommer...

 

Hur brukar ni träna förutom när ni gör olika rekordförsök?

Om man vore lika strukturerad som dig vore det ingen sak.

Jag har väldigt svårt för att utsätta mig för under 1:50-tempo så det har mest blivit att jag stått och matat kanske i 20 min och sedan gjort en del korta maxfartsryckningar.

Tidigare när jag körde väldigt många pass så stod jag ofta i en timme och drog lite lugnare.

Säkert inte så bra om man vill göra snabba framsteg...

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Efter konsulterande med Photoshop så sammanställde jag denna graf med höjdkurva och fart för en som då stakade.

 

Verkar som backarna till Gopshus? (slalombacken) är sega och så backarna innan man kommer in på själva Vasaloppsbanan vid Vasslan.

 

De två små topparna på mitten är Lundbäcksbackarna, där verkar det pinna på ganska bra i den första i varje fall.

Den första toppen är precis innan man kommer in på Vasaloppsbanan vid vägundergången tror jag men såg aldrig att jag åkte under något?.

 

Ser nu att höjdkurvorna är lite skumma.

Riktigt så branta och långa är nog inte backarna till Gopshus.

 

Och så bilden då:

http://img233.imageshack.us/img233/770/skidforum20110124.gif

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

efter konsulterande med Rullskidmannen, så tänker jag köra 10 * 1000m i ungeför 1:52 tempo. Orkade 6 stycken sist... gav bra tyckte ja!

Det blir 10 st något korta 4 minutersintervaller då? Det var tufft. Hur hög puls hamnar du på i % av max på varje intervall och hur lång vila tar du? Aktiv eller passiv vila?

Link to comment
Share on other sites

efter konsulterande med Rullskidmannen, så tänker jag köra 10 * 1000m i ungeför 1:52 tempo. Orkade 6 stycken sist... gav bra tyckte ja!

Det är precis vad jag har kört de senaste gångerna. Jag fixade dock inte 1.52 tempo mer än 3 gånger, sedan blev det 1.54, 1.55 och 1.56, så jag körde också 6 intervaller, blev 16 minuter med puls över 90-91%, jäkla bra träning. Brukar ha som minimum 5-6 gånger, känner man sig sedan pigg så lägger man bara till allt eftersom, brukar varva dessa 1k intervaller med 2k intervaller med 2min vila mellan, har där som ambition att hålla tempo under 2.0, gärna 1.58-1.59

 

Har även dragit lite annat som kan läggas in i tabellen,

 

30s 164meter

2000m 7.15

5000m 19.10

Link to comment
Share on other sites

efter konsulterande med Rullskidmannen' date=' så tänker jag köra 10 * 1000m i ungeför 1:52 tempo. Orkade 6 stycken sist... gav bra tyckte ja![/quote']

Det blir 10 st något korta 4 minutersintervaller då? Det var tufft. Hur hög puls hamnar du på i % av max på varje intervall och hur lång vila tar du? Aktiv eller passiv vila?

Precis, tror väldigt mycket på det, just att de är av lite längre karaktär och att man endå kan pressa sig hårt. Ligger upp mot 90%+ på intervallerna, brukar köra 1:30 i mellan... vilar passivit i 1 min, sen små drar jag i 30 sek. Men som sagt har jag inte orkat 10 st än utan bara 6 men det kommer nu i veckan här, behöver ha lite go stak träning inför marcialonga. :)

 

Återkommer med hur passet blev.

 

allt är uppdaterat i excel-dokumentet. Bara att feeda på med nya resultat. Kom gärna med förslag på vad som kan förbättras.

Link to comment
Share on other sites

Skriv in LED 3 efter mitt namn är du snäll :D

 

 

Ska prova 1000 meters intervaller nu jag också! DOck inte i 1.50 tempo men 2min/500 tempo bör jag klara i alla fall! Får se hur många de blir ;)

 

 

Fan va gött med 1000 meters intervaller men sista intervallen va hemsk :D

 

Körde 2 km warm!

 

5*1000 meter i 1.58 - 1.57 / 500m Tempo med 2 min vila emellan! Hade nog inte klarat en till intervall va bra slut sista :D Kan meddela att jag jag körde motstånd 10!

 

1km nedvarvnings tjosan sen

 

ETT riktigt gött pass!

 

Vasa och Rible nu får ni passa er! Kommer kunna träna dubbelt så hårt nu :P

Edited by globe86
Link to comment
Share on other sites

Testade idag 1000 metersintervaller där varje intervall skulle landa på en snittid under 1:54 (lyckades landa på 1:53,8-1:53,9 på alla). Målet var att orka 10 stycken med 1,5 min vila mellan varje.

 

4 stycken kändes riktigt lätt faktiskt, tänkte nästan att jag kanske borde siktat på 1:52-1:53 istället. Den 5-6e var tuffare, tänkte att 1:54 nog var precis lagom. 30 sekunder in i 7e intervallen började det helt plötsligt gå riktigt segt, fick slita hårt och spurta sista 100 m för att komma imål med 1:53,9 i snitt även på denna 7e intervall. Tog ett snabbt beslut att förlänga vilan från 1,5 till 4 minuter. Körde igång 8e intervallen men fick avbryta efter 500 meter.

 

Att klara 10 stycken, alla under 1:54 innan Vasaloppet blir det självklara målet.

Link to comment
Share on other sites

Testade idag 1000 metersintervaller där varje intervall skulle landa på en snittid under 1:54 (lyckades landa på 1:53,8-1:53,9 på alla). Målet var att orka 10 stycken med 1,5 min vila mellan varje.

 

4 stycken kändes riktigt lätt faktiskt, tänkte nästan att jag kanske borde siktat på 1:52-1:53 istället. Den 5-6e var tuffare, tänkte att 1:54 nog var precis lagom. 30 sekunder in i 7e intervallen började det helt plötsligt gå riktigt segt, fick slita hårt och spurta sista 100 m för att komma imål med 1:53,9 i snitt även på denna 7e intervall. Tog ett snabbt beslut att förlänga vilan från 1,5 till 4 minuter. Körde igång 8e intervallen men fick avbryta efter 500 meter.

 

Att klara 10 stycken, alla under 1:54 innan Vasaloppet blir det självklara målet.

Låter riktigt tufft! Själv orka jag ju bara ligga på 1.58 tempo... Vilket motstånd kör du ?!

Link to comment
Share on other sites

Kör max motstånd. Frekvens runt 52 tror jag att jag hade idag (har aldrig brytt mig om frekvensen) och långa drag, dvs börjar högre upp än vad jag gör med normal stavlängd.

 

Tror man har stor fördel av att vara lång och tung. Eller rättare sagt fördel av att vara lång, men man slipper nackdelen man har i skidspåret av att vara tung.

 

Körde förra veckan 5000 meter i lite högre tempo än vad jag idag höll i 7x1000 meter med 1,5 min vila i varje. Så tycker jag borde klarat 9-10 intervaller idag.

Link to comment
Share on other sites

Körde förra veckan 5000 meter i lite högre tempo än vad jag idag höll i 7x1000 meter med 1,5 min vila i varje. Så tycker jag borde klarat 9-10 intervaller idag.

Kan tänka mig att Intersportloppet ligger och spökar lite i bakgrunden om man gick hårt där.

Sedan så har du ju flygande start på 5000-metern.

Man måste dra en del fortare än 1:52 för att hamna under 1:52 på 1000 meter.

 

Extrafundering:

Vad brukar det stå som förstasiffra när ni börjar dra?

Jag brukar hamna på typ 2:51-2:52 och om jag tar i lite extra på 2:40.

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...