Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Formtest i Skierg


rible12

Recommended Posts

Nu är jag med i matchen igen! NY stakmaskin hemma i vardsagsrummet! Och vilken skillnad not den förra! Det är som att jämföra en Mercedes mot en sunkig gammal opel! Lagret i maskinen måste vart dåligt redan från början! Jäklar va mjukt och lätt denna går! Nu kommer de levererad bättre tider :D

...eller en Audi mot en sunkig gammal Renault. ;)

 

Nej men bra att det blev ett toppex denna gång! :)

Nu darras det i stugorna. :(

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 710
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nix gjorde tyvärr inte det. men nu är jag faktiskt tillbaka i SWE efter 2 veckor i mittens rike' date=' blev lite tidigare än planerat, hade lite åtaganden här hemma som jag måste ta tag i... Så nu har en skierg bara 700m härifrån... kommer tider snart. :) Grattis till grymt VL!![/quote']

okej! Tack detsamma! Måste säga att du gjort en grym utvecklingskurva!

Tackar! :) Jo tendensen är fallande och det är kul... Så nu går jag in i nya säsongen med andra förutsättningar än förra så det ska bli spånnande och se var denna slutar :)

Link to comment
Share on other sites

Har nu putsat mitt 10000m rekord. 38.50 på motstånd 10. Trodde fasen jag skulle stryka med. Fattar inte hur man ska kunna förbättra tiden mer kommande månader. Var helt säker på att min maxpuls ligger på 190 exakt. Jag gick i mål på 194...

Kan bara säga att ni som kör ner mot 37-38 min är grymma! Hoppas komma dit någon gång också.

169m på 30 sek också. Hur F-N kan en del dra upp mot 190m!!

Link to comment
Share on other sites

Har nu putsat mitt 10000m rekord. 38.50 på motstånd 10. Trodde fasen jag skulle stryka med. Fattar inte hur man ska kunna förbättra tiden mer kommande månader. Var helt säker på att min maxpuls ligger på 190 exakt. Jag gick i mål på 194...

Kan bara säga att ni som kör ner mot 37-38 min är grymma! Hoppas komma dit någon gång också.

169m på 30 sek också. Hur F-N kan en del dra upp mot 190m!!

Fantastiskt bra där! :D Det börjar bli grymt efter en halvtimme...

Du är väl snart nere på led 2 och nosar nu?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan bara hålla med Hypernator om att ni som kör ner mot 37-38 minuter är helt grymma. har själv köpt en skierg till garaget och har på 1vecka blivit beronde av detta fantastiska tortyrredskap. körde 10 000m i går kväll och lyckades putsa mitt pers med 38sek ny tid 40.08. ser redan fram emot nästa pass.
Link to comment
Share on other sites

Har nu putsat mitt 10000m rekord. 38.50 på motstånd 10. Trodde fasen jag skulle stryka med. Fattar inte hur man ska kunna förbättra tiden mer kommande månader. Var helt säker på att min maxpuls ligger på 190 exakt. Jag gick i mål på 194...

Kan bara säga att ni som kör ner mot 37-38 min är grymma! Hoppas komma dit någon gång också.

169m på 30 sek också. Hur F-N kan en del dra upp mot 190m!!

Sweet! Vilken krigare du är, när man börjar närma sig de tiderna är det ingen njutning längre bara slit och svett.. Grymt kört!

Link to comment
Share on other sites

Tittade på Norefjellrennet och passade på att staka en mara på Skiergen. :)

 

Körde med pulsbälte och höll <=150 i puls hela vägen förutom sista kilometern.

Det slutade med knappt 2:20-tempo (3 tim 16 min) och 1:50-tempo sista kilometern.

Motståndet hade jag på 10an.

 

Att köra efter pulsen är inte så lätt, fick släppa av tempot ganska ofta då den ville skena.

Men försökte hela tiden hålla tekniken med breda axlar och tålyft.

 

 

Tänkte på det att jag började första 2000 i 2.08-tempo och sedan sjönk tempot konstant upp till 2:26-tempo på slutet trots samma puls hela vägen.

Är det vätskebrist eller att man blir för varm eller vad är orsaken?

Lite dålig på att dricka då jag blir stressad och inte vill stanna. ;)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Tänkte på det att jag började första 2000 i 2.08-tempo och sedan sjönk tempot konstant upp till 2:26-tempo på slutet trots samma puls hela vägen.

Är det vätskebrist eller att man blir för varm eller vad är orsaken?

Lite dålig på att dricka då jag blir stressad och inte vill stanna. ;)

Imponerande att du klarar det mentalt. Har som längt klarat A1 pass på 1 timme, sedan säger psyket ifrån.

Pulsen går till viss del upp pga värme och vätskebrist. Du får väl ställa upp fönstret och köpa en fläkt. Varför blir du stressad? Strunta i tiden och tänk att ju längre du håller på desto bättre distanspass är det. Klart att du måste se till att dricka ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Imponerande att du klarar det mentalt. Har som längt klarat A1 pass på 1 timme, sedan säger psyket ifrån.

Pulsen går till viss del upp pga värme och vätskebrist. Du får väl ställa upp fönstret och köpa en fläkt. Varför blir du stressad? Strunta i tiden och tänk att ju längre du håller på desto bättre distanspass är det. Klart att du måste se till att dricka ordentligt.

Passade på nu när det gick ett långlopp i TVn som varade hela sträckan ut.

Då går det faktiskt riktigt bra.

Har tyckt att det varit trist ett tag med stakmaskinen men idag med sådana här långlopp är det ju finemang, och så Mattias Svahn som kommentator gör mycket.

Nu blir det lite cykellopp framöver som skulle kunna passa...

