Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Engelbrektsloppet 2013


Tallen

Recommended Posts

Hmm. Jag har ingen rodevalla, tror ni swix VR40 funkar? Eller är det läge att panikhandla valla?

Har inte kollat prognosen själv men om det är -7 och lite nysnö är väl vanlig blå kallvalla det säkraste kortet. Ser ingen anledning att panikhandla således.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 123
  • Created
  • Last Reply
Om det blir liknande väder med snöfall, -7 som idag och näst intill obefintliga spår så fungerade det kanon med 2 lager lila och tre blåa överst :) körde Kristinaloppet på det fästet.

Var det dåliga spår för att de var översnöade/igenyrda eller för att de inte fryst ihop?

Link to comment
Share on other sites

Idag var det riktigt tungt före. Ingenting gratis. Gjorde inte saken bättre att det blåste stormar också hehe. Segrartiden för Nyström var på strax efter 1.40 något liknade och hon körde på idag :) med den tiden på 3 mil så går det trögt. Jag körde in lite efter 9 min efter idag. Lycka till imorgon :)
Link to comment
Share on other sites

Idag var det riktigt tungt före. Ingenting gratis. Gjorde inte saken bättre att det blåste stormar också hehe. Segrartiden för Nyström var på strax efter 1.40 något liknade och hon körde på idag :) med den tiden på 3 mil så går det trögt. Jag körde in lite efter 9 min efter idag. Lycka till imorgon :)

Grymt starkt kört!

Link to comment
Share on other sites

Idag var det riktigt tungt före. Ingenting gratis. Gjorde inte saken bättre att det blåste stormar också hehe. Segrartiden för Nyström var på strax efter 1.40 något liknade och hon körde på idag :) med den tiden på 3 mil så går det trögt. Jag körde in lite efter 9 min efter idag. Lycka till imorgon :)

Grymt starkt kört!

Ja grymt bra, bra kört!!

 

Tack för info :)

Link to comment
Share on other sites

Fan va kort det var :)

 

Jag fick en chock när det stod 2 kvar och gpsen visade 55,5. Och naturligtvis ökade jag inte farten för hjärnan kopplade inte att det var rätt så jag körde på i samma tempo och trots en hellnerspurt sista 100 där jag tog 2 placeringar visade klockan 4:00:13.

 

Men ett härligt lopp!

Link to comment
Share on other sites

Det var inte mycket man fick gratis idag heller, men vi slapp snödrivorna. Hade det grymt tungt mellan 40-50 km, men höll ihop hyfsat ändå. Starten var ju sådär kul när de flyttat in den i samhället, stod hyfsat långt fram men tog ändå ett par km innan det gick att börja åka. Annars ett kanonlopp med riktig skidåkning
Link to comment
Share on other sites

Riktigt bra lopp. Fina spår.

 

Min enda kritik är att det blir farligt på varv 2 i utförsbacken innan Klackberg. Isigt o sönderplogato åkare som låg på både hö o vä sida. Hoppas verkligen inga krockar inträffade. Konsekvenserna kan bli alvarliga då man kommer i dryga 40blås

Link to comment
Share on other sites

Tror jag hade 57,5 eller nåt sånt på klockan. När jag körde för två år sedan så var det en slinga vid klackberg som inte var med i år. Blev orolig att jag missat nån skyltning men var tydligen så i år. Råkade ut för en vurpa i sista utförslöpan men annars relativt nöjd med loppet. Åkte in på strax under 3.15. Ett riktigt trevligt lopp är det!
Link to comment
Share on other sites

57.7 på min klocka, vet att det vart kortare även 2010 så jag var beredd :) kollade mer på kmskyltarna än klockan. Instämmer i er andra, riktig skidåkning, kul lopp! Och gubbarna som står med startlistan uppe på en höjd och kommenterar för sig själva och tar fram ens namn är ju bara för härliga!!

 

Jag är riktigt nöjd med vallningen, gled om i stort sett alla, första gången jag tävlade på

nya skidorna dessutom. Fästet funkade men kanske var lite för snål med det möjligen, eller så tog bara orken ut sin rätt på andra varvet.