 

Klart man blir stressad när man ser tiden försvinna. ;)

Nej men det var faktiskt ett framsteg för mig att stå och slödra.

Nästa långpass får jag även skärpa mig med drickan och luftningen, en sak i taget.

 

När du kör A1, var i procent av maxpuls kör du?

Jag låg på max 150 idag och har maxpuls kanske knappt 200 (varit uppe i 196 på pulsklockan) så det var som jag förstår kanske låg A2 snarare.

Link to comment
Share on other sites

Imponerande att du klarar det mentalt. Har som längt klarat A1 pass på 1 timme' date=' sedan säger psyket ifrån.

Pulsen går till viss del upp pga värme och vätskebrist. Du får väl ställa upp fönstret och köpa en fläkt. Varför blir du stressad? Strunta i tiden och tänk att ju längre du håller på desto bättre distanspass är det. Klart att du måste se till att dricka ordentligt.[/quote']

Passade på nu när det gick ett långlopp i TVn som varade hela sträckan ut.

Då går det faktiskt riktigt bra.

Har tyckt att det varit trist ett tag med stakmaskinen men idag med sådana här långlopp är det ju finemang, och så Mattias Svahn som kommentator gör mycket.

Nu blir det lite cykellopp framöver som skulle kunna passa...

 

Klart man blir stressad när man ser tiden försvinna. ;)

Nej men det var faktiskt ett framsteg för mig att stå och slödra.

Nästa långpass får jag även skärpa mig med drickan och luftningen, en sak i taget.

 

När du kör A1, var i procent av maxpuls kör du?

Jag låg på max 150 idag och har maxpuls kanske knappt 200 (varit uppe i 196 på pulsklockan) så det var som jag förstår kanske låg A2 snarare.

A1 för mig är ca 115-140 dvs 60-75% av max. Har väldigt svårt att hålla A1 så det blir mest i gränstrakten mot A2. Får sänka tempot när pulsklockan larmar. Jag har inte tränat A1 i så stor utsträckning tidigare men ska ge det en chans.

När du kör A1 med motstånd 10 gissar jag att frekvensen blir låg?

Link to comment
Share on other sites

A1 för mig är ca 115-140 dvs 60-75% av max. Har väldigt svårt att hålla A1 så det blir mest i gränstrakten mot A2. Får sänka tempot när pulsklockan larmar. Jag har inte tränat A1 i så stor utsträckning tidigare men ska ge det en chans.

När du kör A1 med motstånd 10 gissar jag att frekvensen blir låg?

Då var jag nästan rätt ute med pulsen, får prova 145 nästa gång.

Frekvensen låg på 40 drag/minut så den var lite låg. Men man kan ju inte göra några tunga ryck för då drar det iväg.

Link to comment
Share on other sites

Härligt Vasa du ligger inte på lat sidan inte, kul att se! När möts vi i första rullskid tävlingen? 1:a maj Landsjönrunt, Globen är sugen!

 

För övrigt så är det kul att ni uppdaterar med tider och vi börjar få en häftig lista.

 

Uppdat tider: https://spreadsheets.google.com/viewform?hl=en&formkey=dHJRSm1ndUxZMVUtMzJIRXBwSWRGZFE6MQ&ifq

 

Se resultatlista: https://spreadsheets.google.com/pub?key=0ApWFtyRpnA-3dGtuZU1hRzlMc1UzTy1uMHYyT0VDZnc&hl=en&output=html

Edited by rible12
Link to comment
Share on other sites

Tänkte på det att jag började första 2000 i 2.08-tempo och sedan sjönk tempot konstant upp till 2:26-tempo på slutet trots samma puls hela vägen.

Är det vätskebrist eller att man blir för varm eller vad är orsaken?

Samma orsak till att världrekordet på 10000m inte är dubbla tiden på 5000m utan lite mer antar jag?

 

Känns väl naturligt att fulladdade pigga muskler är effektivare än efter en stunds arbete?

Link to comment
Share on other sites

Härligt Vasa du ligger inte på lat sidan inte, kul att se! När möts vi i första rullskid tävlingen? 1:a maj Landsjönrunt, Globen är sugen!

Fick upp gnistan lite genom att stå och titta på Norefjellsrennet, tänkte att de har det ju jobbigare. :)

 

 

Landsjön Runt, tittade på banprofilen och det verkade vara ett par nedförsbackar som det kunde gå undan i, eller ser jag fel?

 

Kommer du upp tillsammans med Everest och åker 17-milaren?

 

 

Hypernator, det är betydligt värre att gå under 39 min på milen än att härda ut en mara. Så sätt upp en idolbild på dig själv istället! :)

Edited by Vasa
Link to comment
Share on other sites

Det blir ju intressant att se vilken tid du får på vasan Wasa på skierg lycka till.

Härligt Vasa du ligger inte på lat sidan inte' date=' kul att se! När möts vi i första rullskid tävlingen? 1:a maj Landsjönrunt, Globen är sugen![/quote']

Fick upp gnistan lite genom att stå och titta på Norefjellsrennet, tänkte att de har det ju jobbigare. :)

Nästa långpass på Skiergen får bli 4 timmar, håller på nu och laddar ner Vasaloppet 2011 från SVT Play så jag kan göra mig en DVD.

Ni får passa på nu för det försvinner den 6 april.

 

Landsjön Runt, tittade på banprofilen och det verkade vara ett par nedförsbackar som det kunde gå undan i, eller ser jag fel?

 

Kommer du upp tillsammans med Everest och åker 17-milaren?

 

 

Hypernator, det är betydligt värre att gå under 39 min på milen än att härda ut en mara. Så sätt upp en idolbild på dig själv istället! :)

Edited by Robleif
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...