 

Förvånad att jag inte tappade placeringar under sista halvan då jag tyckte mig vara ganska trött, men det kanske var fler som var ;) I helhet nöjd, åkte in på 4.23.22 vilket är en rejäl av mitt pers på detta lopp. Nu är det bara att vänta på seedningstabellen...så nyfiken, står i 7an nu och skulle vara fint att få flytta fram lite.

Link to comment
Share on other sites

Tror jag hade 57,5 eller nåt sånt på klockan. När jag körde för två år sedan så var det en slinga vid klackberg som inte var med i år. Blev orolig att jag missat nån skyltning men var tydligen så i år. Råkade ut för en vurpa i sista utförslöpan men annars relativt nöjd med loppet. Åkte in på strax under 3.15. Ett riktigt trevligt lopp är det!

Grattis till en väldigt fin tid! Vad jag kunnat se på tidigare seedningar är det nästan led 1-potential, eller?

Link to comment
Share on other sites

Är ett enormt fokus i varje lopp på hur långt GPS klockor och appar visar.

 

Ja jag äger så klart en klocka själv, ja jag tror att den mäter hyfsat korrekt.

 

Men inte ens på världscuptävlingar är sträckan alltid den exakt uppsatta.

 

Det är inte löpning på varvbana eller kontrollmätta gatulopp vi pratar om.

Link to comment
Share on other sites

Blev förvånad när jag såg att Tynells segrartid var under 2.45, trodde att den skulle bli ca 2.50 i detta före(nu var jag inte på plats pga förkylning, men jag gissar att det var lite trögt på flera ställen.) Om det nu var drygt 2 km kortare förklarar det saken. Där man kan variera spåret från år till år är vid klackberg(vilket man tydligen gjort) och kring Nordansjö när man ska mot Håberget på andra varvet.
Link to comment
Share on other sites

Är ett enormt fokus i varje lopp på hur långt GPS klockor och appar visar.

 

Ja jag äger så klart en klocka själv, ja jag tror att den mäter hyfsat korrekt.

 

Men inte ens på världscuptävlingar är sträckan alltid den exakt uppsatta.

 

Det är inte löpning på varvbana eller kontrollmätta gatulopp vi pratar om.

Ja men va f-n, med rätt sträcka hade jag ju snittat 39 på milen, nu blev det 40,04:)

Link to comment
Share on other sites

Har kollat sträckan med min klocka och jämfört med ban kartan, de första 25 km stämmer väldigt bra överens sen börjar det diffa mer och mer.. Fick slutsträckan 57.68km på en Polarklocka.

 

Grymt bra dag och väldigt rolig bana!

 

Körde på stålsicklade skidor för första gången och hade grymt bra glid, ska nu bara försöka lära mig att fästvalla så att det håller 57.68km.. :)

 

Lärde mig idag också vikten av att komma tidigt och lägga ut skidorna långt fram. Hade en puls på 130 efter 4 km dvs en söndagstur i skogen med en massa andra.

Link to comment
Share on other sites

Bröt staven 2:a tävlingen på raken (första var billingen), nyinköpta i onsdag. Men har bara mig själv att skylla som satte ner konstigt i en kurva och slog till den med knäet. Måste varit skör som tusan. Hade tur som var precis vid en kontroll med extrastavar.

 

Förbaskat trevligt lopp på alla sätt, det var mitt första engelbrekt men definitivt inte sista.

Link to comment
Share on other sites

Jäkligt roligt lopp måste jag säga. Körde det för 2 år sedan och kom ihåg att jag var redo att kliva av efter halva sträckan i år gick det betydligt bättre kapade min tid med lite över 50min.

Jag har missat att seeda upp mig till led 3 med 1min och 3min på loppen som jag kört i år.

är det någon som har en uppfattning om hur långt 3:30:27 kan räcka?

med vanliga flytet så går väll gränsen på 3:30 den hä gången.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.


×
×
  • Create New...